Gå til innhold

Jeg ser ingen moralske dilemma med sorteringssamfunn


GhostHug

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Nuttery said:

Jeg ser heller ingen problemer med det, hvis formålet er å forhindre å bære frem syke barn. Mange diskuterer på definisjonen "syke", og sier at de ikke er det fordi de er født slik. Er da barn med medfødt hjertefeil syke - eller er det bare sykdom hvis det er noe man kan bli frisk fra? Et syndrom er jo bare en sammensetning av symptomer og tegn som peker på en tilstand/sykdom. Og hvis man er født med en "tilstand" - er det lov å anerkjenne at denne tilstanden ikke nødvendigvis er hensiktsmessig for individet? 

 

 

Ah, men selv om du kan operere en hjertefeil, er det ikke dermed sagt at den statistiske overlevelsen og risiko for andre sykdommer og lidelsestrykk ila den livslengden en får - er lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Zokutine skrev:

Det er da ikke jeg som har bestemt grensa, jeg skrev at jeg syns det er greit med den uka som grense. England har uke 24, da er jo babyen levedyktig(ikke helt på egenhånd riktignok, men de redder jo fra uke 23) det syns jeg blir litt drøyere å ha som grense. Men det er min mening 😊 Andre må gjerne mene noe annet. 

Det er drap. De som utfører dette bør få fengselsstraff.

 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gorilla said:

Det er drap. De som utfører dette bør få fengselsstraff.

 

Fantastisk logikk. Du har overbevist meg. Dine meninger og resonnementer er gull verdt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thatisjustlife skrev:

Hvorfor har hjernen din falt ned på at dette er din mening? At det er bra å ha denne grensa? De kunne hatt uke 20? De kunne hatt helt opp til fødsel? De kunne hatt uke 16?

Mener du at det fins noe som er rett og noe som er galt?

Hva bruker du i så fall som regnestykke for å tallfeste hva som er bra grense for abort?

Jeg tror du nå prøver alt du kan for å unngå å tenke på slike ubehagelige spørsmål, for det truer identiteten din, ditt sosiale liv, dine holdninger, din positive innstilling osv.

Hjernemassen din har neppe valgt rett og galt på bakgrunn av en fortreffelig intelligens, langt høyere enn hele resten av verden. Det er nok liknende mekanismer i spill, enten man er religiøs eller ikke. Og det er rett og slett sosialt ukomfortabelt å ta enkelte tankeeksperimenter for langt.

Må jeg lage en avhandling for hvorfor jeg mener det? Jeg har verken lagd grensa eller skrevet ned 12648 argumenter for hvorfor jeg syns det er en grei grense, så mye energi har jeg ikke lagt i det. Men såpass tidlig er det forholdsvis greit for kroppen også å gjennomgå en abort, i uke 24 som i England (eller opptil fødsel som du snakker om) så må man jo faktisk igjennom nettopp en fødsel. For å føde en død baby. Og for en som faktisk har gjennomgått en dødfødsel (ikke selvvalgt) så er ikke det så jævla kult heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Zokutine said:

Må jeg lage en avhandling for hvorfor jeg mener det? Jeg har verken lagd grensa eller skrevet ned 12648 argumenter for hvorfor jeg syns det er en grei grense, så mye energi har jeg ikke lagt i det. Men såpass tidlig er det forholdsvis greit for kroppen også å gjennomgå en abort, i uke 24 som i England (eller opptil fødsel som du snakker om) så må man jo faktisk igjennom nettopp en fødsel. For å føde en død baby. Og for en som faktisk har gjennomgått en dødfødsel (ikke selvvalgt) så er ikke det så jævla kult heller. 

Nei, klart du ikke må. Men om alt har en årsak, helt ned til atombevegelse; så må det vel være en grunn til hvorfor du er fornøyd med å si 12 uker er greit.

Må du lage avhandling? Må du mene noe i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fanatikeren skrev:

Det er kun kvinnen som kan ta abort, visste du ikke det?

Visste du at noen må oppdra barn? At det ikke bare er å føde dem, men de skal ha mat, klær, følges opp i barnehage og på skolen, ha fritidsaktiviteter, hjelp med lekser? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Fanatikeren skrev:

Andre studier har kommet frem til at det skjer så tidlig som uke 5-6.

 

Det er kun kvinnen som kan ta abort, visste du ikke det?

Kan du vise til et par studier som sier at de føler smerte så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belima skrev:

Kan du vise til et par studier som sier at de føler smerte så tidlig?

Han kan ikke det, fordi å føle noe forutsetter bevissthet. Celleklumpen så tidlig i svangerskapet har ikke bevissthet. Han har lest kvasistudiene hvor en liten sammentrekning av ren refleks tolkes som å føle smerte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2020 den 16.32, Zokutine skrev:

Tror du det å føde enda flere syke og pleietrengende barn gir bedre økonomi? 
 

(Og nei, jeg mener ikke at økonomi er viktigere enn menneskeliv, men nå var det du som dro frem økonomi.) 

Vis en ser sosioøkonomisk på det kan det faktisk det, disse barna trenger både pleie og omsorg og er slik sett tjenestekjøpere og skaper arbeidsplasser og sikrer sirkulasjon i økonomien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Drizzt skrev:

Han kan ikke det, fordi å føle noe forutsetter bevissthet. Celleklumpen så tidlig i svangerskapet har ikke bevissthet. Han har lest kvasistudiene hvor en liten sammentrekning av ren refleks tolkes som å føle smerte. 

Ren nysgjerrighet,  når i fosterstadiet oppstår egentlig bevissthet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta

Er det egentlig noen prinsipiell forskjell på å ta abort p.g.a. Downs eller p.g.a. "feil" kjønn? Hvis alle mener at et menneske med Downs er like mye verdt som alle andre, så er det jo ingen prinsipiell forskjell, eller? Men velger bort barnet fordi det ikke ble slik man ønsket seg. Man hadde et mål om hvordan barnet skulle være, så ble det ikke slik, og man velger det bort.

En abort er vel en abort, uansett årsak.

Et av de største problemene i denne debatten, er at de som er i mot abort blir stemplet som "kristen-fundamentalister". Det er slett ikke alle som er det, og det er trist for debatten. For den er faktisk viktig. Senvirkninger av selvbestemt abort tror jeg er ganske så underkommunisert, og selv om mange lever fint med det i ettertid, er det også mange som sliter psykisk etter en abort, uansett årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fanatikeren skrev:

Fosteret har bevissthet og føler smerte allerede i uke 5-6 ifølge SERIØSE studier og forskning. Ikke slikt man leser på feministers blogger.

Hvor finner du disse studiene? Alternativ.no? Du kan ikke komme med bastante utsagn uten sikre kilder. Du har ingen kilder. Får et inntrykk av at du kun ønsker å provosere. Finn på noe annet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
22 timer siden, Fanatikeren skrev:

De fleste av barna som aborteres (drepes) er friske og kunne levd lange gode liv, men får ikke sjansen fordi egoistiske norske kvinner er opptatt av karriere, studier eller reiser.

Selvsagt er det bare kvinner som er kjipe og ikke ønsker barn :fart2:

Dette er en digresjon, men er du klar over hvor mange som presses til abort av kjærestene/eksene/ons? For dem er det søren ikke få av der ute! Synes jeg ser mannfolk grine etter juridisk abort ukentlig her inne, fordi den kjipe dama ikke baaare kan ta abort.

Ikke gjør abort til bare en damegreie, er det noen som tar lett på abort så er det norske menn! Pule uten kondom>færre aborter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Fanatikeren skrev:

Etter 20 uker ja. Du påstår jo etter 5-6 uker. I Norge får man ikke ta abort etter uke 12, så det er ingen fare for at fosteret føler smerte. Verre med mødre som inntar nikotin under svangerskapet. Skal du hetse noen for å påføre et foster smerte kan du begynne der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fanatikeren skrev:

Fosteret har bevissthet og føler smerte allerede i uke 5-6 ifølge SERIØSE studier og forskning. Ikke slikt man leser på feministers blogger.

Hvor er disse ''seriøse'' studiene? Kan du lenke til minst 1 av dem? For jeg har lest useriøse studier som hevder det samme du hevder. 

 

16 timer siden, Trykksjakta skrev:

Er det egentlig noen prinsipiell forskjell på å ta abort p.g.a. Downs eller p.g.a. "feil" kjønn? Hvis alle mener at et menneske med Downs er like mye verdt som alle andre, så er det jo ingen prinsipiell forskjell, eller? Men velger bort barnet fordi det ikke ble slik man ønsket seg. Man hadde et mål om hvordan barnet skulle være, så ble det ikke slik, og man velger det bort.

En abort er vel en abort, uansett årsak.

Et av de største problemene i denne debatten, er at de som er i mot abort blir stemplet som "kristen-fundamentalister". Det er slett ikke alle som er det, og det er trist for debatten. For den er faktisk viktig. Senvirkninger av selvbestemt abort tror jeg er ganske så underkommunisert, og selv om mange lever fint med det i ettertid, er det også mange som sliter psykisk etter en abort, uansett årsak.

Det er en stor forskjell mellom å ta abort på grunn av avvik med fosteret og ''bare'' abort. 

Det er mange grunner for å ta abort. Også mange gode grunner. Kjønn er ikke en av dem, men tenk deg en mor med 3 av samme kjønn som vil gå gravid en siste gang og ønsker seg gjerne et barn av det andre kjønnet. Jeg kjenner faktisk en sånn dame så det er ikke et oppdiktet eksempel. Hun hadde 3 gutter, ble gravid, dro til utlandet for å se kjønnet tidlig og fant ut det var en gutt nr.4 og tok abort. Hun angret ikke ett sekund. Ble gravid igjen, sjekket at det var en jente og gikk gjennom resten av svangerskapet med et smil. Jeg forstår hennes tankegang. Hadde hun beholdt den fjerde gutten ville hun vært deprimert livet ut fordi hun ikke fikk en jente. Ja, noen kvinner tenker sånn. 

Selvbestemt abort er nettopp selvbestemt og faren for å slite psykisk for noe man selv har valgt ut fra sine behov er vesentlig mindre. Tro meg, mange flere sliter psykisk fordi de ikke tok abort. Enten fordi de ikke viste om barnets problemer, eller fordi de ikke fikk lov av en eller annen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 22.5.2020 den 23.08, sommermor skrev:

En NIPT test fanger uansett ikke opp alle sykdommer og syndrom. Dere som vil at abort ved avvik hos foster, hvordan stiller dere dere i forhold til fødselsskader som gir alvorlig cp hos babyen som gir multihandicap, lite eller ikke noe språk, eller syndromer som er fremadskridene som gir et kort liv.

Jeg ønsker ikke med viten og vilje føde et sykt barn inn i denne verden, men skulle det vise seg å være sykt ville jeg selvfølgelig elske det like mye for det. Jeg synes det er egoistisk å beholde et barn du vet vil trenge hjelp resten av livet, og som vil føle på det å være annerledes, og hvor evt søsken føler plikt til å hjelpe til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye fint om folk med Downs, men at det er en tilstand å trakte etter - det tror jeg ikke engang den mest innbitte KrF'er får seg til å si. Én ting er å få påvist Downs under svangerskapet og velge å gå videre, men ingen har blitt gravid og tenkt "jeg håper barnet får Downs" - og det er det en grunn til. Bare det i seg selv bør være nok til å stanse debatten. For hva er de med Downs i samfunnet i dag? Jo, et litt artig innslag i hverdagen når vi ser dem, humor i TV-innslag, og en unødig belastning for sine foreldre. Hvis det er dét man skal komme til jorda for å være, så ligger det mye mer verdighet i å la være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorteringssamfunn er bare et politisk oppdiktet ord for å gi det en dårlig konnotasjon.

Du hører aldri noen snakke om mangfold når det gjelder kreft osv. Det er også en sykdom. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...