Gå til innhold

Hjelp meg gjerne med å få til et godt samarbeid med far!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som nå igjen så er det på nytt litt dårlig stemning. Jeg har sett at barnet begynner å bli ferdig med dagsoving. Det har gjort at barnet sover mindre om natten enn tidligere. Så jeg snakket med far om de vanskelige spvetidene til barnet som hadde strekt ut ganske seint på kveldene. Barnet henter seg heller ikke inn med mer soving om morgenen og er en skikkelig morgenfugl. Så nå må vi halvere dagsovingen og se hvordan det går i vei. 

Det dukket opp en situasjon da jeg først skrev at det hadde vært fint om barnet sov fra 2t tidligere klokkeslett. Far svarte bare "ja, det hadde vært fint." Ikke noe mer. Så skrev jeg etter en stund at nå har vi kommet inn i gode soverutiner med at barnet nå sovner 2t tidligere og dagsoving er halvert og satt til maks tid. Fint om far følger samme leggetider som jeg har satt, slik at jeg slipper å begynne på nytt etter hvert samvær. 

Det far har hørt er at hos mor legger barnet seg seint og står opp tidlig. Ikke noe mer enn det. Så derfor var far flink som fikk barnet til å sove seint og sove 1t lengre på morgenen hos seg, enn hos meg. Han pusher også dagsoving til lengre enn makstid, selv om han vet hva både jeg og barnehagen følger. 

Jeg ble så overrasket over hva han faktisk hadde fått med seg og hva han over uker har praktisert. Jeg trodde alle forsto at når nattesovingen blir av færre timer så viser barna tegn til å trenge mindre søvn på dagen. Jeg trodde virkelig ikke at dette skulle skape noe som helst? Gjør han seg til? 

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke helt om du ønsker et bedre samarbeid eller bare at han skal gjøre som du sier 🙈 Men et godt sted å starte er å snakke ordentlig med han.

Personlig ser jeg gjennom toner som "fint om du kan ---", men det er ærlig talt ikke noe hyggelig og hadde jeg kjørt den tonen der på faren til datteren min så hadde det ikke blitt god stemning 😅

Det jeg egentlig prøver å si er at det eneste du kan gjøre noe med er din egen holdning og fremtoning. Vær tydelig på hva du ser hos barnet, ikke hva du mener at skal gjelde. Og det har ikke noe for seg å "rotte" seg sammen med bhg mot far.  Kanskje du kan spørre hva han ser og tenker angående dagsoving? Du kan sette tonen her og satse på at han følger 🙌

Anonymkode: 9563b...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt om du ønsker et bedre samarbeid eller bare at han skal gjøre som du sier 🙈 Men et godt sted å starte er å snakke ordentlig med han.

Personlig ser jeg gjennom toner som "fint om du kan ---", men det er ærlig talt ikke noe hyggelig og hadde jeg kjørt den tonen der på faren til datteren min så hadde det ikke blitt god stemning 😅

Det jeg egentlig prøver å si er at det eneste du kan gjøre noe med er din egen holdning og fremtoning. Vær tydelig på hva du ser hos barnet, ikke hva du mener at skal gjelde. Og det har ikke noe for seg å "rotte" seg sammen med bhg mot far.  Kanskje du kan spørre hva han ser og tenker angående dagsoving? Du kan sette tonen her og satse på at han følger 🙌

Anonymkode: 9563b...fc4

Man rotter seg jo ikke sammen med bhg fordi et barn trenger å sove mindre på dagtid? Jeg hadde en normal samtale med far som resulterte i at far la seint. Så da prøvde jeg å si så mildt som mulig at det hadde vært fint om barnet sovnet minst 1t tidligere. Han svarte at ja det hadde vært fint. Han svarte ingenting om hvordan han selv skulle få det til, ikke noe mer input i samtalen. 

Så da sa jeg at nå har jeg jobbet inn legging til den tiden jeg selv ba om og ba han om å opprettholde den tiden. Han ser, men svarer ikke på det. Et helt år nå så har han alltid lagt mye senere og jeg får som sagt hjem et utslitt barn. Så ja, da var jeg kvass på melding nummer to hvor jeg rett ut ba han om å ikke ødelegge den gode leggetiden jeg hadde opparbeidet. 

Det var jo da han forsto det sånn at nye leggetiden var ekstremt seint, at det var noe jeg hadde begynt med. Da lurer jeg på om han gjør seg dum for å slippe ansvar?

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg noen gang har bedt far om, er gode leggerutiner. Ellers blander jeg meg ikke opp i noe. 

Anonymkode: 144f6...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun over at du kan si det på en annen måte. Omså ringe han å snakke med han på en hyggelig måte. Virker ikke som han er den værste å samarbeide med. 

Når jeg kommuniserer med far så spør jeg alltid hvordan det går, slenger inn en positiv kommentar som "nå gleder barnet seg kjempe masse til å se deg" også info som f.eks "nå legger barnet seg kl. 14.00 og sover til 15.30, helt suverent om dere får til samme rutiner 😁" Da får jeg positive svar tilbake og større sannsynlighet for at far gjør det samme enn om jeg skrev "fint om du legger barnet 14.00 og lar det sove til 15.30". Da legger du føring på far, og en slik melding kan være provoserende for mange. Uansett om jeg har skrevet det tidligere eller ikke så holder jeg en hyggelig og god tone. Jeg vet at far også vil det beste for barnet selv om vi ikke alltid er enige og gjør ting på ulike måter. Det aller aller viktigste for min del er at far og barnet har det godt sammen og har en god relasjon. 

Anonymkode: e8e15...697

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så uvanlig at fedre ikke skjønner seg på leggetider og soving på små barn. 

Min eks skjønte seg ikke på sånt og det alle meste måtte dessverre inn med teskje.

Anonymkode: c76fd...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig med hun over at du kan si det på en annen måte. Omså ringe han å snakke med han på en hyggelig måte. Virker ikke som han er den værste å samarbeide med. 

Når jeg kommuniserer med far så spør jeg alltid hvordan det går, slenger inn en positiv kommentar som "nå gleder barnet seg kjempe masse til å se deg" også info som f.eks "nå legger barnet seg kl. 14.00 og sover til 15.30, helt suverent om dere får til samme rutiner 😁" Da får jeg positive svar tilbake og større sannsynlighet for at far gjør det samme enn om jeg skrev "fint om du legger barnet 14.00 og lar det sove til 15.30". Da legger du føring på far, og en slik melding kan være provoserende for mange. Uansett om jeg har skrevet det tidligere eller ikke så holder jeg en hyggelig og god tone. Jeg vet at far også vil det beste for barnet selv om vi ikke alltid er enige og gjør ting på ulike måter. Det aller aller viktigste for min del er at far og barnet har det godt sammen og har en god relasjon. 

Anonymkode: e8e15...697

Jeg sa det jo på en hyggelig måte først. Jeg hadde en ålreit og lang samtale med han, men det førte jo ikke til noe? 

Eneste jeg terper på er denne leggetiden som faktisk går utover barnet. Jeg har sagt til han slik du forteller, gang på gang. Alle himmelens måter, i et år i strekk. Jeg oppdaterte på en slik måte da leggetiden ble flyttet fra 18 til 19 pga barnet ble eldre. Så oppdaterte jeg på en ålreit måte at nå har barnet flyttet søvnen slik at det blir veldig lite søvn om natten. Noe barnet har tatt igjen på dagtid, derfor må vi kutte dagsovingen ned til maks en time. Så håper jeg at det iver tid går seg til igjen med å sovne tidligere på kvelden.

Det far da mener at jeg har sagt er at jeg lar barnet legge seg fra kl 21 og at jeg lar barnet stå opp kl 5. Det jeg faktisk sa på en fin måte i en lang samtale var noe annet. Da blir det jo veldig vanskelig når han ikke får med seg beskjeden?

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er så uvanlig at fedre ikke skjønner seg på leggetider og soving på små barn. 

Min eks skjønte seg ikke på sånt og det alle meste måtte dessverre inn med teskje.

Anonymkode: c76fd...36f

Jeg er på t skje nå føler jeg. Jeg skjønner ikke hvordan jeg ennå enklere kan forklare han dette. Jeg sier dette kun her, enten er han kort eller så gjør han seg dum. Jeg sier såklart aldri sånt til han, men jeg blir jo frustrert når han kun får med seg deler av samtalen. 

 

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier han når/hvis du spør da? Når legger han barnet, hvordan funker det, hva tenker han eventuelt bør justeres og hvordan? Hva syns han du bør gjøre hos deg, hva er hans mål? 

Anonymkode: ec5fc...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei.

Nå har barnet vårt vokst så masse den siste tiden at det tydeligvis ikke trenger så mye mer soving på dagen. Jeg vet at barnet sover masse på dagtid hos deg også, men hvordan er leggingen på kvelden?" 

Han svarer at barnet sover fra 20.30, tidligst. 

"Barnet trenger mer sammenhengende soving om natten enn om dagen. Her har han flyttet leggetidene sine til 21 og da er han lys våken kl 5. Sånn kan vi ikke ha det, det er altfor seint for en så liten kropp å legge seg om kvelden. Så vi må halvere dagsovingen og med tiden vil da kveldene bli lettere slik at barnet får tilbake sin vanlige sovetid som er fra seinest 19." 

Ja dette var far enig i. 

Så går det en stund og jeg merker at døgnet er snudd etter hvert samvær, selv etter at dagsoving er halvert. Det sliter veldig på barnet at det nå legge seg tidligere og får færre timer søvn, de første dagene hos meg, hver gang. Så da spør jeg pappa veldig lett "Hvordan har søvnen vært?" 

Jeg får til svar "sover fra 20.30 til 6." 

Jeg svarer igjen, veldig kort "hadde vært fint om sovingen var fra seinest kl 19 😊

"Ja, det hadde vært fint." Fikk jeg da. Jeg antar jo at han jobbet med saken om å få barnet til å sove fra kl 19 når vi har snakket slik om dette over lang tid. Mest på tlf, men siste rest på meldinger. 

Så blir jeg litt tvilsom pga søvnproblemer hos meg etter hvert samvær og spør direkte. "Hvordan sover barnet hos deg nå?" Fra 20.30 til 6, er svaret igjen. 

Jeg svarer at det er fint for barnet å ha gode rutiner på søvn og at far også foholder seg til soving fra kl 19😊

Da blir far sur, for det er jo jeg som har begynt med å legge barnet kl 21 og lar barnet stå opp kl 5. Han er jo flink ift meg som får barnet til å sove kl 20.30. 

I følge hans respons så forsto jo ikke han konseptet her i det hele tatt? 

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier han når/hvis du spør da? Når legger han barnet, hvordan funker det, hva tenker han eventuelt bør justeres og hvordan? Hva syns han du bør gjøre hos deg, hva er hans mål? 

Anonymkode: ec5fc...04f

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Hei.

Nå har barnet vårt vokst så masse den siste tiden at det tydeligvis ikke trenger så mye mer soving på dagen. Jeg vet at barnet sover masse på dagtid hos deg også, men hvordan er leggingen på kvelden?" 

Han svarer at barnet sover fra 20.30, tidligst. 

"Barnet trenger mer sammenhengende soving om natten enn om dagen. Her har han flyttet leggetidene sine til 21 og da er han lys våken kl 5. Sånn kan vi ikke ha det, det er altfor seint for en så liten kropp å legge seg om kvelden. Så vi må halvere dagsovingen og med tiden vil da kveldene bli lettere slik at barnet får tilbake sin vanlige sovetid som er fra seinest 19." 

Ja dette var far enig i. 

Så går det en stund og jeg merker at døgnet er snudd etter hvert samvær, selv etter at dagsoving er halvert. Det sliter veldig på barnet at det nå legge seg tidligere og får færre timer søvn, de første dagene hos meg, hver gang. Så da spør jeg pappa veldig lett "Hvordan har søvnen vært?" 

Jeg får til svar "sover fra 20.30 til 6." 

Jeg svarer igjen, veldig kort "hadde vært fint om sovingen var fra seinest kl 19 😊

"Ja, det hadde vært fint." Fikk jeg da. Jeg antar jo at han jobbet med saken om å få barnet til å sove fra kl 19 når vi har snakket slik om dette over lang tid. Mest på tlf, men siste rest på meldinger. 

Så blir jeg litt tvilsom pga søvnproblemer hos meg etter hvert samvær og spør direkte. "Hvordan sover barnet hos deg nå?" Fra 20.30 til 6, er svaret igjen. 

Jeg svarer at det er fint for barnet å ha gode rutiner på søvn og at far også foholder seg til soving fra kl 19😊

Da blir far sur, for det er jo jeg som har begynt med å legge barnet kl 21 og lar barnet stå opp kl 5. Han er jo flink ift meg som får barnet til å sove kl 20.30. 

I følge hans respons så forsto jo ikke han konseptet her i det hele tatt? 

Anonymkode: 144f6...d5c

Her ser du svaret mitt.

Han er jo enig i alt jeg sier, men det er akkurat som om han ikke skjønner noe likevel?

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte han nå, siden han bare ikke svarer på meldinger når han ikke vil. Spurte pent om han hadde hørt litt feil eller misforstått meg. Han mente bestemt at det var det jeg hadde sagt, han tok ikke på seg noe ansvar. Spurte han med en god tone om det var mer han er usikker på. Da begynte han å skjelle meg ut så mye at jeg bare la på. Det går jo ikke an å prate med en som ikke lar den andre prate. Ikke innrømmer han feil, ikke tar han ansvar for noe. Han sier en ting i starten av samtalen og noe annet i slutten av samtalen.

I løpet av den samtalen rakk han å fortelle om 3 forskjellige leggetider han alltid brukte. Det er jo ikke hold i noe. Når jeg konfronterer rolig med, "sa ikke du akkurat på melding at han la seg 20.30? Nå sier du 20 og i sta sa du at han alltid la seg kl 19." Han blir bare sint, så kommer jeg ikke gjennom med noe. 

Da må jeg bare godta null rutiner hos far?

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa det jo på en hyggelig måte først. Jeg hadde en ålreit og lang samtale med han, men det førte jo ikke til noe? 

Eneste jeg terper på er denne leggetiden som faktisk går utover barnet. Jeg har sagt til han slik du forteller, gang på gang. Alle himmelens måter, i et år i strekk. Jeg oppdaterte på en slik måte da leggetiden ble flyttet fra 18 til 19 pga barnet ble eldre. Så oppdaterte jeg på en ålreit måte at nå har barnet flyttet søvnen slik at det blir veldig lite søvn om natten. Noe barnet har tatt igjen på dagtid, derfor må vi kutte dagsovingen ned til maks en time. Så håper jeg at det iver tid går seg til igjen med å sovne tidligere på kvelden.

Det far da mener at jeg har sagt er at jeg lar barnet legge seg fra kl 21 og at jeg lar barnet stå opp kl 5. Det jeg faktisk sa på en fin måte i en lang samtale var noe annet. Da blir det jo veldig vanskelig når han ikke får med seg beskjeden?

Anonymkode: 144f6...d5c

Du kan jo bestille en time hos fvk, er bedre det enn å lage en konflikt ut av det.

Jeg er enig at man bør ha like rutiner på sovingen når barn er små, men et godt samarbeid er enda viktigere i det lange løp. Veldig mye handler om kommunikasjon og hvordan man ordlegger seg. 

Anonymkode: e8e15...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bestille en time hos fvk, er bedre det enn å lage en konflikt ut av det.

Jeg er enig at man bør ha like rutiner på sovingen når barn er små, men et godt samarbeid er enda viktigere i det lange løp. Veldig mye handler om kommunikasjon og hvordan man ordlegger seg. 

Anonymkode: e8e15...697

Vi har hatt masse runder der. De får ikke hjulpet oss mer. Det far blir enig om av avtaler første gang, er han uenig i andre gang. Så det blir ikke hold i noe. Han har på nesten alle møtene fått gjennomslag for sine ønsker. I håp om at jeg skulle slippe så mye irritasjon, så fikk han det. Den ene gangen jeg sto på mitt så fikk jeg brev fra advokat uken etter. Han tok tilbake alt av advokat greier for det hadde han kun gjort fordi han ble sint på meg. 

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har brutt 4 av 4 avtaler på 1 år, så det hjelper jo lite med slike avtaler. Han vil ikke ha alt skriftlig, av beskjeder, men det er blant våre avtaler at vi skal ha. Grunnen er jo som dette, da kan han ikke lure seg unna eller lyve. 

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du høres veldig vanskelig ut å "samarbeide" med. Hvorfor så vanvittig kranglete og detaljfokusert? Og opphengt i dine meninger?

Vet du hva, det kommer sannsynligvis alltid til å være litt trøbbel dagen etter samvær. Uansett når ungen la seg. 

Jeg er heøt enig i at det er en fordel å ha felles rutiner, men du høres ganske krakilsk ut. Samarbeid får dere når du roer deg ned et par hundre hakk. 

 

Anonymkode: 41abd...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt masse runder der. De får ikke hjulpet oss mer. Det far blir enig om av avtaler første gang, er han uenig i andre gang. Så det blir ikke hold i noe. Han har på nesten alle møtene fått gjennomslag for sine ønsker. I håp om at jeg skulle slippe så mye irritasjon, så fikk han det. Den ene gangen jeg sto på mitt så fikk jeg brev fra advokat uken etter. Han tok tilbake alt av advokat greier for det hadde han kun gjort fordi han ble sint på meg. 

Anonymkode: 144f6...d5c

Selvfølgelig kan de hjelpe dere mer. Be om ny behandler på fvk omså. Sånn jeg tolker det ut fra det du skriver så kan kommunikasjonen ut til far bli langt bedre fra din side. Du kan ikke endre far, men du kan endre deg selv. Sånn er det om man bor sammen også. Du sper på mer og mer info som hadde vært relevant fra starten av og sier "det har jeg gjort". Du spør hvordan du kan få til et bedre samarbeid, men virker ikke som du er mottagelig for råd. 

Hvor ofte er barnet hos far? 

Anonymkode: e8e15...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men du høres veldig vanskelig ut å "samarbeide" med. Hvorfor så vanvittig kranglete og detaljfokusert? Og opphengt i dine meninger?

Vet du hva, det kommer sannsynligvis alltid til å være litt trøbbel dagen etter samvær. Uansett når ungen la seg. 

Jeg er heøt enig i at det er en fordel å ha felles rutiner, men du høres ganske krakilsk ut. Samarbeid får dere når du roer deg ned et par hundre hakk. 

 

Anonymkode: 41abd...753

Legger til: jeg har erfaring, har tre barn med eksen og det ble slutt når minste var liten. Jeg har også irritert meg over hans merkelige rutiner for soving osv. Men det har jo ingen hensikt! Et år fra nå og så er ting helt annerledes. Slapp av litt!

Anonymkode: 41abd...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men du høres veldig vanskelig ut å "samarbeide" med. Hvorfor så vanvittig kranglete og detaljfokusert? Og opphengt i dine meninger?

Vet du hva, det kommer sannsynligvis alltid til å være litt trøbbel dagen etter samvær. Uansett når ungen la seg. 

Jeg er heøt enig i at det er en fordel å ha felles rutiner, men du høres ganske krakilsk ut. Samarbeid får dere når du roer deg ned et par hundre hakk. 

 

Anonymkode: 41abd...753

Jeg er jo ikke detaljfokusert? Hvis jeg skal samarbeide så er det å ikke ha noe samarbeid. Han tar ikke til seg noe informasjon og det går utover barnet når det er slik. Da må det være slik at barnet er slitent, utslitt etter samvær hos far for å holde ok tone? 

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan de hjelpe dere mer. Be om ny behandler på fvk omså. Sånn jeg tolker det ut fra det du skriver så kan kommunikasjonen ut til far bli langt bedre fra din side. Du kan ikke endre far, men du kan endre deg selv. Sånn er det om man bor sammen også. Du sper på mer og mer info som hadde vært relevant fra starten av og sier "det har jeg gjort". Du spør hvordan du kan få til et bedre samarbeid, men virker ikke som du er mottagelig for råd. 

Hvor ofte er barnet hos far? 

Anonymkode: e8e15...697

Jeg prøver ikke å endre han. Jeg vil kun at barnet skal sove nok, godt og ok tider. Er det for mye å forlange? 

Anonymkode: 144f6...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...