AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #21 Skrevet 28. mai 2020 6 minutter siden, Ego skrev: Tolk det som du vil. I og med at HPV er eneste (foreløpig kjente) årsak til livmorhalskreft, gir det mening at de fokuserer å teste for HPV. Det betyr likevel ikke at man ikke kan ha celleforandringer uten HPV - bare at disse tilfellene ikke vil kunne utvikle seg til kreft. Jo mer jeg leser,jo mer ser jeg at du har rett. Beklager, da lærte jeg noe nytt i dag Hilsen stabeistet 🙈 Anonymkode: f38a1...c4d
Ego Skrevet 28. mai 2020 #22 Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo mer jeg leser,jo mer ser jeg at du har rett. Beklager, da lærte jeg noe nytt i dag Hilsen stabeistet 🙈 Anonymkode: f38a1...c4d Får skylde på klokkeslettet 😅 Merker jeg må dobbelt og trippelsjekke alt jeg selv leser nå også, så er vel på tide å komme seg i seng.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #23 Skrevet 28. mai 2020 1 minutt siden, Ego skrev: Får skylde på klokkeslettet 😅 Merker jeg må dobbelt og trippelsjekke alt jeg selv leser nå også, så er vel på tide å komme seg i seng. Klokkeslett og ammetåke her. Får få meg noe søvn før småen skal ha mat Igjen. God natt 😴 Anonymkode: f38a1...c4d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #24 Skrevet 29. mai 2020 Jeg skjønner fortsatt ikke, kan noen oppsummere konklusjonen? Takk. Anonymkode: 14b93...5c9
Ego Skrevet 29. mai 2020 #25 Skrevet 29. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner fortsatt ikke, kan noen oppsummere konklusjonen? Takk. Anonymkode: 14b93...5c9 HPV er viktigste - men ikke eneste - årsak til celleforandringer.
Candiru Skrevet 29. mai 2020 #26 Skrevet 29. mai 2020 Man vet jo ikke hvor alvorlige celleforandringene er før man har tatt biposi, så du trenger ikke få panikk riktig ennå. Jeg kom veldig raskt inn til time på sykehuset for kolposkopi, og så gikk det vel en uke eller to før jeg fikk utført konisering. etter det har jeg vært helt fin.
Xfreya Skrevet 29. mai 2020 #27 Skrevet 29. mai 2020 Jeg fikk påvist grove celleforandringer og hpv infeksjon, og ble sendt til biopsi. Resultatet av biopsien viste at det ikke var nødvendig med konisering. Ny celleprøve etter 6 måneder viste at celleforandringer hadde gått tilbake, og hpv infeksjonen var borte. Nå trenger jeg kun å ta ny celleprøve om 3 år. Så det behøver slett ikke å være skummelt! 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #28 Skrevet 29. mai 2020 11 minutter siden, Xfreya skrev: Jeg fikk påvist grove celleforandringer og hpv infeksjon, og ble sendt til biopsi. Resultatet av biopsien viste at det ikke var nødvendig med konisering. Ny celleprøve etter 6 måneder viste at celleforandringer hadde gått tilbake, og hpv infeksjonen var borte. Nå trenger jeg kun å ta ny celleprøve om 3 år. Så det behøver slett ikke å være skummelt! Ved høygradige celleforandringer, altså cin 3, er konsiering standardbehandling. Du har nok kun hatt moderate celleforandringer. Anonymkode: 8f715...316
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #29 Skrevet 29. mai 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det må være hpv-virus i kroppen for å kunne gi celleforandringer. Ergo må man ha vært seksuell aktiv. Anonymkode: f38a1...c4d Nei det tror jeg ikke. Jeg hadde høygradige celleforandringer og måtte konisere, men jeg var hpv-negativ. Anonymkode: b52aa...1d7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #30 Skrevet 29. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det tror jeg ikke. Jeg hadde høygradige celleforandringer og måtte konisere, men jeg var hpv-negativ. Anonymkode: b52aa...1d7 Det er ikke mulig. Den eneste kjente årsaken til livmorhalskreft er infeksjon med humant papillomavirus (HPV). https://www.ahus.no/behandlinger/fjerning-av-livmortapp-konisering#les-mer-om-livmorhalskreft-informasjon-fra-helsenorgeno Anonymkode: 8f715...316 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #31 Skrevet 29. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke mulig. Den eneste kjente årsaken til livmorhalskreft er infeksjon med humant papillomavirus (HPV). https://www.ahus.no/behandlinger/fjerning-av-livmortapp-konisering#les-mer-om-livmorhalskreft-informasjon-fra-helsenorgeno Anonymkode: 8f715...316 Eneste kjente årsak står det. Det betyr vel kanskje at det kan være flere årsaker, men man vet ikke om dem enda? Håper jeg ikke må vente altfor lenge på time men etter en del intensiv googling, så virker det ikke som om celleforandringer er noe å bli fryktelig bekymret av. Anonymkode: bd4d3...6d2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #32 Skrevet 29. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eneste kjente årsak står det. Det betyr vel kanskje at det kan være flere årsaker, men man vet ikke om dem enda? Håper jeg ikke må vente altfor lenge på time men etter en del intensiv googling, så virker det ikke som om celleforandringer er noe å bli fryktelig bekymret av. Anonymkode: bd4d3...6d2 Celleforandringer er såpass vanlig at jeg absolutt ikke ville vært bekymret 🙂 Anonymkode: 8f715...316
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #33 Skrevet 29. mai 2020 Jeg hadde lette celleforandringer for noen år siden. Ble kalt inn til en ny prøve der de tok biopsi, men de fant ikke noe skummelt. Tok ny celleprøve hver 6. mnd to ganger etter det, da hadde celleforandringene gått tilbake. Nå går jeg en gang i året. Har et HPV-virus, så celleforandringene kan komme tilbake, men foreløpig har de heldigvis ikke det. Anonymkode: 29732...a20
Xfreya Skrevet 29. mai 2020 #34 Skrevet 29. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ved høygradige celleforandringer, altså cin 3, er konsiering standardbehandling. Du har nok kun hatt moderate celleforandringer. Anonymkode: 8f715...316 ASC-H som jeg hadde, ble kalt høygradig celleforandring av gynekolog min ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #35 Skrevet 29. mai 2020 16 minutter siden, Xfreya skrev: ASC-H som jeg hadde, ble kalt høygradig celleforandring av gynekolog min ihvertfall. ASC-H er mistanke om høygradig celleforandringer, derfor blir man henvist til biopsi. Iom at du ikke ble konisert har du ikke hatt cin 3 og høygradige celleforandringer. Mulig du har misforstått hva gynekologen mente 🙂 Anonymkode: 8f715...316
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2020 #36 Skrevet 29. mai 2020 Er du sikker på at det var bare celleforandringer TS? Jeg ble sendt til biopsi fordi celleprøve viste usikkert resultat og pga. alvorlig type HPV. Vet du om du har HPV? Anonymkode: cb645...5a3
Silva Pluvialis Skrevet 29. mai 2020 #37 Skrevet 29. mai 2020 (endret) . Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #38 Skrevet 30. mai 2020 6 timer siden, Uatskillelig skrev: Det vil si at hvis man ikke har vært seksuelt aktiv, så trenger man heller ikke ta celleprøve? I utgangspunktet ikke. Du kan få lette celleforandringer som jomfru, men ikke celleforandringer fra hpv og det er det som er farlig. Anonymkode: 8f715...316
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #39 Skrevet 30. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet ikke. Du kan få lette celleforandringer som jomfru, men ikke celleforandringer fra hpv og det er det som er farlig. Anonymkode: 8f715...316 Det er derfor de ikke tar celleprøver før man er 25. Det tar ca 10-15 år fra man er smittet til man evt. får kreft. Anonymkode: 14b93...5c9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2020 #40 Skrevet 30. mai 2020 I sjeldne tilfeller kan HPV smitte fra mor til barn under fødsel. Thea Steen som døde av livmorhalskreft hadde kreft allerede som 23-åring f.eks. Da kan man jo lure på om hun har hatt viruset så lenge, eller om det utvikles fortere hos noen. Anonymkode: cb645...5a3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå