Gå til innhold

Celleforandringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I sjeldne tilfeller kan HPV smitte fra mor til barn under fødsel. 

Thea Steen som døde av livmorhalskreft hadde kreft allerede som 23-åring f.eks. Da kan man jo lure på om hun har hatt viruset så lenge, eller om det utvikles fortere hos noen. 

Anonymkode: cb645...5a3

Hvis hun debuterte i en alder mellom 13-16, så er det mange år å vikle kreft på. Kan også vært en agressiv type. 

Anonymkode: 14b93...5c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun debuterte i en alder mellom 13-16, så er det mange år å vikle kreft på. Kan også vært en agressiv type. 

Joda, men i så fall gikk det maks 10 år til hun utviklet kreft. Det som angis er 10-15 år. Hvis det går fortere hos noen, eller man kan ha fått HPV ved fødselen er det jo absolutt noe å ha i bakhodet, spesielt hvis man opplever symptomer. 

Anonymkode: cb645...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er ekstra nervøs siden jeg har opplevd blødninger under samleie. Det er noe som har oppstått nylig og som var årsaken til at jeg dro til legen i utgangspunktet.. Har også hatt mye utflod og vært plaget av symptomer som ligner UVI. Vet jo at dette også kan komme av sexen i seg selv, eventuelt p-pillene. Men blir jo bekymret når det også er symptomer på livmorhalskreft og når jeg har celleforandringer. 

Synes også det er rart at det finnes folk som har fått livmorhalskreft når de er sånn 20 år - det er jo ikke sannsynlig at de skal ha debutert som 10 åring...

Anonymkode: bd4d3...6d2

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg er ekstra nervøs siden jeg har opplevd blødninger under samleie. Det er noe som har oppstått nylig og som var årsaken til at jeg dro til legen i utgangspunktet.. Har også hatt mye utflod og vært plaget av symptomer som ligner UVI. Vet jo at dette også kan komme av sexen i seg selv, eventuelt p-pillene. Men blir jo bekymret når det også er symptomer på livmorhalskreft og når jeg har celleforandringer. 

Synes også det er rart at det finnes folk som har fått livmorhalskreft når de er sånn 20 år - det er jo ikke sannsynlig at de skal ha debutert som 10 åring...

Det må jo ikke gå over 10 år før det utvikler seg til kreft. Kropper er veldig forskjellig. Man kan gå fra ingen celleforandringer til grove, som krever konisering, på under ett år. 

Anonymkode: 8f715...316

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det må jo ikke gå over 10 år før det utvikler seg til kreft. Kropper er veldig forskjellig. Man kan gå fra ingen celleforandringer til grove, som krever konisering, på under ett år. 

Hvorfor står det så mange steder at det tar 10-15 år før celleforandringene fører til kreft? Det er jo direkte misvisende i så fall. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor står det så mange steder at det tar 10-15 år før celleforandringene fører til kreft? Det er jo direkte misvisende i så fall. 

Fordi det som oftest der slik, men det finnes alltid unntak. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det i de aller fleste tilfeller vil ta lang lang tid å utvikle seg til kreft. Men at det alltid vil ta over 10 år stemmer selvfølgelig ikke. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor de ikke tar celleprøver før man er 25. Det tar ca 10-15 år fra man er smittet til man evt. får kreft.

Så hvis man hadde sex første gang som 17-åring er det ikke vits å sjekke seg som 25-åring? Eller? 

Anonymkode: b44b4...079

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvis man hadde sex første gang som 17-åring er det ikke vits å sjekke seg som 25-åring? Eller? 

Anonymkode: b44b4...079

Da har det gått 8 år, så ville absolutt sjekket meg. Husk at kroppen følger ikke boka! Så rigid må man ikke være. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Uatskillelig skrev:

Så bra at man ikke trenger å ta det. Uansett tror jeg hjemmetester kommer på banen snart og da kan man teste seg selv fremfor å gå til legen. Kommer til å benytte meg av det om jeg noen gang blir seksuelt aktiv 

Er det noe du tror, eller jobber de faktisk med å utvikle hjemmetester?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...