Gå til innhold

Fretex sine brukte klær er dyrere enn nye!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 3.5.2020 den 5.23, AnonymBruker skrev:

Det har vært artikler om det før og grunnen for at det er slik er at Fretex fører standard satser på klesplaggene. Det du viser til er jo merkeklær eller vintage, og selvsagt koster det deretter. Jeg leverer alltid klærne mine til Fretex. Har levert både merkeklær og klær fra billigkjeder. Jeg liker at klærne mine kan leve videre selv om de ikke passer meg lenger, samtidig som jeg støtter en god sak. Har selv funnet fine kupp der så det er jo godt mulig å finne en skatt eller to, selv om de har blitt mer bevisst på markedsverdien til merkeklær. Jeg fant feks en kjole fra Chloé der til bare en brøkdel av nypris.

Anonymkode: 98cdf...999

Og hva er så vintage med en helt vanlig t-skjorte fra HM til kr 199,-, som er den samme prisen HM tar?

Anonymkode: 8cc1b...f6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Når brukte klær blir så dyre, er det vanskeligere å donere klær gratis. Man kan jo tenke at man heller skal tjene penger på å selge plagget selv - Eller man vet at man ikke har råd til å kjøpe nye klær på Fretex, så man beholder klærne selv med tanken om å sy dem om....

Man vet jo at Fretex tar veldig mye for brukte klær. Jeg har hele tiden tenkt at poenget med Fretex/kjøpe brukt var at man kunne finne skikkelige ting til en billig penge - gjøre et "kupp". Slik var det jo for 20 - 25 år siden. Jeg vet ikke akkurat når Fretex ble så dyre - men det har vel skjedd i løpet av de 5 siste årene... Eller har de alltid vært så dyre?

Føles ikke like greit å kjøpe 10-år gammel mote på Fretex for 99, - .. Billigkjedene selger helt nye ting for samme pris... Kanskje greit at jeg ikke hadde råd til å kjøpe så mye som før sist jeg var på Fretex... Men følte meg utrolig dum som hadde kjøpt klær for 99,- pr plagg på Fretex når jeg 10 min etterpå kunne velge blant flotte helt nye ting på HM for ca samme sum. Veldig mye ligger mellom 49-199 kr på HM- og når HM har salg...kan man jo få plagg ned i 30 kr … og mindre... Jeg har ikke vært tilbake på Fretex siden... og kjenner vel heller ikke for å dra tilbake dit... Tenker sirkelen stopper opp... Resirkuleringen stopper opp... når brukt blir for dyrt.

Anonymkode: a8d2c...de7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2020 den 22.09, AnonymBruker skrev:

Hvor ligger denne? 

Anonymkode: a06ae...88c

Regner med hun mener Ei hjelpende hånd i Grimstad. 

Anonymkode: 52954...17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper heller noe litt dyrere på Fretex som er second hand, enn å støtte fast fashion.

Anonymkode: 37037...aa2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, ein går då ikkje på Fretex for å kjøpe klede frå HM? Det er jo dei spesielle plagga ein er ute etter? Eg synest det er verd å tenkje over kvifor Fretex sel billigmerke så "dyrt" som dei gjer, det seier eigentleg ganske mykje om kor sjukt underprisa kleda frå billigkjeda er. Å betale 79,- for ein HM-topp på Fretex er truleg ein rimeleg pris med tanke på dei kostnadene dei har, og ikkje minst at dei skal tene pengar, men det seier all utruleg mykje om kor feil det er at ei t-trøye kostar 79,- på HM. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med Fretex i dag er jo at det nærmest ikke er noen spesielle plagg å finne. Selv i Oslo er det 98% H&M og Cubus-ræl, veldig få vintage- eller retro-skatter. En krøllete, utvasket nattkjole fra 1985 kvalifiserer ikke som en brukt-skatt.  

Så hva som egentlig er den butikkens mål og mening, sliter jeg med å se. 

Anonymkode: eaf76...a7e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI doner til Fretex. Det er svindel. Jeg har jobbet der og de overpriser eller går for ordinær pris mange ganger. Selv om de sier at de halverer prisen. Det er løgn.

Anonymkode: 22939...63a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper heller noe litt dyrere på Fretex som er second hand, enn å støtte fast fashion.

Anonymkode: 37037...aa2

Plis slutt med det. Fretex er svindel.

Anonymkode: 22939...63a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde lenge at Fretex gjorde mer godt enn de gjør. Trodde at de ga bort en del tøy som de ikke solgte i butikken, hjalp andre mennesker på andre måter, hadde folk på tiltak fra Nav og at de solgte billige klær. Så fant jeg ut gjennom å sjekke litt opp med folk som jobber der og på nett at det på ingen måte var slik.

Klærne som legges i Fretex' kasser selges, som nevnt over her til høye priser. Dette gjelder også klær fra Cubus og H&M. Det samme gjelder for andre ting de selges. Fant glass fra Ikea som var dyrere der enn nye på Ikea, og spurte om prisen på en bok og fikk oppgitt 849kr. Holdt på å gå i bakken, men fikk beskjed om at denne fikk man bare tak i hos antikvariater til den prisen. Gikk utenfor butikken og googlet. Fant den til 399kr hos et antikvariat... 

Fretex tar inn en del folk på tiltak fra Nav, men da får de kompensert en hel del av lønnen deres, så det lønner seg jo veldig å ha disse ansatt. Ikke funnet at de driver med veldedighet utover dette.. Så, temmelig overrasket! Ikke hatt gode opplevelser med dem de gangene vi har tatt kontakt for å gi bort møbler heller. De er bare opptatt av å få nyere møbler og vil ikke ha så veldig mye. 

Gir ALDRI noe mer til Fretex, og setter ikke mine føtter der inne. Synd, for det kunne jo vært så mye bedre. Men opplever at det bare er som en annen bedrift der profitt er fokus. 

Anonymkode: c64b6...0a1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hele tiden tenkt at poenget med Fretex/kjøpe brukt var at man kunne finne skikkelige ting til en billig penge - gjøre et "kupp". Slik var det jo for 20 - 25 år siden. Jeg vet ikke akkurat når Fretex ble så dyre - men det har vel skjedd i løpet av de 5 siste årene... Eller har de alltid vært så dyre?

Nei, det har ikke alltid vært så dyrt på Fretex. Før var Fretex en god bruktbutikk der man kunne gjøre noen kupp som du sier, men det er et eller annet som har skjedd de siste 5-10 årene, ja. Det virker som at de nå satser nesten utelukkende på klær - ihvertfall i den Fretexbutikken som ligger her i byen.
Jeg har omtrent slutta å gå dit fordi det har blitt så dyrt, de har nesten bare klær der og så har det vært en del tilfeller der de har vist dårlig moral.

Anonymkode: 7c2fa...e1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må eg berre spørje: kva Fretex ligg nær dykk? Eg brukar Ole Deviks veg og Universitetsgata i Oslo og den på Jessheim. Eg har funne - og finn - knallgode kjøp kvar gong eg er der. Ikkje alltid noko for meg, men ofte blir eg ståande og må ta meg saman for å ikkje å kjøpe noko som er eit kupp, men som eg ikkje treng. Ikkje minst: kva reknar de som dyrt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bingeline said:

No må eg berre spørje: kva Fretex ligg nær dykk? Eg brukar Ole Deviks veg og Universitetsgata i Oslo og den på Jessheim. Eg har funne - og finn - knallgode kjøp kvar gong eg er der. Ikkje alltid noko for meg, men ofte blir eg ståande og må ta meg saman for å ikkje å kjøpe noko som er eit kupp, men som eg ikkje treng. Ikkje minst: kva reknar de som dyrt? 

Når klær fra HM, Cubus, Zara etc selges dyrere enn de gjør nytt

Anonymkode: 5da35...28d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Bingeline skrev:

Men altså, ein går då ikkje på Fretex for å kjøpe klede frå HM? Det er jo dei spesielle plagga ein er ute etter? Eg synest det er verd å tenkje over kvifor Fretex sel billigmerke så "dyrt" som dei gjer, det seier eigentleg ganske mykje om kor sjukt underprisa kleda frå billigkjeda er. Å betale 79,- for ein HM-topp på Fretex er truleg ein rimeleg pris med tanke på dei kostnadene dei har, og ikkje minst at dei skal tene pengar, men det seier all utruleg mykje om kor feil det er at ei t-trøye kostar 79,- på HM. 

Jeg er 100% enig i hele innlegget ditt, og jeg har gjort mange kupp hos Fretex. F.eks: Dressjakke fra Boss som ser helt ubrukt ut, 140 kr. Kjempekul skinnjakke fra Rock&blue, 400 kr.  Svart pen-bukse fra Sand, helt som ny til 100 kr. Flere lange kjoler fra Cecilie Melli, Malene Birger og Dagmar til ca. 500 kr pr stk.

Jeg er veldig glad i å lete etter skatter i bruktbutikker, og går sikkert innom de i nærmiljøet ukentlig 😊 Jeg synes vanlige klesbutikker generelt er så kjedelige, eller alt for dyre for meg...  Må forresten nevne at en tur på loppis kan være lurt også. For 6-7 år siden kjøpte jeg et Lagerfeldt-skjørt og en YSL-jakke på posesalg! Det var et kupp det 😁

Anonymkode: 28586...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Bingeline skrev:

No må eg berre spørje: kva Fretex ligg nær dykk? Eg brukar Ole Deviks veg og Universitetsgata i Oslo og den på Jessheim. Eg har funne - og finn - knallgode kjøp kvar gong eg er der. Ikkje alltid noko for meg, men ofte blir eg ståande og må ta meg saman for å ikkje å kjøpe noko som er eit kupp, men som eg ikkje treng. Ikkje minst: kva reknar de som dyrt? 

Har også funnet mye fint på filialen i Universitetsgata!

Bl.a. en fin genser i 100% cashmere til 149,- og noen plagg fra små utenlandske designere.

Tipper at de som setter prisene hos Fretex tar utgangspunkt i ett eller annet merkeregister, og at en del designere som er ukjente i Norge ikke står på lista. Dermed kan man fortsatt gjøre noen kupp, men jeg er enig i at Fretex har blitt for dyrt.

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når klær fra HM, Cubus, Zara etc selges dyrere enn de gjør nytt

Anonymkode: 5da35...28d

Akkurat det er ikke helt ideelt. Er enig i at prisnivået på den typen plagg er for høyt hos Fretex, men jeg regner med at de får solgt en god del av disse varene til den prisen de har satt. Fretex blir sikkert oversvømt av fast fashion, og de klarer å få en del av disse plaggene i omløp igjen. Det siste er jo bra.

Tror feilprising skjer på alle bruktbutikker. Ett problem er kanskje Fretex‘ policy, et annet problem er at de som jobber i disse butikkene ikke alltid har et høyt kunnskapsnivå om bruktmarkedet eller gjenstandene de priser.

Min favorittbruktbutikk ble drevet av noen eldre damer som priset «moderne klær» fra Cubus og H&M veldig høyt, men solgte autentiske 50-tallskjoler til noen tiere. Kjolene var jo så gammeldagse!

En gang da jeg var der, var det en mann innom som kjøpte en Hugo Boss-dress i cashmere til 150 kr. De hadde ikke hørt om merket før, og prøvde å prakke på ham en annen dress isteden: «Denne er fra Dressmann! Du kan få den for 750 kroner, men den pleide å koste nesten 3000 kroner på kjøpesenteret her borte!».

Kjøperen var rimelig fornøyd da han gikk ut døra, og jeg forlot butikken like etterpå med noen fantastiske kjoler. Damene i bruktbutikken synes sikkert at det var rart at unge mennesker fra Oslo kom innom og ville kjøpe klær de synes var rare og umoderne.

Grunnlaget for å gjøre kupp på bruktmarkedet ofte er at du har kunnskap som ikke selger har. Det kan være kunnskap om materialvalg, kvalitet eller litt smalere merkevarer. Da finner du raskt frem til skattene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100% enig i hele innlegget ditt, og jeg har gjort mange kupp hos Fretex. F.eks: Dressjakke fra Boss som ser helt ubrukt ut, 140 kr. Kjempekul skinnjakke fra Rock&blue, 400 kr.  Svart pen-bukse fra Sand, helt som ny til 100 kr. Flere lange kjoler fra Cecilie Melli, Malene Birger og Dagmar til ca. 500 kr pr stk.

Jeg er veldig glad i å lete etter skatter i bruktbutikker, og går sikkert innom de i nærmiljøet ukentlig 😊 Jeg synes vanlige klesbutikker generelt er så kjedelige, eller alt for dyre for meg...  Må forresten nevne at en tur på loppis kan være lurt også. For 6-7 år siden kjøpte jeg et Lagerfeldt-skjørt og en YSL-jakke på posesalg! Det var et kupp det 😁

Anonymkode: 28586...104

Det er definitivt gode kjøp! Det har blitt vanskeligere å finne «gull» på Fretex, men det er absolutt mulig. Det handler litt om å ha «blikket» og litt forhåndskunnskap, tror jeg.

Kom på at jeg for noen år siden var på Fretex og så en dressbukse i et materiale som så veldig eksklusivt ut. Det var ingen merkelapp bak, men nedi buksebeinet fant jeg en lapp der det sto «Valentino» med liten skrift. Tror at det var mainline og ikke en av de billigere kolleksjonene. Kvaliteten var helt strøken.

Det kom en ansatt bort til meg og sa at jeg kunne få den til halv pris, ettersom den hadde hengt usolgt så lenge. Jeg lot den henge, ettersom det ikke var min fasong eller størrelse. Men jeg håper at noen andre fikk seg en fin bukse fra Valentino til 75 kr! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøpte selskapskjole fra Demetrios for mindre enn 200kr i Stavanger. Alltid mye fint der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine klær går rett i bosset eller noen arver de

 

Fretex; pga artikkelen

Uff; pga rike menn i afrikanske land som tjener seg enda rikere

Kirkens bymisjon; religiøs

Det er de vi har i mitt område

Anonymkode: 149bd...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2020 den 12.31, AnonymBruker skrev:

ALDRI doner til Fretex. Det er svindel. Jeg har jobbet der og de overpriser eller går for ordinær pris mange ganger. Selv om de sier at de halverer prisen. Det er løgn.

Anonymkode: 22939...63a

Jeg har begynt å kaste klærne i søpla i stedet for å gi det til Fretex. 

Anonymkode: 4edf5...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine klær går rett i bosset eller noen arver de

 

Fretex; pga artikkelen

Uff; pga rike menn i afrikanske land som tjener seg enda rikere

Kirkens bymisjon; religiøs

Det er de vi har i mitt område

Anonymkode: 149bd...c38

Fretex er også en religiøs organisasjon.

Anonymkode: 4e8e7...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...