Gå til innhold

Bli veterinær eller eiendomsmegler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig skrevet en annen tråd om veterinærstudiet, hvis noen kjente det igjen... Jeg er en 20 år gammel jente (født 99) som ikke har peiling på hva jeg skal gjøre i livet....

Jeg elsker dyr (hund og hest spesielt). Drømmen min er å ha en liten stall med et par hester, og eventuelt at andre kan ha stalleie hos meg. Det blir jo ikke realistisk i nærmeste fremtid/år men forhåpentligvis når jeg er i 30-årene da. Har hatt min egen hest tidligere, og har en hund nå. 

Jeg tar opp fag nå for å komme inn på veterinærstudiet, og håper jeg kommer inn om 2 år, og blir isåfall ferdig om 8 år (når jeg er 28/29) Eiendomsmegling kan jeg ikke komme inn på denne høsten siden jeg ikke har søkt, men neste høst.

Fordeler og ulemper ved eiendomsmegling: Jeg vet at jobbmarkedet er vanskelig, men jeg er en veldig karismatisk og sosial person, og tror egentlig jeg hadde passet som megler. Itillegg har jeg familie som kjenner noen som eier et meglerfirma, altså jeg tror jeg kunne dannet et nettverk litt lettere. Jeg har veldig mye energi til å jobbe mye, med ting jeg interesserer meg for. Det eneste jeg tenker på med megler yrket, er at jeg ikke føler det er spesielt meningsfullt, og lurer derfor på om det passer meg. Siden det å hjelpe andre (mennesker eller dyr) er en hjertesak for meg

Fordeler og ulemper ved veterinærstudiet: Jeg elsker jo dyr som sagt. Har fra jeg var liten ønsket å bli veterinær, men det har jo litt med den "romantiske drømmen" om å vær veterinær, som gjerne ikke stemmer overens med virkeligheten. Jeg vil ha et liv hvor jeg kan hjelpe andre dyr, og vær med dyr hver dag... Og har alltid trodd at det er best å kombinere det å ha en liten stall og noen høns er best å kombinere med veterinæryrket.  Men hvis lønnen er så lav som det sies, så vil jeg jo se langt etter å få råd til hester og stall...

Altså jeg vet ikke om det er akkurat ved å gi dyr sprøyter, keisersnitt osv at jeg får et lykkelig liv med dyr? Jeg klarer ikke helt å forklare det, men at jeg kan bruke livet mitt på andre måter enn som veterinær for å være med dyr og være god mot dyr? Om det å ha en stall, noen høner og hunder vil være "nok", og at det er lettere å oppnå med et annet yrke som f.eks megler hvor jeg tjener mer penger til det? 

Ellers har jeg tenkt på lege, men på en måte så føler jeg at det blir umoralsk å studere det. Fordi ønsket mitt til å bli lege, er litt påvirket av statusen og beundringen man får, samt lønnen. Selv om jeg såklart brenner for å hjelpe andre!

FritidJeg er egentlig ikke en skikkelig karriereperson, altså det kommer til å vær viktigere for meg i fremtiden med mann, barn og tid til hobbyer som ridning og egne hester. Nå som jeg er 20 år er jo utdanning viktigst, men jeg har veldig familiære verdier og ser for meg at karriere blir mye mindre viktig når jeg får familie.

Hva tror dere passer meg best?

Anonymkode: 94ddb...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FritidJeg er egentlig ikke en skikkelig karriereperson, altså det kommer til å vær viktigere for meg i fremtiden med mann, barn og tid til hobbyer som ridning og egne hester. Nå som jeg er 20 år er jo utdanning viktigst, men jeg har veldig familiære verdier og ser for meg at karriere blir mye mindre viktig når jeg får familie.

Anonymkode: 94ddb...1fe

Det jeg mente med dette var ikke at jeg ikke gidder å jobbe altså😅 Man må jobbe veldig mye som megler for å lykkes, og det samme med veterinær... Men jeg mente at i 30-årene når jeg forhåpentligvis er gift og får barn, så kommer jeg nok ikke til å sette karrieren først siden jeg har veldig familie verdier.

Som veterinær blir jeg ferdig utdannet rett før jeg er 29 år, så jeg vil jo ikke kunne jobbe steinhardt i så veldig mange år før jeg får barn.... Tenker på at de fleste veterinærer som ikke jobber på klinikk, jobber som selvstendig næringsdrivende. Som megler blir jeg ferdigutdannet isåfall når jeg er 24,5 

Anonymkode: 94ddb...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at veterinær har flere utviklingsmuligheter. Du kan få brukt dine sosiale og resultatorienterte egenskaper, ja også gründergenet i det (hvis du har det). En veterinærs kompetanse vil man ha behov for over hele landet (og utlandet), det vil si at du kan flytte fritt, og du slipper å forholde deg til resultatorientert stress (ja, eiendomsmegling er godt betalt, men bare for noen) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor glad er du i å studere og i realfag? Veterinærstudiet er et veldig krevende studie rent teoretisk, spesielt om du ikke er glad i/har naturlig anlegg for f.eks kjemi. Jeg studerer odontologi, og realfag var ikke min sterkeste side (var naturligvis ikke dårlig i det heller men) og det er beintøft å gå medisinsk studie når den type fag ikke er det som faller mest naturlig. For min del har jeg fortsatt troen på at jobben til slutt vil veie opp, trives med de delene som ikke er å pugge anatomi, fysiologi og kjemi. Men med 2 år igjen har jeg nesten bare lyst til å slutte, og kommer meg gjennom kun fordi jeg føler jeg har investert for mye til å gi opp nå. Poenget mity er vel bare at din interesse for studier og realfag er verdt å vurdere før du hopper på veterinærstudiet. Om du tror du kommer deg gjennom studiet tror jeg jeg ville gått for veterinær. Tror det er lurt å ha en jobb man finner mening i når man har jobbet i 30 år og mye er rutine. 

Anonymkode: 05b45...c1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo kun du som kan ta denne avgjørelsen, men hadde jeg vært i din situasjon ville jeg valgt veterinær.  Du nevner flere negative ting med yrket, men det er virkelig mye positivt også. F.eks ble hunden vår nylig kreftoperet og veterinæren som gjorde hunden frisk var veldig fornøyd - og han er vår store helt.

Kanskje kan du starte en egen klinikk i sammenheng med eget småbruk/utleiestall. Mulighetene er mange og mtp familie er vel ikke noen steder bedre å vokse opp enn i samspill med dyr. Du er jo ikke gammel når du er ferdig utdannet.

Eiendomsmegler ser jeg på som et stressende og overfladisk yrke. Ut fra hva du skriver om deg selv tror jeg du vil trives best som veterinær.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvor glad er du i å studere og i realfag? Veterinærstudiet er et veldig krevende studie rent teoretisk, spesielt om du ikke er glad i/har naturlig anlegg for f.eks kjemi. Jeg studerer odontologi, og realfag var ikke min sterkeste side (var naturligvis ikke dårlig i det heller, men) og det er beintøft å gå medisinsk studie når den type fag ikke er det som faller mest naturlig. For min del har jeg fortsatt troen på at jobben til slutt vil veie opp, trives med de delene som ikke er å pugge anatomi, fysiologi og kjemi. Men med 2 år igjen har jeg nesten bare lyst til å slutte, og kommer meg gjennom kun fordi jeg føler jeg har investert for mye til å gi opp nå. Poenget mitt er vel bare at din interesse for studier og realfag er verdt å tenke gjennom før du hopper på veterinærstudiet. Om du tror du kommer deg gjennom studiet tror jeg jeg ville gått for veterinær. Tror det er lurt å ha en jobb man finner mening i når man har jobbet i 30 år og mye er rutine. 

Anonymkode: 05b45...c1b

 

Anonymkode: 05b45...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at du ikke føler at du hjelper dyr med å sette sprøyter og ta keisersnitt, men det er jo akkurat det du gjør. Tenk den tilfredsstillende følelsen du får når du hjelper et sykt eller skadet dyr til å bli frisk?

Hvis du er i tvil om hva du passer til og hva du ønsker å utdanne til når det gjelder dyr, kanskje du skal ta deg jobb som dyrlegeassistent/dyrepleier? 

Jeg har ikke kjennskap til eiendomsmegler bransjen på annen måte enn at jeg har solgt og kjøpt leiligheter og kjenner meglere.

En eiendomsmegler må jobbe mye, spesielt de nyutdannede unge jobber til ukurante tider for å få oppdrag og erfaring. Man går ikke hjem kl 16.30 og det er vanlig å sitte på kontoret til laaangt på kveld, i tillegg til privatvisninger og søndagsvisninger. Det er de unge nyansatte som på en måte tar "dritt jobbene". 

Anonymkode: c080f...fcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi solgte leiligheten og møte med megler var etter 1600, alle visninger (5) var på kveldstid eller søndag. 

Er det flere muligheter innen det å jobbe med dyr, enn veterinær? 

Anonymkode: 92a1e...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at du ikke føler at du hjelper dyr med å sette sprøyter og ta keisersnitt, men det er jo akkurat det du gjør. Tenk den tilfredsstillende følelsen du får når du hjelper et sykt eller skadet dyr til å bli frisk?

Hvis du er i tvil om hva du passer til og hva du ønsker å utdanne til når det gjelder dyr, kanskje du skal ta deg jobb som dyrlegeassistent/dyrepleier? 

Jeg har ikke kjennskap til eiendomsmegler bransjen på annen måte enn at jeg har solgt og kjøpt leiligheter og kjenner meglere.

En eiendomsmegler må jobbe mye, spesielt de nyutdannede unge jobber til ukurante tider for å få oppdrag og erfaring. Man går ikke hjem kl 16.30 og det er vanlig å sitte på kontoret til laaangt på kveld, i tillegg til privatvisninger og søndagsvisninger. Det er de unge nyansatte som på en måte tar "dritt jobbene". 

Anonymkode: c080f...fcd

Tusen takk for svar til alle!

Ja jeg vet at meglere jobber mye, jeg kjenner en megler faktisk på ca 30 år og han jobber mye men er veldig suksessfull. Jeg har energi til å jobbe mye, og har jo muligheten til det i 20-årene. 

Jeg vil ikke jobbe som dyrepleier, det er jo en av de verst betalte jobbene som fins og veldig få jobber😅 Den ideen jeg har i hodet om å vær veterinær er på en måte en drøm, og det virker helt fantastisk å jobbe som det! Men jeg lurer rett og slett på om 8 års utdanning (2 år på å ta opp fag) blir verdt det når lønnen er så dårlig, og jeg kanskje ikke har råd til stall og hester? Jeg tenker sånn akkurat nå fordi jeg er litt lei meg pga dårlig økonomi og at jeg er skuffet over resultatet på den ene privatisteksamenen jeg gjennomførte for noen uker siden 😕

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi solgte leiligheten og møte med megler var etter 1600, alle visninger (5) var på kveldstid eller søndag. 

Er det flere muligheter innen det å jobbe med dyr, enn veterinær? 

Anonymkode: 92a1e...189

Jeg tror ikke det er andre måter å jobbe med dyr som jeg ønsker, enn veterinær og det å ha en stall... Det går jo an med sånn politi hunder (men vil absolutt ikke bli politi) eller fiskehelsebiolog (men det har ikke noe med dyr, på den måten jeg ønsker)

Anonymkode: 94ddb...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke mye til veterinæryrket, men om det er veldig krevende og i tillegg byr på dårlig betalte jobber ville jeg tenkt meg om en ekstra gang.

Eiendomsmegling er et tøft yrke. Det er helgejobbing hver bidige helg, kvelder støtt og stadig og så er det stort sett provisjonslønnet. Om du ønsker deg barn og familie, se til at du er dyktig nok til å tjene penger nok til å ha au pair eller finn en mann som passer på barna, for eiendomsmeglere jobber mye!

Det er ikke noe i veien for å ønske seg en jobb som er godt betalt og helt levelig - er akkurat sånn jeg har det selv, og er det jeg selv ønsker for mine barn 😊 Da kan man ha et liv ved siden av jobben, og man har råd til å bo der man vil og reise på ferie og ha biler og hytte. Du kan kjøpe en småbruk og bruke fritid på hester, og så kan du sette bort vasking, vedlikehold osv. Det er veldig behagelig, og veldig smart om man har mulighet. Hvis det er det du ønsker deg ville jeg sett på indøk (NTNU), sivøk (NHH) eller sivilingeniør eller lignende. Lege er mye jobb og mye turnus, men også godt betalt.

Anonymkode: 8c07b...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ikke mye til veterinæryrket, men om det er veldig krevende og i tillegg byr på dårlig betalte jobber ville jeg tenkt meg om en ekstra gang.

Eiendomsmegling er et tøft yrke. Det er helgejobbing hver bidige helg, kvelder støtt og stadig og så er det stort sett provisjonslønnet. Om du ønsker deg barn og familie, se til at du er dyktig nok til å tjene penger nok til å ha au pair eller finn en mann som passer på barna, for eiendomsmeglere jobber mye!

Det er ikke noe i veien for å ønske seg en jobb som er godt betalt og helt levelig - er akkurat sånn jeg har det selv, og er det jeg selv ønsker for mine barn 😊 Da kan man ha et liv ved siden av jobben, og man har råd til å bo der man vil og reise på ferie og ha biler og hytte. Du kan kjøpe en småbruk og bruke fritid på hester, og så kan du sette bort vasking, vedlikehold osv. Det er veldig behagelig, og veldig smart om man har mulighet. Hvis det er det du ønsker deg ville jeg sett på indøk (NTNU), sivøk (NHH) eller sivilingeniør eller lignende. Lege er mye jobb og mye turnus, men også godt betalt.

Anonymkode: 8c07b...918

Tusen takk for svar! Ja har tenkt på siviløkonom... Trives ikke nok med realfag til å bli ingeniør, selv om jeg klarer meg godt nok med realfag i skolen altså. Jeg har veldig mye energi og høy drive når det kommer til ting jeg interesserer meg for, men motsatt med ting jeg ikke synes er så kjekt... De 2 hobbyene jeg har er dyr (ridning, hest og hund) og fallskjermhopping (kan ikke jobbe med sistnevnte)

Det er så vanskelig å finne et studium jeg skal fokusere mot å komme inn på, jeg føler jeg bytter retning annenhver måned! For jeg vet jo ikke hvordan det er å jobbe med de ulike yrkene. Altså illusjonen jeg har er sikkert annerledes enn virkeligheten.

Hva jobber du med?

Anonymkode: 94ddb...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar til alle!

Ja jeg vet at meglere jobber mye, jeg kjenner en megler faktisk på ca 30 år og han jobber mye men er veldig suksessfull. Jeg har energi til å jobbe mye, og har jo muligheten til det i 20-årene. 

Jeg vil ikke jobbe som dyrepleier, det er jo en av de verst betalte jobbene som fins og veldig få jobber😅 Den ideen jeg har i hodet om å vær veterinær er på en måte en drøm, og det virker helt fantastisk å jobbe som det! Men jeg lurer rett og slett på om 8 års utdanning (2 år på å ta opp fag) blir verdt det når lønnen er så dårlig, og jeg kanskje ikke har råd til stall og hester? Jeg tenker sånn akkurat nå fordi jeg er litt lei meg pga dårlig økonomi og at jeg er skuffet over resultatet på den ene privatisteksamenen jeg gjennomførte for noen uker siden 😕

Jeg tror ikke det er andre måter å jobbe med dyr som jeg ønsker, enn veterinær og det å ha en stall... Det går jo an med sånn politi hunder (men vil absolutt ikke bli politi) eller fiskehelsebiolog (men det har ikke noe med dyr, på den måten jeg ønsker)

Anonymkode: 94ddb...1fe

Å ha stall og hester er *veldig* dyrt, og jeg er slett ikke sikker på om lønna som eiendomsmegler holder til det. Søk opp tråder her inne, der finner du en hel del misfornøyde tidligere meglere... Lønna er resultatbasert, og det er masse kveldsjobbing. Du må være tilgjengelig på telefon hele tiden... Du sier også at du har energi til å jobbe masse i 20-årene, men samtidig sier du at du vil ha barn i 30-årene, og du skal jo jobbe som megler da også. 
 

Av de to tenker jeg at veterinær er det beste valget. Er veterinær selv, forresten. Men dyreinteressen kan du dekke på fritiden også. Er det ingen andre yrker du kunne tenke deg, hvis du ser bort fra dyr? Det er jo en litt merkelig kombo, veterinær eller eiendomsmegler.

Anonymkode: 7d14b...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Ja har tenkt på siviløkonom... Trives ikke nok med realfag til å bli ingeniør, selv om jeg klarer meg godt nok med realfag i skolen altså. Jeg har veldig mye energi og høy drive når det kommer til ting jeg interesserer meg for, men motsatt med ting jeg ikke synes er så kjekt... De 2 hobbyene jeg har er dyr (ridning, hest og hund) og fallskjermhopping (kan ikke jobbe med sistnevnte)

Det er så vanskelig å finne et studium jeg skal fokusere mot å komme inn på, jeg føler jeg bytter retning annenhver måned! For jeg vet jo ikke hvordan det er å jobbe med de ulike yrkene. Altså illusjonen jeg har er sikkert annerledes enn virkeligheten.

Hva jobber du med?

Anonymkode: 94ddb...1fe

Jeg jobber som analytiker i et stort selskap. Bygger opp og automatiserer forsyningskjeder, lager måleverktøy, følger opp målinger, forbedrer rutiner og fintuner verktøyene vi bruker (altså IT). Det er en kontinuerlig jobb egentlig, men med stort rom for nytenkning og med et stort kontaktnett i organisasjonen. Har en masse andre mindre prosjekter også, men går generelt mest på prosessforståelse, systematisering, automatisering og fornying 😊 Jeg er siviløkonom med spesialisering i logistikk. Har tre barn og er i midten av 30-åra, så karrieren er satt litt på vent, men har det veldig fint og gøy på jobb! 

Siviløkonom er en kjempefin utdanning. Du får en  bred bachelorgrad, og kan derfor kjenne litt på hvilke fag du like best før du bestemmer hvilken spesialisering du vil ta. Det er mange muligheter, som for eksempel finans, HR (organisasjonspsykologi), logistikk, strategi, samfunnsøkonomi osv., og utdanningen er veldig mye mer enn bare tall. Jobbmarkedet er veldig bra med gode lønnsutsikter, og så er det muligheter til søke seg til en masse ulike jobber, alt fra mye reising, jobbe i utlandet, lederansvar og jobbe-80-timer-i-uken til flekstid og hjemmekontor alt etter hva du ønsker og synes er gøy. Anbefales!

Anonymkode: 8c07b...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som analytiker i et stort selskap. Bygger opp og automatiserer forsyningskjeder, lager måleverktøy, følger opp målinger, forbedrer rutiner og fintuner verktøyene vi bruker (altså IT). Det er en kontinuerlig jobb egentlig, men med stort rom for nytenkning og med et stort kontaktnett i organisasjonen. Har en masse andre mindre prosjekter også, men går generelt mest på prosessforståelse, systematisering, automatisering og fornying 😊 Jeg er siviløkonom med spesialisering i logistikk. Har tre barn og er i midten av 30-åra, så karrieren er satt litt på vent, men har det veldig fint og gøy på jobb! 

Siviløkonom er en kjempefin utdanning. Du får en  bred bachelorgrad, og kan derfor kjenne litt på hvilke fag du like best før du bestemmer hvilken spesialisering du vil ta. Det er mange muligheter, som for eksempel finans, HR (organisasjonspsykologi), logistikk, strategi, samfunnsøkonomi osv., og utdanningen er veldig mye mer enn bare tall. Jobbmarkedet er veldig bra med gode lønnsutsikter, og så er det muligheter til søke seg til en masse ulike jobber, alt fra mye reising, jobbe i utlandet, lederansvar og jobbe-80-timer-i-uken til flekstid og hjemmekontor alt etter hva du ønsker og synes er gøy. Anbefales!

Anonymkode: 8c07b...918

Det er nesten som om du ikke hører etter når TS sier at hun ikke er noe karriere-sau som ønsker å råtne bort på et kontor resten av livet. Og det er bra at TS IKKE faller for dette latterlige karriere-jaget som altfor mange er blitt hjernevasket over - også blir det stadig flere nervevrak med psykiske lidelser rundt i landet fordi de møter veggen etter å ha satt på helt ekstreme og urealistiske forventninger til seg selv. 

Siv-øk er helt motsatte av det TS vil. Siv-øk og andre type utdanninger er typisk sånn "løper rundt for sjefen både kveld og helg". TS ønsker seg et liv med fritid (noe jeg fullt ut støtter) og da er det å være sjefen sin drone det siste man bør velge.

Så over til TS. Jeg tenker at det må være flere andre ting du er interessert for. Den beste kombinasjonen som vi alle burde være stolt av er å ha en riktig balanse mellom fritid, familie og jobb og det holder mer enn nok å være en del av middelklassen. Man bør være stolt av å tilhøre middelklassen og ikke være en klatre-sau som tror at livet er kun verdt å leve om man har urealistiske drømmer om å være en "sjef" selv.

Så jeg hadde anbefalt å utrede litt mer når det gjelder dine interesser. Selv om jeg er skeptisk til eiendomsmegler, så er et yrke som ligner på markedsføring. Det har tross alt med salg og kundekontakt å gjøre. Det er også en linje jeg er skeptisk imot, men dette var bare for å åpne opp litt mer for deg. 

Så kan jeg komme med et forslag selv - at du går etter en jobb som er kommunal / offentlig - jobbe med barn / skole, så kan du heller være medlem og aktivist i sånne dyrevernorganisasjoner. Du trenger ikke nødvendigvis være veterinær for å hjelpe dyr, for en kan hjelpe dyr på mange forskjellige måter. Du nevnte dette med keisersnitt og andre ting som inneholder blod og "gørr". Det er langt ifra alle som takler dette. I tillegg så glemte du å nevne at du kommer også til å ha ansvaret for å avlive dyr. Dette er veldig psykisk belastende hvis eller når du spesielt er følsom for dyrene sin velferd. 

Veterinærer har høyere sjanse for å ta selvmord:

https://www.dn.no/magasinet/arbeidsliv/livet/veterinar/selvmord/nar-doden-er-en-del-av-jobben/2-1-373660

Som det står i artikkelen: "Arbeidspress", "det å avlive dyr", "ensomhet" og "lav lønn" er en del av hverdagen.

Når det gjelder eiendomsmegler, så vet du allerede at her også blir det snakk om lav lønn i begynnelsen, og hvis du opparbeider deg stort kundekrets (dette tar sin tid), så er provisjonene likevel lave.

https://www.dn.no/eiendom/norges-eiendomsmeglerforbund/carl-geving/finanstilsynet/ny-undersokelse-norske-eiendomsmeglere-har-blant-de-laveste-provisjonene-i-verden/2-1-23884

Nå har man også begynt å rekke kritikken mot alt som har med "økonomi" å gjøre og hele den latterlige mantraen som vi kopierer fra USA og deres måte å tenke på. 

https://khrono.no/okonomi--og-ledelsefag-far-stryk-eier-ikke-skamvett-og-magemal/489857

 

Anonymkode: 4f588...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nesten som om du ikke hører etter når TS sier at hun ikke er noe karriere-sau som ønsker å råtne bort på et kontor resten av livet. Og det er bra at TS IKKE faller for dette latterlige karriere-jaget som altfor mange er blitt hjernevasket over - også blir det stadig flere nervevrak med psykiske lidelser rundt i landet fordi de møter veggen etter å ha satt på helt ekstreme og urealistiske forventninger til seg selv. 

Siv-øk er helt motsatte av det TS vil. Siv-øk og andre type utdanninger er typisk sånn "løper rundt for sjefen både kveld og helg". TS ønsker seg et liv med fritid (noe jeg fullt ut støtter) og da er det å være sjefen sin drone det siste man bør velge.

Så over til TS. Jeg tenker at det må være flere andre ting du er interessert for. Den beste kombinasjonen som vi alle burde være stolt av er å ha en riktig balanse mellom fritid, familie og jobb og det holder mer enn nok å være en del av middelklassen. Man bør være stolt av å tilhøre middelklassen og ikke være en klatre-sau som tror at livet er kun verdt å leve om man har urealistiske drømmer om å være en "sjef" selv.

Så jeg hadde anbefalt å utrede litt mer når det gjelder dine interesser. Selv om jeg er skeptisk til eiendomsmegler, så er et yrke som ligner på markedsføring. Det har tross alt med salg og kundekontakt å gjøre. Det er også en linje jeg er skeptisk imot, men dette var bare for å åpne opp litt mer for deg. 

Så kan jeg komme med et forslag selv - at du går etter en jobb som er kommunal / offentlig - jobbe med barn / skole, så kan du heller være medlem og aktivist i sånne dyrevernorganisasjoner. Du trenger ikke nødvendigvis være veterinær for å hjelpe dyr, for en kan hjelpe dyr på mange forskjellige måter. Du nevnte dette med keisersnitt og andre ting som inneholder blod og "gørr". Det er langt ifra alle som takler dette. I tillegg så glemte du å nevne at du kommer også til å ha ansvaret for å avlive dyr. Dette er veldig psykisk belastende hvis eller når du spesielt er følsom for dyrene sin velferd. 

Veterinærer har høyere sjanse for å ta selvmord:

https://www.dn.no/magasinet/arbeidsliv/livet/veterinar/selvmord/nar-doden-er-en-del-av-jobben/2-1-373660

Som det står i artikkelen: "Arbeidspress", "det å avlive dyr", "ensomhet" og "lav lønn" er en del av hverdagen.

Når det gjelder eiendomsmegler, så vet du allerede at her også blir det snakk om lav lønn i begynnelsen, og hvis du opparbeider deg stort kundekrets (dette tar sin tid), så er provisjonene likevel lave.

https://www.dn.no/eiendom/norges-eiendomsmeglerforbund/carl-geving/finanstilsynet/ny-undersokelse-norske-eiendomsmeglere-har-blant-de-laveste-provisjonene-i-verden/2-1-23884

Nå har man også begynt å rekke kritikken mot alt som har med "økonomi" å gjøre og hele den latterlige mantraen som vi kopierer fra USA og deres måte å tenke på. 

https://khrono.no/okonomi--og-ledelsefag-far-stryk-eier-ikke-skamvett-og-magemal/489857

 

Anonymkode: 4f588...b42

Det stemmer rett og slett ikke. Som jeg skriver: man kan jobbe døgnet rundt ELLER ha en jobb med normal og fleksibel arbeidstid og mulighet for hjemmekontor. Det siste er det jeg har. Jobber 40 timer i uken, og kan i stor grad styre min egen tid. Har helt Ok betalt, ikke millionlønn, men helt greit. Har ikke personal og resultatansvar og det er veldig fleksibelt og enkelt å tilpasse til familieliv. Det er stor aksept for at livet med småbarn er krevende og at man gjerne ønsker å bli med når det er foreldrekaffe, sommeravslutning eller når barnet skal opptre på skolen. Det får jeg til ved å i blant ta litt igjen på kvelden, men det er langt fra hver dag, og kan gjøres i sofakroken.

At du tror at siviløkonom=jobbe døgnet rundt og bare tenke på penger og karriere kunne ikke vært mer feil. Noen er sånn, noen er sånn i en periode når de er nyutdannet og før de får barn, og så har du alle oss andre som har helt normale jobber og som får helt Ok betalt (jeg fikk barn under studier så har aldri vært aktuelt å reise mye eller jobbe 79 timer i uken!). Karrierejag er noe man skaper for seg selv, alle er ikke opptatt av det. Men som siviløkonom kan man få jobber som er utfordrende og varierte enklere enn om du har bachelorgrad og havner på fakturaavdelingen om du forstår hva jeg mener.

Høres som du ikke er økonom, og fordommer er vel ikke det som skal være grunnlaget for beslutningen til TS. Det du beskriver høres ut som børsmeglere i USA eller de som går inn i store konsulenthus, og det er veldig langt fra virkeligheten til de aller fleste siviløkonomer.

Anonymkode: 8c07b...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer rett og slett ikke. Som jeg skriver: man kan jobbe døgnet rundt ELLER ha en jobb med normal og fleksibel arbeidstid og mulighet for hjemmekontor. Det siste er det jeg har. Jobber 40 timer i uken, og kan i stor grad styre min egen tid. Har helt Ok betalt, ikke millionlønn, men helt greit. Har ikke personal og resultatansvar og det er veldig fleksibelt og enkelt å tilpasse til familieliv. Det er stor aksept for at livet med småbarn er krevende og at man gjerne ønsker å bli med når det er foreldrekaffe, sommeravslutning eller når barnet skal opptre på skolen. 

At du tror at siviløkonom=jobbe døgnet rundt og bare tenke på penger og karriere kunne ikke vært mer feil. Noen er sånn, noen er sånn i en periode når de er nyutdannet og før de får barn, og så har du alle oss andre som har helt normale jobber og som får helt Ok betalt (jeg fikk barn under studier så har aldri vært aktuelt å reise mye eller jobbe 79 timer i uken!). Karrierejag er noe man skaper for seg selv, alle er ikke opptatt av det. 

......... og fordommer er vel ikke det som skal være grunnlaget for beslutningen til TS. 

Anonymkode: 8c07b...918

Jeg har dokumentert alt jeg sier i motsetning til deg.

Jeg kan utdype det jeg sier med en enda mer detaljert link. Veldig langt innlegg i linken, men du får lese det om du har tid.

https://www.manifesttidsskrift.no/kringsatt-av-ledelse/

Jeg har heller ikke sagt at alle er hjernevasket til å bli karriere-droner, men minst 80% er det, ifølge undersøkelser, og det er svært mye og totalt uholdbart for et samfunn.

Virkeligheten til mange siv-øk er nettopp at de ønsker seg inn i disse latterlige konsulenthusene eller noe med finans. 

Ikke gidd å tvinge meg til å vise deg hvor få siv-øk i det hele tatt gidder å jobbe i det offentlige. Hos siv-øk er det bare det private og profitt som gjelder. At du skiller deg ut som mer normal, (du er egentlig statistisk avvik) nøytraliserer ikke det jeg sier og det som er fakta, nemlig at "din bransje" er helt ekstremt blåst i hodet når det gjelder profitt-jaget og hjernevasken når det gjelder såkalt "karriere" og "Dreams About Being The Boss", Lol.

Hva mitt yrke er, er helt irrelevant når jeg linker til det jeg sier. Dette har ingenting med "fordommer" å gjøre. Det er du som ikke greier å lese hva TS spør om. 

Det faktumet at du kaller alt under millionlønnen for "greit" viser bare hvor syk hele bransjen er. Tjener man f eks 750.000 - 800.000 så heter det "JÆVLIG BRA" og ikke bare "helt greit", slik du kaller det.

Gjennomsnittslønna i Norge er på ca 570.000 kr, og medianlønna er vel rundt 525.000 - 530.000.  Jeg tør ikke engang å tenke på hva du kaller denne lønna for - la meg gjette, du vil beskrive ca 550.000 kr som "dritt"? 

Hva sjefen din aksepterer med tanke på "fleksibilitet" er helt irrelevant for alle andre bedrifter. 

Jeg tror ikke at TS skal legge all sin fremtid i hva en anonymkode finner på å si UTEN linker å backe det opp med. Det verste jeg vet her på forumet er folk som angivelig "bruker seg selv" som eksempler uten at TS kan verifisere dette (så finner disse anonykodene uten linker på argumenter bare for å "vinne" debatten selv om de lyger) men linker har de så godt som aldri å vise til. 

Alt jeg har sagt at jeg bevis for, og jeg gjentar igjen: Jeg ser ikke hva som gjør at ditt forslag er bedre enn mitt, når jeg sier at en sikrere jobb i det kommunale / offentlige er langt bedre med tanke på det TS sier at hun er opptatt av, nemlig det å ha et liv med fritid og familie. 

La meg gjette, om du svarer meg nå igjen, så kommer du til å finne opp enda en løgn der du kommer til å si at du "angivelig" kjenner til en Siv-øk som også "driver med dyr" på fritiden, hehe. Yeah right.

 

 

 

 

Anonymkode: 4f588...b42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dokumentert alt jeg sier i motsetning til deg.

Jeg kan utdype det jeg sier med en enda mer detaljert link. Veldig langt innlegg i linken, men du får lese det om du har tid.

https://www.manifesttidsskrift.no/kringsatt-av-ledelse/

Jeg har heller ikke sagt at alle er hjernevasket til å bli karriere-droner, men minst 80% er det, ifølge undersøkelser, og det er svært mye og totalt uholdbart for et samfunn.

Virkeligheten til mange siv-øk er nettopp at de ønsker seg inn i disse latterlige konsulenthusene eller noe med finans. 

Ikke gidd å tvinge meg til å vise deg hvor få siv-øk i det hele tatt gidder å jobbe i det offentlige. Hos siv-øk er det bare det private og profitt som gjelder. At du skiller deg ut som mer normal, (du er egentlig statistisk avvik) nøytraliserer ikke det jeg sier og det som er fakta, nemlig at "din bransje" er helt ekstremt blåst i hodet når det gjelder profitt-jaget og hjernevasken når det gjelder såkalt "karriere" og "Dreams About Being The Boss", Lol.

Hva mitt yrke er, er helt irrelevant når jeg linker til det jeg sier. Dette har ingenting med "fordommer" å gjøre. Det er du som ikke greier å lese hva TS spør om. 

Det faktumet at du kaller alt under millionlønnen for "greit" viser bare hvor syk hele bransjen er. Tjener man f eks 750.000 - 800.000 så heter det "JÆVLIG BRA" og ikke bare "helt greit", slik du kaller det.

Gjennomsnittslønna i Norge er på ca 570.000 kr, og medianlønna er vel rundt 525.000 - 530.000.  Jeg tør ikke engang å tenke på hva du kaller denne lønna for - la meg gjette, du vil beskrive ca 550.000 kr som "dritt"? 

Hva sjefen din aksepterer med tanke på "fleksibilitet" er helt irrelevant for alle andre bedrifter. 

Jeg tror ikke at TS skal legge all sin fremtid i hva en anonymkode finner på å si UTEN linker å backe det opp med. Det verste jeg vet her på forumet er folk som angivelig "bruker seg selv" som eksempler uten at TS kan verifisere dette (så finner disse anonykodene uten linker på argumenter bare for å "vinne" debatten selv om de lyger) men linker har de så godt som aldri å vise til. 

Alt jeg har sagt at jeg bevis for, og jeg gjentar igjen: Jeg ser ikke hva som gjør at ditt forslag er bedre enn mitt, når jeg sier at en sikrere jobb i det kommunale / offentlige er langt bedre med tanke på det TS sier at hun er opptatt av, nemlig det å ha et liv med fritid og familie. 

La meg gjette, om du svarer meg nå igjen, så kommer du til å finne opp enda en løgn der du kommer til å si at du "angivelig" kjenner til en Siv-øk som også "driver med dyr" på fritiden, hehe. Yeah right.

 

 

 

 

Anonymkode: 4f588...b42

Hva «alle» gjør i denne sammenhengen er vel fullstendig irrelevant? TS har en veldig dyr hobby og skrev at hun gjerne kan jobbe på noen år men at fritid og familie også er/vil bli viktig. Mitt poeng er jo bare at det går HELT FINT å leve et normalt liv som siviløkonom uten å bli fullstendig pengegærn eller jobbe døgnet rundt. De fleste av mine nærmeste kolleger er siviløkonomer, kjempedyktige, hyggelige og har samme arbeidsvilkår som meg. Samme med en del av mine studiekamerater, mens andre har valgt å jobbe masse. Det er langt fra alle som går inn i konsulenthus, men om man vil jobbe mye et par år får man veldig mange muligheter etterpå. Ikke så dumt egentlig, om det passer der man er i livet (og det harmonerer med TS som vil stå på litt i 20-årene).

Og så skjønner ikke denne aversjonen mot at man kan tjene en god lønn? Det er jo bare å være litt smart når man velger studie, og har man snittet og interessen så ser jeg ikke hvorfor dette er en uting? TS skrev jo at hun selv har sett på siviløkonomstudiet, og eiendomsmegling er på samme skole og med en del fellesfag i starten. Jeg vil påstå at sivøk er et smartere valg en eiendomsmegling om man ikke har lyst på provisjonslønn og minimalt med fritid da. Eiendomsmegling er ikke bare å vise frem boliger heller, det er mye papirarbeid, lovverk, ringerunder osv, altså også mye kontortid, sikkert like mye som vi andre har. Hadde satt pris på om du kan fortelle meg hva som er galt med å velge en behagelig tilværelse som økonom i privat sektor, mot for eksempel å slite seg ut som sykepleier eller lærer? For det er ganske mye mer forskjell på omsorgsyrker og eiendomsmegling enn mellom en siviløkonom og en eiendomsmegler.

Ingeniør, siviløkonom, jurist, lege, og mye innen IT er fine, morsomme jobber - dessverre er det mange offentlig ansatte som er misunnelig på hverdagen og økonomien til de som valgte den veien. Men jeg ser ærlig talt ikke problemet med å jobbe i privat sektor, det er tross alt de som finansierer hele offentlig sektor. At man velger å gjøre noe annet enn å sitte som saksbehandler i offentlig sektor ser jeg heller ikke problemet med, men det er ganske mange siviløkonomer i offentlig sektor når du kommer litt opp i systemet.

Anonymkode: 8c07b...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli hestemegler. Så slår du to fluer i en smekk.

Anonymkode: a9f4a...380

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert fiskehelse og har jobbet sammen med en del veterinærer. Vet at veterinærer generelt er veldig dårlig betalt på smådyrklinikker o.l, men de som går i retning fisk vil ha god lønn og gode muligheter til variert arbeid. Det vil jo som du sier ikke være det samme som å jobbe med dyr, men det er veldig spennende arbeid og mange ulike muligheter😊 

Anonymkode: 7c279...798

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...