Gå til innhold

Barbering gjør IKKE hårene tykkere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en gammel myte. Man blir lurt til å tro at hårstråene er tykkere og stivere fordi det korte lille håret som vokser ut kjennes stivere ut NÅR DET ER KORT.

Jeg hører ofte folk si at de ikke vil fjerne ansiktshår, selv om de er veldig synlige og til sjenanse for vedkommende, fordi det nettopp vil bli mer, stivere og tykkere hår når det vokser ut. Det gjør det ikke. Du kan trygt barbere ansiktet ditt, dersom du sjeneres av synlig / irriterende hår. 

Jeg mener selvfølgelig ikke at man må fjerne hårene sine. Men man kan hvis man vil. 

https://forskning.no/hud-menneskekroppen-spor-en-forsker/spor-en-forsker-far-man-mer-og-kraftigere-har-etter-barbering/687641

Anonymkode: 025f3...5c7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp det er en seiglivet myte det der.

Den kommer nok også av at mange begynner tidlig med barbering på leggene feks, og så opplever at de får mer hår. Men det er naturlig at man får mer og noe kraftigere hår på leggene ettersom man går gjennom pubertet og blir voksen. Jeg opplevde det selv fra 20 til 28 selv om jeg omtrent aldri barberte leggene i den perioden. 

Anonymkode: a346e...a4b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke for meg. Barbert deler av ansiktet, unnlatt å barbere annen del. Barbert del har stivere hår og de er mer synlig. Må barbere daglig. Har rett og slett tett skjeggvekst, og er kvinne. Har latt det vokse en ukes tid, og det er som å se en mann, og hårene er stivere enn der det ikke barberes. 

Anonymkode: 440c8...b94

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde denne myten var avlivet for lengst!  Noen tror også man får MER hår av å barbere, men hudsekken vet jo ikke at den er barbert og kan ikke plutselig lage et dun om til et hår. Det styres av gener og hormoner.   Funfact:  Alle mennesker på jorda har omtrent like mye hår på kroppen. Forskjellen er at de som ikke har lange hår f.eks på ryggen har de som dun. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apocalypte skrev:

Trodde denne myten var avlivet for lengst!  Noen tror også man får MER hår av å barbere, men hudsekken vet jo ikke at den er barbert og kan ikke plutselig lage et dun om til et hår. Det styres av gener og hormoner.   Funfact:  Alle mennesker på jorda har omtrent like mye hår på kroppen. Forskjellen er at de som ikke har lange hår f.eks på ryggen har de som dun. 

Ja den sitter langt inne den der :) Mine dunhår har blitt barbert i flere år og er like dunete fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Candiru skrev:

Ja den sitter langt inne den der :) Mine dunhår har blitt barbert i flere år og er like dunete fortsatt.

Ja jeg har brukt en liten elektrisk shaver til dunbarten i mange år men de nye som kommer ut er heldigvis like myke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om hårene ikke blir verken flere eller tykkere gir barbert hår et helt annet inntrykk enn ubarbert. Dette har to grunner:
1. Et barbert hår er kuttet rett av og er like tykt hele veien. Et ubarbert hår er tynnest i enden og tykkere inn mot huden. Det barberte håret blir derfor stivere og mer synlig.
2. Når barberte hår vokser ut er alle hårene like lange fordi de er kuttet helt uavhengig av vekstfase. Ubarberte hår i forskjellige vekstfaser er ikke like. Dette gjør at de barberte håret virker tykkere og mer rikelig. 

Det spiller derfor egentlig ingen rolle om myten stemmer eller ikke; for det ér forskjell mellom barbert og ubarbert hår, og særlig i ansiktet. Det er mer en talemåte enn et biologisk faktum. 

Anonymkode: c6dee...0cf

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jepp det er en seiglivet myte det der.

Den kommer nok også av at mange begynner tidlig med barbering på leggene feks, og så opplever at de får mer hår. Men det er naturlig at man får mer og noe kraftigere hår på leggene ettersom man går gjennom pubertet og blir voksen. Jeg opplevde det selv fra 20 til 28 selv om jeg omtrent aldri barberte leggene i den perioden. 

Anonymkode: a346e...a4b

Dette tror jeg også! Fikk alltid høre at håret ble stivere og hardere da jeg begynte å barbere leggene. Men, nå er jeg 25 år og de er like mye og lyse som da jeg startet. Samme med kjønnshår. Barberte fra 15-21 år, og nå (som jeg ikke har barbert på mange år av medisinske hensyn) har de akkurat samme farge og fasong som den gang. 

Anonymkode: c2e39...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
AnonymBruker skrev (På 26.5.2020 den 21.15):

Dette er en gammel myte. Man blir lurt til å tro at hårstråene er tykkere og stivere fordi det korte lille håret som vokser ut kjennes stivere ut NÅR DET ER KORT.

Jeg hører ofte folk si at de ikke vil fjerne ansiktshår, selv om de er veldig synlige og til sjenanse for vedkommende, fordi det nettopp vil bli mer, stivere og tykkere hår når det vokser ut. Det gjør det ikke. Du kan trygt barbere ansiktet ditt, dersom du sjeneres av synlig / irriterende hår. 

Jeg mener selvfølgelig ikke at man må fjerne hårene sine. Men man kan hvis man vil. 

https://forskning.no/hud-menneskekroppen-spor-en-forsker/spor-en-forsker-far-man-mer-og-kraftigere-har-etter-barbering/687641

Anonymkode: 025f3...5c7

Jeg har selv en i familien som dessverre begynte å fjerne håret i ansiktet. Nå bruker hun høvel. Så jo, det blir stivere, tykkere og sortere hår av det. Har og samme problem selv på bena. Angrer på at jeg begynte med det.

Anonymkode: 8f7cb...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har selv en i familien som dessverre begynte å fjerne håret i ansiktet. Nå bruker hun høvel. Så jo, det blir stivere, tykkere og sortere hår av det. Har og samme problem selv på bena. Angrer på at jeg begynte med det.

Anonymkode: 8f7cb...ad3

Det hadde kommet uansett. Det er komplett umulig at håret "merker" at det er barbert, for hår er dødt og det er som å klippe en negl

Anonymkode: 87198...d83

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hadde kommet uansett. Det er komplett umulig at håret "merker" at det er barbert, for hår er dødt og det er som å klippe en negl

Anonymkode: 87198...d83

Deg om det. Jeg ser iallefall stor forskjell på bena jeg har barbert siden tenårene. Sorte, stive og grove hår nedover hele. Og armene som jeg ikke har rørt med barberhøvel, som er lyse, og myke som dun. 

Anonymkode: 8f7cb...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Deg om det. Jeg ser iallefall stor forskjell på bena jeg har barbert siden tenårene. Sorte, stive og grove hår nedover hele. Og armene som jeg ikke har rørt med barberhøvel, som er lyse, og myke som dun. 

Anonymkode: 8f7cb...ad3

Du vet at hår på armer og ben skal være ulikt, og er det for de som aldri har barbert også?

Anonymkode: e67ac...bad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Deg om det. Jeg ser iallefall stor forskjell på bena jeg har barbert siden tenårene. Sorte, stive og grove hår nedover hele. Og armene som jeg ikke har rørt med barberhøvel, som er lyse, og myke som dun. 

Anonymkode: 8f7cb...ad3

Tja, det kan jo tenkes at håret endrer struktur og lengde pga alder og hormoner også...

Nå som jeg er i begynnelsen av 30-årene har det dukket opp hår på steder jeg ikke hadde før. Så det er ikke pga barbering. Hår på legger og lår er blitt betydelig lengre og mørkere enn før.

Skikkelig sexy, ja. 

Anonymkode: 4dd96...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja, det kan jo tenkes at håret endrer struktur og lengde pga alder og hormoner også...

Nå som jeg er i begynnelsen av 30-årene har det dukket opp hår på steder jeg ikke hadde før. Så det er ikke pga barbering. Hår på legger og lår er blitt betydelig lengre og mørkere enn før.

Skikkelig sexy, ja. 

Anonymkode: 4dd96...68c

Hår på haken kommer også i 30- årene

Anonymkode: 61de0...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tja, det kan jo tenkes at håret endrer struktur og lengde pga alder og hormoner også...

Nå som jeg er i begynnelsen av 30-årene har det dukket opp hår på steder jeg ikke hadde før. Så det er ikke pga barbering. Hår på legger og lår er blitt betydelig lengre og mørkere enn før.

Skikkelig sexy, ja. 

Anonymkode: 4dd96...68c

Nå har det seg sånn at jeg begynte i tenåra å barbere leggene. Og ja, de ble mørkere, stivere hår osv av det. 

Anonymkode: 8f7cb...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Deg om det. Jeg ser iallefall stor forskjell på bena jeg har barbert siden tenårene. Sorte, stive og grove hår nedover hele. Og armene som jeg ikke har rørt med barberhøvel, som er lyse, og myke som dun. 

Anonymkode: 8f7cb...ad3

Nei det er ikke "deg om det" da er det heller du som må innse fakta at det er du som er et unikum av et menneske som går imot alle naturlover, og kroppshåret ditt oppfører seg og vokser helt anerledes enn alle andre sitt. Dette har jeg dog liten tro på....

Vi får ikke verken mer hår, mørkere hår eller tykkere hår av å barbere oss.

https://www.forskning.no/hud-menneskekroppen-spor-en-forsker/spor-en-forsker-far-man-mer-og-kraftigere-har-etter-barbering/687641

Håret er dødt

- Håret gror ikke raskere og det blir heller ikke tykkere om du barberer deg,

Grunnen til at du ikke kan påvirke hårene med barbering, er at håret allerede er dødt når det stikker seg ut av huden din.

Håret registrerer derfor ikke at du kapper det av, og får dermed heller ikke videreformidlet beskjeden til hårsekken, som fortsetter sine daglige gjøremål upåvirket av dine barberingspåfunn.

- Det er som når du klipper neglen, eksemplifiserer Austad.

- Den gror jo ikke saktere eller fortere den heller om du klipper den.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Moren min klipte håret mitt helt kort stadig i barndommen, basert på denne myten. Det ble dessverre aldri noe løvemanke. 

Anonymkode: 7172f...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Deg om det. Jeg ser iallefall stor forskjell på bena jeg har barbert siden tenårene. Sorte, stive og grove hår nedover hele. Og armene som jeg ikke har rørt med barberhøvel, som er lyse, og myke som dun. 

Anonymkode: 8f7cb...ad3

På hvilken måte mener du dødt hår merker at det er barbert? Beklager, men det er komplett umulig

Anonymkode: 87198...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På hvilken måte mener du dødt hår merker at det er barbert? Beklager, men det er komplett umulig

Anonymkode: 87198...d83

https://www.klikk.no/helse/hvordan-fjerner-jeg-barten-og-sorte-tjukke-har-2753951

Her er det ei som advarer mot å barbere og nappe. 

Anonymkode: 8f7cb...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det hadde kommet uansett. Det er komplett umulig at håret "merker" at det er barbert, for hår er dødt og det er som å klippe en negl

Anonymkode: 87198...d83

Da er venninnen min et unikum da. 

Hun tullet når vi var yngre og barberte på tull en stripe oppetter leggen.  

Hun har utenom den stripen aldri barbert.  

Nå er håret der hun barberte mørke, stive og lange. Alt annet på leggen hennes er små lyse dun. 

 

Så NOE SKJER JO! 

Dette er foresten 10 år siden nå. Så det går tydeligvis ikke over heller. 

Anonymkode: 35d64...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...