Gå til innhold

Hvordan vil dere beskrive språket i rånemiljøet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan vil dere beskrive språket i rånermiljøet? Hvordan ville dere sammenlignet språket det med ungdomsspråket idag? Hva er typiske ord som rånere bruker?

Anonymkode: 9660b...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er harry språk. Typ, bannan, avvisa, og lite forfinet. Helt motsatt av forfinet og mye "høhø"- leing. Var endel rånere der jeg vokste opp, får mark av å tenke på dem.

Anonymkode: feba5...5c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er harry språk. Typ, bannan, avvisa, og lite forfinet. Helt motsatt av forfinet og mye "høhø"- leing. Var endel rånere der jeg vokste opp, får mark av å tenke på dem.

Anonymkode: feba5...5c4

Det er helt normale uttrykk utenfor rånermiljøet også....skjønner ikke helt problemet ditt der.

Anonymkode: e7fa2...0ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normale uttrykk utenfor rånermiljøet også....skjønner ikke helt problemet ditt der.

Trykk på første stavelse i fremmedord, spesielt i østlandsk (kanskje ikke like mye i trøndersk) er et typisk bredt språktrekk. Det at det ikke er et unikt målmerke for rånemiljøet, betyr ikke at det ikke et kjennetegn. Skjønner du greia? Jeg støtter at dette er et målmerke du treffer på i rånemiljøet, men det gjelder kun østnorsk og trøndersk, som er de to dialektområdene som i det hele tatt har dette målmerket. Du finner det f.eks. ikke i nordnorsk og vestnorsk, uansett hvor "harry" miljø det er snakk om. Så nøkkelen er egentlig at rånemiljøer rundt om i landet som regel snakker en bred variant av den lokale geolekten.

Endret av Pierre Gynt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vil dere beskrive språket i rånermiljøet? Hvordan ville dere sammenlignet språket det med ungdomsspråket idag? Hva er typiske ord som rånere bruker?

Anonymkode: 9660b...d55

Det spørs jo akkurat hvor i landet man møter på råneren. Rånere fra Østfold, Lillestrøm, Gudbrandsdalen, Trøndelag og Finnmark har ikke samme språket...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter den tv serien på nkr hvor de er i militære og han ene skuespilleren spiller flere roller? Er det ikke en råner med der? Eller er det jeg som tar feil? 

Stripa har jeg hørt om, det er vel ei lang gate de kjører om kapp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Hva heter den tv serien på nkr hvor de er i militære og han ene skuespilleren spiller flere roller? Er det ikke en råner med der? Eller er det jeg som tar feil? 

Stripa har jeg hørt om, det er vel ei lang gate de kjører om kapp på.

Førstegangstjenesten med Herman Flesvig? Are Ketil er vel ikke råner, og Ola Halvorsen er wigga.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, edwardnigma skrev:

Førstegangstjenesten med Herman Flesvig? Are Ketil er vel ikke råner, og Ola Halvorsen er wigga.

Nei da har jeg ikke fulgt med så godt, er det noen serie med rånere forresten? Er det ikke det da? Blander jeg det med noe annet. Det er mannen min som ser på slikt, så jeg uttaler meg sikkert fra helt feil soffakrok her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GjestSiden2006 skrev:

Nei da har jeg ikke fulgt med så godt, er det noen serie med rånere forresten? Er det ikke det da? Blander jeg det med noe annet. Det er mannen min som ser på slikt, så jeg uttaler meg sikkert fra helt feil soffakrok her...

Rådebank.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, edwardnigma skrev:

Rådebank.

Ser riktig ut fra et lite googlesøk der ja. Hadde aldri kommet på det om ikke du hjalp. Takk

Håper TS også fikk hjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Trykk på første stavelse i fremmedord, spesielt i østlandsk (kanskje ikke like mye i trøndersk) er et typisk bredt språktrekk. Det at det ikke er et unikt målmerke for rånemiljøet, betyr ikke at det ikke et kjennetegn. Skjønner du greia? Jeg støtter at dette er et målmerke du treffer på i rånemiljøet, men det gjelder kun østnorsk og trøndersk, som er de to dialektområdene som i det hele tatt har dette målmerket. Du finner det f.eks. ikke i nordnorsk og vestnorsk, uansett hvor "harry" miljø det er snakk om. Så nøkkelen er egentlig at rånemiljøer rundt om i landet som regel snakker en bred variant av den lokale geolekten.

Skjønte over hodet ikke noen ting det du liret ut av deg. Det jeg skulle fram til, er at det er dagligtale for et stort geografisk område å si bannan og avvisa. Ferdig snakka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte over hodet ikke noen ting det du liret ut av deg. Det jeg skulle fram til, er at det er dagligtale for et stort geografisk område å si bannan og avvisa. Ferdig snakka!

For å si det slik jeg ville ha sagt til en ungdomsskoleelev: Hvis du er i et dialektområde der man finner språktrekk som bannan og mussikk, så kan du være sikker på at rånerne i det området sier det. Derimot er det ikke sikkert at "overklassen" sier det. Men igjen, dialekter er et komplekst felt, og det er alltid unntak og variasjoner. Det er som sagt ikke mulig å si at "sånn snakker alle rånere". Det må ses fra område til område. F.eks. er det temmelig sikkert at råneren fra Askim sier "bannan", mens bankdirektøren fra Askim sier "banan", og så kan det godt hende at både råneren og bankdirektøren fra Levanger sier "bannan".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i Indre Østfold. Hører ikke så stor forskjell på rånere, ræggere og andre folk her, føler jeg. Synes det er lettere å se forskjell. Veldig mye joggebukser med påsydde dollar-sedler og hårvoks under caps 2008-style som florerer nå.

Siden noen tok opp det med bannan og avvisa, så kan jeg nevne at jeg opprinnelig er fra nabokommunen og snakker mye bredere enn bråkebanden her gjør. Så nei, det er ikke nødvendigvis typisk råner-språk. 😛

Anonymkode: 063e4...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bor i Indre Østfold. Hører ikke så stor forskjell på rånere, ræggere og andre folk her, føler jeg. Synes det er lettere å se forskjell. Veldig mye joggebukser med påsydde dollar-sedler og hårvoks under caps 2008-style som florerer nå.

Siden noen tok opp det med bannan og avvisa, så kan jeg nevne at jeg opprinnelig er fra nabokommunen og snakker mye bredere enn bråkebanden her gjør. Så nei, det er ikke nødvendigvis typisk råner-språk. 😛

Anonymkode: 063e4...cab

Ikke bare der du bor det snakkes på den måten, samme her også men det var ikke alle som skjønte dèt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare der du bor det snakkes på den måten, samme her også men det var ikke alle som skjønte dèt.

Du:

"Jeg skjønner ikke hva du mener"

Også du:

"Folk her skjønner ikke hva jeg mener"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Vet ikke, vanlig, vil jeg si. Mye banning og snakker rett fra levra. Bruker ikke omg, serr osv slik som andre gjør 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 timer siden, Pierre Gynt skrev:

Du:

"Jeg skjønner ikke hva du mener"

Også du:

"Folk her skjønner ikke hva jeg mener"

Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...