Gå til innhold

Øve til 2-årskontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du har misforstått. Det er du som testes. Hvis ungen din kan for mange navn på usunne matvarer blir du automatisk meldt til barnevernet. 🙈

Anonymkode: 79455...9a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper dette er tull.... 

Hvis ikke: selvfølgelig øver man ikke fordi det er 2-årskontroll! Man lærer barnet ting fordi det er lurt å kunne det! Men en 2-årskontroll er da faktisk ingen "prøve".....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, har du ikke startet å øve enda? Da kan du bare glemme prestisjestudium ja.

Her har vi øvd jevnt og trutt siden 1-års kontrollen 🥇

Anonymkode: 16b65...a1d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kødder du? Er dette noe som alle helsestasjoner har begynt med? Mitt barn har såvidt begynt å høre igjen pga uansett av dren, og hun fyller 2 år om 2 mnd. Hvordan skal hun svare når hun såvidt har begynt å snakke?

Anonymkode: 5226a...4a2

Dette er ikke en avgangseksamen, men en kartlegging slik at helsestasjonen skal kunne henvise barnet videre hvis det skulle være behov for det. Noe som er utelukkende positivt. 

Anonymkode: 74cfa...a5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Eksamen?

😅

De kontrollene er kun for å se at barnet utvikler seg normalt. Gjør det ikke det så er det jo bra at det plukkes opp så barnet kan få videre hjelpetiltak.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg møtte opp på 2 årskontroll med mitt lille vidunder som kunne skrive navnet sitt lesbart. Tegne hodefotinger. Hoppe. Snakke i lange setninger. Hun var langt foran på mye. På toårskontrollen satt hun bare på fanget mitt og skulte på helsesøster og mumlet babylyder. Ville ikke gjøre noe som helst. Jeg følte meg litt flau der og da men jeg fniste godt på veien hjem for jeg var så høy på meg selv da jeg gikk inn døra for jeg hadde jo en så fantastisk unge. Helsesøster sa ikke noe på noe som helst men hun kan ha tenkt at jeg var litt merkelig for jeg sa ganske mange ganger at hun kan det altså.

Toåringer kan være uforutsigbare så øving er bortkastet.

Anonymkode: ff37b...874

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ulrikke skrev:

Jeg håper dette er tull.... 

Hvis ikke: selvfølgelig øver man ikke fordi det er 2-årskontroll! Man lærer barnet ting fordi det er lurt å kunne det! Men en 2-årskontroll er da faktisk ingen "prøve".....

Det er da en fin anledning til å øve på ting!

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg møtte opp på 2 årskontroll med mitt lille vidunder som kunne skrive navnet sitt lesbart. Tegne hodefotinger. Hoppe. Snakke i lange setninger. Hun var langt foran på mye. På toårskontrollen satt hun bare på fanget mitt og skulte på helsesøster og mumlet babylyder. Ville ikke gjøre noe som helst. Jeg følte meg litt flau der og da men jeg fniste godt på veien hjem for jeg var så høy på meg selv da jeg gikk inn døra for jeg hadde jo en så fantastisk unge. Helsesøster sa ikke noe på noe som helst men hun kan ha tenkt at jeg var litt merkelig for jeg sa ganske mange ganger at hun kan det altså.

Toåringer kan være uforutsigbare så øving er bortkastet.

Anonymkode: ff37b...874

Jeg bryr meg om hva barnet klarer, ikke hva helsesøster tror barnet klarer, det er da helt irrelevant!

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bunuel skrev:

Stakkars unge.

Stakkars? I dag har vi øvd på farger. Nå klarer barnet alle fargene i regnbuen unntatt indigo, pluss brun, rosa, svart og hvit. Synes det er bra! Og det er vel ikke synd på barnet for å ha lært seg dette!?

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, tuller du nå? Skal du øve med 2-åringen din for kontroll på helsestasjonen? 😳😅

Anonymkode: c402f...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Er det ikke best for barnet å være best mulig forberedt?

Anonymkode: e297d...d73

Tenker på de psykiske problemene barnet kan få om du fortsetter sånn. Det blir tøft å aldri være bra nok som man er, men hele tiden måtte prestere bedre så mamma kan være stolt... Så ja, stakkars barn! 

Anonymkode: aadac...312

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ, tuller du nå? Skal du øve med 2-åringen din for kontroll på helsestasjonen? 😳😅

Anonymkode: c402f...c71

Ikke bare pga. kontrollen, men tenker at de punktene som er listet opp er greie ting for 2-åringer å kunne. Man øver jo hver dag på noe!

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke bare pga. kontrollen, men tenker at de punktene som er listet opp er greie ting for 2-åringer å kunne. Man øver jo hver dag på noe!

Anonymkode: e297d...d73

Jeg tenker at hvis du pakker det inn i lek, så gjør det vel ingenting om barnet ditt får øvd seg på å kunne navnet på noen farger, uttale visse ord eller gjøre visse motoriske ting, men det bør være nettopp en lek. En 2-åring skal ikke føle seg stresset eller dårlig fordi det ikke kan si at den klossen er rød, liksom. Jeg kjenner iallfall veldig på at jeg er glad for at jeg ikke stresser med slike ting. Barn utvikler seg ulikt, kan ulike ting til ulike tider og det er bare tullete å «tvinge» de til at de skal kunne ting bare fordi et skjema fra helsestasjonen sier at det burde kunne det. 

Anonymkode: c402f...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal snart ha 2-årskontroll med barnet mitt. Fått et brev med liste over diverse punkter man skal svare på om barnet kan. Også hørt med andre som nylig har vært inne hva som var tema.

Er det juks å «øve» til dette? Barnet klarer det meste, ligger godt foran på en del områder, spesielt språk, har jo lyst at barnet skal fremstå best mulig. Ligger litt etter på løping, gåing i trapper, begynte litt sent å gå.

Er dette «juks» eller innenfor? Flere som har gjort dette? Er jo en slags eksamen på en måte!

Anonymkode: e297d...d73

Ønsker deg god bedring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvis du pakker det inn i lek, så gjør det vel ingenting om barnet ditt får øvd seg på å kunne navnet på noen farger, uttale visse ord eller gjøre visse motoriske ting, men det bør være nettopp en lek. En 2-åring skal ikke føle seg stresset eller dårlig fordi det ikke kan si at den klossen er rød, liksom. Jeg kjenner iallfall veldig på at jeg er glad for at jeg ikke stresser med slike ting. Barn utvikler seg ulikt, kan ulike ting til ulike tider og det er bare tullete å «tvinge» de til at de skal kunne ting bare fordi et skjema fra helsestasjonen sier at det burde kunne det. 

Anonymkode: c402f...c71

Barnet synes det er gøy! Er ikke snakk om press, eller noe negativitet om man ikke klarer noe. Kun positivt! Helt latterlig det mamma-politiet holder på med i denne tråden, men det er vel typisk KG, hva skulle man ellers forvente.

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hs møter mange barn og har erfaring med de som er både tidlig og sent ute med det ene og andre. Hun (er jo som regel en hun), lar seg ikke imponere så veldig over det de kan, og henger seg ikke opp i det de er litt tregere på, med mindre det er grunn til bekymring. De sjekker at ting er innenfor den vide normalen, og er det en flink hs, så skryter hun gjerne litt av det de ser er positive egenskaper hos både mor og barn, og det er alt. Ingenting å øve på mao. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår godt at du spør, ts! Når vi les om toårskontrollen på nett vil nok sjølv dei mest avslappa foreldrene kjenne på litt prestasjonsangst. Toåringen skal jo kunne så mykje! 

Men det blir jo juks å øve da, viss det er slik at de øver med den hensikt å bestå toårskontrollen med glans. Som andre skriv, så er jo poenget med slik screening å fange opp barn som treng ekstra oppfølging. 

Mitt råd er å prøve å forsøke å slappe litt av. Eg var kjempenervøs. Men så viste det seg at kontrollen ikkje var så omfattande som eg hadde sett for meg. Eg hadde lese om at ungen blir testa i preposisjonsbruk (får beskjed om å legge boka bordet osv) og observert i påkledning av dokke eller bamse (ungen min hadde ikkje interesse for dette ennå), men ingenting av dette var med. 

Eg har eit konkret tips: Snakk om kva som vil skje – at ei dame (helsesjukepleiar er vel som regel dame 🙂 ) kjem til å stille spørsmål, og at det blir måling og veging. (Dette varierer jo ein god del mellom ulike kommunar. Enkelte stader er mål og vekt frivilleg. Legekontroll kan vere på samme dag som toårskontroll hos helsesjukepleiar, eller vere sett opp på eit eige tidspunkt osv)

Toårskontrollen gjekk heilt greitt. Men eg ser i etterkant at eg burde forberedt barnet på vekta som vart brukt. Toåringen vart redd vekta (anar ikkje kvifor) og nekta å gå oppå. Dette vart notert som at ungen var "meget bestemt". Jaja. Det kan jo vere ein positiv eigenskap 🙂

Anonymkode: 98564...25a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva? Er det ikke best for barnet å være best mulig forberedt?

Anonymkode: e297d...d73

Forberedt på hva? Barnet skal være seg selv, ikke en forbedret versjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...