Gå til innhold

Har alle krav på ammefri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med en kollega som fødte samme måned som meg da vi begge skal tilbake i jobb om litt. Vi snakket litt om hvordan det blir å komme tilbake til jobb hvor hun da påpekte at heldigvis blir der hvertfall ikke fulle dager da vi har krav på ammefri. Dette vet jeg da jeg fullammer og antagelig må benytte meg av det selv, men hun ammer ikke. Er ammefri for alle uavhengig om de ammer eller ikke? 

Anonymkode: dca7b...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Helgeline skrev:

Nei, det er bare for de som ammer selvfølgelig.

Men hvordan kan arbeidsgiver vite om man faktisk ammer eller ikke? Hvis det kun er basert på hva man velger å fortelle kan man få ammefri uten at man ammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Enilorak93 skrev:

Men hvordan kan arbeidsgiver vite om man faktisk ammer eller ikke? Hvis det kun er basert på hva man velger å fortelle kan man få ammefri uten at man ammer. 

Lurer forøvrig på det samme selv, mest fordi jeg skal tilbake i jobb om en stund. Må jeg dokumentere det?🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Enilorak93 skrev:

Men hvordan kan arbeidsgiver vite om man faktisk ammer eller ikke? Hvis det kun er basert på hva man velger å fortelle kan man få ammefri uten at man ammer. 

Man sier at man ammer. Hvis arbeidsgiver er i tvil om det kan de kreve legeattest på det. Men tror det er kun hvis barnet er over ett år. Lurte på det med legeattesten, kan egentlig aldri tro at legen vil kreve at du ammer der for å bevise det. Om det ikke fungerer er det jo bare å si at babyen ikke får det til i en slik situasjon (noe som er veldig vanlig)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbgiver kan kreve dokumentasjon om at du amner. Da i form av at lege eller helsesøster skriver en attest. Tviler på at d ef mange arbgiver som krever dette da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiver kan kreve dokumentasjon, ja. Men ofte er det også en tillitssak. Det blir da opp til arbeidsgiver. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må levere bekreftelse fra lege om amming. 

Anonymkode: 87cc4...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumper hun da? Hvis hun pumper har hun rett på ammefri. 
 

Anonymkode: daf79...cbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
21 minutter siden, Caathy91 said:

Arbgiver kan kreve dokumentasjon om at du amner. Da i form av at lege eller helsesøster skriver en attest. Tviler på at d ef mange arbgiver som krever dette da

Det er faktisk ganske vanlig at de krever en sånn attest. 

TS, det baserer seg på tillit. Vil man lyve til seg ammefri er det veldig lett, men det er jo svindel og veldig uredelig. 

Du har ikke rett på ammefri bare fordi du ammer, du har rett på ammefri for å faktisk amme/pumpe den tida du har fri. Hvis du for eksempel jobber natt, og du ikke nattammmer babyen og ikke har tenkt å pumpe, kan du ikke ta ammefri bare for å gå tidligere hjem/komme senere uten å faktisk gå for å amme. Tror nok noen synder på det punktet der... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Albbas skrev:

Det er faktisk ganske vanlig at de krever en sånn attest. 

TS, det baserer seg på tillit. Vil man lyve til seg ammefri er det veldig lett, men det er jo svindel og veldig uredelig. 

Du har ikke rett på ammefri bare fordi du ammer, du har rett på ammefri for å faktisk amme/pumpe den tida du har fri. Hvis du for eksempel jobber natt, og du ikke nattammmer babyen og ikke har tenkt å pumpe, kan du ikke ta ammefri bare for å gå tidligere hjem/komme senere uten å faktisk gå for å amme. Tror nok noen synder på det punktet der... 

Etter 30 år i arbeidslivet er min erfaring at det er ytterst uvanlig å lyve på seg urettmessig ammefri. Tror ikke jeg har hørt om. Det er heller andre veien, at kvinner ikke får tatt ammefri fordi arbeidsplassen ikke greier å tilrettelegge. Eller at de ikke tør pga at de er redde for mistenkeliggjøring/dømming: «ammer hun enda, ungen er jo snart et år». Andre kvinner er de verste...

Tror det er mange som slutter helt å amme pga denne dynamikken. Selv om det ikke er det de ønsker. 
Som sagt, ordningen med fri for å faktisk amme sitt barn er under press. Hvis noen tenker å misbruke ordningen som beskrevet i Ts, bør de virkelig gå i seg selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Helgeline skrev:

Nei, det er bare for de som ammer selvfølgelig.

Eller pumper. Man har like mye rett om man pumper som om man ammer. Men om man verken ammer eller pumper, har man ikke rett på fri.

Anonymkode: 39d50...4bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, vel - det er svært mange som benytter seg av ammefri UTEN å faktisk hverken amme eller pumpe. De bruker det for å få fri fra jobb. Veldig typisk i helsevesenet, der resterende kollegaer må jobbe mer og hardere pga dette. Det er ikke populært, for å si det mildt.

Det er svindel, og jeg håper arbeidsgivere begynner å åpne øynene for dette. 

 

Anonymkode: ff727...a85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Albbas skrev:

Det er faktisk ganske vanlig at de krever en sånn attest. 

TS, det baserer seg på tillit. Vil man lyve til seg ammefri er det veldig lett, men det er jo svindel og veldig uredelig. 

Du har ikke rett på ammefri bare fordi du ammer, du har rett på ammefri for å faktisk amme/pumpe den tida du har fri. Hvis du for eksempel jobber natt, og du ikke nattammmer babyen og ikke har tenkt å pumpe, kan du ikke ta ammefri bare for å gå tidligere hjem/komme senere uten å faktisk gå for å amme. Tror nok noen synder på det punktet der... 

Hun verken ammer eller pumper så da skal hun vel lyve antar jeg, jeg veit ikke om de krever attest eller ikke men det får man evt skaffe når den tid kommer. 
 

vi jobber dag/kveld mellom 08:00-22:00. Her er det total flaske nekt men øver hele tiden i håp om å slippe å måtte dra fra jobb for å amme. 

Anonymkode: dca7b...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, vel - det er svært mange som benytter seg av ammefri UTEN å faktisk hverken amme eller pumpe. De bruker det for å få fri fra jobb. Veldig typisk i helsevesenet, der resterende kollegaer må jobbe mer og hardere pga dette. Det er ikke populært, for å si det mildt.

Det er svindel, og jeg håper arbeidsgivere begynner å åpne øynene for dette. 

 

Anonymkode: ff727...a85

Det er ikke min erfaring, etter 30 år i helsevesenet. Tror du dette eller vet du det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Helgeline skrev:

Det er ikke min erfaring, etter 30 år i helsevesenet. Tror du dette eller vet du det?

Vel, man kjenner jo folk, da. Enkelte forteller det jo selv, at de faktisk gjør det for å få fri, ikke grunnet et reelt ammebehov hos barnet.

På den tid er det uansett ikke slik at et barn må ammes ila en arbeidsdag, det holder i massevis å amme før og etter jobb. Det er mye et konstruert problem hos veldig mange kvinner. "Vil ikke ta flaske" osv er ofte bare tull. Det gjør ingenting, for barnet MÅ ikke ammes ila en arbeidsdag når det er så gammelt. Den som er hjemme med barnet må få tid og ro til å finne sine måter å løse dette på. Et barn vil alltid drikke og spise om det er sultent nok. 

Arbeidsgiver vil aldri kunne tilrettelegge for to timer arbeidstid per dag. Men det går hardt utover de som er igjen på jobb. 

Jeg var også spent på dette når jeg begynte på jobb igjen etter permisjon, men det var overhodet ikke et problem. Ammet før og etter jobb. Mange mødre må roe seg ned, og la far ta over når han har permisjon.

Anonymkode: ff727...a85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, man kjenner jo folk, da. Enkelte forteller det jo selv, at de faktisk gjør det for å få fri, ikke grunnet et reelt ammebehov hos barnet.

På den tid er det uansett ikke slik at et barn må ammes ila en arbeidsdag, det holder i massevis å amme før og etter jobb. Det er mye et konstruert problem hos veldig mange kvinner. "Vil ikke ta flaske" osv er ofte bare tull. Det gjør ingenting, for barnet MÅ ikke ammes ila en arbeidsdag når det er så gammelt. Den som er hjemme med barnet må få tid og ro til å finne sine måter å løse dette på. Et barn vil alltid drikke og spise om det er sultent nok. 

Arbeidsgiver vil aldri kunne tilrettelegge for to timer arbeidstid per dag. Men det går hardt utover de som er igjen på jobb. 

Jeg var også spent på dette når jeg begynte på jobb igjen etter permisjon, men det var overhodet ikke et problem. Ammet før og etter jobb. Mange mødre må roe seg ned, og la far ta over når han har permisjon.

Anonymkode: ff727...a85

Men alle er ikke som deg, vet du. 
Fordi om du ikke hadde behov for fri for å amme kan det være andre har det. Særlig nå som mamma-delen av permisjonen er innskrenket. 
Slike holdninger som du har er jo årsaken til at ammefri-ordningen er under press. Hvis man selv ikke syns man har behov er det lett å tenke at andre misbruker ordningen.

For øvrig har jeg aldri tatt ut to timer PR dag for å amme. Max en time. Da jeg begynte å jobbe igjen etter permisjon med tvillinger kom mannen min med dem slik at jeg «fikk lettet på trykket» midt på vakta. Det hadde nok tatt bort det meste av jobbkonsentrasjonen hvis ikke. Brystspreng....

Endret av Helgeline
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, man kjenner jo folk, da. Enkelte forteller det jo selv, at de faktisk gjør det for å få fri, ikke grunnet et reelt ammebehov hos barnet.

På den tid er det uansett ikke slik at et barn må ammes ila en arbeidsdag, det holder i massevis å amme før og etter jobb. Det er mye et konstruert problem hos veldig mange kvinner. "Vil ikke ta flaske" osv er ofte bare tull. Det gjør ingenting, for barnet MÅ ikke ammes ila en arbeidsdag når det er så gammelt. Den som er hjemme med barnet må få tid og ro til å finne sine måter å løse dette på. Et barn vil alltid drikke og spise om det er sultent nok. 

Arbeidsgiver vil aldri kunne tilrettelegge for to timer arbeidstid per dag. Men det går hardt utover de som er igjen på jobb. 

Jeg var også spent på dette når jeg begynte på jobb igjen etter permisjon, men det var overhodet ikke et problem. Ammet før og etter jobb. Mange mødre må roe seg ned, og la far ta over når han har permisjon.

Anonymkode: ff727...a85

Det er ikke bare barnets behov som avgjør om man har behov for og rett til ammefri.

Selv om barnet ikke MÅ ammes i løpet av en arbeidsdag kan mor ha behov for å få tømt brystene ved amming eller pumping, for eksempel for ikke å redusere melkeproduksjon, eller for å unngå brystbetennelse.

Anonymkode: 69f57...6b2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, Helgeline said:

Det er ikke min erfaring, etter 30 år i helsevesenet. Tror du dette eller vet du det?

Ikke mitt inntrykk heller, at ikke-ammende lyver på seg behov for ammefri. 

Hvis dette er et utbredt problem hos AB bør man ha en gjennomgang av arbeidskulturen og miljøet, for det er ikke normalt. 

Ammefri kan absolutt være nødvendig for mange. Hvis man er borte på jobb 9 timer hver dag og ikke ammer på natt, risikerer man å bare ha 2-3 sammenhengende timer til amming. Det blir fort bare 1-3 ammeøkter og da kan mange mødre takke farvel til melkeproduksjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...