Gå til innhold

Hvordan klarte du å velge navn? Angret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan klarte du og mannen å velge navn til ungen egentlig!?? :klo: Har du noen gang angret på navnet til barnet? Eller tvilt på om det var riktig?

Jeg sliter med å finne de riktige navnene for ungen, både jentenavn og guttenavn.

Jeg liker veldig godt stødige, vanlige navn som Maria, Olav (men uaktuelt pga "Frost"), Christian, Eva... Ja, du skjønner kanskje hvor jeg vil. Uaktuelle navn er Maximillian, Millilena, tredoble navn, osv. Tar gjerne imot tips til fine navn!

Anonymkode: b0c86...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi var innom mange navn, mange var kjempefine, men så valgte vi et "trygt" navn, jeg ville egentlig ha et annet, og jeg stod litt med den tanken, men nå, tre år etter er jeg så glad vi valgte det navnet, hun kler det så godt ❤️ angrer ikke et sekund og navnet er nå det fineste jeg vet :)

Maria er kjempefint! 

Anonymkode: 531e5...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 som var gutt vAr veldig lett, for da hadde vi verdens fineste navn ❤️ 

nr 2 som ble jente var veldig vanskelig å finne noe fint. Så hun hadde først et navn i 5-6 uker, så byttet vi.. er veldig fornøyd med at vi byttet 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen kom på begge navn her. Til gutten var jeg helt enig med en gang, og elsker fortsatt navnet. Til jenta var jeg mer i tvil. Jeg syntes det var så mange fine navn å velge i, i forhold til guttenavn jeg syntes var fine. Mannen hadde et navn han likte godt, og så ble det det fordi jeg ikke kom på et annet navn jeg heller ville ha. Nå er hun snart 2 år og jeg liker jo navnet og det har blitt hennes, men føler fortsatt ikke det er det eneste riktige navnet som hun kunne ha fått hvis du skjønner. 

Anonymkode: 8b07d...e49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kalte ungen vår Anne, etter hans oldemor. Vi bestemte oss for navnet to uker etter at hun ble født, men hadde tenkt og grublet på navn siden lenge før jeg ble gravid.. Det er KJEMPEVANSKELIG. Selv om vi var skikkelig usikre den gang da, er det ingen tvil om at datteren vår er en Anne. Aldri angret. 

Anonymkode: 1cf00...9d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Guttenavnet var ingenting å diskutere,  det var kun det ene navnet for meg, og heldigvis var gubben enig 😁  Når jenta kom som nr to vaklet vi litt mellom to navn, men landet med en gang hun var født. Da syntes vi det ene navnet passet mye bedre enn det andre. Aldri angret, synes begge navnene er kjempefine. Gamle navn som er tidsriktige, men ikke mye brukt. Får stadig høre at jeg har valgt så fine navn til barna ☺  

Anonymkode: 4a400...e60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere opptatt av at fornavnet skal fungere med etternavnet? Så hvis man har et uvanlig etternavn så kan det bli voldsomt med et sjeldent fornavn?. Hvis du hadde en veldig vanlig og traust etternavn som Hansen/Jensen/ Berg ville du da gitt barnet navn som maximillian Vanessa,  Adelen Alice osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Førstemann her ble oppkalt etter farfar som er tradisjon i min manns familie. Andremann bestemte jeg, eller jeg insisterte veldig hardt på det navnet, så han ga seg. Han hadde ikke noe i mot det, men ville diskutere flere navn og jeg var helt urokkelig. Da vi fikk nummer tre (jente) kom han opp med et navn som jeg ikke var så begeistret for i utgangspunktet, men siden jeg hadde vært så sta på navnet til andremann så ga jeg meg hvis jeg fikk velge navn nummer to etter en tante av meg som nettopp hadde dødd. Nå liker jeg navnet hennes kjempegodt og hun bruker bare det første navnet. Barna blir til navnet sitt uansett.

Anonymkode: e2f74...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maria er kjempefint, det heter datteren vår ❤ 

Vi slet veldig med å bli enige om navn på sønnen vår. Mannen var veldig for et navn som hadde gått igjen i generasjoner, jeg hadde et annet jeg hadde likt i over ti år. Mannen hadde ingen formening/ønske om "slektsnavnet" før bare noen måneder før fødselen. Til slutt ble det et helt annet navn. Nå synes jeg det er minst like fint som navnet jeg ønsket, og det passer til han ❤

Anonymkode: 4ac44...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan klarte du og mannen å velge navn til ungen egentlig!?? :klo: Har du noen gang angret på navnet til barnet? Eller tvilt på om det var riktig?

Jeg sliter med å finne de riktige navnene for ungen, både jentenavn og guttenavn.

Jeg liker veldig godt stødige, vanlige navn som Maria, Olav (men uaktuelt pga "Frost"), Christian, Eva... Ja, du skjønner kanskje hvor jeg vil. Uaktuelle navn er Maximillian, Millilena, tredoble navn, osv. Tar gjerne imot tips til fine navn!

Anonymkode: b0c86...e29

Navn som er fine og populære i dag, er gjerne navn som var populære i oldeforeldre-generasjonen, evt besteforeldre-generasjonen. Alle gamle navn blir populære igjen, bare de blir gamle nok. 

Nå har ikke jeg barn selv, men vet at jeg ville gjerne brukt Elisa, Alvilda, Matilde, Sofie... Guttenavn er det verre med, men f.eks. Leon, Ulrik, Gabriel, Johannes...

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Mannen kom på begge navn her. Til gutten var jeg helt enig med en gang, og elsker fortsatt navnet. Til jenta var jeg mer i tvil. Jeg syntes det var så mange fine navn å velge i, i forhold til guttenavn jeg syntes var fine. Mannen hadde et navn han likte godt, og så ble det det fordi jeg ikke kom på et annet navn jeg heller ville ha. Nå er hun snart 2 år og jeg liker jo navnet og det har blitt hennes, men føler fortsatt ikke det er det eneste riktige navnet som hun kunne ha fått hvis du skjønner. 

Anonymkode: 8b07d...e49

Du får bruke det på den neste jenta du får ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med førstemann var det null problem. Har sagt helt siden jeg var barn at dersom jeg noengang får en sønn, skal han oppkalles etter min morfar, som døde da jeg var liten. Så da jeg fikk en gutt, var det ingen tvil om hva han skulle hete. Det tok litt tid å venne seg til at han het det, siden jeg forbandt det navnet kun med bestefar. Men etter noen uker ble det helt naturlig, og jeg er utrolig fornøyd med navnet. Det er et sånt "gammeldags" navn som nesten ingen under 50 heter, men det er jeg godt fornøyd med, da har han et sjeldent navn, samtidig som det er velkjent. Han sier selv også at han er veldig glad for navnet sitt (12 år gammel nå). Med nummer to var det litt vanskeligere, måtte ha et navn som var litt i samme stil som nummer en. Var innom flere alternativer, men det var først etter at han ble født at vi bestemte oss. Han "var" navnet sitt fra første stund. Er veldig fornøyd med også dette navnet.

Anonymkode: 51024...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde prøve noe litt mer unikt, hva med Anaximander, eller filosofen som lo seg til døde Chrysippus?

Skikkelig kule navn, hater at foreldrene mine Kalte meg Kristian, for alminlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik, Jakob, Gustav, Magnus, Jonas, Simon, Sander, Oskar, Øivind, Filip, Johan, Daniel, Sondre, Bendik, Lars, Andreas, Nikolai, Erik

Amalie, Jenny, Frida, Vilde, Elisa, Sunniva, Regine, Tuva, Tiril, Åsa, Lydia, Ylva, Silje, Dina, Adele, Olivia, Otilie, Lillian, Hanna, Sara, Inga, Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg og barnefar ble veldig enige om navn. Det ble Amalie. Uten at jeg visste det, ble det jenta oppkalt etter to av mine oldemødre 😍

Anonymkode: b8610...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde tre navn «på lista» før fødsel. Da babyen ble født var det ingen tvil om hvilket som passet perfekt, det var nesten litt overnaturlig. Vi var enige fra første øyeblikk, og det var egentlig det navnet som var nederst på lista av de tre. 

Anonymkode: 0eed4...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Peppsi skrev:

Nr 1 som var gutt vAr veldig lett, for da hadde vi verdens fineste navn ❤️ 

nr 2 som ble jente var veldig vanskelig å finne noe fint. Så hun hadde først et navn i 5-6 uker, så byttet vi.. er veldig fornøyd med at vi byttet 😍

Å bytte navn etter 5-6 uker ?!!? Det forstår jeg ikke. Jeg klarte ikke å bytte navn på en kattunge jeg fikk en gang, jeg. Vi prøvde, men ga opp. Han het det han het, liksom. 

For meg var det viktig å begynne å bruke navnet i alle fall de første dagene (om ikke akkurat første dagen), jeg synes det hadde mye å si sånn tilknytningsmessig. 

Har forresten aldri angret på navnet, selv om jeg i dag kunne ha valgt noe annet. På et tidspunkt slutter man jo å tenke på navnet, det bare er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bytte navn etter 5-6 uker ?!!? Det forstår jeg ikke. Jeg klarte ikke å bytte navn på en kattunge jeg fikk en gang, jeg. Vi prøvde, men ga opp. Han het det han het, liksom. 

For meg var det viktig å begynne å bruke navnet i alle fall de første dagene (om ikke akkurat første dagen), jeg synes det hadde mye å si sånn tilknytningsmessig. 

Har forresten aldri angret på navnet, selv om jeg i dag kunne ha valgt noe annet. På et tidspunkt slutter man jo å tenke på navnet, det bare er. 

Jeg følte hele veien at det var helt feil navn.. klarte ikke si navnet høyt fordi det ikke passet henne.. så var veldig befriende da vi byttet 😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På jenta var det lett, jeg hadde 5 navn jeg likte veldig godt så mannen valgte av de.

På gutten var det nesten håpløst, jeg hadde 7 navn jeg likte godt men mannen likte kun 1 av de men det nektet han på fordi hunden heter det...(leon leonberger 😛). Mannen hadde mange forslag som jeg ikke likte, vi snakker chrisander legolas og todd eon (ikke så ille da men ikke langt unna). Ble til slutt et jeg synes er ok, men skulle fortsatt ønske han het Leon.

Anonymkode: 19156...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

På jenta var det lett, jeg hadde 5 navn jeg likte veldig godt så mannen valgte av de.

På gutten var det nesten håpløst, jeg hadde 7 navn jeg likte godt men mannen likte kun 1 av de men det nektet han på fordi hunden heter det...(leon leonberger 😛). Mannen hadde mange forslag som jeg ikke likte, vi snakker chrisander legolas og todd eon (ikke så ille da men ikke langt unna). Ble til slutt et jeg synes er ok, men skulle fortsatt ønske han het Leon.

Anonymkode: 19156...fa4

Haha, chrisander legolas og Todd eon 🤣🤣🤣 de var jo så sukkersøte og spesielle at de nesten ble fine 😅👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert venner man seg til et hvilket som helst navn og synes det passer ideelt på eget barn, slik er vi viselig innrettet 🙂.

Dette gjelder de aller fleste. Jeg kjenner til ett tilfelle av en som byttet navn på sønnen etter et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...