Gå til innhold

Øve til 2-årskontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff... Hvor er vi på vei som samfunn? Vi er så opptatte av at barn skal passe inn i firkanten og at ting skal "oppdages" at barn måles og testes bare noen måneder gamle. 

Ja, noe er viktig at oppdages, men jeg har mer tro på samtalen og leken som kan lages i møtet med familien. Standardskjemaer fanget bare opp det man ser etter.

Anonymkode: 09bf6...eb0

Det er jo fint at man prøver å fange opp barn som ikke har det bra, eller som faller langt bakpå med utviklingen. Normalitetsområdet er vanvittig bredt, og det må gjenspeiles i testene. Det er også ekstremt viktig at testene måler og fanger opp det man ønsker å kartlegge.

At det er vanskelig, betyr ikke at man skal la være å kartlegge. Dersom et barn på to år ikke forstår "kan du legge boka på bordet?", så er det grunn til bekymring. Det kan være at barnet hører dårlig og trenger dren, eller det være noe annet. Det er uansett viktig at barnet får hjelp.

Vi må også huske på at helsesøstre møter hundrevis av barn, og de er vant til det meste. Det er veldig, veldig vanlig at de ikke vil si noe, at det nekter å gå på vekta m.m. I samtale med foreldre og ved å observere barnet vil de nok likevel få et inntrykk.

Endret av Grønt blad
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det som er greia med alle som skal «ta» meg i denne tråden? Herlighet, man skulle tro jeg var en forbryter.

Anonymkode: e297d...d73

Føler ikke det er så mange som vil ta deg. Vi sier bare hva vi mener. Jeg kan lese mitt innlegg med iallfall 2 tonefall og det ene kunne jeg fint brukt til hvem som helst. Skriftlig er vanskelig og man må noen ganger bare anta det beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Grønt blad skrev:

Dersom et barn på to år ikke forstår "kan du legge bordet på bordet?", så er det grunn til bekymring. Det kan være at barnet hører dårlig og trenger dren, eller det være noe annet. Det er uansett viktig at barnet får hjelp.

Jeg hadde heller ikke forstått betydningen av den setningen! Tenker du om det er et stort bord og et lite bord som kan plasseres oppå? Ikke veldig logisk ting å gjøre uansett, plassere bord oppå bord! Med mindre man skal vaske gulvet, kanskje, eller rydde og stable en masse bord.

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde heller ikke forstått betydningen av den setningen! Tenker du om det er et stort bord og et lite bord som kan plasseres oppå? Ikke veldig logisk ting å gjøre uansett, plassere bord oppå bord! Med mindre man skal vaske gulvet, kanskje, eller rydde og stable en masse bord.

Anonymkode: e297d...d73

Takk for at du gjorde meg oppmerksom som skrivefeilen. :ler: Det skulle selvsagt være "kan du legge boka på bordet?" 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er greia med alle som skal «ta» meg i denne tråden? Herlighet, man skulle tro jeg var en forbryter.

Anonymkode: e297d...d73

Greia er, TS, at de fleste kun leser HI. Og i HI ordlegger du deg på en måte som fremstiller deg som en prestasjonsjagende forelder, med behov for å ha det 'beste' barnet, som vil øve for å imponere helsesykepleier, blant annet ved at du brukte ordet 'eksamen'.

Jeg ser at du i senere innlegg viser at du tenker mer i retning av at 'dette kan være fint for barnet å kunne', men det kan man ikke se ut fra HI.

Anonymkode: 25e48...043

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hva? Er det ikke best for barnet å være best mulig forberedt?

Anonymkode: e297d...d73

eh... nei?

Anonymkode: a2cdb...2ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lyve på skjemaet? Så klart skal jeg ikke det! Hva skulle det være godt for? Jeg er opptatt av hva barnet kan, ikke lyve om ting det ikke kan.

Anonymkode: e297d...d73

Hvorfor har du da behov for å trene barnet ditt opp til å kunne alt mulig, så du kan krysse det av på et skjema? 

Det viktigste du gjør for barnet ditt er å bygge opp sølvfølelden til barnet, ikke å lære det til diverse punkt som står på et skjema. 

Synes faktisk det er endre å lyve, enn å øve på ting til et slikt skjema. For det barnet ikke kan enda, det lærer det seg iløpet av livet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er greia med alle som skal «ta» meg i denne tråden? Herlighet, man skulle tro jeg var en forbryter.

Anonymkode: e297d...d73

Du er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...