Gå til innhold

For å få en mest mulig riktig resultat (feber)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor er det lurest å måle?

I øret, munn, armhule eller...? For å få en mest mulig riktig resultat?

Og hvilken måleinstrument anbefales? (den man bruker i øret, eller vanlig temperaturmåler?)

Noen erfaringer?

Anonymkode: cec08...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rektalt er det som gir best resultat hjemme. På sykehuset er det blæretemperatur som er mest brukt 

Anonymkode: 30951...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men med tanke på at folk har ulik kroppstemperatur i tillegg til at den varierer i løpet av dagen og er avhengig av lufttemperatur eller annen oppvarming/nedkjøling, tenker jeg at det holder lenge med en unøyaktig måling i armhulen for å se utviklingen. Jeg kjenner jo om det er så ille at det trengs paracett eller legekontor med bare å holde handa på eller se på øyne og høre på artikulasjon i prat. Om det er meg selv, kjenner jeg det i hodet. Om du skal følge utvikling er det viktigste å ta samme sted med omtrent samme bekledning. 

Anonymkode: 9cfc7...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig termometer, i rumpa. Helst om morgen. 

Anonymkode: e1225...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva temperaturmåler er kalibrert for å måle. Et øretermometer er kalibrert for å måle øret, en vanlig febermåler du får billig på apoteket kan være kalibrert for munn, under armen eller rektum. Det står da gjerne noe om et intervall og at man legger til noe på det som kommer frem. 

 

De gangene jeg har vært på sykehuset så har de brukt øremåler. Jeg har aldri opplevd at sykehuset har brukt noe annet enn munn eller øre for temperaturmål. 

Det anbefales at man måler temperaturen på morgenen - helst før du har stått opp. Hos meg kan det skille med opp til en grad mellom morgen og kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rektalt er det som gir best resultat hjemme. På sykehuset er det blæretemperatur som er mest brukt 

Anonymkode: 30951...255

Nei, blæretemperatur er ikke mest brukt utenfor intensivavdelingene. Det er jo langt i fra alle innlagte som har KAD. Så da tar man rektal temp, også i sykehus. 

Anonymkode: b16e1...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Skravla skrev:

Det kommer jo helt an på hva temperaturmåler er kalibrert for å måle. Et øretermometer er kalibrert for å måle øret, en vanlig febermåler du får billig på apoteket kan være kalibrert for munn, under armen eller rektum. Det står da gjerne noe om et intervall og at man legger til noe på det som kommer frem. 

 

De gangene jeg har vært på sykehuset så har de brukt øremåler. Jeg har aldri opplevd at sykehuset har brukt noe annet enn munn eller øre for temperaturmål. 

Det anbefales at man måler temperaturen på morgenen - helst før du har stått opp. Hos meg kan det skille med opp til en grad mellom morgen og kveld. 

Men du har kanskje heller ikke vært høyfebril og/eller hatt blodforgiftning? Man måler gjerne noen i øret eller under armen først, men når det kan vise 1-2 grader feil og man mistenker at en person har høy feber så måler man rektalt. Jeg har målt pasienter i øret til 37 grader og så målt 39,5 rektalt. Temp under armen er også ofte feil, selv om man legger til 0,5 grader. Om noen har 38 eller 39,5 i temp har mye å si når man fører målingene inn i et skjema som vurderer hvor ofte man skal gjøre målinger på en pasient og hvorvidt man skal ta blodkultur. 

Anonymkode: b16e1...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termometer i rumpa funker vel best...

Anonymkode: 4c326...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rektalt er det som gir best resultat hjemme. På sykehuset er det blæretemperatur som er mest brukt 

Anonymkode: 30951...255

På sykehuset brukes vel øretermometer mest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har kanskje heller ikke vært høyfebril og/eller hatt blodforgiftning? Man måler gjerne noen i øret eller under armen først, men når det kan vise 1-2 grader feil og man mistenker at en person har høy feber så måler man rektalt. Jeg har målt pasienter i øret til 37 grader og så målt 39,5 rektalt. Temp under armen er også ofte feil, selv om man legger til 0,5 grader. Om noen har 38 eller 39,5 i temp har mye å si når man fører målingene inn i et skjema som vurderer hvor ofte man skal gjøre målinger på en pasient og hvorvidt man skal ta blodkultur. 

Anonymkode: b16e1...321

Nettopp kommet hjem etter 4 døgn på sykehuset grunnet sepsis. Målt i øret hele veien, med høyeste måling på 40 grader. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sinsiew skrev:

Nettopp kommet hjem etter 4 døgn på sykehuset grunnet sepsis. Målt i øret hele veien, med høyeste måling på 40 grader. 

 

 

Det er likevel ikke tilstrekkelig, og det er en grunn til at vi tar rektale temperaturer på pasienter med infeksjoner. Men de har kanskje ikke like mye marginale pasienter som det vi har, og er ikke klar over hvor stor forskjell i temp det kan være mellom øret og rektalt.

Anonymkode: b16e1...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er likevel ikke tilstrekkelig, og det er en grunn til at vi tar rektale temperaturer på pasienter med infeksjoner. Men de har kanskje ikke like mye marginale pasienter som det vi har, og er ikke klar over hvor stor forskjell i temp det kan være mellom øret og rektalt.

Anonymkode: b16e1...321

Ahus har vel en del kritiske tilfeller, vil jeg tro? Rikshospitalet også, som også benyttet øremåler da jeg fikk sepsis etter fødsel i 2018. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er likevel ikke tilstrekkelig, og det er en grunn til at vi tar rektale temperaturer på pasienter med infeksjoner. Men de har kanskje ikke like mye marginale pasienter som det vi har, og er ikke klar over hvor stor forskjell i temp det kan være mellom øret og rektalt.

Anonymkode: b16e1...321

Den gang vi hadde kvikksølvtermometer så måtte det måles rektalt for å få adekvate data, men med moderne digitale instrumenter så vil vi få data som er nøyaktige nok selv om man ikke måler rektalt. Det er ikke den ekstakte temperaturen man trenger, men tendensen i om temperaturen er stigende, synkende eller stabil. 

Feber er et tegn på infeksjon, men det finnes flere som har farlige infeksjoner uten at temperaturen stiger i særlig grad og man har personer som får en stor temperturstigning selv ved mindre infeksjoner. 

Hilsen "gammel" intensivsykepleier

Anonymkode: 878ab...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Sinsiew skrev:

Nettopp kommet hjem etter 4 døgn på sykehuset grunnet sepsis. Målt i øret hele veien, med høyeste måling på 40 grader. 

 

 

Jeg ble målt med øre-termometer sist jeg var på sykehus, bortsett fra en gang da jeg ble målt i armhulen. Virker som om det ikke brukes rektale målinger lenger?

Anonymkode: cec08...159

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er likevel ikke tilstrekkelig, og det er en grunn til at vi tar rektale temperaturer på pasienter med infeksjoner. Men de har kanskje ikke like mye marginale pasienter som det vi har, og er ikke klar over hvor stor forskjell i temp det kan være mellom øret og rektalt.

Anonymkode: b16e1...321

Tenker du på eldre pasienter der?

Anonymkode: cec08...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man måler "utenfor" kroppen må man gjerne legge på 0,5 grad for at det skal bli ca riktig. Syns selv det er sikrest å måle rektalt for å forsikre seg rett måling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...