Gå til innhold

Jeg ser ingen moralske dilemma med sorteringssamfunn


GhostHug

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Problemet er at hva som er normalt og friskt nok, ikke er en gitt størrelse. Og jo mer vi kan finne ut på forhånd om et barns (potensielle) sykdommer, kjønn, høyde, vekt, eller øyenfarge for den saks skyld, dess oftere vil det oppstå situasjoner hvor folk velger bort de svakeste. Mange opplever nok allerede et press for å ta abort om de vet at barnet har en sykdom eller et syndrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fanatikeren skrev:

En person med en medfødt sykdom kan leve et langt og godt liv med få problemer så lenge de får noe støtte i hverdagen. Aborttilhengerne mener disse skal nektes retten til liv og drepes uten å noen gang få muligheten til å leve. Et sykt og egoistisk menneskesyn, som tatt fra ideologier fra 30-tallet.

Hvilke medfødte sykdommer gir et langt og godt liv med få problemer med noe støtte i hverdagen og kan fanges med NIPT? Eller var dette oppdiktede eksempelet et svar på det høyst reelle problemet med barna som dør svært unge og lever et kort og smertefullt liv for å ikke snakke om deres ødelagte familier og lidelsene de går gjennom? De barna du vil så gjerne skal leve og lide og alle rundt dem også? Jeg begynner å tro at du bare troller for å provosere for det er ikke mulig å være så sadistisk.

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fanatikeren skrev:

Nei, det er slik det er for de aller fleste som idag blir drept (abortert). De fleste av disse kune levd lange gode liv.

Da må du gjerne hoste opp en link med fakta for å bevise at fostre som i dag blir abortert pga avvik ville levd gode og lange liv gitt muligheten. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittlei av at kristen-fundamentalistene som  Ikke vil gi gravide det samme helsetilbudet som våre naboland.

 

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Fanatikeren skrev:

Dette handler ikke om religion, man kan fint være imot folkemordet som selvbestemt abort og nitp testene fører til, uten å tro på noe.

Trenger ikke tilhøre en religion for å "tro" på ting. Abortmotstandere "tror" jo at allerede zygoter er en person, og noen tror på "sjel". 

Jeg skjønner ikke helt logikken der. For hver menstruasjon og for hver mannlig ejakulasjon forsvinner millioner av potensielle helt unike personer. Hvorfor jobber dere ikke for dem?

Verden hadde vært et mye bedre sted om folk var mer opptatt av livskvaliteten til kommende personer. Istedenfor at flest mulig skal bli født til enhver pris, noe som er rene motorveien til kriminalitet og fattigdom. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Fanatikeren skrev:

En sædcelle eller en eggcelle er ikke noe liv, det  blir først et menneskeliv etter unnfangelsen når disse smelter sammen. Har ikke dere aborttilhengere lært slik barnekunnskap?

Det er fremdeles byggesteinene til et helt nytt unikt individ, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Det som gjør oss til personer er hjernen vår. Det er der selvbevisstheten vår ligger. 12 uker gamle fostre har ikke bevissthet. De har ikke forutsetninger til å føle noe som helst da hjernen ikke er utviklet nok. 

Og jeg ser ikke helt vitsen med å kaste bort tid på ting som ikke kan føle smerte eller ubehag. 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fanatikeren skrev:

De fleste foster som aborteres ville det, de fleste blir tross alt abortert fordi kvinnen ikke gidder å ta ansvar for egne handlinger og heller vil studere eller satse på karriere. En motbydlig form for egoisme vi kan takke feministene som tvang frem selvbestemt abort.

Har du kilder på dette? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fanatikeren skrev:

Nei, det er slik det er for de aller fleste som idag blir drept (abortert). De fleste av disse kune levd lange gode liv.

Hva med kilde, bevis, lenke som støtter påstandene dine? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2020 den 4.19, Fru Solsikke skrev:

Det er fremdeles byggesteinene til et helt nytt unikt individ, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Det som gjør oss til personer er hjernen vår. Det er der selvbevisstheten vår ligger. 12 uker gamle fostre har ikke bevissthet. De har ikke forutsetninger til å føle noe som helst da hjernen ikke er utviklet nok. 

Og jeg ser ikke helt vitsen med å kaste bort tid på ting som ikke kan føle smerte eller ubehag. 

 

En ting? Det er et menneske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge det er lov å ta abort uten spesiell grunn, så må det være ok å ta abort fordi fosteret har genfeil. Det er mange som tar abort fordi «det passer ikke akkurat nå». Vel, akkurat nå passer det ikke få et barn med kromosomfeil. Det går på det samme.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rart om en ikke er i stand til å se noen moralske dilemmaer med et sorteringssamfunn. En ting er å veie hensyn mot hverandre og mene det er det beste alternativet, men om en ikke ser noen moralske dilemmaer knyttet til slike spørsmål om liv og død tror jeg en bør prøve å reflektere litt mer. 

Eksempelvis er det jo en del feminister som har måttet ta stilling til hva en mener om kvinner som aborterer jentefostre fordi de mener sønner er bedre enn døtre. Jeg tror det er mange som vil støte på tilsvarende problemstillinger når det treffer "nærmere hjemme". 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke ser noen betenkeligheter med et sorteringssamfunn sier mye mer om deg og ditt menneskesyn.

 

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er ugreit å skulle designe babyer når det kommer til utseende. Feks hårfarge, kjønn osv. Men at man skal få ta abort ved avvik hos fosteret er jeg 100% for! Og når det nå er lov å ta abort uten noen helsemessig grunn, må det vel hvertfall være lov ved syke fostre. At noen velger å bære fram barn med down syndrom er selvfølgelig helt greit. Men det er ikke noe nobelt som gjør dem til bedre mennesker. Kvinnen bestemmer over sin kropp. Når fosteret er levedyktig får det egne rettigheter.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser masse dilemmaer med et sorteringssamfunn med «design babyer». NIPT test og tilsvarende er jeg derimot veldig for! Jeg bor i Danmark, og her tilbys den til alle gravide (og jeg har tatt den selv, og hadde overhodet ingen betenkeligheter med det). 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å fatte at det kan være noe negativt med å ønske at flest mulig barn blir født så friske og «perfekte» som mulig. Hva er egentlig ulempene? Jeg fatter det ikke! Jeg personlig anser ikke fosteret for et liv før det er levedyktig utenfor mors mage.

Det er drøyt å snakke om egoisme, samtidig som du vil pålegge foreldre, søsken og barnet selv et liv fullt av massive utfordringer, på grunn av dine egne personlige meninger om hva som skal være etisk... 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Warum skrev:

Jeg tenker at det er ugreit å skulle designe babyer når det kommer til utseende. Feks hårfarge, kjønn osv. Men at man skal få ta abort ved avvik hos fosteret er jeg 100% for! Og når det nå er lov å ta abort uten noen helsemessig grunn, må det vel hvertfall være lov ved syke fostre. At noen velger å bære fram barn med down syndrom er selvfølgelig helt greit. Men det er ikke noe nobelt som gjør dem til bedre mennesker. Kvinnen bestemmer over sin kropp. Når fosteret er levedyktig får det egne rettigheter.

Det får vell rettigheter før det gitt at selvbestemt abort er begrenset i tid? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også debatten om dette burde handle om livet til disse små barna med ekstra behov. Mange av dem fødes jo med tilleggsykdommer, og blir faktisk ikke så gamle. De som blir eldre enn først antatt må mest sannsynlig på institusjon, eller ha stor mengde hjelp. Alle er ikke like søte og morsomme som Tangerudbakken... det tror jeg noen glemmer. Kjenner selv noen som valgte å få barn der det var påvist downs, og de sleit. Det var sykehusbesøk gang på gang, vanskelig å få hjelp fra kommunen (virker som mye annet, at det avhenger av hvor du bor for å få god hjelp), ikke lett med assistenter osv. For et slit det ble!  Moren sa mang en gang  at hun faktisk ønsket at barnet hadde dødd tidlig. Fordi da kunne barnet sluppet unna alle behandlinger, leger som ikke tok hensyn, slippe å bli utestengt fra lek og mye annet. Disse barna får ikke det jeg, og mange med meg, kaller et verdig liv. De har problemer og mange vil for alltid stå utenfor.

Men, mange vil også klare seg fint. De vil ha en viss sosial kompetanse, de vil klare å ha kanskje en deltidsjobb. Men det tror jeg er fåtallet. Men det snakker vi ikke om...

Men som alltid i en sånn debatt, det handler om følelser. Og det kan man ikke styre eller argumentere mot. Det vil alltid være vanskelig 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...