Gå til innhold

Samboer er kald igjen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer gjennom 9år har i tid og utid en periode han er iskald! Han var glad og vårryr både fredag og lørdagen. Latteren satt løst og han tok på meg som en nyforelsket mann. Han er 44 og 35. 

Søndag, altså igår var han furten for et eller annet. Jeg spør hver gang hva som er grunnen, men han sier bare, nei slutt nå. "Gidder ikke å prate om det". Skikkelig barnslig! Og gubbete. Uten at jeg har gjort noe?! Vi la oss med et smil dagen før. 

Han er normaltsett alltid blid. Men hva er disse humørsvingningene da? Vær så snill å kom med innspill, ikke skriv "bare gå ifra han". Det er ikke så lett når det er en man  jeg elsker.

Føler meg så lite viktig for han noen ganger. Kunne ønske han av og til bare kunne si noen ord til meg, så jeg kunne følt meg lykkelig. Jeg blir rett og slett psyket ned av hans humør av og til. Er han ikke glad i meg?? 

Jeg kan også henge meg opp i ei gift dame på jobben hans. Syntes han alltid er merkbar anneledes etter hun har vært der. Hun er en god del år eldre, å jeg tipper at det ikke er noe der. Men jeg merker at livet ville bært bedre om hun sluttet/byttet jobb. Såpass ærlig må jeg være. 

Erfaringer? Råd? 

Anonymkode: e7bd2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle har gode og dårlige dager. I vårt forhold skjønner vi begge at den andre har en dårlig dag, og vi aksepterer det. Uten å begynne å finne grunner til den andre har en dårlig dag. Vi lar hverandre være i fred, finner på ting på egenhånd og forstår at vi faktisk kan ha en dårlig dag uten at det er en grunn for det. 

La han være i fred. Hvis dette hender altfor ofte, så snakker du med han når han har en god dag. 

Anonymkode: 9489e...39d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har gode og dårlige dager. I vårt forhold skjønner vi begge at den andre har en dårlig dag, og vi aksepterer det. Uten å begynne å finne grunner til den andre har en dårlig dag. Vi lar hverandre være i fred, finner på ting på egenhånd og forstår at vi faktisk kan ha en dårlig dag uten at det er en grunn for det. 

La han være i fred. Hvis dette hender altfor ofte, så snakker du med han når han har en god dag. 

Anonymkode: 9489e...39d

Men hvorfor så innelåst? Åpenbart sur og grinete. Han vil jo jeg skal merke hans humør og alt kan ikke styres etter han sitt humør. Jeg ringte han morgenen idag og det jeg fikk høre " JAA, hva er det nå?!" " Var det bare det", så la han på. 

Skikkelig frekk i munnen. Jeg bøyer meg i støvet for de damene som har en mann som er snill, godhjertet og åpen! Åpenhet er vel noe jeg savner mest. Er det så vanskelig å fortelle hva som er grunnen? 

Sorry, men idag har jeg en dårlig dag. Helt sikkert påvirkning av han. Forskjellen er at jeg gråter og får det ut den veien, mens han får det ut av å være sur. 

Håpe på en bedre stemning imorgen 😇😩😉

Anonymkode: e7bd2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan også henge meg opp i ei gift dame på jobben hans. Syntes han alltid er merkbar anneledes etter hun har vært der. Hun er en god del år eldre, å jeg tipper at det ikke er noe der. Men jeg merker at livet ville bært bedre om hun sluttet/byttet jobb. Såpass ærlig må jeg være. 

Skiftende humør ja? Det har vi jo alle, men veldig dumt å la det gå ut over andre. Det må du nesten bare ta opp med han ved rette anledning. Det kan være at det har med dette du antyder her! Og det må du bare følge opp videre. For er det noe som utvikler seg er det fare på ferde. Men ikke anklage for noe uten at du er sikkert på akkurat dette, for det vil bare gjøre ting 100 ganger verre.

Men du er observant på det, og følg det opp uten at han vet om det. Slike ting er alltid bare forvarsel på et eventuelt utroskap som kan komme, om det er noe i dine betraktninger rundt dette. For slike ting kan virkelig skape store humørsvingninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Antiviruset skrev:

Skiftende humør ja? Det har vi jo alle, men veldig dumt å la det gå ut over andre. Det må du nesten bare ta opp med han ved rette anledning. Det kan være at det har med dette du antyder her! Og det må du bare følge opp videre. For er det noe som utvikler seg er det fare på ferde. Men ikke anklage for noe uten at du er sikkert på akkurat dette, for det vil bare gjøre ting 100 ganger verre.

Men du er observant på det, og følg det opp uten at han vet om det. Slike ting er alltid bare forvarsel på et eventuelt utroskap som kan komme, om det er noe i dine betraktninger rundt dette. For slike ting kan virkelig skape store humørsvingninger.

Takk for svar. Huff jeg grøsser over tanken. Jeg vet de har hygget seg på julebord osv. Hun er ei likanes dame, men hele 20 år eldre enn meg og har tenkt hjn er for gammel igrunnen.

Jeg er observant, men har heldigvis ikke anklaget han. Jeg er innerst inne noe redd for de to, uten at jeg egentlig trenger å være det. Litt vondt magefølelse bare. 

Anonymkode: e7bd2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Huff jeg grøsser over tanken. Jeg vet de har hygget seg på julebord osv. Hun er ei likanes dame, men hele 20 år eldre enn meg og har tenkt hjn er for gammel igrunnen.

Jeg er observant, men har heldigvis ikke anklaget han. Jeg er innerst inne noe redd for de to, uten at jeg egentlig trenger å være det. Litt vondt magefølelse bare. 

Ikke undervurder magefølelsen, den er veldig ofte helt rett. Det betyr ikke at han er utro mot henne, det er en lengre glidende skala ofte som går over tid. Men det kan jo være den gaten han er på vei ned i, du vet ikke. Men du er observant på det nå, og følg det opp fremover og prøve å bryte hans eventuelle bane ned den gaten. Beviser på utroskap er lett å finne med de rette metodene. En gps sender i bilen han bruker? Som sporer hvor han kjører til enhver tid er en løsning. Går hennes adresse igjen gang på gang der han befinner seg har du et godt bevis. Har ikke sagt at du skal kjøre så drastisk nå, men det er en av metodene som kan brukes ovenfor en utro partner. I beste fall er han bare humørsyk fordi ting ikke klaffer helt på andre områder i livet, og mange er bare ikke så flinke at de ikke lar det gå ut over de andre som står de nærmest. Har selv tatt meg i å gjøre det, og skjerper meg hver gang jeg blir oppmerksom på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være varm/kald er en form for manipuleringsteknikk. 
 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gorilla skrev:

Å være varm/kald er en form for manipuleringsteknikk. 
 

 

Ikke nødvendigvis bevisst. 

Anonymkode: b5aca...808

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis bevisst. 

Anonymkode: b5aca...808

Nei, og det er ikke alltid det er manipulering heller, men det kan være det. Vil anbefale TS å holde øye med denne atferden. Om det skjer hele tiden og ut av ingenting, og hun blir gående på eggeskall så er det ikke ok. 
 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig slitsomt ut. Vet han hvordan humøret hans påvirker deg? Har dere snakket om det når han er i "riktig" humør? Jeg blir veldig påvirket av humøret og stemingen til de rundt meg, men det er jo ikke alle som er så var på sånt, kanskje han ikke skjønner at du blir lei deg? Vet han at du gråter når han holder på sånn? 

Anonymkode: 89ef4...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt og greit å ha en dårlig dag innimellom. Men da sier man det når partneren tar det opp. F.eks. "Jeg har det litt stressende på jobb for tiden. Beklager at det gikk ut over deg. Jeg trenger litt fred i dag, men jeg forsikrer deg om at det ikke er du som er problemet"

Slik oppførsel han driver med er ikke greit, og du bør fortelle han hvordan det påvirker deg psykisk. Hva han sier til det, og hva han gjør med det, sier noe om fremtiden dere har, og hvor mye han bryr seg om deg.

Anonymkode: 39b8d...c4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres utrolig slitsomt ut. Vet han hvordan humøret hans påvirker deg? Har dere snakket om det når han er i "riktig" humør? Jeg blir veldig påvirket av humøret og stemingen til de rundt meg, men det er jo ikke alle som er så var på sånt, kanskje han ikke skjønner at du blir lei deg? Vet han at du gråter når han holder på sånn? 

Anonymkode: 89ef4...861

Jeg prøver å ta det opp på de gode dagene, der han er i esset og gjerne har ei kald en. Men han vil ikke snakke om noe. Han blir rett og slett gretten av å prate om følelser. Lite tolerant rett og slett. Det er veldig slitsomt når han er der, men nå er han heldigvis ikke for ofte der.

Jeg har vært nedstemt nesten i hele dag (fordi det gir meg ekstremt med negative tanker). Er i humøret nå igjen, fordi samboeren heldigvis har klart å rette humøret sitt. 

Takk som spør. :)

Anonymkode: e7bd2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gorilla skrev:

Nei, og det er ikke alltid det er manipulering heller, men det kan være det. Vil anbefale TS å holde øye med denne atferden. Om det skjer hele tiden og ut av ingenting, og hun blir gående på eggeskall så er det ikke ok. 
 

 

Jeg har levd med denne mannen i 8år. Hvis jeg spør noen bekjente hvordan han er, vil nesten alle si at "for en blid mann" smittende latter osv. Men jeg som lever oppi han vet at det er noe opp og ned. Hvorfor våkner han opp og nærmest har "bestemt" at idag vil jeg være sur. Det var vel noe som irriterte han? Også så iskald! 

Som sagt, nå er han i et tålig humør igjen. Det føltes nesten som at han innså dette litt selv. Han kjøpte brus og sjokolade til meg på butikken etter jeg var på treningstur i ettermiddag. Ts

Anonymkode: e7bd2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen i huset her er helt lik, opp og ned i løpet av uka, ofte mange ganger. Han er snill som dagen er lang og sier aldri noe slemt, men på dårlige dager er det som om han har en mørk sky rundt seg og det blir "lavtrykk" i stua. Skikkelig slitsomt. Det hjalp litt når jeg klarte å sette fingeren på spesifikke ting jeg synes var vanskelig på dårlige dager. For eksempel at han ikke så på meg, som om jeg ikke finnes, og ikke snakket til meg i hele setninger, bare ett ord her og der. Vi klarte å bli enige om at jeg skal snakke mindre til ham (jeg kan få litt munndiaré hvis noen ikke har det bra, prøve å muntre dem opp osv) og at han skal snakke litt mer til meg. Det har virket litt. Jeg merker i hvert fall at han prøver, og det setter jeg pris på. 

Det hender også jeg kan si "Jeg forstår at du har en skikkelig dårlig dag og da er det helt greit å ikke late som om du har en god dag, men husk at jeg ikke har gjort deg noe galt. Du er viktig men jeg er like viktig.". Da mykner han ofte til. Det siste der er faktisk superviktig at du minner både deg selv og ham på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snop skrev:

Mannen i huset her er helt lik, opp og ned i løpet av uka, ofte mange ganger. Han er snill som dagen er lang og sier aldri noe slemt, men på dårlige dager er det som om han har en mørk sky rundt seg og det blir "lavtrykk" i stua. Skikkelig slitsomt. Det hjalp litt når jeg klarte å sette fingeren på spesifikke ting jeg synes var vanskelig på dårlige dager. For eksempel at han ikke så på meg, som om jeg ikke finnes, og ikke snakket til meg i hele setninger, bare ett ord her og der. Vi klarte å bli enige om at jeg skal snakke mindre til ham (jeg kan få litt munndiaré hvis noen ikke har det bra, prøve å muntre dem opp osv) og at han skal snakke litt mer til meg. Det har virket litt. Jeg merker i hvert fall at han prøver, og det setter jeg pris på. 

Det hender også jeg kan si "Jeg forstår at du har en skikkelig dårlig dag og da er det helt greit å ikke late som om du har en god dag, men husk at jeg ikke har gjort deg noe galt. Du er viktig men jeg er like viktig.". Da mykner han ofte til. Det siste der er faktisk superviktig at du minner både deg selv og ham på. 

Takk. Jeg får prøve det ut😅 Utrolig stabukk itillegg og alt hjelper igrunnen lite. Kan alderen ha en årsak på svingende humør? 

Anonymkode: e7bd2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg får prøve det ut😅 Utrolig stabukk itillegg og alt hjelper igrunnen lite. Kan alderen ha en årsak på svingende humør? 

Anonymkode: e7bd2...575

Jeg aner ikke, hehe. Jeg mistenker at min har vært sånn hele livet og at han har fått "lov" til det og derfor ikke tenker over hvordan det påvirker andre. Han minner meg om meg selv som hormonell og generelt misfornøyd tenåring som ikke kunne brydd meg mindre om hvordan humøret og holdningen min påvirket de andre i hjemmet. 

Men ja, hvis dere ikke har gjort det allerede kan det være kjempelurt å kartlegge veldig spesifikke ting du trenger når han har en dårlig dag, men selvfølgelig også hva han trenger på slike dager - da blir det mer om hvordan dere kan fungere godt sammen enn at han må skjerpe seg (selv om vi vet at det er han som må skjerpe seg, hehe!) ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må også jobbe med dine egne grenser. Hvor slutter HAN og hvor begynner DU? Du må ikke la hans humør bestemme hvilket humør du skal være i. Du har lov til å være glad selv om han er sur. (Ja, han skal også ta hensyn, og ikke la sitt dårlige humør gå ut over andre)

Var du slik i barndommen også? Målte stemningen i hjemmet, og tilpasset humøret ditt deretter? Kjenner meg selv igjen i deg, og vet at jeg var slik som barn også. Spesielt med ei venninne som var veldig opp og ned i humøret.

Anonymkode: 39b8d...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må også jobbe med dine egne grenser. Hvor slutter HAN og hvor begynner DU? Du må ikke la hans humør bestemme hvilket humør du skal være i. Du har lov til å være glad selv om han er sur. (Ja, han skal også ta hensyn, og ikke la sitt dårlige humør gå ut over andre)

Var du slik i barndommen også? Målte stemningen i hjemmet, og tilpasset humøret ditt deretter? Kjenner meg selv igjen i deg, og vet at jeg var slik som barn også. Spesielt med ei venninne som var veldig opp og ned i humøret.

Anonymkode: 39b8d...c4e

Ja igrunnen så var jeg det. Er sjeldent langsur, og har ikke igrunnen hele dårlige dager. Heller mer timer. Kan stå opp å kjenne meg irritabel, men det synes ikke. Jeg lar ikke mitt humør påvirke andre, men jeg blir påvirket av sure folk. Da blir jeg mer negativ enn sur. Kan ikke folk bare bære blide og glade utad?😅 

Mye enklere for alle! Nå sier mamma at jeg er superenkel ift det å være sur. Er sjeldent sur. Er det lov å si?? 

Anonymkode: e7bd2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har blitt sånn med årene,  så er han jo i rett alder for å få en midtlivskrise nå. Hvis han grubler mye, og ikke er fornøyd med livet, eller helt vet hvordan han skal gripe det an, så kan det slå ut på alle slags måter.  

Hun dama på jobben har kanskje ikke noe med det å gjøre,  men det at hun er 20 år eldre enn deg, trenger ikke ha noen ting å si hvis de har god personkjemi, og særlig hvis det bare er et seksuelt forhold. 

Anonymkode: d6007...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Huff jeg grøsser over tanken. Jeg vet de har hygget seg på julebord osv. Hun er ei likanes dame, men hele 20 år eldre enn meg og har tenkt hjn er for gammel igrunnen.

Jeg er observant, men har heldigvis ikke anklaget han. Jeg er innerst inne noe redd for de to, uten at jeg egentlig trenger å være det. Litt vondt magefølelse bare. 

Anonymkode: e7bd2...575

Mange menn tenner på og liker eldre damer, så alder er virkelig ikke noe hindring der.Ikke alltid de liker bare yngre kvinner. Sånn til opplysning. Stol på magefølelsen din.

Anonymkode: 111e4...4ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...