Gå til innhold

Når er det mer naturlig at større barn sitter i forsetet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så lenge barnet oppfyller kravet om høyde og vekt. Bare lurer hva som er vanlig praksis her....

Anonymkode: 4ff03...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Våre får sitte foran når de vil og er store nok. Ved å heve setet kommer hodet høyt nok, men de voksne som skal inn i bilen etterpå, stanger hodet i karmen. Da kan de selv styre musikken, og jeg slipper å tenke på annet enn kjøring.

Anonymkode: b086d...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jenta ble brått 1,40m, da fikk hun sitte fremme. :)

Anonymkode: aeb2e...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jenta ble brått 1,40m, da fikk hun sitte fremme. :)

Veier hun nok da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye må man veie for å sitte foran? 

Anonymkode: b3c31...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe vektgrenser. Poenget er at belte og airbag skal kunne fange mennesket som eventuelt sitter der i en ulykke. Da må den personen være stor nok til å kunne bruke de sikkerhetssystemene.

Problematisk er det jo at alle disse sikkerhetssystemene er beregnet på standardmenn. Så til og med kvinner opplever større skader i ulykker enn menn, når ulykkene er helt like.

Det kan ikke vi gjøre noe med.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye må man veie for å sitte foran? 

Anonymkode: b3c31...468

Mener det er 36 kg eller minimum 140 cm høy. Står inne på tryggtrafikk.no Mitt barn er 148 cm høyt og veier 41 kg. Er da mere vanlig å la barnet sitte foran? TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker jeg var på konferanse en gang hvor en fra statens havarikommisjon hadde innlegg om trafikksikkerhet i bil. At deres barn satt i bilstol som niåring, fordi det tross alt er sikrest å sitte i baksete for barn og i tillegg i bilstol med ekstra sidebeskyttelse rundt hodet. Så lenge barnet fikk plass i stolen, ble stolen benyttet.

Anonymkode: 61546...e08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2020 den 23.53, AnonymBruker skrev:

Husker jeg var på konferanse en gang hvor en fra statens havarikommisjon hadde innlegg om trafikksikkerhet i bil. At deres barn satt i bilstol som niåring, fordi det tross alt er sikrest å sitte i baksete for barn og i tillegg i bilstol med ekstra sidebeskyttelse rundt hodet. Så lenge barnet fikk plass i stolen, ble stolen benyttet.

Anonymkode: 61546...e08

Min eldste slapp ut av bilstoler når han var 9, var ikke plass til han rett og slett. Stor for alderen, både i høyde og vekt. Min yngste er bygd helt annerledes, og kan nok sitte i bilstol lenger enn det. 

Men de får egentlig aldri lov til å sitte framme. En kort tur på butikken går fint nå og da, men stort sett må de alltid sitte bak. Siden det er så sjeldent de får sitte framme, så er det heller ikke noe mas om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.5.2020 den 10.53, AnonymBruker skrev:

Mener det er 36 kg eller minimum 140 cm høy. Står inne på tryggtrafikk.no Mitt barn er 148 cm høyt og veier 41 kg. Er da mere vanlig å la barnet sitte foran? TS

Det er 140 cm for å sitte foran aktiv airbag. Ellers er det ikke noen regler(36 kg/135 cm er så lenge de må sitte i stol eller på pute) Bare man kan slå av airbag kan de sitte i framsetet fra de er nyfødt.

Anonymkode: 210b3...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...