Gå til innhold

Hvordan få besteforeldre til å stille opp MINDRE?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har muligens et luksusproblem her, i forhold til mange andre. Besteforeldrene til barnet mitt stiller opp altfor mye, det gjelder både svigers og mime egne foreldre. De spør om å få komme på besøk eller sitte barnevakt, de handler inn tøy og utstyr til barnet hele tiden (vi har mye mer enn vi trenger). Min mor jobber fremdeles og står i en fryktelig krevende og slitsom jobb (helsevesenet), men insisterer likevel på å få besøke barnebarnet de ytterst få dagene hun har fri. Da kommer hun gjerne innom med middag og presang til barnebarnet. 
 

Faren min er på samme måte, vasker gjerne vinduene våre og kan ta med mini på 2 timers trilletur for det er så koselig. Svigers overførte over 40 000 kr til mini sin bankkonto og svigermor «maser» om å få passe han. Krever bilder og video hver dag. Og hun må videosamtale med med mini hver dag. Han er 2 måneder 😂

Jeg synes det blir for mye, altså det er koselig å se at vår lille tass er så populær og ønsket. Men synes både svigers og mine foreldre burde tenkt litt mer på seg selv, unne seg selv mer fremfor å bruke opp all tid og energi på poden.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle dem dette, uten å fornærme noen. De er jo bare glad i lillemann, gjør ikke noe galt. Men det er bare at dette går utover deres egen helse og fritid. 

Noen som er i lignende situasjon? 

Anonymkode: 7f0ba...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at det kan bli slitsomt, men jeg hadde latt dem holde på. Det går jo ikke utover deg så mye, og de må få prioritere tiden og ressursene sine selv, det er ikke din oppgave. Kanskje moren din får overskudd av barnebarnet? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom det å kjøpe ting ville jeg virkelig ikke problematisert dette her. Det er veldig fint med engasjerte besteforeldre :)

Anonymkode: b5872...126

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slapp av de gir seg fort nok 

Anonymkode: 6dbbd...8f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig dabber det litt av etterhvert. :) 

Anonymkode: dac4e...c27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Tenker de er voksne mennesker og må selv få bestemme hva de ønsker å bruke pengene og fritiden sin på.

Så lenge de ikke er invaderende og dere føler at de er der for mye så hadde jeg bare latt dem få kose seg så mye de ville med eget barnebarn.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis barnet bare er 2 mnd så kan jeg love deg at det dabber av etterhvert. Når han bikker året så blir det mer normalt. Vi fikk så mye gaver første året, men sjeldent barnet får uten bursdag/jul nå ved 3 år.

Anonymkode: a551e...288

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad. Jeg lover deg at barna dine kommer til å ha godt utbytte av tilstedeværende besteforeldre. Det roer seg etterhvert. Noen besteforeldre får energi, overskudd og glede ut av å være med barnebarna. Det er ikke noe vi trenger å ta fra dem. 

Anonymkode: 4273e...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis barnet bare er 2 mnd så kan jeg love deg at det dabber av etterhvert. Når han bikker året så blir det mer normalt. Vi fikk så mye gaver første året, men sjeldent barnet får uten bursdag/jul nå ved 3 år.

Anonymkode: a551e...288

Samme her. :P Første året kjøpte moren min klær til sønnen min hele tiden. Nå er han 7, og det er noen år siden sist hun kjøpte et klesplagg til ham. Det er nok ekstra gøy å kjøpe til babyer. ;) 

Anonymkode: 1ba42...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyt det tenker jeg også. Mamma maser om å besøke oss, og er her ofte,  kjøper mye til han, både klær og leker og diverse. Svigermor vil alltid at han skal ligge på hennes rom eller i samme etasje, mens vi liggeri en annen etasje,også står hun opp med han,så vi får sove hver gang vi er hos henne,hver morgen. Jeg kjenner jeg får litt dårlig samvittighet, og føler det er feil.men jeg har funnet ut at,vil hun det,så værsågod. Jeg sover gjerne litt ekstra jeg 

Anonymkode: c2e60...d1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen er 2 mnd. Det der snur fortere enn du rekker å si; Hvor er besteforeldrene? 

Anonymkode: 15f1e...993

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke synes det er strevsomt med mye besøk, så ville jeg bare latt det stå på! Som flere har skrevet, besteforeldrene er voksne og kan ta ansvar for seg selv. Og høres jo som de setter pris på å få lov. Jeg er gravid, og kommende bestefar og oldemor har gått helt shopping amok til den lille. Og det tenker jeg de må få lov til;)

Anonymkode: 8d0b4...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at besteforeldre som har en tett og god kontakt med barnebarna, er friske lenger og lever lenger. Så for deres helse skyld, så bør du la dem styre på 😊 

Anonymkode: 3ebb0...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...