Gå til innhold

Syntes du trygda er god?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har minstesats og kan ikke påstå jeg lever «godt». Det er trangt, jeg har ikke mulighet til å spare og når den årlige tannlege kontrollen kommer så kan jeg fort risikere å leve på havregrøt resten av måneden. Må ofte takke nei til sosiale ting med venner, som kino, kafé osv. Heldigvis er det ikke mye av det nå uansett pga korona. Jeg unngår å få nye venner pga situasjonen, syntes det er flaut å takke nei til sosiale ting hele tiden. Økonomien gjør også at jeg unngår å date. Syntes det er flaut at en mann skal se hvor dårlig råd jeg har. 
 

Positivt sett har jeg lært meg å leve enkelt. Inne stort sett heie dagen, i allefall på denne tiden av året. Har ikke helse til å finne på noe særlig uansett. 

Anonymkode: a29bf...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes trygden kunne vært høyere. Er uføretrygdet, har ikke mer enn akkurat så jeg klarer meg. Har ikke vært til frisør på 2 år, og vinterskoene mine er 13 år gamle.. Må prioritere mat, husleie og regninger.

Men samtidig er jeg glad vi har en slik ordning, så på en måte vil jeg ikke klage. Men leve i overflod med dyr mat og ferie f.eks kan man bare glemme.

Anonymkode: 4448e...f45

Samme her. Frisør er altfor dyrt! Ordner heller håret hjemme selv. 

Anonymkode: a29bf...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mer enn KPI.

Anonymkode: 6bb4d...f8c

Sånn som prisen på mat har økt så henger uføren langt etter. Mange har også mistet rettigheten til bostøtte etter reformen i 2015. Så på nyhetene igår at nå skal de med bostøtte få mer pga den dyre strømmen. Det er bra, men veldig trist for de som har dårlig råd og ikke bostøtte. 
 

Jeg har ei venninne med ung ufør som har bostøtte, siden hun hadde bostøtte før reformen. Selv har jeg minstesats som er over 2000 kroner mindre utbetalt enn min venninne, men får ikke bostøtte siden jeg ikke hadde ufør og bostøtte før 2015. Forstå logikken den som kan.

Anonymkode: a29bf...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn som prisen på mat har økt så henger uføren langt etter. Mange har også mistet rettigheten til bostøtte etter reformen i 2015. Så på nyhetene igår at nå skal de med bostøtte få mer pga den dyre strømmen. Det er bra, men veldig trist for de som har dårlig råd og ikke bostøtte. 
 

Jeg har ei venninne med ung ufør som har bostøtte, siden hun hadde bostøtte før reformen. Selv har jeg minstesats som er over 2000 kroner mindre utbetalt enn min venninne, men får ikke bostøtte siden jeg ikke hadde ufør og bostøtte før 2015. Forstå logikken den som kan.

Anonymkode: a29bf...330

Sett deg inn i økningene før du kommenterer. Kan være lurt.

Anonymkode: 6bb4d...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sett deg inn i økningene før du kommenterer. Kan være lurt.

Anonymkode: 6bb4d...f8c

Eh?

Jeg har minstesats uføretrygd og får ikke et øre i bostøtte. Ikke nå som de øker heller. Hva er poenget ditt?

Anonymkode: a29bf...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh?

Jeg har minstesats uføretrygd og får ikke et øre i bostøtte. Ikke nå som de øker heller. Hva er poenget ditt?

Anonymkode: a29bf...330

At trygden som regel alltid øker mer enn KPI. Av en eller annen grunn skal dette sees bort fra.

Anonymkode: 6bb4d...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At trygden som regel alltid øker mer enn KPI. Av en eller annen grunn skal dette sees bort fra.

Anonymkode: 6bb4d...f8c

Ok. Misforstod og trodde du snakket om bostøtte. 
 

Ja, trygden øker mer enn KPI og det syntes jeg er veldig synd, for trygda øker jammen ikke mye den heller. 

Anonymkode: a29bf...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok. Misforstod og trodde du snakket om bostøtte. 
 

Ja, trygden øker mer enn KPI og det syntes jeg er veldig synd, for trygda øker jammen ikke mye den heller. 

Anonymkode: a29bf...330

På hvilken måte kan det være synd at trygden øker mer enn KPI?

Anonymkode: 6bb4d...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ufør nylig, og med uføresats og fra KLP har jeg utbetalt 28 000 kr. Har en mann som tjener svært godt og har snart nedbetalt bolig og har en nedbetalt hytte. Jeg vet jeg er veldig privilegert. 

Anonymkode: bb7ca...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ønske ufør-summen var litt høyere, for det går så vidt rundt for min del. Det meste går til forsikringer, husleie, boliglån, bensin og bompenger + pittelitt sparing, prøver å kjøre så lite som overhode mulig men noen ganger må jeg langt avgårde pga helsen... og ja, jeg må ha bil pga helsen! Har veldig lite til overs når alt det faste er betalt, så det er ikke så lett å kjøpe gaver, spleise på vennemiddag, ta en kopp kaffe, kjøpe en ny kjole, kjøpe sko og sånne på en måte litt unødvendige men likevel veldig nødvendige ting!

Anonymkode: 708b9...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kunne ønske ufør-summen var litt høyere, for det går så vidt rundt for min del. Det meste går til forsikringer, husleie, boliglån, bensin og bompenger + pittelitt sparing, prøver å kjøre så lite som overhode mulig men noen ganger må jeg langt avgårde pga helsen... og ja, jeg må ha bil pga helsen! Har veldig lite til overs når alt det faste er betalt, så det er ikke så lett å kjøpe gaver, spleise på vennemiddag, ta en kopp kaffe, kjøpe en ny kjole, kjøpe sko og sånne på en måte litt unødvendige men likevel veldig nødvendige ting!

Anonymkode: 708b9...dbf

Med bil er det da ikke noe problem å bo et sted det er veldig rimelig.

Anonymkode: 3011a...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kastetutavkg1 skrev (På 9.6.2020 den 0.31):

Jaja, så det er her inne skattepengen mine henger. 

Nei, dine skattepenger er ikke mye og henger ikke her. 

De aller fleste bruker opp "SINE" skattepenger selv når de går barneskole, studerer,  går til legen, på biblioteket, i svømmehallen, bruker veier, sykkelstier, sykehus ++++.  Du tjener deg ikke inn selv. Få gjør det. Og går du i pluss har du tjent inn 1 meter motorvei. 

 

Anonymkode: 9b19c...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, særlig bra er den ikke. De fleste klarer seg ved at de har samboer som tjener greit. Da mister man også barnetillegg.

Det blir feil å syntes uføre har god råd når utbetalinger fra KLP og forsikringer regnes med i tråden her. Det er ikke alle som har jobbet lenge i stat og kommune og dermed har KLP. Ikke alle har forsikring. Fordi selv om forsikring tegnes  for å sikre seg så gjelder ikke den sykdom som kom før forsikringen ble tegnet. Mange uføre har hatt problmer med sin sykdom fra lenge før de ble uføre. Sykdom begynner i det små. 

Anonymkode: 9b19c...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Med bil er det da ikke noe problem å bo et sted det er veldig rimelig.

Anonymkode: 3011a...b1a

Jeg bor jo på et veldig rimelig sted! Men det koster å betale ned på lån!

Anonymkode: 708b9...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bor jo på et veldig rimelig sted! Men det koster å betale ned på lån!

Anonymkode: 708b9...dbf

Spørs hva du definerer som "veldig rimelig" og hva det koster å betale ned på lånet.

Anonymkode: 3011a...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Klater du å tjene 160.000 i året på 25% jobb? Eksisterer bsrnetillegg fremdeles? 

Anonymkode: 4448e...f45

40 % jobb. :) 

Ja, det eksisterer fortsatt. :) 

Anonymkode: f7c84...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 20.20):

Nei, særlig bra er den ikke. De fleste klarer seg ved at de har samboer som tjener greit. Da mister man også barnetillegg.

Det blir feil å syntes uføre har god råd når utbetalinger fra KLP og forsikringer regnes med i tråden her. Det er ikke alle som har jobbet lenge i stat og kommune og dermed har KLP. Ikke alle har forsikring. Fordi selv om forsikring tegnes  for å sikre seg så gjelder ikke den sykdom som kom før forsikringen ble tegnet. Mange uføre har hatt problmer med sin sykdom fra lenge før de ble uføre. Sykdom begynner i det små. 

Anonymkode: 9b19c...85c

Enig. Da jeg var i jobb var en god lønn 13.000 utbetalt. Slik levde jeg i flere år, fra hånd til munn. Derfor har jeg ikke kommet inn på boligmarkedet eller lagt opp noen buffer. Gikk heldigvis opp noen tusenlapper som ufør, men fortsatt trangt. 16.500 utbetalt. Ikke samboer. 

Anonymkode: a29bf...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...