Gå til innhold

Fhi sier at R tallet var på vei tilbake 12 mars


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så smitten kom før de trodde?

Husker godt de dagene skolen hadde 100 syke barn.  To av barna var mine.

Høy feber, hoste, vondt i hodet,  tap av lukt og smak. Og vondt for å puste.

Tredje barnet og jeg ble ikke syke. Jeg er vaksinert mot infulensa men kan det ha  vært korona? Dette var jo mange steder u landet.

Anonymkode: db7d0...bda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.

Helt enkelt, nei.

Og at folk er syke i hopetall på nyåret er noe som skjer hvert eneste år. Enkelte år er det langt verre enn andre år, som i 2017.

Anonymkode: 0c2d2...b96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk vi hadde det før. Var voldsomt mye sykdom her jeg bor, kontra andre år i hele februar. Var en av de som selv ble syk og oppsøkte lege i førsten av februar grunnet jeg trodde det var lungebetennelse og fikk diagnosen virusinfeksjon.

Anonymkode: 6f75e...f36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så smitten kom før de trodde?

Husker godt de dagene skolen hadde 100 syke barn.  To av barna var mine.

Høy feber, hoste, vondt i hodet,  tap av lukt og smak. Og vondt for å puste.

Tredje barnet og jeg ble ikke syke. Jeg er vaksinert mot infulensa men kan det ha  vært korona? Dette var jo mange steder u landet.

Anonymkode: db7d0...bda

Jeg var syk ca 20. februar med symptomer som stemmer helt med korona. Men vet ikke om det faktisk var korona, så skal sjekke om jeg har antistoffer snart.

I Frankrike har de testet noen gamle influensaprøver, og fant da ut at koronaviruset har vært i Frankrike siden minst slutten av desember i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Helt enkelt, nei.

Og at folk er syke i hopetall på nyåret er noe som skjer hvert eneste år. Enkelte år er det langt verre enn andre år, som i 2017.

Anonymkode: 0c2d2...b96

Hvordan kan du si det så bastant? Begrunnelse?
Jada, folk er syke hvert år, men det betyr jo ikke at det ikke er enda en sykdom i omløp.

Anonymkode: 2033a...fa0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krantz95 skrev:

Jeg var syk ca 20. februar med symptomer som stemmer helt med korona. Men vet ikke om det faktisk var korona, så skal sjekke om jeg har antistoffer snart.

I Frankrike har de testet noen gamle influensaprøver, og fant da ut at koronaviruset har vært i Frankrike siden minst slutten av desember i fjor.

Tenkte også å få sjekket de to barna. Jeg har ikke vært borte i at så mange har vært syke på en gang.

Anonymkode: db7d0...bda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte også å få sjekket de to barna. Jeg har ikke vært borte i at så mange har vært syke på en gang.

Anonymkode: db7d0...bda

Men ytterst få barn blir syke av koronaviruset. Da er det jo rart at 100 barn skulle bli slått ut av det?

Mer sannsynlig at det var influensa.

Anonymkode: 6e22a...243

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ytterst få barn blir syke av koronaviruset. Da er det jo rart at 100 barn skulle bli slått ut av det?

Mer sannsynlig at det var influensa.

Anonymkode: 6e22a...243

Ved juletider ble jeg og mine 2 barn syke. Barna fikk mildere forkjølelsessymptomer og vond hals og ble fortere friske. Jeg fikk det samme bare ganget med 10 og nesten 40 i feber, og mistet smak og luktesans fullstendig. Husker jeg nesten ble bekymret om jeg noen gang skulle få tilbake luktesansen, da det varte så lenge. Kjente ikke lukta av sjampoen når jeg dusja eller noen ting.

Da feberen og den vonde halsen gikk over hadde jeg fortsatt forkjølelsessymptomer i 3 uker. Slik er ikke influensa.

Dette var altså i desember, og FHI sier de ikke utelukker at covid-19 kan ha vært i Norge allerede i november. Har veldig lyst til å teste for antistoffer.

Anonymkode: 7cdb1...e8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan kan du si det så bastant? Begrunnelse?
Jada, folk er syke hvert år, men det betyr jo ikke at det ikke er enda en sykdom i omløp.

Anonymkode: 2033a...fa0

Det ville kommet mange sykehusinnleggelser og døde mye tidligere hvis spredningen var omfattende så tidlig som i januar i norge. Selv i Spania er det bare 5% av befolkningen som har immunitet. Etterkontroll av spanjoler som har dødd av ukjent lungesykdom har bekreftet at den første personen døde av corona i februar.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Så smitten kom før de trodde?

Nei, de sa at R-verdien, som sier hvor mange nye personer en syk person smitter, hadde begynt å falle før 12. mars, ikke at sykdommen hold på å forsvinne. Det var fordi det var innført enkelte restriksjoner tidligere og mange hadde blitt bedre til å ta forholdsregler for å unngå smitte. Det var ikke fordi så mange hadde vært syke allerede.

Anonymkode: 04b7e...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tidligere enn antatt, og toppen ble nådd på ulike tidspunkt over hele Europa. Grunnet mindre mobilitet spredte viruset seg sent til Afrika, og fattige deler av Asia. 

Det vi trodde var begynnelsen på en forferdelig utvikling viste seg å være toppen, og ikke begynnelsen. Tallene vi ser i Sverige er bare tegn på at smitten har spredd seg til Sverige sent.

Jeg tror ikke antikropptestene fanger opp alle de som har hatt viruset og opplevd en indifferent immunrespons. 

Jeg mistenker at en del mennesker reagerer på viruset på samme måte som flaggermusene gjør det, altså at kroppen ikke bryr seg nevneverdig.  

Dødskurvene tilsier ikke med nødvendighet at viruset faktisk er lite utbredt, og svært farlig. Det kurvene like gjerne kan indikere er at det tok tid fra allmennheten ble smittet til smitten nådde aldershjem og sårbare grupper.

Dersom dette stemmer er viruset på definitiv retur allerede. 

Anonymkode: e08c0...111

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis viruset kom til landet tidligere enn antatt, kan jeg faktisk ha hatt korona. Jeg var syk i hele januar og februar. Har aldri hostet så mye og vært så tungpustet i hele mitt liv. I tre uker var jeg såpass dårlig at jeg ikke klarte å gå opp trappene på jobb. Men - det kan jo også ha vært noe annet, selvsagt. 

Anonymkode: 8b183...a39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mistenker at en del mennesker reagerer på viruset på samme måte som flaggermusene gjør det, altså at kroppen ikke bryr seg nevneverdig. 

Anonymkode: e08c0...111

Og på magisk vis ble alle som reagerer slik smittet i januar, mens alle som fikk alvorlige symptomer og utviklet antistoffer, eller døde, ble smittet i februar eller seinere. Joda, det virker jo sannsynlig.

Anonymkode: 04b7e...0ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og på magisk vis ble alle som reagerer slik smittet i januar, mens alle som fikk alvorlige symptomer og utviklet antistoffer, eller døde, ble smittet i februar eller seinere. Joda, det virker jo sannsynlig.

Anonymkode: 04b7e...0ea

Hun sa ikke det

 

Anonymkode: db7d0...bda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun sa ikke det

Anonymkode: db7d0...bda

Det er det som må ha skjedd for at det skal være riktig. Hvis det var et enormt antall uten symptomer ville flesteparten fortsatt å smitte andre, og isoleringen av dem med symptomer ville hatt liten effekt. Noen forskermiljøer trodde dette i begynnelsen, men de har nå forstått at det var ren ønsketenkning. Det er derfor vi har sluttet å se nye rapporter som påstår at dødeligheten er 0,1% eller mindre.

Anonymkode: 04b7e...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var syk i overgangen februar/mars. Kan godt vært korona symptommessig, men bare en test kan avgjøre det, så klart. 

Anonymkode: 0c794...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ville kommet mange sykehusinnleggelser og døde mye tidligere hvis spredningen var omfattende så tidlig som i januar i norge. Selv i Spania er det bare 5% av befolkningen som har immunitet. Etterkontroll av spanjoler som har dødd av ukjent lungesykdom har bekreftet at den første personen døde av corona i februar.

 

Hvem har sagt noe om omfattende smitte? Det vil jo selvfølgelig ha startet i det små, med noen få tilfeller her og der.
Siden man har eksponensiell vekst, er stigningen liten i begynnelsen, før den etterhvert begynner å gå bratt oppiver.
Noen få hundre smittetilfeller ville gitt maks en håndfull dødsfall, kanskje ingen hvis det bare var yngre folk som var smittet i begynnelsen (og uansett tar det jo opptil flere uker før en som er smittet dør) Noen flere innleggelser antakelig, men ikke nødvendigvis nok til å vekke oppsikt.
Det betyr ikke at alle som tror de har hatt korona før februar nødvendigvis har hatt det, men man kan da ikke utelukke at det er noen.
Når det gjelder Spania - har de tester av alle som har dødd av lungesykdom? Det ville jo også der være snakk om få tilfeller i begynnelsen, og få/ingen dødsfall tidlig i epidemien. Og de som døde i februar har da antakelig blitt smittet i januar.

Anonymkode: 2033a...fa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt korona årlig de siste årene...(les: bronkitt, som kan gi mange like symptomer. Mye som kan ha like symptomer, som ikke er korona. Faktisk fåtall av testede har korona av de som er ordentlig syke.)

Anonymkode: 1c972...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvem har sagt noe om omfattende smitte?

Anonymkode: 2033a...fa0

Hvis smitten skal begynne å gå ned av seg selv fordi den begynte for lenge siden, slik TS impliserer, må det være fordi den har vært så omfattende at mange har begynt å få immunitet.

Anonymkode: 04b7e...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis smitten skal begynne å gå ned av seg selv fordi den begynte for lenge siden, slik TS impliserer, må det være fordi den har vært så omfattende at mange har begynt å få immunitet.

Anonymkode: 04b7e...0ea

Hvordan får du det til at TS impliserer noe slik? TS har da bare sagt hun/han og barna ble syke og hvis koronaen kom tidligere kan det ha vært den. Smitten kan da ha kommet tidligere uten at det har ført til at den har gått ned av seg selv.

Anonymkode: 2033a...fa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan får du det til at TS impliserer noe slik? TS har da bare sagt hun/han og barna ble syke og hvis koronaen kom tidligere kan det ha vært den. Smitten kan da ha kommet tidligere uten at det har ført til at den har gått ned av seg selv.

Anonymkode: 2033a...fa0

Les tittelen på tråden, og så første linje i første innlegg.

Anonymkode: 04b7e...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...