Gå til innhold

Store planter eller trær i bed eller krukke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan en plante feks syrinhortensia i feks et bed eller større krukke? Vi har et område der vi ønsker å plante noe som blir litt høyt og bredt, men underlaget er stein (Berg) så vi tenkte litt på å bygge et bed og fylle med jord. 
Evt, så er også trær og planter med rødlige blader flott. Noe som gjør litt av seg. Forslag? 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS igjen. Glemte å skrive at det er også en solrik plass treet skal stå på. 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp hagegrupper på face å spør😃

Anonymkode: 67b83...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søk opp hagegrupper på face å spør😃

Anonymkode: 67b83...159

Hvorfor kan jeg ikke spørre her? Kanskje jeg ikke er på Facebook... Det burde jo virkelig være rett sted å spørre på et forum under kategori hus og HAGE. 

Anonymkode: 0bae6...7f7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He! Se på moseplassen.no, hun  har masse trær og busker i krukker. Vet hun har f.eks syrinhortensia, det ser ut til å gå helt fint!

Anonymkode: cd27c...0a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert, men planter du i krukker er det viktig med vanning. De tørker ut mye fortere enn det som er plantet i bakken. Så har du mye planter i krukker, gir du deg selv mer jobb. 

Anonymkode: 91143...639

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ingen ekspert, men planter du i krukker er det viktig med vanning. De tørker ut mye fortere enn det som er plantet i bakken. Så har du mye planter i krukker, gir du deg selv mer jobb. 

Anonymkode: 91143...639

Det er sant. Vi har ikke mye i krukker, men der hvor jeg ønsker å plante nå er langs en grense mot nabo. Det er et berg i mellom her hvor det er vanskelig å plante. Hekken som skal plantes kan ikke gå over berget slik det er nå, så vi ser på andre løsninger som lager et naturlig og pent skille i dette område. Vi skal klare å bygge opp en mur og lage et bed rundt dette berget tror jeg. Hvis vi bruker litt lecakuler i bedet så holder det litt på fuktighet, tror jeg, så det vil kanskje hjelpe på uttørking? Er ingen ekspert jeg heller. 🤪

Anonymkode: 0bae6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å plante trær i bed/krukker, det viktigste er at det er stort nok.

Lecakuler holder nok ikke på fuktighet, men brukes for at røttene ikke skal bli stående i vann.

Det som holder på fuktighet er derimot jord -  større bed/krukker er bedre enn mindre.

F.eks. er det bedre med ett bed på la oss si 50 kvm (helt tilfeldig tall - ikke heng deg opp i det!) med to trær enn det er med to bed på 25 kvm med ett tre i - totalt sett blir antall trær og størrelse på bed det samme, men når det er ett bed vil det holde bedre på fuktigheten.

 

Anonymkode: b6612...4db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint å plante trær i bed/krukker, det viktigste er at det er stort nok.

Lecakuler holder nok ikke på fuktighet, men brukes for at røttene ikke skal bli stående i vann.

Det som holder på fuktighet er derimot jord -  større bed/krukker er bedre enn mindre.

F.eks. er det bedre med ett bed på la oss si 50 kvm (helt tilfeldig tall - ikke heng deg opp i det!) med to trær enn det er med to bed på 25 kvm med ett tre i - totalt sett blir antall trær og størrelse på bed det samme, men når det er ett bed vil det holde bedre på fuktigheten.

 

Anonymkode: b6612...4db

Takker. Jeg mente å ha lest at lecakuler var bra i tørketid, googlet nå og fant ut at det var rett da det blir som et vannmagasin for røttene. 
https://www.plantasjen.no/drenering-og-luftig-jord-med-lecakuler.html
 

At jord holder best på vann vet vi. Uansett så vil vi prøve å lage til et bed som er størst mulig, men hvor stort vi klarer der vi skal ha det er vanskelig å si. 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrinhortensia er fin så lenge den blomstrer, men den blomstrer veldig kort tid! Vil ikke anbefale den.

Stikk innom et gartneri nær deg og spør en av de ansatte om råd til å velge planter som du har glede av lengre.

Anonymkode: 19839...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syrinhortensia er fin så lenge den blomstrer, men den blomstrer veldig kort tid! Vil ikke anbefale den.

Stikk innom et gartneri nær deg og spør en av de ansatte om råd til å velge planter som du har glede av lengre.

Anonymkode: 19839...b86

Ifølge hagesider så blomstrer den fra juli - september. Stemmer ikke det da? 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker. Jeg mente å ha lest at lecakuler var bra i tørketid, googlet nå og fant ut at det var rett da det blir som et vannmagasin for røttene. 
https://www.plantasjen.no/drenering-og-luftig-jord-med-lecakuler.html
 

At jord holder best på vann vet vi. Uansett så vil vi prøve å lage til et bed som er størst mulig, men hvor stort vi klarer der vi skal ha det er vanskelig å si. 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Artikkelen du linker til er for planter som står inne.

I et bed vil vannet renne ut i grunnen, mens potter ute alltid skal ha hull i bunnen slik at plantene ikke blir stående i vann - så vannet vil renne ut her også. Hvis dere går for potter bør dere ha lecakuler i bunn, men det er for dreneringens skyld, det vil ikke fungere som vannlager.

Evt. kan dere dekke til jorda med lecakuler, bark, grus osv. - det vil forsinke fordampningen.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge hagesider så blomstrer den fra juli - september. Stemmer ikke det da? 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Det stemmer :)

Anonymkode: b6612...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Artikkelen du linker til er for planter som står inne.

I et bed vil vannet renne ut i grunnen, mens potter ute alltid skal ha hull i bunnen slik at plantene ikke blir stående i vann - så vannet vil renne ut her også. Hvis dere går for potter bør dere ha lecakuler i bunn, men det er for dreneringens skyld, det vil ikke fungere som vannlager.

Evt. kan dere dekke til jorda med lecakuler, bark, grus osv. - det vil forsinke fordampningen.

Det stemmer :)

Anonymkode: b6612...4db

Jeg vet at lecakuler brukes for drenering, men kan det være at den faktisk har flere fordeler enn ene og alene for drenering? Mulig at det gjaldt inne planter den artikkelen, men lecakulene vil vel fungere som et lite vannmagasin uansett om du putter dem i jorden ute eller inne. Produktet er vel det samme? Mener nå å huske at det var i søndagens episode av tid for hage dette med lecakulene og vann ble nevnt. Da holdt de på å fylle i store blomsterkasser utendørs. 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Artikkelen du linker til er for planter som står inne.

I et bed vil vannet renne ut i grunnen, mens potter ute alltid skal ha hull i bunnen slik at plantene ikke blir stående i vann - så vannet vil renne ut her også. Hvis dere går for potter bør dere ha lecakuler i bunn, men det er for dreneringens skyld, det vil ikke fungere som vannlager.

Evt. kan dere dekke til jorda med lecakuler, bark, grus osv. - det vil forsinke fordampningen.

Det stemmer :)

Anonymkode: b6612...4db

Står om det med leca som toppdekke her https://leca.no/lecar-flower-gir-gronne-fingre/

Anonymkode: 0bae6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at lecakuler brukes for drenering, men kan det være at den faktisk har flere fordeler enn ene og alene for drenering? Mulig at det gjaldt inne planter den artikkelen, men lecakulene vil vel fungere som et lite vannmagasin uansett om du putter dem i jorden ute eller inne. Produktet er vel det samme? Mener nå å huske at det var i søndagens episode av tid for hage dette med lecakulene og vann ble nevnt. Da holdt de på å fylle i store blomsterkasser utendørs. 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Jeg har ikke sett det programmet og tviler på at de sier at det fungerer som vannmagasin, men hvis du mener at det gjør det, så kjør på :)

Poenget mitt ang ute/inne var at vannet i innendørspotter blir værende i potta mens det i utepotter/bed vil renne ut fordi man har hull i bunn. Leca suger til seg litt vann, men ikke så mye at det fungerer som vannlager.

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står om det med leca som toppdekke her https://leca.no/lecar-flower-gir-gronne-fingre/

Anonymkode: 0bae6...7f7

Jeg forsto det slik at du ville ha et lag med lecakuler i bånn fordi det fungerer som vannmagasin. Leca som toppdekke fungerer heller ikke som vannmagasin, men gjør at jorda ikke tørker ut like lett som om det ikke er noe dekke. Det er det samme om man bruker lecakuler, bark, gammelt løv, fiberduk osv. som dekke - poenget er at det dekker jorda.

 

Lykke til med hagen din!

Anonymkode: b6612...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sett det programmet og tviler på at de sier at det fungerer som vannmagasin, men hvis du mener at det gjør det, så kjør på :)

Poenget mitt ang ute/inne var at vannet i innendørspotter blir værende i potta mens det i utepotter/bed vil renne ut fordi man har hull i bunn. Leca suger til seg litt vann, men ikke så mye at det fungerer som vannlager.

Jeg forsto det slik at du ville ha et lag med lecakuler i bånn fordi det fungerer som vannmagasin. Leca som toppdekke fungerer heller ikke som vannmagasin, men gjør at jorda ikke tørker ut like lett som om det ikke er noe dekke. Det er det samme om man bruker lecakuler, bark, gammelt løv, fiberduk osv. som dekke - poenget er at det dekker jorda.

 

Lykke til med hagen din!

Anonymkode: b6612...4db

Jeg mente at jeg hadde hørt eller lest nylig noe som gjaldt lecakuler og fordel med dette og tørke. Men jeg husket ikke hvor jeg hadde dette fra. Da jeg så googlet så leste jeg litt raskt dette med vannmagasin og dermed tenkte at det var det jeg hadde husket. Men så kom jeg på at det var i Tid for hage de sa dette. Sannsynligvis snakket hun om toppdekke. Så da kan vi bruke dette da for at treet ikke tørker for fort ut på varme dager. 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du har mulighet, ville jeg hatt bed framfor krukke for å slippe vanning.

Du kan ha jorddekke for å hjelpe jorda med å holde på fuktighet og for å gjøre det vanskeligere for ugress å slå rot. Personlig synes jeg det finnes veldig mye som er penere enn leka, f.eks. bark, kakaoskall (miljøfiendtlig) eller stein. 

Selv om du har jorddekke, må du regne med å vanne ofte om det står i potte (selvsagt avhengig av hvor du bor og temperatur, hvor mye sol og nedbør det er der). I tørkeperioder må du antakelig vanne uansett, men krukker må da vannes daglig med mindre de er kjempestore (og da veldig dyre). Et tre suger ofte mye vann.

Japansk blodlønn er et vakkert tre med røde, vifteformede blader. Anbefales!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at lecakuler brukes for drenering, men kan det være at den faktisk har flere fordeler enn ene og alene for drenering? Mulig at det gjaldt inne planter den artikkelen, men lecakulene vil vel fungere som et lite vannmagasin uansett om du putter dem i jorden ute eller inne. Produktet er vel det samme? Mener nå å huske at det var i søndagens episode av tid for hage dette med lecakulene og vann ble nevnt. Da holdt de på å fylle i store blomsterkasser utendørs. 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Lecakuler fungerer fint når man skal lage vannmagasin, også ute.
Men da må man også ha det tett slik at vannet ikke renner bort.
Lecakulene gjør at det er "luftrom" som vannet kan samle seg i, der jorda ikke "detter nedi".

Jeg har pallekarmer med vannmagasin nederst.
Da bygger man opp en pall med pallekarmer på, legger et vanntett lag i bunnen og opp langs kantene, og fyller et lite stykke med lecakuler. Ved toppen av lecakulene lager man et hull for å få ut overskuddsvann, så ikke jorda blir stående i vann.
Så legges fiberduk på lecakulene for at ikke jorda skal trekke ned i disse. Og deretter fylles resten med jord.
Dermed har jeg i prinsippet bygget kjempestore selvvanningspotter for utebruk.

I øvrige potter ute har jeg et tynt lag med lecakuler nederst i potta, for at overskuddsvann skal renne lett ut av dreneringshullet i bunnen.
Skal du lage et bed på fjell, vil det ikke være behov for noe leca i bunnen. Men det kan være lurt med fiberduk under jorda, så ikke jorda renner vekk.

Anonymkode: 9f287...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lecakuler fungerer fint når man skal lage vannmagasin, også ute.
Men da må man også ha det tett slik at vannet ikke renner bort.
Lecakulene gjør at det er "luftrom" som vannet kan samle seg i, der jorda ikke "detter nedi".

Jeg har pallekarmer med vannmagasin nederst.
Da bygger man opp en pall med pallekarmer på, legger et vanntett lag i bunnen og opp langs kantene, og fyller et lite stykke med lecakuler. Ved toppen av lecakulene lager man et hull for å få ut overskuddsvann, så ikke jorda blir stående i vann.
Så legges fiberduk på lecakulene for at ikke jorda skal trekke ned i disse. Og deretter fylles resten med jord.
Dermed har jeg i prinsippet bygget kjempestore selvvanningspotter for utebruk.

I øvrige potter ute har jeg et tynt lag med lecakuler nederst i potta, for at overskuddsvann skal renne lett ut av dreneringshullet i bunnen.
Skal du lage et bed på fjell, vil det ikke være behov for noe leca i bunnen. Men det kan være lurt med fiberduk under jorda, så ikke jorda renner vekk.

Anonymkode: 9f287...c86

Takk for mange gode tips. Vi har bestemt oss for å lage et bed ved å bygge en kubbemur. Berget ligger like bak muren og vil da fungere som en rygg da i bedet. Det er større grop i berget som går ned til bakkenivå. Vi kommer til å fylle dette med jord. Vi skal klare å få laget det litt dypt og bredt. 

Anonymkode: 0bae6...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...