Gå til innhold

Venninne som er narsissist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble kjent med ei for 2 år siden, og vi ble venninner. Hun var veldig sjarmerende og morsom på mange måter, så jeg likte henne også. Men har hatt en litt rar følelse hele veien. 
hun forteller meg ukentlig hvor smart hun er. ( hun har høy utdannelse ) alle personer om omtaler i livet sitt starter Hun med å fortelle om hvor smart de er. Hun har kun venner som er beleste og ekstremt smarte. Doktorgrad smart. 
er ikke det en merkelig ting å si? Og være opptatt av? 
å være smart handler jo ikke om hvor mange bøker en har lest? 
hun er både selvopptatt, og hun bruker andre. 
tok en narsissist test på nettet i går ang henne og det ble full score. 
jeg sitter her helt kvalm.. jeg tror faktisk hun er narsissist. 
har hatt en ekkel følelse lenge. I dette vennskapet har ikke jeg vært framhevet i det hele tatt. Det er kun henne og hvor smart hun er. Og alle de smarte vennene hennes. 
jeg er helt skremt etter at jeg las om narsissisme. Alt stemte jo.. 

andre som har hatt venninner som er narrsisist? 

Anonymkode: 39682...9a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Boron

Hennes væremåte kræsjer tydelig med din væremåte. Dette vennskapet virker ikke sunt for deg.

Du vet at vennskap ikke er bindende, og at du ikke trenger å være venninne med henne hvis du ikke vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Boron skrev:

Hennes væremåte kræsjer tydelig med din væremåte. Dette vennskapet virker ikke sunt for deg.

Du vet at vennskap ikke er bindende, og at du ikke trenger å være venninne med henne hvis du ikke vil?

Men lurer på om jeg faktisk har blitt utsatt for en narsissist.. ? I ett vennskap. 

Anonymkode: 39682...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narsissister er jo også mennesker, så om du føler du får noe ut a vennskapet, så er det jo ingen grunn til å kutte det ut. Bare husk at dette er en person som ikke har empati, så ikke sett deg selv i situasjoner som gjør deg avhengig av henne, ikke fortell henne for personlige ting om deg selv, og ikke sett deg i en situasjon med henne hvor du ikke kan dra når du vil.

Anonymkode: 85c11...df7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boron
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men lurer på om jeg faktisk har blitt utsatt for en narsissist.. ? I ett vennskap. 

Anonymkode: 39682...9a3

Det er vanskelig å si. Narsissisme er en tung diagnose. At hun er sær, har selvtillit og er egosentrert er ikke direkte konkluderende for narsissisme. Du testet henne på nettet, sier du. Slike tester må du likevel ta med en klype salt. Puncher man inn en hvilken som helst person med høy selvtillit og stort ego, scorer man automatisk høyt på slike tester. 

Det du burde ta i betraktning er hvordan hun er mot deg og hva dette gjør med deg. Uavhengig "diagnose". Plager hennes oppførsel deg, skader det deg eller bryter deg ned, så er ikke vennskapet sunt for deg og du burde komme deg ut av det. Hvis du ikke merker til dette og hennes væremåte ellers er OK for deg, så betyr "diagnosen" jo ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men lurer på om jeg faktisk har blitt utsatt for en narsissist.. ? I ett vennskap. 

Anonymkode: 39682...9a3

Det kan godt hende. Det viktigste er at du reagerer på noe, og det skal du ta på alvor. Kutt henne ut først som sist. Ikke unnskyld alt mulig eller vent i 20 år som jeg gjorde med en narsissistisk venn. 

Anonymkode: 49bd9...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende. Det viktigste er at du reagerer på noe, og det skal du ta på alvor. Kutt henne ut først som sist. Ikke unnskyld alt mulig eller vent i 20 år som jeg gjorde med en narsissistisk venn. 

Anonymkode: 49bd9...e0d

Hun bryr seg ikke om meg. Det er bare henne. Varsellampen har begynt å lyse.. har ikke merket det før nå.. sånn skikkelig 

Anonymkode: 39682...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun bryr seg ikke om meg. Det er bare henne. Varsellampen har begynt å lyse.. har ikke merket det før nå.. sånn skikkelig 

Anonymkode: 39682...9a3

Ikke overse den varsellampen!

Anonymkode: 49bd9...e0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flirer litt her, «utsatt for en narsissist».. høres så voldsomt ut. 
Men, hun virker ikke til å være my cup of tea, I must say. Narsissist eller ei. 

Anonymkode: 6d71a...709

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de narsisst-testene kan jo stemme på hvem som helst hvis man allerede mistenker at de er det. Blir en slags confirmation bias, så det ville jeg ikke tenkt så mye på hvis jeg var deg. Alle kjipe mennesker er ikke narsissister.

Uansett, dropp vennskapet, det gir deg jo ingenting positivt. Hun trenger ikke være hverken det ene eller andre for at du skal rettferdiggjøre at du ikke vil være venn med henne. Det er en del av livet å få venner man finner ut at man egentlig ikke klaffer med - og å kutte ut disse. 

Anonymkode: 6c981...b52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Ts beskriver er narsissistiske trekk. Om hun har noen trekk eller har en fullblods narsissistisk personlighetsforstyrrelse er ikke viktig. Det viktige er at ts har fanget opp en del atferd som gjør at dette er en person man bør holde seg unna. Anbefaler derfor ts å bare forsvinne på mest mulig stille og usynlig måte. Venninna vil ikke bli endre seg til det bedre. Finn andre venner! 

Anonymkode: 49bd9...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble kjent med ei for 2 år siden, og vi ble venninner. Hun var veldig sjarmerende og morsom på mange måter, så jeg likte henne også. Men har hatt en litt rar følelse hele veien. 
hun forteller meg ukentlig hvor smart hun er. ( hun har høy utdannelse ) alle personer om omtaler i livet sitt starter Hun med å fortelle om hvor smart de er. Hun har kun venner som er beleste og ekstremt smarte. Doktorgrad smart. 
er ikke det en merkelig ting å si? Og være opptatt av? 
å være smart handler jo ikke om hvor mange bøker en har lest? 
hun er både selvopptatt, og hun bruker andre. 
tok en narsissist test på nettet i går ang henne og det ble full score. 
jeg sitter her helt kvalm.. jeg tror faktisk hun er narsissist. 
har hatt en ekkel følelse lenge. I dette vennskapet har ikke jeg vært framhevet i det hele tatt. Det er kun henne og hvor smart hun er. Og alle de smarte vennene hennes. 
jeg er helt skremt etter at jeg las om narsissisme. Alt stemte jo.. 

andre som har hatt venninner som er narrsisist? 

Anonymkode: 39682...9a3

Fjerndiagnostisering er det ingen som har lov til. Og det å sette diagnoser ellers er kun forbeholdt profesjonelle.

Men bortsett fra det så høres hun ut som ei venninne du bør komme deg bort fra. Vær glad hun kun er venninne og ikke noen du sitter fast med med både barn, økonomi og hus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tutte skrev:

Fjerndiagnostisering er det ingen som har lov til. Og det å sette diagnoser ellers er kun forbeholdt profesjonelle.

Men bortsett fra det så høres hun ut som ei venninne du bør komme deg bort fra. Vær glad hun kun er venninne og ikke noen du sitter fast med med både barn, økonomi og hus.

Hvem som helst har lov til å fjerndiagnostisere jo. Men det skal alltid komme diagnosepoliti i slike tråder. Dessuten finnes det folk som skriver i disse trådene som har kompetanse. 

Anonymkode: 49bd9...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som helst har lov til å fjerndiagnostisere jo. Men det skal alltid komme diagnosepoliti i slike tråder. Dessuten finnes det folk som skriver i disse trådene som har kompetanse. 

Anonymkode: 49bd9...e0d

Nei, å sette diagnoser er kun forbeholdt profesjonelle og kan ikke settes av hvem som helst. Kan jo si hva man synes det høres ut som, men det blir jo bare synsing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som helst har lov til å fjerndiagnostisere jo. Men det skal alltid komme diagnosepoliti i slike tråder. Dessuten finnes det folk som skriver i disse trådene som har kompetanse. 

Anonymkode: 49bd9...e0d

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som helst har lov til å fjerndiagnostisere jo. Men det skal alltid komme diagnosepoliti i slike tråder. Dessuten finnes det folk som skriver i disse trådene som har kompetanse. 

Anonymkode: 49bd9...e0d

 

Ingen profesjonell med selvrespekt påstår noe så dumt. Bare det at du tror at profesjonelle er spåkoner over nett, og setter diagnoser ut i fra null erfaring og prat med personen, sier alt om deg. Du vet ikke hva du snakker om. Det er nok du som er narsissisten her. 

Anonymkode: 4f3eb...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tutte skrev:

Fjerndiagnostisering er det ingen som har lov til. Og det å sette diagnoser ellers er kun forbeholdt profesjonelle.

Men bortsett fra det så høres hun ut som ei venninne du bør komme deg bort fra. Vær glad hun kun er venninne og ikke noen du sitter fast med med både barn, økonomi og hus.

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som helst har lov til å fjerndiagnostisere jo. Men det skal alltid komme diagnosepoliti i slike tråder. Dessuten finnes det folk som skriver i disse trådene som har kompetanse. 

Anonymkode: 49bd9...e0d

Kanskje hun vet at du er litt simplere i tankegang, og derfor snakker om å være smart. En smart person hadde aldri sagt noe så sært, og ulogisk.

Å ta en grad er ikke det samme som å "ha lest mange bøker". Klart en med doktorgrad er smartere enn deg. De har jo bevist det. Mens du tror du kan fjerndiagnostisere folk😳

Anonymkode: 4f3eb...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Tutte skrev:

Fjerndiagnostisering er det ingen som har lov til. Og det å sette diagnoser ellers er kun forbeholdt profesjonelle.

Men bortsett fra det så høres hun ut som ei venninne du bør komme deg bort fra. Vær glad hun kun er venninne og ikke noen du sitter fast med med både barn, økonomi og hus.

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som helst har lov til å fjerndiagnostisere jo. Men det skal alltid komme diagnosepoliti i slike tråder. Dessuten finnes det folk som skriver i disse trådene som har kompetanse. 

Anonymkode: 49bd9...e0d

Kanskje hun vet at du er litt simplere i tankegang, og derfor snakker om å være smart. En smart person hadde aldri sagt noe så sært, og ulogisk.

Å ta en grad er ikke det samme som å "ha lest mange bøker". Klart en med doktorgrad er smartere enn deg. De har jo bevist det. Mens du tror du kan fjerndiagnostisere folk😳

Anonymkode: 4f3eb...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Kanskje hun vet at du er litt simplere i tankegang, og derfor snakker om å være smart. En smart person hadde aldri sagt noe så sært, og ulogisk.

Å ta en grad er ikke det samme som å "ha lest mange bøker". Klart en med doktorgrad er smartere enn deg. De har jo bevist det. Mens du tror du kan fjerndiagnostisere folk😳

Anonymkode: 4f3eb...8a7

Denne person dette gjelder kaller seg selv smart. Hun sette diagnoser på eksene sine ut fra denne siden jeg tok det på.. så da er hun hvertfall ikke noen smartere. 
det er stor forskjell å være boksmart og det å være sosial smart 

Anonymkode: 39682...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne person dette gjelder kaller seg selv smart. Hun sette diagnoser på eksene sine ut fra denne siden jeg tok det på.. så da er hun hvertfall ikke noen smartere. 
det er stor forskjell å være boksmart og det å være sosial smart 

Anonymkode: 39682...9a3

Hvem som helst an virke gal med tanke på hvor mange diagnoser som finnes. Den boken er like tjukk som en bibel, om ikke tjukkere.

Anonymkode: 4f3eb...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som helst har lov til å fjerndiagnostisere jo. Men det skal alltid komme diagnosepoliti i slike tråder. Dessuten finnes det folk som skriver i disse trådene som har kompetanse. 

Anonymkode: 49bd9...e0d

Vi vet ingenting om noen som skriver i tråden har kompetanse eller ikke. Selv om noen sier at de f.eks er psykolog her inne så trenger det ikke å bety at det er sant. 🤷‍♀️

Anonymkode: 80450...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...