AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #1 Skrevet 28. mai 2020 Jeg har fått påvist celleforandringer og er nå fått henvisning videre til gynekolog. Jeg trodde at hvis man fikk påvist endringer så gjorde man ingenting, bortsett fra å sjekke seg igjen om 6 måneder. Dette er første gangen jeg har fått påvist forandringer, betyr det at det er alvorlige endringer? Siden jeg blir henvist til biopsi med en gang? Legen hørtes så alvorlig ut på telefonen, selv om hun samtidig forsikret meg om at dette ikke betyr kreft. Noen som har erfaringer? Anonymkode: bd4d3...6d2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #2 Skrevet 28. mai 2020 Det kommer vel an på grad av celleforandringer. Anonymkode: de718...e39
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #3 Skrevet 28. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer vel an på grad av celleforandringer. Anonymkode: de718...e39 Så det betyr at det er mye forandringer siden jeg blir henvist videre med en gang? Blir bekymret av sånt... 😛 Anonymkode: bd4d3...6d2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #4 Skrevet 28. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så det betyr at det er mye forandringer siden jeg blir henvist videre med en gang? Blir bekymret av sånt... 😛 Anonymkode: bd4d3...6d2 Ja. Lavgradelige så venter man å ser for å se om det går tilbake. Høygradelig betyr biopsi og muligens operasjon for å fjerne det. Anonymkode: a87bf...75d
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #5 Skrevet 28. mai 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Lavgradelige så venter man å ser for å se om det går tilbake. Høygradelig betyr biopsi og muligens operasjon for å fjerne det. Anonymkode: a87bf...75d Hmmm, det gjør meg litt mer bekymret. Jeg debuterte seksuelt for kun et og et halvt år siden, så synes det er litt rart at jeg har celleforandringer allerede Men sjansen for at jeg skal ha kreft er vel minimal... Anonymkode: bd4d3...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #6 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hmmm, det gjør meg litt mer bekymret. Jeg debuterte seksuelt for kun et og et halvt år siden, så synes det er litt rart at jeg har celleforandringer allerede Men sjansen for at jeg skal ha kreft er vel minimal... Anonymkode: bd4d3...6d2 Det kan du begynne å utvikle fra første ligg, så det er ikke veldig rart at du har celleforandringer når du er seksuelt aktiv. Anonymkode: a87bf...75d
Ego Skrevet 28. mai 2020 #7 Skrevet 28. mai 2020 Kan vel være gynekologen gjør en ekstra sjekk, for å være på den sikre siden. Må være greit det, bedre enn å gå og lure. Og om det skulle være mer en mild grad, så ville jeg ikke stresset for mye likevel. Jeg fikk påvist celleforandringer noen år tilbake, nok til at de valgte å konisere (fjerne liten bit av livmortappen) ganske kjapt. Det var inn og ut på under en time - og eneste grunnen til at det tok så lang tid var at de beregnet ekstra 'hviletid' i tilfelle noen ble stresset og svimmel av lokalbedøvelsen i etterkant. Fikk være hjemme fra jobb dagen etter da, og så var det jevnligere oppfølging i et par år eller no sånt. Gynekologen var visst veldig bekymret for at jeg skulle være bekymret, og sa flere ganger at det ikke nødvendigvis ville vært farlig om de ikke koniserte. Et lite inngrep for sikkerhets skyld. Så pust med magen - mest sannsynlig går dette helt fint. Celleforandringer kan også komme selv om man ikke har vært seksuelt aktiv - så ikke noen grunn til ekstra bekymring pga det
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #8 Skrevet 28. mai 2020 2 minutter siden, Ego skrev: Celleforandringer kan også komme selv om man ikke har vært seksuelt aktiv - så ikke noen grunn til ekstra bekymring pga det Kan de? Anonymkode: f38a1...c4d 1
Ego Skrevet 28. mai 2020 #9 Skrevet 28. mai 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan de? Anonymkode: f38a1...c4d Kan visst også oppstå ved soppinfeksjoner/andre små betennelser eller liknende. Er alltids en mulighet for at dette ikke stemmer, men mener det var det jeg ble fortalt.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #10 Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, Ego skrev: Kan visst også oppstå ved soppinfeksjoner/andre små betennelser eller liknende. Er alltids en mulighet for at dette ikke stemmer, men mener det var det jeg ble fortalt. Hpv-virusene som gir celleforandringer smitter jo kun gjennom seksuell kontakt. Anonymkode: f38a1...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #11 Skrevet 28. mai 2020 Du trenger ikke å stresse, bare vær glad de har oppdaget celleforandringene før det har utviklet seg til kreft. Jeg har tatt bort en del av livmorhalstappen ( konisering) for 4 år siden. Etter det har alle kontroller vært fine. Dette går så bra så 😃 Anonymkode: 0b572...7b6 2
Ego Skrevet 28. mai 2020 #12 Skrevet 28. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hpv-virusene som gir celleforandringer smitter jo kun gjennom seksuell kontakt. Anonymkode: f38a1...c4d Klarte endelig finne informasjonen jeg har sett tidligere. NHI skriver om celleforandringer, og selv om HPV kanskje er vanligste årsak (og foreløpig eneste kjente årsak til livmorhalskreft), kan det også oppstå celleforandringer på andre måter.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #13 Skrevet 28. mai 2020 5 minutter siden, Ego skrev: Klarte endelig finne informasjonen jeg har sett tidligere. NHI skriver om celleforandringer, og selv om HPV kanskje er vanligste årsak (og foreløpig eneste kjente årsak til livmorhalskreft), kan det også oppstå celleforandringer på andre måter. Mulig jeg er dårlig på å lese 🙈, men jeg finner ikke noe om det i teksten der? Anonymkode: f38a1...c4d
Ego Skrevet 28. mai 2020 #14 Skrevet 28. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg er dårlig på å lese 🙈, men jeg finner ikke noe om det i teksten der? Anonymkode: f38a1...c4d " Årsaken til celleforandringer i livmorhalsen er infeksjon med sopp, virus eller bakterier"
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #15 Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, Ego skrev: " Årsaken til celleforandringer i livmorhalsen er infeksjon med sopp, virus eller bakterier" Men det må være hpv-virus i kroppen for å kunne gi celleforandringer. Ergo må man ha vært seksuell aktiv. Anonymkode: f38a1...c4d
Ego Skrevet 28. mai 2020 #16 Skrevet 28. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det må være hpv-virus i kroppen for å kunne gi celleforandringer. Ergo må man ha vært seksuell aktiv. Anonymkode: f38a1...c4d ...står jo ganske så rett fram på nettsiden: sopp, virus eller bakterier. Ja, HPV er vanlig årsak - men sopp og bakterier kan altså også forårsake celleforandringer. Ikke at det er så viktig for denne tråden, egentlig. Uavhengig av årsak, er nok svært liten grunn til bekymring. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #17 Skrevet 28. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det må være hpv-virus i kroppen for å kunne gi celleforandringer. Ergo må man ha vært seksuell aktiv. Anonymkode: f38a1...c4d "Fra 2019 innføres en ny analysemetode for livmorhalsprøver hos kvinner mellom 34 og 69 år -HPV test. Istedenfor å granske prøven for celleforandringer først, undersøkes prøven for humant papillomavirus/HPV. Dersom viruset blir påvist, tester de videre for å se om det ses celleforandringer. Dersom det ikke påvises HPV, anbefales ny kontroll etter fem år. Prøven blir tatt på samme måte som celleprøven i et avskrap fra livmorhalsen." https://nhi.no/sykdommer/kvinne/celleforandringer/celleprove/?page=all Tolker det slik at det må foreligge hpv for at man skal kunne få celleforandringer 🙂 Anonymkode: f38a1...c4d
Ego Skrevet 28. mai 2020 #18 Skrevet 28. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Fra 2019 innføres en ny analysemetode for livmorhalsprøver hos kvinner mellom 34 og 69 år -HPV test. Istedenfor å granske prøven for celleforandringer først, undersøkes prøven for humant papillomavirus/HPV. Dersom viruset blir påvist, tester de videre for å se om det ses celleforandringer. Dersom det ikke påvises HPV, anbefales ny kontroll etter fem år. Prøven blir tatt på samme måte som celleprøven i et avskrap fra livmorhalsen." https://nhi.no/sykdommer/kvinne/celleforandringer/celleprove/?page=all Tolker det slik at det må foreligge hpv for at man skal kunne få celleforandringer 🙂 Anonymkode: f38a1...c4d Tolk det som du vil. I og med at HPV er eneste (foreløpig kjente) årsak til livmorhalskreft, gir det mening at de fokuserer å teste for HPV. Det betyr likevel ikke at man ikke kan ha celleforandringer uten HPV - bare at disse tilfellene ikke vil kunne utvikle seg til kreft.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #19 Skrevet 28. mai 2020 Akkurat nå, Ego skrev: Tolk det som du vil. I og med at HPV er eneste (foreløpig kjente) årsak til livmorhalskreft, gir det mening at de fokuserer å teste for HPV. Det betyr likevel ikke at man ikke kan ha celleforandringer uten HPV - bare at disse tilfellene ikke vil kunne utvikle seg til kreft. "smitte med enkelte av HPV-virusene en forutsetning for å utvikle celleforandringer langs livmorhalsen" https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/gynekologi/legesvar/celleprove-fra-livmorhals-hos-jomfru-skulle-ikke-vaere-nodvendig/69039979/amp Anonymkode: f38a1...c4d
Ego Skrevet 28. mai 2020 #20 Skrevet 28. mai 2020 Svaret var vel heller "spesielt smitte med enkelte av..". Så, oftest , ja. Men ikke alltid. Ikke at dette er en viktig diskusjon - årsaker/forebygging og slikt får vi overlate til de som jobber med slikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå