Gå til innhold

Er BI lavstatus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bør man heller velge utlandet eller NHH?

Anonymkode: b5b50...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BI er greit, så lenge du får jobb. Ekstremt mange med økonomi utdannelse som ikke får jobb også. 

Anonymkode: 653af...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør man heller velge utlandet eller NHH?

Anonymkode: b5b50...399

BI er veldig bra som det er. NHH ligger kanskje bitte grann over BI, men det er ikke den store forskjellen. Utlandet er ikke å anbefale, grøss.

Anonymkode: 403db...393

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart du bør velge utlandet.

Anonymkode: aea0e...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt "community college" sammenlignet med f.eks. Handelshøyskolen, men kjenner du de rette folka kan du jo lykkes med utdannelse derifra også.

Anonymkode: 6fa46...f84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange fordommer forbundet med BI og de fleste tenker nok også automatisk må "kun" en bachelor i økonomi og administrasjon. BI er absolutt ikke lavstatus når det kommer til masterprogrammene deres

Anonymkode: e9749...a90

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker automatisk at bachelor eller master derfra er kjøpt og betalt 🙂 

Anonymkode: dfa59...608

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI er bedre enn ingenting, men du velger jo selvfølgelig NHH om du kan komme inn der.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

BI er veldig bra som det er. NHH ligger kanskje bitte grann over BI, men det er ikke den store forskjellen. Utlandet er ikke å anbefale, grøss.

Anonymkode: 403db...393

Ehhh NHH ligger LANGT over BI

Anonymkode: 72a89...e8b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker automatisk at bachelor eller master derfra er kjøpt og betalt 🙂 

Anonymkode: dfa59...608

Det henger sammen med en endring i holdninger som er kommet de siste 5 årene. Folk som har utdanning typisk for bi er folk som får jobb på grunn av forbindelser, ikke på grunn av ferdigheter. Før var det å få jobb fordi du hadde fine forbindelser høystatus. Nå er det i ferd med å synke i status. 

Men, nei, Ts, folk forbinder ikke BI med mennesker som får seg jobb fordi de kjenner noen. De forbinder utdannelsene du får på BI med mennesker som får jobb fordi de kjenner noen. Så det er selve utdanningsløpene det hefter fordommer mot. Selvsagt helt urettferdig: 90% av alle nyutdannede får seg jobb fordi de kjenner noen, ikke fordi de er flinke til noe.

Anonymkode: f867d...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med gode karakterer fra BI enn elendige fra et universitet. Jobben du får som gir lønn du skal leve av. Mvh. En som tjener det samme som en fra BI, men som brydde seg om status

Anonymkode: f4db1...605

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blandt folk flest har BI dårlig status, men for arbeidsgivere har det en god status. Hadde du kommet inn på NHH bør du velge det. 

Anonymkode: e8b2b...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbinder BI med blåruss med for dårlige karakterer til å komme inn andre steder og mye eksamensjuks.

Anonymkode: bf5a8...c54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BI er supert det - ekstremt mange i næringslivet har vært innom der! Jeg er siviløkonom fra BI og deres masterprogrammer er ingen ferie altså.

Har ikke opplevd problemer med fordommer eller vanskeligheter med å få jobb i etterkant. Hadde mange studiekamerater på master med bachelor fra NHH, og mange jeg tok bachelorgraden med på BI tok master på NHH. Det er ikke den store forskjellen altså, NHH’erne var flinke men ikke flinkere enn andre. Innholdet er stort sett det samme, og foreleserne er dyktige!

Hvilken skole du skal velge kommer an på hvor du vil bo og om du bil betale utdanningen selv. NHH og CBS i København er gratis, men om du (som jeg hadde) har en godt betalt jobb ved siden av studiene er det ikke sikkert det lønner seg å rive opp hele tilværelsen og dra langt av gårde. Jeg hadde dessuten samboer og etterhvert barn som gjorde at jeg ble igjen i Oslo, og så var jeg så heldig at jeg fikk stipend som dekket hele masteren. 

Anonymkode: 934cd...c70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BI er lavest, helt klart.

Der jeg jobber ansetter vi ikke folk med master og bachelor fra BI.

Anonymkode: 49a44...8b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker automatisk at bachelor eller master derfra er kjøpt og betalt 🙂 

Anonymkode: dfa59...608

Hvorfor master mener du? Det er omtrent likt snitt for å komme inn på master på BI og NHH 

Anonymkode: e9749...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det.

Endret av GjestSiden2006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BI er lavest, helt klart.

Der jeg jobber ansetter vi ikke folk med master og bachelor fra BI.

Anonymkode: 49a44...8b0

Det er ulovlig, diskriminering faktisk i arbeidslivet!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...