Gå til innhold

Excel regner ut formel feil - enten endrer det seg ikke, eller så blir svaret 0.


Nuttery

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt dette problemet tidligere i samme regneark. Da fungerte det å slette formelen, og lage den på nytt.

Feilen skjer med en formel som tidligere har fungert, dvs oppgitt riktige verdier. Plutselig sluttet den å oppdatere seg, selv om verdiene stemmer. Eksempelvis sto verdien "fast" på 2000, selv om jeg hadde lagt inn 1000 som skulle trekkes fra.

Jeg forsøkte da å slette formelen, og lage den på nytt, nøyaktig lik. Da blir svaret 0. Når jeg forsøker å regne ut formelen manuelt blir svaret 1810, som er korrekt.

Noen som er flinke på excel som kan hjelpe meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er snakk om dette:

Eksempel:

Total årlig inntekt
200 000kr (Formelen for dette tallet er "=SUMMER(MonthlyIncome[BELØP])")

Total årlig utgift:
150 000kr ("=SUMMER(MonthlyExpenses[BELØP])")

Total årlig sparing:
48 000kr ("=SUMMER(Savings[BELØP])")

Disponibelt:
0kr ("=TotalMonthlyIncome-TotalMonthlyExpenses-TotalMonthlySavings")

 

Tidligere har denne formelen fungert uten problem. Det er en stardard-mal fra Excel. Jeg har ikke endret noe.

Svaret skal jo bli "Disponibelt: 2000".

Jeg forsøkte nå å legge til 50 000 kr på "inntekt" for å se om dette endret seg - det gjør det heller ikke. Inntekten står fortsatt på 200 000, selv om den da skulle blitt 250 000. 

 

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte nå å endre formelen "=SUMMER(MonthlyIncome[BELØP])" til "=SUMMER(C17:C28) som skal bli 200 000. Svaret her blir også 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...