Gå til innhold

Hvilke inneplanter har du?

Fyreheart

Anbefalte innlegg

Fyreheart

Jeg har aldri vært noe særlig begeistret for planter, men nå når jeg har vært så mye inne den siste tiden har jeg fått en voldsom trang til å pynte mer inne. Så jeg kjøpte et par inneplanter, og nå er jeg hekta :sjenert: Jeg bor i leilighet og har ingen steder å plante noe ute. Det er også veldig begrenset med brukbar vindusplass her jeg bor, så jeg kan ikke ha så voldsomt mange, dessverre.

Til nå har jeg en aloe vera, en monstera, en eføy og et par urter, og jeg venter på en pilea, husvandrer, draketre og grønnrenner ☺️ 

Hva slags planter har dere inne? Vil noen dele bilder? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har fredslilje, draketre, grønnrenner, aloe vera, basilikum og sjømannstrøst.

Eføy hadde jeg tidligere, men ble gal av all midden på dem. Har prøvd flere ganger kjøpe ny eføy, og alle blir full av midd, så det kommer ikke mer i hus her!

Anonymkode: be67e...de2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fyreheart
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har fredslilje, draketre, grønnrenner, aloe vera, basilikum og sjømannstrøst.

Eføy hadde jeg tidligere, men ble gal av all midden på dem. Har prøvd flere ganger kjøpe ny eføy, og alle blir full av midd, så det kommer ikke mer i hus her!

Anonymkode: be67e...de2

Sjømannstrøst er skikkelig fin! Kjedelig å høre at du har opplevd så mye midd med eføy, jeg visste ikke at det var et problem med de. Kommer til å holde et øye med min, håper selvfølgelig at jeg ikke får samme problemet!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frida

Grønnrenner, kaktuser, porselensplante, fredslilje, Calathea, orkide, ginseng (bonsai), slangeplante, og noen stripete sukkulenter.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Favorittene er monstera, monkey leaf, calathea medallion, fiolinfiken og maranta :)

Anonymkode: 8250a...88d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fredsliljer, veldig mange pothos i mange forskjellige varianter (de er så ekstremt lettstelte og vokser som bare det, elsker de!), philodendron som også er veldig lettstelte, mange succulenter og kaktuser i forskjellige varianter, monstera, pilea, edderkoppplante, har flere forskjellige palmer jeg ikke klarer å huske navnet på, den ene er nesten 3 meter høy og min største (plante)kjærlighet! Også en del orchideer og snakeplants, i tillegg til at jeg har en del planter ute på balkongen (urter, roser, tujaer, lavendel, + flere jeg ikke kan navnet på..). Jeg fikk plantedilla for noen år siden jeg også, nå er leiligheten min rene jungelen, blir så glad av å ha planter rundt meg, selvom det svir hull i lommeboka..

Anonymkode: a1db4...a50

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har noen kaktuser, de er de eneste jeg ikke dreper ved et uhell. 

Anonymkode: 7b719...4aa

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Eføy bør bare være ute. Hvis du først får det i hus, kan det skade andre planter. Og når du oppdager de, så kan det være for sent, så jeg ville tatt de ut med en gang ☝🏻

Ellers er praktspraglene veldig fine nå! Vokser superfort. Hvis du har god gulvplass så er en Strelizia på pidestall veldig fint da😍

Anonymkode: 64fc0...4cc

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Million

Jeg har ikke vinduskarmer, og kun ett vindu har forrige eier satt opp et vindusbrett under. Så der har jeg to kaktuser. Kan ikke ha noe annet, for jeg glemmer å vanne dem. Merkelig egentlig, fordi jeg hadde veldig grønne fingre før i tiden, og hadde hjemmet mitt FULLT av grønne planter av mange slag. Stullet og stelte med de og fikk de til å trives. Nå? Bare glemmer de, men kaktus overlever.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har: Tre Aloe vera, en annen ukjent Aloe, Ficus elastica 'Tineke', Crassula ovata, tre ukjente kaktus, Rhipsalidopsis, Beaucarnea recurvata, 5 orkideer (4 Phalaenopsis og 1 Paphiopedilum), Monstera adansonii, Zamioculcas zamiifolia, Z. zamifolia 'Raven', Ceropegia wodii, Zantedeschia, Schefflera arboricola 'Charlotte' (?), Begonia rex 'Santiago', 4 amaryllis, en møllplante og 6 porselensplanter (Hoya carnosa, H. carnosa 'Krimson Princess', H. bella, H. compacta, H. australis ssp. tenuipes, H. australis ssp. tenuipes 'Lisa', H. kerrii). (Ja, jeg liker porselensplanter. 😁) Jeg har også diverse stiklinger på gang. 

I tillegg har jeg et par basilikumplanter, men de regner jeg mer som mat enn som planter. :) Og så har jeg planter på jobben (håper jeg - korona trallala). 

Anonymkode: 60221...228

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Har 2 cannabisplanter, men ellers ikke noe annet. 

Anonymkode: fd926...f6d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har mange planter og elsker det. Vinduet er ikke det eneste stedet man kan ha planter i. Faktisk er det mange planter som ikke liker seg i sterkt, direkte sollys og med hell kan plasseres litt inn i rommet.

Anonymkode: 303fe...9bb

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DEN NAKNE GARTNER
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har 2 cannabisplanter, men ellers ikke noe annet. 

Anonymkode: fd926...f6d

Syns faktisk de er ganske fine. Har alltid hatt lyst på men av ulike grunner tenker jeg det er lurt å la være. 😁

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Plastikk... 

Anonymkode: 3b7dd...40e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Akvarieplanter.

Anonymkode: 4342c...eac

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
5 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER said:

Syns faktisk de er ganske fine. Har alltid hatt lyst på men av ulike grunner tenker jeg det er lurt å la være. 😁

Fine, men de begynner ofte å lukte ganske fort 😅 

Har snart 100 planter i den lille leiligheten vår. Orker ikke å tenke på å begynne å liste opp alle, men selv har jeg veldig sansen for planter som henger. Gullranke er en stor favoritt. Er også veldig glad i ulike typer fiken, monstera-familien og philodendron. Akkurat nå har jeg dilla på Ficus Audrey.😍

Anonymkode: 96c2b...b12

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Favorittene er monstera, monkey leaf, calathea medallion, fiolinfiken og maranta :)

Anonymkode: 8250a...88d

Tviler på at du har en monkey mask som den heter. Eller obligua (adasonii) Den er misforstått hos alle hagesentre i Norge og vanskelig å få tak i i Norge 😜

Anonymkode: 4b8ae...301

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg kompenserer for mangel på vinduer med å bruke plantelys. Det er litt dyrt med pærer, men de varer veldig lenge, og gjør at jeg kan forvandle leiligheten til en jungel. Mange av plantene mine skal uansett ikke ha direkte sol, men plantelys trives de veldig fint med :) 

Anonymkode: 96c2b...b12

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nerine_
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du har en monkey mask som den heter. Eller obligua (adasonii) Den er misforstått hos alle hagesentre i Norge og vanskelig å få tak i i Norge 😜

Anonymkode: 4b8ae...301

Obliqua og adansonii er to ulike varianter av monstera. 

Endret av Nerine_
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
2 timer siden, Nerine_ skrev:

Obliqua og adansonii er to ulike varianter av monstera. 

Stemmer. 

Mer info: https://www.muggleplants.com/?p=1467

Det er såvidt jeg vet varianter av adansonii som selges her til lands. Obliqua er veldig sjelden, den finner man ikke på Plantasjen for å si det sånn.

Anonymkode: 303fe...9bb

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...