Gå til innhold

Er BI lavstatus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Fjeud skrev:

Er det egentlig noen med snitt til NHH som velger BI? 

Ja, det er det absolutt. 

Anonymkode: e9749...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Fjeud skrev:

Er det egentlig noen med snitt til NHH som velger BI? 

Ja

Anonymkode: c5609...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiverer bryr seg om å få jobben gjort på en god nok måte, og da er det enkelt å gå for en med konkrete relevante fag fra BI. Universitetet er mer svevende med fag som ex-phil, ex- fac og forskningsrelatert tankemåte på abstrakt nivå. Tror BI er en enklere vei til en god lønn og et godt liv enn studier fra universitetene med mindre man elsker det akademiske liv og er nerd. Har inntrykk av at studentene har mer oppfølging også. På universitetet er man overlatt til seg selv, og miljøet blir fort veldig politisk og karakterer er nesten alltid normalfordelt. Ingen inflasjon i a'er eller b'er. 

 

Amen. Er 100% enig i din virkelighetsbeskrivelse. Skulle nesten tro vi var en og samme person. 

Anonymkode: 8e6fb...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange å velge i når man ser etter nye ansatte, så da velger man alltid fra øverste hylle. De har aldri vært fra BI.

Derfor har det blitt slik.

Anonymkode: 49a44...8b0

Det kan du/dere umulig vite, ettersom dere aldri ansetter noen fra BI. Dere får jo aldri kjennskap til dem annet enn hva dere hører.

Det du/dere bekrefter med holdningene deres, er at arbeidslivet har gått fra å drive seriøst og ville hyre kompetanse til å bli et kokainsniffende hipster miljø som jager status og teori basert på  hvilke skoler som er mest populære om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI er på mange måter bedre enn NHH! 

Endret av FunnyBoy123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvor man ser for seg å jobbe. Ser man for seg en stilling i akademia bør ikke BI være førstevalget. Ser man derimot for seg å jobbe i næringslivet med markedsføring e.l. er det sikkert helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 94% av mastergradstudenter fra BI er i jobb 6 måneder etter levert masteroppgave, så det kan ikke sies å være dårlig hvis en går mastergrad.

Så det er viktig å skille mellom mastergrad og bachelor her. Det er mye rart som får prøvd seg på bachelor ved BI, men det er noe annet hvis man er kvalifisert til mastergrad - der er det mye høyere nivå. De fleste av disse mastergradene tar også inn internasjonale studenter siden (nesten) alle fagene går på engelsk, så konkurransen er mer intens og ofte bør en ha nesten B i snitt for å komme inn. 

Men når det er sagt, så synes jeg at hele konseptet rundt private skoler som BI og Høyskolen Kristiania eller Bjørknes er veldig rar. Jeg skjønner ikke hvorfor man har tillatt at disse skolene skulle gjøre seg så store i et land som Norge der man har hatt fokuset på sosialdemokratiet. 

Danmark og Sverige har ikke sånt, og med "sånt", da mener jeg minst 2 store privatskoler, som eksisterer i flere byer. 

BI har vel et sted mellom 18 000 - 20 000 studenter. Bjørknes litt mindre enn 2 000 studenter og Kristiania har 10 000 studenter.

Sammenlagt er det snakk om minst 30 000 - 32 000 studenter!

I Danmark og Sverige er det i stor grad underlagt det offentlige systemet. 

Anonymkode: d25b7...f7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fjeud skrev:

Er det egentlig noen med snitt til NHH som velger BI? 

Ja, jeg kjenner noen fra samme vgs som meg :) hun valgte bi fremfor nhh men sluttet senere for å studere medisin. En annen gutt fra samme vgs valgte BI oslo fordi han ville studere sivøk men ville ikke flytte på seg. De jeg senere ble kjent gikk ikke på samme vgs som meg så jeg vet ikke snittet dems..... men det er mange som faktisk velger master på BI hvor det er krav til B i snitt  på lik linje med NHH ..derimot vet jeg om andre høyskoler hvor man kan ta master med C

Anonymkode: 5ca44...5d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...