Gå til innhold

Hvilke inneplanter har du?


Fyreheart

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer. 

Mer info: https://www.muggleplants.com/?p=1467

Det er såvidt jeg vet varianter av adansonii som selges her til lands. Obliqua er veldig sjelden, den finner man ikke på Plantasjen for å si det sånn.

Anonymkode: 303fe...9bb

Men det er vel også den som blir solgt her som er vanlig å kalle monkey mask? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Monstera av den vanligste typen (delicioso?) 
Pilea (mange, siden den formerer seg så lett) 
Crassula ("vanlig" pengetre)
Zamioculcas (smaragdpalme)
Hoya (porselensplante)
Arifolia
Novemberkaktuser i rød, rosa og hvit
Orkideer av den vanlige phalaenopsis-typen
Aloevera
Noen jeg ikke vet hva heter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nerine_ skrev:

Men det er vel også den som blir solgt her som er vanlig å kalle monkey mask? 

Ja, såvidt jeg vet. Jeg var innom Plantasjen i dag og på pottene stod det Monkey mask, ikke Monstera adansonii.

En annen plante som ofte feilmerkes er Rhaphidophora tetrasperma, den kalles gjerne Monstera minima, men det er jo ikke en Monstera i det hele tatt. De er fjerne slekninger fra hver sin side av jorda.

Anonymkode: 303fe...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del monstera deliciosa.

Bajonettplanter.

To eføy. Ja, de kan slite med midd, men jeg har laget stativ så de kan klatre oppover, og gir de minst mulig vann, og det har gått supert hittil 😊

Smaragdpalme. 

Gullranker.

Philodendron Brasil.

Noen orkideer.

Alocasia.

Kroton. 

Og noen gummifiken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2020 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Ja, såvidt jeg vet. Jeg var innom Plantasjen i dag og på pottene stod det Monkey mask, ikke Monstera adansonii.

En annen plante som ofte feilmerkes er Rhaphidophora tetrasperma, den kalles gjerne Monstera minima, men det er jo ikke en Monstera i det hele tatt. De er fjerne slekninger fra hver sin side av jorda.

Anonymkode: 303fe...9bb

Det er fremdeles ikke en monkey mask. Altså feilmerking..

Anonymkode: 4b8ae...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde første det stod « hvordan implantater har du» 😂

Anonymkode: 1a582...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble bitt av basillen tidliger i mai, så nå har jeg disse inne:

Slørasparges, gåsefotsyngonium (white butterfly), fredspeperomia (gold and green), sommerfuglgauksyre (elsker lillafargen!), polkadott-plante, iresine herbstii, croton, coleus.

Mannen har en også: En tre år gammel kaktus. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fremdeles ikke en monkey mask. Altså feilmerking..

Anonymkode: 4b8ae...301

Det er vel stort sett adansonii som blir kalt monkey mask? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredslilje, avokado, orkidéer, madagaskar juvel, chili, dragefrukt, tomat, div. vortemelkplanter.

Anonymkode: 81592...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Det er fremdeles ikke en monkey mask. Altså feilmerking..

Anonymkode: 4b8ae...301

Ingen monsteraer heter faktisk monkey mask, det er et salgsnavn (ikke "feilmerking") fra nederlandske produsenter, og brukes på Monstera adansonii. De selger også en Monstera "touffe", som selvsagt ikke er det botaniske navnet eller en feilmerking, men et salgsnavn.

Anonymkode: 96c2b...b12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange planter og elsker det. Vinduet er ikke det eneste stedet man kan ha planter i. Faktisk er det mange planter som ikke liker seg i sterkt, direkte sollys og med hell kan plasseres litt inn i rommet.
 

Anonymkode: 303fe...9bb

Vi har kun takvinduer, så ikke en eneste vinduskarm. Og nærmere 30 planter! De som vil ha mye lys står på bord eller gulv hvor sola skinner direkte i løpet av dagen, resten står rundt omkring i kun indirekte lys og trives helt fint :)

Jeg har mange sorter, og etter å ha meldt meg inn i gruppa "grønne stueplanter" har jeg en ønskeliste som er like lang som lista over planter jeg har 😆

Anonymkode: 82232...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange sorter, og etter å ha meldt meg inn i gruppa "grønne stueplanter" har jeg en ønskeliste som er like lang som lista over planter jeg har 😆

Anonymkode: 82232...5d9

Hehehe, samme her! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har veldig mange planter, så orker ikke å ramse opp alle sammen. Enkelte vet jeg ikke hva heter heller. Tror det må være et sted mellom 70 og 100 planter nå, med smått og stort. Favorittene akkurat nå er plumosa fern som jeg ikke aner hva heter på norsk. Den er så dekorativ :) Har også noen eseløreplanter, både med krøllete og rette blader, som er artige. Tiger paw-begonia synes jeg også er festlig selv om den er litt rotete. Og så har jeg en fishbone-kaktus som får noen helt nydelige blomster. Den er jeg veldig glad i. Monstera synes jeg er en slitsom plante. De vokser som ugress og jeg har ennå ikke funnet en effektiv måte å binde dem opp. Jeg har to digre som vokser i alle retninger på en måte som IKKE ser bra ut. Det er like før jeg kaster dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse kaktuser.

Sukkulenter.

Eføy.

Arekapalme.

Pilea.

Fiken

Dracaena

 

Anonymkode: 6d9a5...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnrenne, pengetre(og avleggere som setter røtter), coleus, aloe vera *3, monkey mask, flere monstera, gullranke, eføy avokado plante, en jeg husker ikke navnet på:men stoor og fin (navnet på tunga) kaktuser.. Masse orkideer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkidé, pengetre, kaktus, monstera, smaragdpalme, svigermors tunge, sukkulenter, elefantøre, arekapalme, paraplytre, ildtopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange tomatplanter. Plantet dem sent, så nå har de mange grønne tomater. Håper de blir modne, setter dem ut iblandt så de får litt lys når det ikke er for kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 30 år gammelt pengetre. Når det blomstrer, skal du visstnok bli rik. Mitt har aldri blomstret og jeg er ikke rik.

Så det er nok sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...