Gå til innhold

Samle på joggesko?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er åpen for det meste av hobbyer, men akkurat dette blir veldig rart for meg. Leser at folk betaler enorme summer for vanlige joggesko. For meg blir dette som å samle på sokker eller kjøkkenkluter. Hva er det jeg ikke skjønner? Ikke kan man bruke de heller, for da blir de skitne. Kan noen forklare greia? :)

Anonymkode: b480c...099

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er åpen for det meste av hobbyer, men akkurat dette blir veldig rart for meg. Leser at folk betaler enorme summer for vanlige joggesko. For meg blir dette som å samle på sokker eller kjøkkenkluter. Hva er det jeg ikke skjønner? Ikke kan man bruke de heller, for da blir de skitne. Kan noen forklare greia? :)

Anonymkode: b480c...099

Klart jeg kan forklare! Folk er gærne, det er det som er forklaringen. 😂

Anonymkode: 370b5...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske mystisk. Joggesko er ekstremt ustilige, synes sammenligningen din er god. 

Anonymkode: 42e69...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er øyet som ser. Mennesker har en tendens til å ønske seg det som er vanskelig å få, derfor blir sjeldne varer av kjente merker mere verdt. Blir som med malerier. De fleste klarer å hive maling på et lerret og lage "kunst", men det er ikke verdt en dritt. Om man derimot er et kjendisfjolls som klarer å skape masse blest  så sitter millionene plutselig løst for å få kloa i "mesterverkene". Og for de som vanker i miljøer hvor status og penger har mye å si, så gir det street cred å vasse rundt i joggesko til 10k kr.

Anonymkode: ba6f1...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
På 25.5.2020 den 11.41, AnonymBruker skrev:

Det er øyet som ser. Mennesker har en tendens til å ønske seg det som er vanskelig å få, derfor blir sjeldne varer av kjente merker mere verdt. Blir som med malerier. De fleste klarer å hive maling på et lerret og lage "kunst", men det er ikke verdt en dritt. Om man derimot er et kjendisfjolls som klarer å skape masse blest  så sitter millionene plutselig løst for å få kloa i "mesterverkene". Og for de som vanker i miljøer hvor status og penger har mye å si, så gir det street cred å vasse rundt i joggesko til 10k kr.

Anonymkode: ba6f1...1df

Det er sant, men om maleren er død så VET man at det ikke vil lages flere malerier. Lever maleren fortsatt vil man også vite at det vil lages få malerier om det er snakk om malerier som krever mye arbeid. 

Samler man derimot på noe som lages på en industriell skala så må man bare krysse fingrene for at produktet holder seg sjeldent. Kjøper jeg et par joggesko til 10k og kanskje var den eneste som kjøpte skoene så er joggeskoene ekstremt sjeldne. Men tenker produsenten senere "det er mer penger i å selge 1 million sko til 1000 kroner enn 1 par sko til 10 000 kroner" så er jo ikke skoene mine sjeldne lengre. 

Har selv kjøpt dyre merkeklær fordi de var kjent for å ha høy kvalitet. Så går det noen år og produsenten reduserer kvaliteten i håp om å produsere varene billigere. Så går det noen få år til og hva som var kjent som kvalitetsmerke er nå kjent for dårlig kvalitet. 

Anonymkode: 4ea6b...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sant, men om maleren er død så VET man at det ikke vil lages flere malerier. Lever maleren fortsatt vil man også vite at det vil lages få malerier om det er snakk om malerier som krever mye arbeid. 

Samler man derimot på noe som lages på en industriell skala så må man bare krysse fingrene for at produktet holder seg sjeldent. Kjøper jeg et par joggesko til 10k og kanskje var den eneste som kjøpte skoene så er joggeskoene ekstremt sjeldne. Men tenker produsenten senere "det er mer penger i å selge 1 million sko til 1000 kroner enn 1 par sko til 10 000 kroner" så er jo ikke skoene mine sjeldne lengre. 

Har selv kjøpt dyre merkeklær fordi de var kjent for å ha høy kvalitet. Så går det noen år og produsenten reduserer kvaliteten i håp om å produsere varene billigere. Så går det noen få år til og hva som var kjent som kvalitetsmerke er nå kjent for dårlig kvalitet. 

Anonymkode: 4ea6b...eb2

Produsenten kommer rett og slett ikke til å gjøre det for ikke å ødelegge omdømmet sitt - eksempelvis kan LEGO komme med flere varianter av et byggesett i Star Wars-universet, men det er lett å se forskjell på dem; det samme gjelder sjeldne mynter, frimerker (det svenske postverket brant så sent som i 1985 restopplaget av de kjente Värnamomerkene fra 1918; hadde disse frimerkene kommet ut på markedet, hadde samlerverdien rast), datautstyr, gitarer, klassiske biler, eller andre ting.

Merkeklærne du nevner, er noe av det samme som skjedde med Epiphone-gitarene - da de frem til 1970 ble laget sammen med Gibson i U.S.A. var dette et kvaltetetsprodukt, men da produksjonen ble flyttet til Japan, sank både kvalitet og pris, noe som likevel ikke betyr noe for en samler, som enkelt vil se forskjell på en amerikansk og en japansk Epiphone-gitar, og de amerikanskproduserte gitarene vil i samler- og musikkverdenen ikke berøres av dette.

I teorien kunne alle bygge en Stradivarius-fiolin også idag, på samme måten som Gibson kunne lage eksakte kopier av de kjente Les Paul-gitarene fra slutten av 1950-årene, men dette kommer aldri til å skje; de lager gitarer som har mye til felles med dem, men originalen vil alltid forbli originalen, hvilket bekreftes av de skyhøye prisene.

Om en produsent skulle produsere en eksklusiv vare til en høy pris som plutselig ikke er eksklusiv lenger, ville det gått ut over produsenten - det er derfor kjente merkevarer bekjemper piratkopiering - og selv om for eksempel en bok kan komme ut i mange opplag, kan man se forskjell på en førsteutgave av Ibsen og den samme boken utgitt idag; det er tusen små og større detaljer man kan fokusere på, og det vil alltid være noe som utgjør forskjellen på originalen og etterligningen.

Til alle tider har man forsøkt å forfalske ting, og med dagens teknologi burde det være lettere enn noen sinne - men selv om stemplene på disse frimerkene ser ekte ut for et utrenet øye, er det alltid noen samlere som er eksperter på feltet sitt, og kan fortelle hva som er ekte og hva som er falskt.

For øvrig - joggesko til 10.000 er ingenting; verdens dyreste joggesko ble solgt for nesten 3,8 milloner kroner - Nike laget dem til løpere som skulle kvalifisere seg til OL i 1972, og bare 12 par ble produsert:

34465ade-67a5-4cbc-9cde-52084c5ad51d

8345311.jpg

Vil gjette på at vedkommende som kjøpte dem, ikke vil bruke dem til å løpe i. smil.gif.8359460d09b8f3fb6ef1797aff70d0da.gif

Endret av Bix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Kunne godt salmet på sko, da høyhelte sko. Kunne godt hat en hel vegg med stiletter som pynt. Blir glad i og se de og ta på de. Stiletter er fint.

Så forstår veldig godt folk kan få et forhold til andre typer sko også,

Mye rart å spare på, sko synes jeg ikke er rart i hele tatt.

Anonymkode: 9e897...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...