Gå til innhold

Gått opp nesten 20 kg på et år!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått gjennom en tøff skilsmisse. Ekteskapet var preget av sjalusi og psykisk vold. Jeg var langt nede lenge og la på meg over 10 kg som jeg greide å gå ned. Så nå siste året har de kg pluss enda mer bare rast på igjen. Jeg har før veid 150kg aå dette skremmer meg. Jeg er helt alene med 2 barn så føles utrolig vansklig å forandre livstil å få til trening og spise sunt med 2 kresene barn. Jeg har jo greid å gå ned i vekt før men denne gangen er det uoverkommelig vansklig altså. Noen som kan gi meg litt starthjelp og råd? Jeg er 175 høy og veier nå 105 kg. 

Anonymkode: 3b6ae...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spise sunnere og mindre mengder av mat. Barna må lære seg å spise mer variert, det er altså bra for alle parter. Du må veie maten og telle kalorier nøyaktig og gjerne bruke en app som lifesum.

Anonymkode: 45f0c...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke klarer å spise veldig sunt, så kan det hjelpe å spise halve porsjoner, bytte ut alt til grovere produkter og fullkorn, samt kanskje bytte brød mot knekkebrød. Dette er små enkle ting som kan gjøre stor forskjell på vekten. Lykke til ❤️

Anonymkode: 87671...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å hive deg ut på en diett, så gjør en og en liten endring av gangen til det blir en ny vane. 

Anonymkode: 09ef1...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått gjennom en tøff skilsmisse. Ekteskapet var preget av sjalusi og psykisk vold. Jeg var langt nede lenge og la på meg over 10 kg som jeg greide å gå ned. Så nå siste året har de kg pluss enda mer bare rast på igjen. Jeg har før veid 150kg aå dette skremmer meg. Jeg er helt alene med 2 barn så føles utrolig vansklig å forandre livstil å få til trening og spise sunt med 2 kresene barn. Jeg har jo greid å gå ned i vekt før men denne gangen er det uoverkommelig vansklig altså. Noen som kan gi meg litt starthjelp og råd? Jeg er 175 høy og veier nå 105 kg. 

Anonymkode: 3b6ae...e28

Jeg har vært alene med to barn i nesten hele oppveksten deres, og har vel aldri syntes det var så enkelt å ha et aktivt liv og sunt kosthold som da de var avhengige av meg. Jeg hadde nok ikke hatt tid til å bygge opp en bodybuilder- eller fitness kropp, men du verden så mye trim man kan få mens man er sammen med barna i lek eller annen aktivitet 😄 (samtidig som man legger grunnlaget for å få aktive barn). Kom dere ut og lek!  Ting dere kan gjøre sammen er f.eks: ballspill, sisten, klatring, balansering, skøyter, sykkel, ski, gå på skogtur, ut å bade. Ikke sitt på en benk og se på ungene, vær med i leken. Inne kan dere danse til fin musikk, og det er ikke noe problem å legge inn noen knebøy eller andre øvelser i dansen. Man er ikke avhengig av treningsstudio for å holde seg i form, og når det gjelder vektnedgang så er det matinntaket som er viktigst (men du vil garantert føle deg bedre ved å være i aktivitet også).

Tidvis kresne unger er velkjent for svært mange foreldre, vi skal likevel prøve å få i dem relativt sunn mat. Ikke alltid like lett, men du verden så mange grønnsaker du kan skjule i en pastasaus 😉 Kokte moste grønnsaker eller bønner/ kikerter kan du også blande med karbonadedeig og lage burgere eller kjøttkaker. Potetstappe kan du lage med 50% potet/ 50% blomkål, de kommer ikke til å merke forskjell. Det er så mange små ting du kan gjøre, og som til sammen gjør en forskjell. Det kan ikke være så veldig vanskelig å lage mat som dere med litt tilpasninger kan spise sammen. Du trenger ikke (bør faktisk ikke) gå på noen merkelige dietter selv om du skal ned i vekt, og dersom du synes det er vanskelig å finne inspirasjon til middagsretter og evnt mengde, så foreslår jeg kokeboka til "gamle gode" Grethe Rohde. Helt vanlig mat.  Du klarer dette hvis du vil, det er kun deg det står på!

Anonymkode: 74095...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke trene! Lek med barn er mer enn nok. Det er maten det går på. Dette trenger heller ikke være vanskelig. Jeg har også kresne barn, men da spiser jeg ikke alltid det samme som dem. De spiser feks kjøttkaker og poteter med saus. Jeg tar en kjøttkake og masse kokte grønnsaker. De spiser polarbrød med leverpostei, jeg tar knekkebrød. De spiser kvelds, jeg dropper det eller tar en frukt. De spiser frokost kl 7, jeg drøyer til 10. Osv osv. 

Anonymkode: ac13f...396

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...