Gå til innhold

Er BI lavstatus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Vhgj skrev:

Det er ikke utdanningen som gir status, men jobben du klarer å få.

Takk, det er det som teller synes jeg også  

Har skrevet og slettet dette innlegget noen ganger nå. Velger å poste det. For alle som er der jeg startet nå.

Jeg har ikke noen formell utdannelse. Og har jobb i en kommune. Etter brukerundersøkelsen fra noen måneder tilbake er jobben  høyt respektert av samfunnet rundt oss; høy faglig kompetanse, stor grad av profesjonalitet og god brukerhåndtering.

Jeg får med meg 12 år ansiennitet og trér snart inn i statlig jobb. Ikke undervurder deg selv, selv uten kontakter. Det er jo jobben du lander og skal utføre som betyr noe. 

Anonymkode: 071f0...ab4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BI er lavest, helt klart.

Der jeg jobber ansetter vi ikke folk med master og bachelor fra BI.

Anonymkode: 49a44...8b0

Det er jo egentlig litt rart. Det betyr jo reelt sett at dere ansetter folk etter hvor skoleflinke de var på videregående? Altså, hvor gode de var på diktanalyse, nynorsk og fransk? Det er mange kjempedyktige folk på BI som ikke hadde verdens beste snitt på videregående, men som virkelig blomstrer når de får drive med det de liker best (matte/økonomi/finans). Du ser ikke at dere går glipp av mange potensielt strålende kandidater? 

Jobber du et sted der man ønsker at alle skal være helt like? Har dere gjort dere tanker om hvorfor dere ønsker det, og om det er til det beste for idéskaping, kreativitet og gode diskusjoner? For det er jo ikke slik at indøk NTNU og NHH oppfant den dype tallerken heller, da må du nok til noen internasjonale eliteskoler. Derimot har du mange folk fra NHH/indøk som er veldig gode på å gjøre hva de får beskjed om og har kunnet det siden de var små (derav gode karakterer på videregående og høyere studier), mens det kan hende at andre er bedre til å tenke utenfor boksen. Synes det virker litt dumt å ikke engang kalle folk inn til intervju fordi de har gått på feil skole altså, det blir jo nesten som at dere bekrefter det vi andre tenker om snobberi, diskriminering og kameraderi i arbeidslivet. Men klart; om dere faktisk skulle få inn en dyktig kandidat fra BI faller kanskje hele luftslottet deres og illusjonen om hvor gode dere er sammenlignet med andre, sammen.

Anonymkode: 934cd...c70

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Det er ulovlig, diskriminering faktisk i arbeidslivet!

Nei, det er ikke diskriminering. Det er lov å kun ansette fra visse universiteter.

Diskriminering går ut på at du ikke får jobben på grunn av kjønn, hudfarge og lignende. 

Sitat

Likstillings- og diskrimineringslova har forbod mot diskriminering som gjeld forskjellsbehandling på grunn av:

kjønn

graviditet

permisjon ved fødsel eller adopsjon

omsorgsoppgåver

etnisitet (mellom anna nasjonalt opphav, hudfarge og språk)

religion

livssyn

nedsatt funksjonsevne

seksuell orientering

kjønnsidentitet

kjønnsuttrykk

alder

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vhgj skrev:

Nei, det er ikke diskriminering. Det er lov å kun ansette fra visse universiteter.

Diskriminering går ut på at du ikke får jobben på grunn av kjønn, hudfarge og lignende. 

 

Ja vel, da skal jeg ta det til meg.  Hvor står det at det er lov å kun ansette fra visse universiteter? Tenk om det ble outet. Snakk om å skyte seg selv i foten.

Anonymkode: 071f0...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja vel, da skal jeg ta det til meg.  Hvor står det at det er lov å kun ansette fra visse universiteter? Tenk om det ble outet. Snakk om å skyte seg selv i foten.

Anonymkode: 071f0...ab4

Vet du i hele tatt hva diskriminering er?

Det er tydelig at du ikke har forståelse av det. 

En lov beskriver som oftest hva som ikke er lov. Hvis den skulle ha beskrevet alt som var lov, ville den vært på flere millioner siden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vhgj skrev:

Vet du i hele tatt hva diskriminering er?

Det er tydelig at du ikke har forståelse av det. 

En lov beskriver som oftest hva som ikke er lov. Hvis den skulle ha beskrevet alt som var lov, ville den vært på flere millioner siden. 

hmmmm, blir betenkt selv.

Endret av GjestSiden2006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo egentlig litt rart. Det betyr jo reelt sett at dere ansetter folk etter hvor skoleflinke de var på videregående? Altså, hvor gode de var på diktanalyse, nynorsk og fransk? Det er mange kjempedyktige folk på BI som ikke hadde verdens beste snitt på videregående, men som virkelig blomstrer når de får drive med det de liker best (matte/økonomi/finans). Du ser ikke at dere går glipp av mange potensielt strålende kandidater? 

Jobber du et sted der man ønsker at alle skal være helt like? Har dere gjort dere tanker om hvorfor dere ønsker det, og om det er til det beste for idéskaping, kreativitet og gode diskusjoner? For det er jo ikke slik at indøk NTNU og NHH oppfant den dype tallerken heller, da må du nok til noen internasjonale eliteskoler. Derimot har du mange folk fra NHH/indøk som er veldig gode på å gjøre hva de får beskjed om og har kunnet det siden de var små (derav gode karakterer på videregående og høyere studier), mens det kan hende at andre er bedre til å tenke utenfor boksen. Synes det virker litt dumt å ikke engang kalle folk inn til intervju fordi de har gått på feil skole altså, det blir jo nesten som at dere bekrefter det vi andre tenker om snobberi, diskriminering og kameraderi i arbeidslivet. Men klart; om dere faktisk skulle få inn en dyktig kandidat fra BI faller kanskje hele luftslottet deres og illusjonen om hvor gode dere er sammenlignet med andre, sammen.

Anonymkode: 934cd...c70

Det er så mange å velge i når man ser etter nye ansatte, så da velger man alltid fra øverste hylle. De har aldri vært fra BI.

Derfor har det blitt slik.

Anonymkode: 49a44...8b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bachelorgradene er som alle andre og dermed ikke noe status, men mastergradene har et fint nivå. Er nok en grunn for at bedriftene betaler for at ansatte skal få mastergradene sine derfra. Det er vel mer en prosent av folka som går bachelor der som er plassert i en negativ stereotype for en grunn. 

Anonymkode: 125e2...eab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mange å velge i når man ser etter nye ansatte, så da velger man alltid fra øverste hylle. De har aldri vært fra BI.

Derfor har det blitt slik.

Anonymkode: 49a44...8b0

Du vet jo ikke det når du siler dem vekk så fort du ser cv’en? Hvis du har hatt de inne til intervju er det greit, men om dere ikke har det kan du jo faktisk ikke uttale deg om de er dyktige eller ikke? Eller så er dere kanskje ikke så veldig attraktive for kandidater fra BI, slik at de som søker ikke når opp? For de dyktigste på BI er flinke folk altså.

Anonymkode: 934cd...c70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forbinder BI med blåruss med for dårlige karakterer til å komme inn andre steder og mye eksamensjuks.

Anonymkode: bf5a8...c54

Du vet ikke hva du snakker om. En master på BI er slett ikke noe en kan kjøpe og er mye arbeid. Jeg gikk realfag på vgs og gikk ut med ca 5.1 i snitt og ja det er ikke verdens beste karakterer når jeg har så mange realfagspoeng men norsk og samf. tok knekken på snittet mitt. Jeg tør å påstå at det er mange universiteter jeg hadde kommet inn på med mine karakterer. Fra mitt kull på BI har MANGE gode jobber i dag og sliter ikke noe mer enn de fra NHH.  Her må du slutte med fordomnene dine. BI har mange økonomilinjer. Bla. Business analytics som er nytt og attraktivt i markedet nå. Ingen inarbeidslivet bryr seg om du er fra BI, høyskolen i molde eller NHH så lenge du gjør en god jobb 

Anonymkode: 5ca44...5d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Vhgj said:

Det er ikke utdanningen som gir status, men jobben du klarer å få.

Dette er en selvfølge.

Poenget er at NHN gir deg større sjans for å få de gode jobbene. Duh.

Anonymkode: 0dd16...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er en selvfølge.

Poenget er at NHN gir deg større sjans for å få de gode jobbene. Duh.

Anonymkode: 0dd16...fd7

"Dette er en selvfølge" - for mange virker det ikke sånn. Så "Duh" tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vhgj said:

"Dette er en selvfølge" - for mange virker det ikke sånn. Så "Duh" tilbake.

Viser bare hvor ignorante folk her, duh.

Anonymkode: 0dd16...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en selvfølge.

Poenget er at NHN gir deg større sjans for å få de gode jobbene. Duh.

Anonymkode: 0dd16...fd7

Det stemmer strengt tatt ikke. Alle de "gode jobbene" (jeg antar at du sikter til bedrifter som er svært populære for nyutdannede innen økonomi og finans) ansetter folk med mastergrad fra NHH, NTNU og BI om hverandre. Gode karakterer og relevant arbeidserfaring er hva som blir vektlagt. Ikke selve studiestedet når alle disse tre stedene scorer utrolig bra. 

Anonymkode: e9749...a90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde maks 10 stykk på kullet mitt på BI Oslo som var typiske sosse folk fra Bærum. Resten var helt vanlig folk, i alle aldre fra ulike steder. Var noen hundre på trinnet. Finans studiene var værst, der gikk de ofte i dress og koffert til forelesningene og eksamen. 

Men synes nå absolutt ikke BI er lavmål og har litt feil omdømme. Har jobbet med andre som har samme utdanning på andre skoler, og det er ganske mange fag de ikke har hatt som vi har hatt som jeg har hatt fordel av og for å se mer helhetlig bilde av ting. 

Foreleserne har vært dyktige og engasjerte, forelesningen har vært interessant og jeg er veldig fornøyd med skolen og det har jeg inntrykk av at de fleste som har gått der er. Og enkelt var det ikke. Flere som trodde det skulle være enkelt å gå der, men mange strøk første året, måtte gå året omigjen eller bytte linje. 

Anonymkode: ae13a...2d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet jo ikke det når du siler dem vekk så fort du ser cv’en? Hvis du har hatt de inne til intervju er det greit, men om dere ikke har det kan du jo faktisk ikke uttale deg om de er dyktige eller ikke? Eller så er dere kanskje ikke så veldig attraktive for kandidater fra BI, slik at de som søker ikke når opp? For de dyktigste på BI er flinke folk altså.

Anonymkode: 934cd...c70

Man bruker ikke tiden unødig, velger de som er mest av interesse. Der har aldri noen fra BI dukket opp.

Du er av typen som ikke hører.

Anonymkode: 49a44...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde maks 10 stykk på kullet mitt på BI Oslo som var typiske sosse folk fra Bærum. Resten var helt vanlig folk, i alle aldre fra ulike steder. Var noen hundre på trinnet. Finans studiene var værst, der gikk de ofte i dress og koffert til forelesningene og eksamen. 

Men synes nå absolutt ikke BI er lavmål og har litt feil omdømme. Har jobbet med andre som har samme utdanning på andre skoler, og det er ganske mange fag de ikke har hatt som vi har hatt som jeg har hatt fordel av og for å se mer helhetlig bilde av ting. 

Foreleserne har vært dyktige og engasjerte, forelesningen har vært interessant og jeg er veldig fornøyd med skolen og det har jeg inntrykk av at de fleste som har gått der er. Og enkelt var det ikke. Flere som trodde det skulle være enkelt å gå der, men mange strøk første året, måtte gå året omigjen eller bytte linje. 

Anonymkode: ae13a...2d6

Finansstudiene, skrives det. 

Arbeidsgiverer bryr seg om å få jobben gjort på en god nok måte, og da er det enkelt å gå for en med konkrete relevante fag fra BI. Universitetet er mer svevende med fag som ex-phil, ex- fac og forskningsrelatert tankemåte på abstrakt nivå. Tror BI er en enklere vei til en god lønn og et godt liv enn studier fra universitetene med mindre man elsker det akademiske liv og er nerd. Har inntrykk av at studentene har mer oppfølging også. På universitetet er man overlatt til seg selv, og miljøet blir fort veldig politisk og karakterer er nesten alltid normalfordelt. Ingen inflasjon i a'er eller b'er. 

 

Anonymkode: f4db1...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bruker ikke tiden unødig, velger de som er mest av interesse. Der har aldri noen fra BI dukket opp.

Du er av typen som ikke hører.

Anonymkode: 49a44...8b0

Jeg er ikke typen som ikke hører. Men du kunne kanskje tjent på å høre og åpne øynene dine og ikke kassere halve søknadsbunken på bakgrunn av «feil studiested». Du vet jo faktisk ikke noe om nivået på BI-studenter når det eneste du har sett på er første linje på CV’en. Den som bruker unødig tid er de som søker jobb hos dere, så kanskje dere kan være så snille å skrive i neste jobbannonse at «BI-studenter er for dumme, så de tar vi ikke inn.» ?

Men da får du fortsette å leve i bobla di og tro at du og kollegaene dine er verdensmestre og alle fra BI er dumme idioter som ikke kom inn på NHH. Det var nettopp det som var poenget i forrige innlegg, og her bekreftet du nettopp det jeg mistenkte og spurte om. Jeg melder meg ut her, orker ikke diskutere når argumentene går over til «du hører ikke».  Det blir for useriøst.

🤡 (klovn)

 

Anonymkode: 934cd...c70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finansstudiene, skrives det. 

Arbeidsgiverer bryr seg om å få jobben gjort på en god nok måte, og da er det enkelt å gå for en med konkrete relevante fag fra BI. Universitetet er mer svevende med fag som ex-phil, ex- fac og forskningsrelatert tankemåte på abstrakt nivå. Tror BI er en enklere vei til en god lønn og et godt liv enn studier fra universitetene med mindre man elsker det akademiske liv og er nerd. Har inntrykk av at studentene har mer oppfølging også. På universitetet er man overlatt til seg selv, og miljøet blir fort veldig politisk og karakterer er nesten alltid normalfordelt. Ingen inflasjon i a'er eller b'er. 

 

Anonymkode: f4db1...605

Exfac er et metodefag, exfac på rettsvitenskap er for eksempel juridisk metode, om du ikke lærer om den vitenskapelige metoden til fagdisiplinen din er ikke utdannelsen mye verdt. Forøvrig foretrekker jeg en økonom som har grunnleggende innføring i etikk framfor en som ikke har det, det gjelder nok de fleste andre oppegående mennesker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke typen som ikke hører. Men du kunne kanskje tjent på å høre og åpne øynene dine og ikke kassere halve søknadsbunken på bakgrunn av «feil studiested». Du vet jo faktisk ikke noe om nivået på BI-studenter når det eneste du har sett på er første linje på CV’en. Den som bruker unødig tid er de som søker jobb hos dere, så kanskje dere kan være så snille å skrive i neste jobbannonse at «BI-studenter er for dumme, så de tar vi ikke inn.» ?

Men da får du fortsette å leve i bobla di og tro at du og kollegaene dine er verdensmestre og alle fra BI er dumme idioter som ikke kom inn på NHH. Det var nettopp det som var poenget i forrige innlegg, og her bekreftet du nettopp det jeg mistenkte og spurte om. Jeg melder meg ut her, orker ikke diskutere når argumentene går over til «du hører ikke».  Det blir for useriøst.

🤡 (klovn)

 

Anonymkode: 934cd...c70

Er det egentlig noen med snitt til NHH som velger BI? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...