Gå til innhold

Syntes du trygda er god?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, tussi84 skrev:

Hun får ikke noen lån i vanlig bank. Husbanken ville gi henne 1,8. Du får ikke kjøpt noe for det i denne kommunen eller omegn, med mindre det er høy fellesgjeld, bortsett fra senior boliger. Hun er ikke helt senior enda,..Hun kan maks ha 1800 i husleie/felles utgifter utenom det lånet vil koste henne per mnd.

Man må være låne dyktig også for andel fellesgjeld til info. 

Det er få som får lån faktisk. Og noen er single og har hatt huslån tidligere i livet men brukt opp salgspengene på livsopphold over tid. Lett å si at det er "bare". Hadde det vært "bare" så hadde ingen leid da....  Alle vet jo at det er dobbelt så dyrt å leie som å eie, de leier ikke fordi de ikke er så smarte at de vet dette..... 🙄

Anonymkode: 9b19c...85c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å leie i dagens marked er ren idioti. Man kjøper seg selvfølgelig sin egen leilighet og nedbetaler på den. Med startlån så kan man trekke lånet over 40 eller 50 år dersom summen skulle bli for stor. 

Anonymkode: f7c84...d9b

Er ikke alle som får verken vanlig lån eller startlån til tross for uføretrygd skal jeg si deg! Jeg har for høy egenandel så jeg får ikke startlån hos Husbanken/kommunen, men jeg har også for liten egenandel til at jeg får lån i vanlige banker... ergo er jeg låst til leiemarkedet enn så lenge!

Anonymkode: 708b9...dbf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alle som får verken vanlig lån eller startlån til tross for uføretrygd skal jeg si deg! Jeg har for høy egenandel så jeg får ikke startlån hos Husbanken/kommunen, men jeg har også for liten egenandel til at jeg får lån i vanlige banker... ergo er jeg låst til leiemarkedet enn så lenge!

Anonymkode: 708b9...dbf

Hva er for høy egenandel i hht kommunen da? ;) Please, do tell me. 

Anonymkode: f7c84...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du skriver sånn så må jeg begynne å si at jeg lurer på hvor gammel hun er. Om hun er eldre enn 30 år så burde hun være på boligmarkedet for lengst, og kan kun klandre seg selv for den økonomiske trange situasjonen som hun opplever nå. 

Anonymkode: f7c84...d9b

Ikke i forhold til den du siterte men jeg regagerer på at du bruker utrykk som "klandre seg selv". Du vet null og niks om hvorfor den enkelte er i den situasjonen de er i, og fryktelig mange uføre skal virkelig ikke klandre seg selv. Det er veldig ofte sykdom og ulykker som gjør at folk blir uføre, og det er jo ikke noe vet om før de får det kastet på seg. Plutselig er du ikke i stand til å gjøre noe som helst liksom, og plutselig går tid og penger bort i operasjoner og medisinsk hjelp, utstyr osv. samtidig som en ikke klarer å gå ut i jobb. Det kan og være å ha opplevd traumer og vold, noe som igjen kanskje fører til at en rett og slett ikke har hatt mulighet til å ta fatt i eget liv før senere i livet. Om du allerede har opplevd mye, så er det jo kjipt å måtte fortsette å leve nederst på rangstigen resten av livet, selv om det som skjedde er ingens eller noen andres feil. Veldig få uføre har selv valgt å bli det, og de aller fleste har ønsker og drømmer om jobb, litt ekstra å rutte med og et godt liv, slik som de fleste andre.

Anonymkode: 3a892...163

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i forhold til den du siterte men jeg regagerer på at du bruker utrykk som "klandre seg selv". Du vet null og niks om hvorfor den enkelte er i den situasjonen de er i, og fryktelig mange uføre skal virkelig ikke klandre seg selv. Det er veldig ofte sykdom og ulykker som gjør at folk blir uføre, og det er jo ikke noe vet om før de får det kastet på seg. Plutselig er du ikke i stand til å gjøre noe som helst liksom, og plutselig går tid og penger bort i operasjoner og medisinsk hjelp, utstyr osv. samtidig som en ikke klarer å gå ut i jobb. Det kan og være å ha opplevd traumer og vold, noe som igjen kanskje fører til at en rett og slett ikke har hatt mulighet til å ta fatt i eget liv før senere i livet. Om du allerede har opplevd mye, så er det jo kjipt å måtte fortsette å leve nederst på rangstigen resten av livet, selv om det som skjedde er ingens eller noen andres feil. Veldig få uføre har selv valgt å bli det, og de aller fleste har ønsker og drømmer om jobb, litt ekstra å rutte med og et godt liv, slik som de fleste andre.

Anonymkode: 3a892...163

I know. Jeg er mottaker av uføretrygd selv. Står på førstesiden hva jeg mener om den, om jeg syns den er god eller dårlig. :) 

Anonymkode: f7c84...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den er for lav i forhold til hva man har tjent tidligere. Jeg har ca 13.500,- utbetalt på 60% uføretrygd. I min deltidsstilling har jeg ca 22.400,- utbetalt og fra forsikringen litt over 3.000,-. Det er ganske kjedelig når jeg hadde rundt 55-60.000,- utbetalt i mnd (før evt overtid) før jeg ble syk for ca 10 år siden.. Det begrenser ganske mye for hvordan man kan leve livet videre. Men jeg vet det er mange som har det verre.

Anonymkode: 59f39...08c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å leie i dagens marked er ren idioti. Man kjøper seg selvfølgelig sin egen leilighet og nedbetaler på den. Med startlån så kan man trekke lånet over 40 eller 50 år dersom summen skulle bli for stor. 

Anonymkode: f7c84...d9b

Er du klar over hvor vanskelig det er å få startlån/kommunalt lån? 

Jeg har forsøkt flere ganger, men blir ikke ansett som vanskeligstilt nok fordi jeg klarer å skaffe leiebolig på privatmarkedet. Blir ikke prioritert til startlån og kommunalt lån, fordi jeg ikke har barn. 

Det ser fint ut på papiret, men virkeligheten er en helt annen. Kommunene har altfor små midler til dette. 

Anonymkode: 054ba...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hvor vanskelig det er å få startlån/kommunalt lån? 

Jeg har forsøkt flere ganger, men blir ikke ansett som vanskeligstilt nok fordi jeg klarer å skaffe leiebolig på privatmarkedet. Blir ikke prioritert til startlån og kommunalt lån, fordi jeg ikke har barn. 

Det ser fint ut på papiret, men virkeligheten er en helt annen. Kommunene har altfor små midler til dette. 

Anonymkode: 054ba...fc4

Ehm, nei. Fordi at for meg så gikk det gjennom på en, to, tre og fikk tilskudd ved siden av. Jeg føler ikke at saken min er noe veldig spesiell, men snarere at det er en ganske vanlig og hverdagslig sak. Jeg vet også om flere som har fått, av uføretrygdet, uten barn. Jeg bor ett over en 100% uføretrygdet uten barn som har fått over 2 millioner i kommunalt lån i Oslo + tilskudd. :) 

Anonymkode: f7c84...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er for høy egenandel i hht kommunen da? ;) Please, do tell me. 

Anonymkode: f7c84...d9b

Noen hundre tusen, nøyaktig hvor grensen i min kommune går vet jeg ikke, bortsett fra at jeg tydeligvis overskred den

Anonymkode: 708b9...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt høyere uføretrygd og lavere sykelønn.
 

Det året jeg var sykemeldt følte jeg at jeg måtte forsvare for meg selv og andre at jeg var syk på ordentlig, for da fikk jeg jo full lønn. Etter at året med sykepenger var brukt opp var det veldig veldig lite penger igjen, 60% for å være nøyaktig. Og det måtte en betydelig omlegging til for å få endene til å møtes.
 

Hvordan de som får minstetrygd har det har jeg ingen meninger om. Men lønna bør økes for de som tjener dårligst. Sånn at det lønner seg å jobbe for alle, uansett.

Anonymkode: 7c0bb...f9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tussi84 skrev:

Fortell det til en i familien min som må bo like utenfor Oslo, fordi hun pga helsemessige årsaker ikke burde flytte unna nettverket sitt. Her leier hun en kommunal bolig til 11500 kr, det er 1 soverom og 45 kvm. Du får ikke noe billigere på privatmarkedet, og ikke har hun depositum heller, slik at det å få finne privat er umulig. Hun har 15000 i uføre, 11500 i leiepris. 1000 kr ca i strøm. Hun har kun rundt 2500 igjen til internett, mobil, mat, medisiner, transport, lege, forsikring. Ofte må hun ha supplerende sosial hjelp.

Alle kan ikke bare bo billigere.. Enn må se ann livsitasjon og sykdomsbilde også

I veldig mange andre land må man faktisk flytte til familie når en blir ufør eller arbeidsledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har aldri noe igjen til neste utbetaling. 

Anonymkode: 375bb...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.6.2020 den 0.25, Brunello skrev:

I veldig mange andre land må man faktisk flytte til familie når en blir ufør eller arbeidsledig.

Huff. Da ville jeg heller vært død.

Anonymkode: 375bb...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Er for høy, ordninger som ung ufør bør avvikles for slikt har vi ikke råd til i fremtiden.

Anonymkode: d8cb4...7bd

Da hadde mange blitt kastet ut av leilighetene sine pga lånet. 

Nei, den burde vært Høyere. Skattefri.

Anonymkode: 375bb...edb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er trygden god, men det har nok mye med at jeg er vant til å ha "lite" penger. Har bedre råd nå enn da jeg gikk på aap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.5.2020 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Den er bra nok hvis du bor alene i leilighet i en middels stor by og ikke kaster bort tusenvis på fjas hver måned.

Anonymkode: 9ae09...979

Du er klar over at trygdeutbetalingen ikke er like?

Stor forskjell på minstetrygd og full trygd.

Anonymkode: a0a3c...5cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2020 den 18.36, AnonymBruker skrev:

Synes den er for lav i forhold til hva man har tjent tidligere. Jeg har ca 13.500,- utbetalt på 60% uføretrygd. I min deltidsstilling har jeg ca 22.400,- utbetalt og fra forsikringen litt over 3.000,-. Det er ganske kjedelig når jeg hadde rundt 55-60.000,- utbetalt i mnd (før evt overtid) før jeg ble syk for ca 10 år siden.. Det begrenser ganske mye for hvordan man kan leve livet videre. Men jeg vet det er mange som har det verre.

Anonymkode: 59f39...08c

Buhu.  Det er det jeg har i månedslønn med bachelorgrad 🙄

Anonymkode: 88e54...ebb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2020 den 0.25, Brunello skrev:

I veldig mange andre land må man faktisk flytte til familie når en blir ufør eller arbeidsledig.

Det er ikke å forvente at man som foreldre kan ta i mot sin voksne datter/sønn, eller at voksne barn skal måtte få sin eldre mor/far inn i egen leilighet/hus i Norge. Ofte er det ikke plass, da mange ikke har noen ekstra soverom/ikke har mulighet til å leie/kjøpe noe større for få plass til enda en voksen person. Mange steder i utlandet er det normalt med generasjonsboliger, det er det ikke i Norge. Jeg hadde kun latt familiemedlemmer bodd hos oss en kort tid evt midlertidig til de fant seg sitt eget, men noe ektra soverom til en voksen person har vi ikke.  Vi har kun plass til de 2, snart 3 som skal bo her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tussi84 skrev:

Det er ikke å forvente at man som foreldre kan ta i mot sin voksne datter/sønn, eller at voksne barn skal måtte få sin eldre mor/far inn i egen leilighet/hus i Norge. Ofte er det ikke plass, da mange ikke har noen ekstra soverom/ikke har mulighet til å leie/kjøpe noe større for få plass til enda en voksen person. Mange steder i utlandet er det normalt med generasjonsboliger, det er det ikke i Norge. Jeg hadde kun latt familiemedlemmer bodd hos oss en kort tid evt midlertidig til de fant seg sitt eget, men noe ektra soverom til en voksen person har vi ikke.  Vi har kun plass til de 2, snart 3 som skal bo her.

I de fleste andre land i verden bor de vesentlig trangere enn i Norge. Dette gjelder spesielt de som ikke har jobb. Det er ikke spesielt vanlig at de med dårlig råd har store generasjonsboliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...