Gå til innhold

Hvorfor finnes det ikke ordentlig allværsdekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Menneskeheten har sendt romsonder til andre planeter. Men de klarer ikke å utvikle dekk som fungerer godt på vinteren som på sommeren.

Hvorfor?

Anonymkode: 1c704...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de fysiske mekanismene som brukes, virker mot hverandre i de ulike settingene. Det er primært tre ulike teknologier, og de kan ikke kombineres. Så det beste du kan få er en gylden middelvei.

For å få best mulig grip på tør asfalt vil du ikke ha spor, på våt asfalt må du kunne drenere vannet fort. På snøføre skal du gjøre det motsatte av vann, du ønsker å raskt samle og komprimere snøen så man kan lage ett grunnlag for grip

Endret av Druid
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Druid said:

Fordi de fysiske mekanismene som brukes, virker mot hverandre i de ulike settingene. Det er primært tre ulike teknologier, og de kan ikke kombineres. Så det beste du kan få er en gylden middelvei.

For å få best mulig grip på tør asfalt vil du ikke ha spor, på våt asfalt må du kunne drenere vannet fort. På snøføre skal du gjøre det motsatte av vann, du ønsker å raskt samle og komprimere snøen så man kan lage ett grunnlag for grip

Kunne ikke sagt det bedre selv! Veldig bra. Fysikken kan man ikke endre, uansett hvor man sender folk i verdensrommet

Anonymkode: 75f02...4d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler på at fysikken er begrensingen her. Det handler nok mer om prioriteringer. Hadde amerikanerne brukt like mye ressurser på å forske frem slike dekk som de bruker på å forske frem millitærfly, hadde du nok sett slike dekk ganske raskt.

Anonymkode: 95fe8...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Tviler på at fysikken er begrensingen her. Det handler nok mer om prioriteringer. Hadde amerikanerne brukt like mye ressurser på å forske frem slike dekk som de bruker på å forske frem millitærfly, hadde du nok sett slike dekk ganske raskt.

Anonymkode: 95fe8...c5d

Denne påstanden burde du utgreie litt mer. Det er faktisk stor fysisk forskjell å kjøre på snø og is i forhold til tørr varm asfalt som druid allerede har forklart.

En annen fysisk begrensning ligger i gummien selv, en gummiblanding som er myk ved kuldegrader vil bli for myk på sommertemperaturer og motsatt blir gummiblanding for sommerdekk for hard på vinteren. For myke gummiblandinger blir slitt veldig fort og levetiden til dekkene blir kort.

De fleste i verden kjører allerede på helårsdekk i den forstand at de bruker sommerdekk hele året. Om vi som også kjører på snø og is skulle hatt en helt annen løsning enn gummidekk ville det blitt veldig dyrt.

Anonymkode: 579a8...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne påstanden burde du utgreie litt mer. Det er faktisk stor fysisk forskjell å kjøre på snø og is i forhold til tørr varm asfalt som druid allerede har forklart.

En annen fysisk begrensning ligger i gummien selv, en gummiblanding som er myk ved kuldegrader vil bli for myk på sommertemperaturer og motsatt blir gummiblanding for sommerdekk for hard på vinteren. For myke gummiblandinger blir slitt veldig fort og levetiden til dekkene blir kort.

De fleste i verden kjører allerede på helårsdekk i den forstand at de bruker sommerdekk hele året. Om vi som også kjører på snø og is skulle hatt en helt annen løsning enn gummidekk ville det blitt veldig dyrt.

Anonymkode: 579a8...03c

På 1800-tallet var det ingen som trodde at ville være mulig for mennesker å fly. Alt man visste om fysikk på den tiden slo fast at det ville være umulig.

Men vi klarte det likevel.

Det ville ikke vært første gang menneskeheten løste et problem som tilsynelatende virket umulig. Det handler bare om ressurser og hvor mye man gidder å prioritere det. Og som du sier, de fleste i verden bruker ikke vinterdekk, så det er bare et problem for en liten gruppe bileiere.

Anonymkode: 95fe8...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er umulig å ha samme dekk for 25 plussgrader/regn kontra 10 minusgrader og snø..

Forøvrig mange idioter der ute som kjører på de piggfrie vinterdekkene sine om sommeren. Enten er de for late til å skifte dekk eller så tror de er smarte og sparer penger. Vinterdekk med sin myke gummiblanding «smelter» jo nesten opp og legges igjen på asfalten på varmt sommerføre. Da må de kjøpe nye innen kort tid..

Anonymkode: 5b18a...3bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er umulig å ha samme dekk for 25 plussgrader/regn kontra 10 minusgrader og snø..

Forøvrig mange idioter der ute som kjører på de piggfrie vinterdekkene sine om sommeren. Enten er de for late til å skifte dekk eller så tror de er smarte og sparer penger. Vinterdekk med sin myke gummiblanding «smelter» jo nesten opp og legges igjen på asfalten på varmt sommerføre. Da må de kjøpe nye innen kort tid..

Anonymkode: 5b18a...3bd

Nå er det ingen naturlov at dekk må være av gummi.

Anonymkode: 95fe8...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På 1800-tallet var det ingen som trodde at ville være mulig for mennesker å fly. Alt man visste om fysikk på den tiden slo fast at det ville være umulig.

Men vi klarte det likevel.

Det ville ikke vært første gang menneskeheten løste et problem som tilsynelatende virket umulig. Det handler bare om ressurser og hvor mye man gidder å prioritere det. Og som du sier, de fleste i verden bruker ikke vinterdekk, så det er bare et problem for en liten gruppe bileiere.

Anonymkode: 95fe8...c5d

Det er vel ikke helt riktig. De så at fuglene fløy og mange fantasere. 

På grunn av denne fysikken som det virker som du mener man kan endre med forskning, har jeg ikke tro på at man finner gode helårsdekk selv med andre materialer, men om man fant en annen måte å reise på enn hjul på asfalt (eller annet flatt dekke), kunne man sett for seg at man fant noe som funket hele året. Jeg tror likevel at dette er så dyrt og gjelder så få deler av verden at det ikke skjer med det første.

Anonymkode: 7447b...1ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det ingen naturlov at dekk må være av gummi.

Anonymkode: 95fe8...c5d

Siden du er så fantastisk god på fysikk og forskning og kommer med sånne påstander, kom opp med nye dekk vi kan bruke hele året. Ikke heng på KG og snakk tull. Du blir jo steinrik

Anonymkode: 75f02...4d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke sikkert dekk er problem (og løsning) her. Burde kanskje veier utbedres? Hvis asfaltvei hadde innebygd oppvarming/kjøling/tørking, f.eks ved hjelp av solpanel, ville vi også slippe snømåking og salting og den type ting. 🤔 Men disse veier ville vært dyre. Så kombinasjonsløsning av den type veier i tettbygde strøk pluss biler som blir transportert over på skinner over lengre distanser, er løsningen for fremtiden. 😜

Anonymkode: 03ff4...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke sikkert dekk er problem (og løsning) her. Burde kanskje veier utbedres? Hvis asfaltvei hadde innebygd oppvarming/kjøling/tørking, f.eks ved hjelp av solpanel, ville vi også slippe snømåking og salting og den type ting. 🤔 Men disse veier ville vært dyre. Så kombinasjonsløsning av den type veier i tettbygde strøk pluss biler som blir transportert over på skinner over lengre distanser, er løsningen for fremtiden. 😜

Anonymkode: 03ff4...759

skal du smelte snø med solceller i mørketiden i norge? Vi må nok bytte mellom vinterdekk og sommerdekk i lang tid fremover.

Anonymkode: 579a8...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skal du smelte snø med solceller i mørketiden i norge? Vi må nok bytte mellom vinterdekk og sommerdekk i lang tid fremover.

Anonymkode: 579a8...03c

Ja, det var en liten logisk brist i det forslaget der. Nå har vi ikke offisiell "mørketid" i de sørlige delene av landet, men her ville det nok også være litt trøblete å få nok solenergi på vinteren. 

Anonymkode: 470f4...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne påstanden burde du utgreie litt mer. Det er faktisk stor fysisk forskjell å kjøre på snø og is i forhold til tørr varm asfalt som druid allerede har forklart.

En annen fysisk begrensning ligger i gummien selv, en gummiblanding som er myk ved kuldegrader vil bli for myk på sommertemperaturer og motsatt blir gummiblanding for sommerdekk for hard på vinteren. For myke gummiblandinger blir slitt veldig fort og levetiden til dekkene blir kort.

De fleste i verden kjører allerede på helårsdekk i den forstand at de bruker sommerdekk hele året. Om vi som også kjører på snø og is skulle hatt en helt annen løsning enn gummidekk ville det blitt veldig dyrt.

Anonymkode: 579a8...03c

Det er faktisk stor fysisk forskjell på å være på jorden i forhold til på månen. Eller i verdensrommet. Allikevel greide man å sende et romskip med mennesker til månen. Hvordan forklarer du det, når så store fysiske forskjeller liksom skal umuliggjøre hele prosjektet? 

Anonymkode: 7a17b...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er faktisk stor fysisk forskjell på å være på jorden i forhold til på månen. Eller i verdensrommet. Allikevel greide man å sende et romskip med mennesker til månen. Hvordan forklarer du det, når så store fysiske forskjeller liksom skal umuliggjøre hele prosjektet? 

Anonymkode: 7a17b...be7

Er du seriøs med det argumentet?

Anonymkode: 579a8...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs med det argumentet?

Anonymkode: 579a8...03c

Var for å illustrere at store fysiske forskjeller ikke nødvendigvis er en hindring, bare man har nok ressurser. Skjønte du ikke det? 

Anonymkode: 7a17b...be7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Var for å illustrere at store fysiske forskjeller ikke nødvendigvis er en hindring, bare man har nok ressurser. Skjønte du ikke det? 

Anonymkode: 7a17b...be7

Jeg synes det er en veldig dårlig sammenligning som ikke gir noen mening. Selv måneferdene måtte forholde seg til fysikkens realiteter. Snø og is vil alltid være forskjellig fra tørr og varm asfalt. Dermed må vi alltid tilpasse oss etter forholdene.

Om argumentet ditt var at det er mulig å lage brukbare helårsdekk bare vi kaster nok penger mot problemet er jeg enig i at det må la seg løse på en måte. Som å sørge for at forholdene aldri forandrer seg, om vi hadde laget alle veier innendørs kunne vi sikkert laget dekk som bare var tilpasset tørr asfalt ved en satt temperatur. Da hadde vi sikkert fått billige dekk som varte lenge, hadde godt veigrep og var stillegående.

 

Anonymkode: 579a8...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk stor fysisk forskjell på å være på jorden i forhold til på månen. Eller i verdensrommet. Allikevel greide man å sende et romskip med mennesker til månen. Hvordan forklarer du det, når så store fysiske forskjeller liksom skal umuliggjøre hele prosjektet? 

Anonymkode: 7a17b...be7

Ingen av de veiene går hverken på sommer eller vinterføre.......skjønner ikke hvorfor du må kverrulere på dette!

Anonymkode: d6132...6c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er en veldig dårlig sammenligning som ikke gir noen mening. Selv måneferdene måtte forholde seg til fysikkens realiteter. Snø og is vil alltid være forskjellig fra tørr og varm asfalt. Dermed må vi alltid tilpasse oss etter forholdene.

Om argumentet ditt var at det er mulig å lage brukbare helårsdekk bare vi kaster nok penger mot problemet er jeg enig i at det må la seg løse på en måte. Som å sørge for at forholdene aldri forandrer seg, om vi hadde laget alle veier innendørs kunne vi sikkert laget dekk som bare var tilpasset tørr asfalt ved en satt temperatur. Da hadde vi sikkert fått billige dekk som varte lenge, hadde godt veigrep og var stillegående.

 

Anonymkode: 579a8...03c

Men det var akkurat den type problemstillinger de stod ovenfor!

"Det er fysisk umulig å lage et romfartøy som kan fly både i en atmosfære og i vakumet i verdensrommet" 

"Det er fysisk umulig å lage et romfartøy som tåler både den utrolige kulden i verdensrommet og den enorme varmepåkjenningen det vil bli utsatt for" 

Osv osv.

Disse problemene ble til slutt løst, og det var ikke med å lage innendørs vei helt til månen om du trodde det... 🙄

Men nei, det å kunne lage et dekk som både kan kjøre godt på sommer- og vinterføre, nei det er klin komplett fysisk umulig. Jaja, ekspertene på KG har talt. Da er det vel sånn. 

Anonymkode: 7a17b...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det var akkurat den type problemstillinger de stod ovenfor!

"Det er fysisk umulig å lage et romfartøy som kan fly både i en atmosfære og i vakumet i verdensrommet" 

"Det er fysisk umulig å lage et romfartøy som tåler både den utrolige kulden i verdensrommet og den enorme varmepåkjenningen det vil bli utsatt for" 

Osv osv.

Disse problemene ble til slutt løst, og det var ikke med å lage innendørs vei helt til månen om du trodde det... 🙄

Men nei, det å kunne lage et dekk som både kan kjøre godt på sommer- og vinterføre, nei det er klin komplett fysisk umulig. Jaja, ekspertene på KG har talt. Da er det vel sånn. 

Anonymkode: 7a17b...be7

Her passer jo sammenligningen med vinter og sommerdekk inn. På måneferden delte de inn reisen, først med en flersteget rakett til omløp rundt jorden. Så fløy de med et egnet farkost til månen og landet med et tredje. De tilpasset seg forholdene på samme måte som vi gjør med sommer og vinterdekk, de fløy ikke med hele raketten til månen og tilbake som med et helårsdekk.

 

Anonymkode: 579a8...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...