Gå til innhold

Utslitt, må på do HELE tiden. Hva kan det være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sovet ca. fem timer fordelt på to døgn. Har ofte søvnløse eller nesten helt søvnløse netter der hovedårsaken er at jeg må springe på do for å tisse hvert femte minutt. Umulig å slappe av, for vet at det bare er et spørsmål om tid før jeg må på do igjen, selv om jeg var på do for 10 sekunder siden. Ofte blir jeg tissetrengt på nytt før jeg i det hele tatt har rukket å gå ut av badet etter et nylig dobesøk.

Er så sliten og lei av å ikke få sove. Vanskelig å fungere i full jobb fordi jeg er så jævla sliten og føler at det er ingen hjelp å få. Jeg er 21 (snart 22) år og opplever dette som svært hemmende. Jeg kan jo ikke overnatte hos noen eller ha noen på overnatting, men det verste er jo det at jeg ikke får sove. Like før jeg går på veggen, har grått mye den siste tiden for jeg er så fortvilt over situasjonen og jeg føler at hele situasjonen er håpløs, har gått til legen tidligere som mente det sikkert bare var stress. Har i et par år vært plaget med at jeg må mye på do og da særlig på natta, men aldri så mye som de siste månedene. Jeg begynner faktisk å lure på om det kan være diabetes eller en nyresykdom jeg har. Eventuelt har jeg "bare" overaktiv blære og/eller stress... 

Føler ikke jeg kan gå til legen med dette med tanke på koronasituasjonen. Tviler på at dette problemet blir prioritert. Men er så sliten og lei, føler meg helt tom og alt jeg vil er å sove, men det eneste jeg gjør er å springe på do. :( Det er verst på natta, men plages også om dagen. Vet ikke hva jeg kan gjøre og begynner å lure på om jeg faktisk kan ha en eller annen sykdom/tilstand som gjør at jeg må tisse så himla mye? (Er IKKE gravid. Og ja, uavhengig av svarene jeg får her skal jeg bestille legetime så snart legekontoret er tilbake til vanlig drift, men foreløpig har jeg behov for å høre hva noen andre enn meg selv tenker da dette ikke er noe jeg ønsker å utgreie for familie/venner/kolleger)... 

Anonymkode: 686a2...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du tisser så ofte kommer det mye, eller er det bare noen dråper? Er du veldig tørst og drikker mye? Ville absolutt utelukket diabetes hos legen, men det kan være mange andre årsaker også. 

Er du løsere i magen nå enn før? Har du regelmessig avføring? Du kan være forstoppet men at du får ut noe avføring likevel, og forstoppelsen klemmer på blæra. Da vil du må tisse ofte, men det kommer lite/normal mengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, pia mater skrev:

Når du tisser så ofte kommer det mye, eller er det bare noen dråper? Er du veldig tørst og drikker mye? Ville absolutt utelukket diabetes hos legen, men det kan være mange andre årsaker også. 

Er du løsere i magen nå enn før? Har du regelmessig avføring? Du kan være forstoppet men at du får ut noe avføring likevel, og forstoppelsen klemmer på blæra. Da vil du må tisse ofte, men det kommer lite/normal mengde. 

Kommer ikke mye, men litt (mer enn bare noen dråper). Noen ganger kommer det bare noen dråper, men som regel kommer det altså litt mer...

Opplever at jeg er tørst, men er usikker på om jeg drikker mye for måler ikke hvor mye jeg drikker akkurat...

Ikke løsere i magen. Har regelmessig avføring. 

TS

Anonymkode: 686a2...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til legen fastende å få utelukket diabetes 

Anonymkode: 2b977...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ikke mye, men litt (mer enn bare noen dråper). Noen ganger kommer det bare noen dråper, men som regel kommer det altså litt mer...

Opplever at jeg er tørst, men er usikker på om jeg drikker mye for måler ikke hvor mye jeg drikker akkurat...

Ikke løsere i magen. Har regelmessig avføring. 

TS

Anonymkode: 686a2...d3a

Hmm, jeg ville nok ordnet med legetime fort! Ikke vent til alt er "normalt" igjen, det kan ta lang tid. Du skal ikke gå rundt å ha slike plager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, bestill deg legetime med en gang. Det er så vidt jeg har skjønt slett ikke dårlig kapasitet på legekontorene pga korona. Sånn kan du ikke ha det! :klemmer:

Anonymkode: a11e3...57f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På disse kanter har legen åpent som normalt. Om det ikke er stort utbrudd der du bor er det null stress. Mulig du trenger antibiotika eller noe, så kan like godt gå til lege nå først som sist. Utslittheten kommer av at du ikke får skikkelig søvn, sannsynligvis. 

Anonymkode: d7b85...413

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mye og langt fra alt er farlig eksempler kan være diabetes, kronisk blærekatarr, overaktiv blære. Sikkert mer også. Ta en tur til fastlegen. 

Anonymkode: 2c408...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt normalt som på legekontor nå. 

Anonymkode: 2f801...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, pia mater skrev:

Hmm, jeg ville nok ordnet med legetime fort! Ikke vent til alt er "normalt" igjen, det kan ta lang tid. Du skal ikke gå rundt å ha slike plager. 

Dette 👆 Husk å ta med deg morgenurinprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner så vidt at du har hatt disse problemene i ca. To år. Hvordan begynte problemene, akutt eller snikende? Hvordan var livssituajsonen din på den tiden? Opplevde du i forkant flere episoder der du måtte holde deg lenge? Har legen din i denne perioden tatt urinprøve av deg for å undersøke om du kan ha blærekatarr? Man kan ha blærekatarr uten å oppleve svie ved vannlating.  

Anonymkode: abdea...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du nevner så vidt at du har hatt disse problemene i ca. To år. Hvordan begynte problemene, akutt eller snikende? Hvordan var livssituajsonen din på den tiden? Opplevde du i forkant flere episoder der du måtte holde deg lenge? Har legen din i denne perioden tatt urinprøve av deg for å undersøke om du kan ha blærekatarr? Man kan ha blærekatarr uten å oppleve svie ved vannlating.  

Anonymkode: abdea...63c

Snikende vil jeg si, så vanskelig å si nøyaktig når det oppsto. Livssituasjonen min var helt vanlig vil jeg si, har slitt med angst osv. men det har jeg gjort lenge og gjør fortsatt. Har vært på legevakt for 1 år siden ca. pga. jeg mistenkte UVI, men det hadde jeg ikke. De spurte om jeg kunne ha noen kjønnssykdom, men det har jeg ikke og vet med sikkerhet. Har ikke blitt undersøkt for blærekatarr. Skjønte ikke helt hva du mente med det spørsmålet jeg uthevet.

TS

Anonymkode: 686a2...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...