Gå til innhold

Øve til 2-årskontroll?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal snart ha 2-årskontroll med barnet mitt. Fått et brev med liste over diverse punkter man skal svare på om barnet kan. Også hørt med andre som nylig har vært inne hva som var tema.

Er det juks å «øve» til dette? Barnet klarer det meste, ligger godt foran på en del områder, spesielt språk, har jo lyst at barnet skal fremstå best mulig. Ligger litt etter på løping, gåing i trapper, begynte litt sent å gå.

Er dette «juks» eller innenfor? Flere som har gjort dette? Er jo en slags eksamen på en måte!

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å hjelpe meg! Stakkars barn...

Anonymkode: aadac...312

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve?? 😅 Er ikke akkurat nasjonal prøve barnet skal ta😂

Anonymkode: 20528...942

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingen eksamen! Det er mer som en kartlegging for å se hvordan det går med barnet, og barnet bør fremstå som det er, ikke annerledes kun fordi det ser bra ut. 🙂

Det kan alltids være fint å kunne løpe godt eller gå i trapper, men da synes jeg dere skal øve på det fordi det er fint å kunne, ikke fordi barnet skal kartlegges på 2-årskontrollen.🙂

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, det er ingen eksamen barnet skal på! La barn være barn. Du blir ikke kvestet eller stilt til veggs om barnet ikke gjør alt "perfekt"

Anonymkode: 10f31...cc1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da over hodet ikke en eksamen! Det er en undersøkelse, som på lik linje med andre helseundersøkelser vil avdekke om alt er normalt eller om noe trenger behandling. Du har en helt normal unge som er litt før gjennomsnittet språklig og litt etter fysisk (helt normalt at unger er kjappere på det ene enn det andre). Det er ikke en konkurranse om å ha den 'beste' ungen.

Anonymkode: 25e48...043

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spent på å hvordan du har tenkt å øve. 

Har en liten jente på snart 2 selv, mitt inntrykk at de ikke gjør noe annet enn å øve på alle disse tingene hver dag.

Og ingen andre enn deg kommer til å bli imponert eller bry seg særlig med mindre det er store avvik i negativ retning - i så tilfelle vil tilbakemelding også være høyst nødvendig og nyttig og ikke noe du bør lure deg unna.

Mitt tips: prøve å henge deg mindre opp i dette, barn merker og forstår mer enn du tror, og tror ikke et sånt fokus hjelper på noens situasjon.

Anonymkode: 900c4...246

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å hjelpe meg! Stakkars barn...

Anonymkode: aadac...312

Hva? Er det ikke best for barnet å være best mulig forberedt?

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du? Er dette noe som alle helsestasjoner har begynt med? Mitt barn har såvidt begynt å høre igjen pga uansett av dren, og hun fyller 2 år om 2 mnd. Hvordan skal hun svare når hun såvidt har begynt å snakke?

Anonymkode: 5226a...4a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

barn merker og forstår mer enn du tror,

Anonymkode: 900c4...246

Hørt dette mange ganger men tror faktisk det er motsatt på mange punkter, at de forstår langt mindre enn man skulle tro.

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve til 2 års kontroll? Være godt forberedt? Hva med å la barnet været akkurat som det er? Herre...

Anonymkode: d78ce...078

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Er det ikke best for barnet å være best mulig forberedt?

Anonymkode: e297d...d73

Best for barnet eller best for deg?

Anonymkode: 66711...362

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil du kamuflere eventuelle problemer, og på den måten ødelegge sjansen for at barnet kan få den hjelpen det trenger på et tidlig tidspunkt?

Anonymkode: 70ed9...da2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kødder du? Er dette noe som alle helsestasjoner har begynt med? Mitt barn har såvidt begynt å høre igjen pga uansett av dren, og hun fyller 2 år om 2 mnd. Hvordan skal hun svare når hun såvidt har begynt å snakke?

Anonymkode: 5226a...4a2

Kan hun ikke så kan hun ikke, da er det det som registreres, og så fortsetter man til neste punkt.

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo en slags eksamen på en måte!

Nei, det er det ikke på noen som helst måte. Ikke for henne og ikke for deg.

Hvis du skal fordreie sannheten, får du heller svare "for bra" på spørreskjemaet, hvis det er noen spørsmål der som de ikke kan kontrollere. Men jeg skjønner ikke poenget med å gjøre det. 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke best for barnet å være best mulig forberedt?

Du kan forberede henne på hva som skal skje, spesielt hvis hun er litt sjenert. Da mener jeg av typen "hun vil kanskje se på at du løper / hopper / tegner" (velg noe du har fått inntrykk av at de skal sjekke). Da kan du i hvert fall unngå at hun nekter å gjøre noe som helst.  

Helsestasjonen har garantert sett noen toåringer som har kommet lengre i utviklingen enn din, noen som har kommet kortere - og svært mange som er omtrent som din. Det er store variasjoner innenfor normalen, og det kan være stor forskjell på en som nettopp har fylt 2 år og en som nærmer seg 3. 

Endret av baldrian
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Best for barnet eller best for deg?

Anonymkode: 66711...362

For meg? Jeg vil jo at barnet skal ha det best mulig, så bra for meg om barnet har det bra, men det gjelder vel alle foreldre?

Anonymkode: e297d...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke sånn at de tar barnet med til trappa for å sjekke om det klarer å gå i trapp. Så da kan du like gjerne bare jukse med kryssene så mye du bare vil. Men det lagre jo i barnets journal, så er lurt å kryase korrekt dersom det skulle oppstå noe senere

Anonymkode: ca267...982

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott eksempel på hvordan det er med prestasjons-orienterte foreldre.

Anonymkode: 8ba4a...d09

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...