Gå til innhold

Forbanna dritt! Går ikke an å gå ute en gang!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts har vel ikke skiftet mening? Han irriterer seg, med rette, over folk som ikke klarer å la være å dempe hosten, men må hoste på alt og alle.

Anonymkode: d4390...b9e

Når han skriver "hvorfor får sånne lov til å gå ute blant folk" så betyr jo det egentlig at han helst skulle sett at "sånne" helst ikke fikk forlate hjemmet sitt før de er 100% friske. Selv om de er 100% friske. En hoste kan komme av så mangt. At man glemmer å holde seg for munnen en gang tilsvarer ikke å "hoste på alt og alle". Kanskje vedkommende var langt unna da hen hostet også. Vi har bare TS sin versjon her.

Dersom jeg er helt alene og ingen folk rundt så er det ganske deilig å la nysen fly, feks. Uten å holde igjen eller nyse i albuen.

Så jo, TS har da skiftet mening når han nå sier at "alle selvfølgelig skal ha friheten sin".

Anonymkode: 3b638...86b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Warrior
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når han skriver "hvorfor får sånne lov til å gå ute blant folk" så betyr jo det egentlig at han helst skulle sett at "sånne" helst ikke fikk forlate hjemmet sitt før de er 100% friske. Selv om de er 100% friske. En hoste kan komme av så mangt. At man glemmer å holde seg for munnen en gang tilsvarer ikke å "hoste på alt og alle". Kanskje vedkommende var langt unna da hen hostet også. Vi har bare TS sin versjon her.

Dersom jeg er helt alene og ingen folk rundt så er det ganske deilig å la nysen fly, feks. Uten å holde igjen eller nyse i albuen.

Så jo, TS har da skiftet mening når han nå sier at "alle selvfølgelig skal ha friheten sin".

Ja alle skal ha friheten sin, men det betyr ikke at noen skal få lov å gå ut å smitte andre. Er du syk så holder du deg selvfølgelig mest mulig hjemme. Normal folkeskikk! Ikke gå ut å smitte andre, og må du ut f.eks gå til lege som denne personen var har alle lov til, men det er lov å bruke hue og hoste i albuen. Hvorfor skal folk få lov å gå å smitte andre med vilje bare for de ikke gidder å hoste i albuen? Hvorfor lar legevakten folk med tydelige sterke symptomer få gå blant alle andre hvis de er har en smittsom sykdom?

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Warrior skrev:

Hvorfor lar legevakten folk med tydelige sterke symptomer få gå blant alle andre hvis de er har en smittsom sykdom?

Antagelig fordi det IKKE er en smittsom sykdom, i hvert fall ikke en farlig en.
Skal du ta koronaprøve så må du komme i bil, ikke gå ut av bilen og ta testen på parkeringsplassen. Kommer du inn med mistanke om korona blir du sendt rett på isolat. 
Kan du ikke kjøre til teststed kommer noen hjem til deg for å ta testen.

Så ganske sikker på at personen som hostet ikke hadde korona!

• Liker 4
Gjest Warrior
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antagelig fordi det IKKE er en smittsom sykdom, i hvert fall ikke en farlig en.
Skal du ta koronaprøve så må du komme i bil, ikke gå ut av bilen og ta testen på parkeringsplassen. Kommer du inn med mistanke om korona blir du sendt rett på isolat. 
Kan du ikke kjøre til teststed kommer noen hjem til deg for å ta testen.

Så ganske sikker på at personen som hostet ikke hadde korona!

Vet nå aldri nå når alle begynner å gi faen. Folk går overalt med koronasmitte. Folk vet ikke en gang hvor de blir smittet enda var så forsiktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med TS! Synes nordmenn flest er flinke til å ta hensyn, men opplever at enkelte utenlandske damer bare hoster ut i lufta. Liksom tunga ut først, så åpner de kjeften...Har opplevd mye av dette i det siste. Da mener jeg alle mulige nasjonaliteter. Har bodd i Sør-Europa og opplevde at folk hostet og nøs uten å holde seg for munnen. Særlig damer! Skjønner ikke greia? 

Anonymkode: 78e47...9fb

Skrevet
1 time siden, Warrior skrev:

Vet nå aldri nå når alle begynner å gi faen. Folk går overalt med koronasmitte. Folk vet ikke en gang hvor de blir smittet enda var så forsiktig. 

Nei, folk går ikke overalt med koronasmitte nå. Det er ekstremt lite smitte nå. Hvorfor velger du å være så sint og overnervøs, når alle tall tilsier at du overhodet ikke har grunn til det? Liker du å være sint på folk? Alle kan glemme å holde seg for munnen en gang, eller et hosteanfall kan komme veldig brått på. Det betyr ikke at de gir blaffen eller ikke burde få gå ut. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Men herregud da, du vet jo ikke om vedkommende led av noe smittefarlig engang, da blir det litt overdramatisk å beskylde personen for å forårsake noens død. Astma, allergi, kols og mat i vrangstrupen gir/kan gi hoste. Ingen av dem er smittsomme.

Anonymkode: 965b4...b1b

Uansett hva årsaken er så er det alminnelig høflighet å holde for munnen når man hoster. Nå er det i tillegg en av tingene som er nødvendig å gjøre hvis vi skal unngå å måtte stenge ned samfunnet igjen siden man kan være smittet uten å vite det. Det er absurd at man kan bli kalt hysterisk for å kreve at folk viser et absolutt minimum av samfunnsansvar. Det er ikke rart ting gikk i dass så fort i det første utbruddet.

Anonymkode: e5d32...669

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Harlekin said:

Alle kan glemme å holde seg for munnen en gang, eller et hosteanfall kan komme veldig brått på. Det betyr ikke at de gir blaffen eller ikke burde få gå ut. 

Å holde seg for munnen blir fort en refleks for de som gjør det. Resten gjør det aldri eller veldig sjelden.

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Warrior skrev:

Jadda folk med angst blir kalt overhysterisk og må ta seg en bolle så blir alt ok. Hadde livet vært så enkelt som du skal ha det til😍 Tror du jeg ville bli en feig jævel med vilje som er redd for denne «lille forkjølelsen» som tar liv verden over? 

Så folk må få lov å drite i hostehygiene og smitte andre for de må være fri? Tenk hvis det var en eldre person i risikogruppen denne personen gikk forbi og hostet på og ikke unge spreke meg! Er det greit? At den personen hadde dødd fordi denne andre personen måtte få gå der syk å hoste uten å holde seg for munnen? Verden blir bare mer og mer ondskapsfull! 

For å være kald og kynisk - hvorfor skal hele landet isolere seg for å beskytte den forsvinnende lille gruppa som blir alvorlig syke av viruset? Er ikke det men logisk at de få det gjelder isolerer seg? I medisinen ellers er det jo de syke og de som er spesielt utsatt som blir isolert, ikke friske og raske folk. 

Anonymkode: 62994...4fb

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å holde seg for munnen blir fort en refleks for de som gjør det. Resten gjør det aldri eller veldig sjelden.

Og dette er fasiten fordi ...?

AnonymBruker
Skrevet

Ett regnestykke:

8500 bevist smittet i norge, av disse sier FHI at 96% er friske, dette gir 340 smittebærere i norge, ~0,006% av befolkningen... Tar vi høyde for høye mørketall, så kan vi si 0,01%,- 540 mennesker. I HELE NORGE! 

Det finnes omtrent ikke smitte i samfunnet nå. 

Anonymkode: 25a87...483

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Harlekin said:

Og dette er fasiten fordi ...?

Det er noe alle som pleier å holde seg for munnen når de hoster eller nyser vet. Det er like naturlig som å ta imot med hendene hvis man faller og ikke noe man trenger å huske.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

8500 bevist smittet i norge, av disse sier FHI at 96% er friske, dette gir 340 smittebærere i norge, ~0,006% av befolkningen... Tar vi høyde for høye mørketall, så kan vi si 0,01%,- 540 mennesker. I HELE NORGE! 

FHI estimerer at det er 30 000 - 40 000 som har vært smittet i Norge. 1000 - 1500 smittede er mer enn nok til å starte ei ny bølge hvis vi slutter å følge råd og tiltak. Det ble ikke så mange smittede i Norge før i mars, og det tok knapt et par uker fra da til hele Norge ble stengt ned.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Harlekin said:

Nei, folk går ikke overalt med koronasmitte nå. Det er ekstremt lite smitte nå. Hvorfor velger du å være så sint og overnervøs, når alle tall tilsier at du overhodet ikke har grunn til det? Liker du å være sint på folk? Alle kan glemme å holde seg for munnen en gang, eller et hosteanfall kan komme veldig brått på. Det betyr ikke at de gir blaffen eller ikke burde få gå ut. 

Dette her, å velge å tro folk går overalt med koronasmitte er helt fjernt da vi jo ha viten om det motsatte. Og hvis det skulle være sånn at "alle" er smittede, så vil det si at de aller fleste tåler viruset/sykdommen veldig godt, fordi det er ikke slik at "alle" går rundt og er syke. 

Det er en del som virker å dyrke frykten sin ved å stenge ute fakta og andres meninger, blokkere realiteten og tviholde på redselen og det negative. Jeg tror det har vært mye av samme flokken som ikke har taklet veldig godt tråder om noe som helst som har vært positivt i forbindelse med utviklingen av pandemien. Det er bare å undres hvorfor.

Anonymkode: 16fb7...dc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og når det gjelder å bli så redd bare noen hoster, så er det en god trøst at kun 0,53% av de som testes nå er smittet. Og i den gruppen er det jo et flertall av folk som mistenker de er syke, går jeg ut fra. Så selv med symptomer er sjansen for at man er smittet akkurat av corona, forsvinnende liten.

Anonymkode: 0b0a5...7e1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

FHI estimerer at det er 30 000 - 40 000 som har vært smittet i Norge. 1000 - 1500 smittede er mer enn nok til å starte ei ny bølge hvis vi slutter å følge råd og tiltak. Det ble ikke så mange smittede i Norge før i mars, og det tok knapt et par uker fra da til hele Norge ble stengt ned.

Tja... De sa vel at de trodde at maksimum 30-40 000 hadde vært smittet, men at tallene var svært usikre. 

Uansett så er ikke 1500 smittebærere fordelt på 5 400 000 innbyggere noen stor andel. Det finnes nesten ikke smitte i samfunnet nå med mindre du aktivt oppsøker folkeansamlinger i de største byene. 

Og, - hvis en tar 40 000 smittede og ser på at det kun er 237 døde så er jo dødeligheten utrolig lav, kun 0,6 prosent. I tillegg er kun 882 totalt innlagt på grunn av corona, kun 2,2% av de smittede måtte legges inn. 

Hvis man nå ser på hele norges befolkning, så har 0,0044% dødd av korona, og 0,016% har måttet legges inn på sykehus. 

Tallene er jo så utrolig lave, til tross for det svært høye, og svært usikre, estimatet. 

Selvfølgelig mener jeg at vi skal fortsette å holde avstand og ha god håndhygiene, man at noen går rundt å er redde for dette viruset er for meg helt utrolig. Det er mange andre ting en burde være mer redd. Trapper for eksempel. Og biler. 

• Liker 6
Gjest Warrior
Skrevet
4 timer siden, Harlekin skrev:

Det er ikke noe jeg VELGER. Går det an å velge hva man skal være redd for? De som er redd for høyder. Har de valgt det selv? 

Hvorfor jeg ble et sint menneske kan ikke jeg svare på og nei jeg liker ikke å være sint på folk. Jeg reagerer med sinne når jeg er redd også. Hvorfor? I don’t know! Folk reagerer vel forskjellig. Jeg vet folk kan glemme å holde seg for munnen, men personen hostet så pass mye at det skulle ikke være så vanskelig å huske å holde seg for munnen. Hadde det vært et host så kan folk glemme seg ja. Eller en nys. For det kom så brått. Har skjedd meg også det. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å være kald og kynisk - hvorfor skal hele landet isolere seg for å beskytte den forsvinnende lille gruppa som blir alvorlig syke av viruset? Er ikke det men logisk at de få det gjelder isolerer seg? I medisinen ellers er det jo de syke og de som er spesielt utsatt som blir isolert, ikke friske og raske folk. 

Anonymkode: 62994...4fb

Har aldri sagt friske folk skal isolere seg. Men folk som er syke skal faktisk holde seg hjemme nå og hvis de må til lege så naturlig å holde seg for munnen. Å det uansett hva grunnen var. Jeg tenker korona for det er det jeg er redd for, siden jeg gikk forbi og personen ikke holdt seg for munnen. Og personen så og hørtes syk ut + kom fra legevakten.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å si det til personene det gjelder da? Tviler på at noen av de sitter på KG. Om noen hoster deg opp i ansiktet så host tilbake da vel. Eller kjeft på de der og da. Kan love deg de tenker seg om en ekstra gang neste gang de ikke hoster i albuen. Ser ikke helt vitsen med å opprette en rekke tråder på KG om hvor teite folk er, og hvor sinna du blir. Du dyrker jo bare ditt eget sinne.

Anonymkode: c5166...6c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja... De sa vel at de trodde at maksimum 30-40 000 hadde vært smittet, men at tallene var svært usikre. 

Nei, det er så mange de tror har vært smittet. Det er verken maksimums eller minimumstall.

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Og, - hvis en tar 40 000 smittede og ser på at det kun er 237 døde så er jo dødeligheten utrolig lav, kun 0,6 prosent. I tillegg er kun 882 totalt innlagt på grunn av corona, kun 2,2% av de smittede måtte legges inn. 

Hvis man nå ser på hele norges befolkning, så har 0,0044% dødd av korona, og 0,016% har måttet legges inn på sykehus. 

Tallene er jo så utrolig lave, til tross for det svært høye, og svært usikre, estimatet. 

Selvfølgelig mener jeg at vi skal fortsette å holde avstand og ha god håndhygiene, man at noen går rundt å er redde for dette viruset er for meg helt utrolig. Det er mange andre ting en burde være mer redd. Trapper for eksempel. Og biler.

Ingenting av dette er relevant for smittefaren og problemene det skaper. Hvorfor ignorer du det jeg skrev? Utviklingen i mars viser hvor fort andelen kan øke hvis ikke man følger rådene og er generelt forsiktig. Å bruke hersketeknikker mot de som påpeker dette virker ikke spesielt intelligent, og heller ikke å late som at relativt lave prosentandeler gjør det ufarlig. Har du allerede glemt hvor store problemer helsevesenet og eldreomsorgen har hatt med å ta imot pasientene de fikk og behandle dem på en sikker måte?

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å si det til personene det gjelder da? Tviler på at noen av de sitter på KG. Om noen hoster deg opp i ansiktet så host tilbake da vel. Eller kjeft på de der og da. Kan love deg de tenker seg om en ekstra gang neste gang de ikke hoster i albuen. Ser ikke helt vitsen med å opprette en rekke tråder på KG om hvor teite folk er, og hvor sinna du blir. Du dyrker jo bare ditt eget sinne.

Anonymkode: c5166...6c3

Jeg ville lufte tankene, fikk jo panikk der og da, og høre om verden virkelig er blitt sånn at de må hoste rundt uten å holde seg for munnen når de fleste har lært det nå i korona tiden. Visste ikke det var forbudt. 

• Opprett ny...