AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Altså.. ila de siste månedene har jeg slitt noe voldsomt med forstoppelse...! vanligvis, ift meg så er min normale avføring 1-3 ganger om dagen. for tiden har det plutselig vært slik at en dag får jeg avført normalt. Men ila samme dag ,- og resten av uka, føler jeg at jeg har avføringen rett ved «utgangen», og jeg sliter som f med å få det presset ut!! Og det er utrolig frustrerende fordi jeg vet jeg har noe som må ut.. og uansett hvor hardt jeg presser så er det helt umulig.. man skulle tro nervesystemet mellom hjerne og baken er helt svekket heh... hva i alle dager skal jeg gjøre? Har kjørt movikol kur på 2 uker elno etter befaling fra lege men hjalp ikke noe særlig .. virkelig ikke gøy når jeg sliter med dette daglig for tiden.. og ja.. avføringen kommer ut i form av små harde klumper.. Er dette altså «bare» forstoppelse..? hva er det som hjelper i min situasjon..? hilsen frustrert jente på 27 Anonymkode: a7eba...1c5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Se på kostholdet ditt. Kanskje du ikke tåler løk, melk, hvetemel/rug/bygg eller egg? Les om lav fodmap kosthold Anonymkode: 5e463...6b2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 Og av blodprøver fikk jeg mangel av jern og dvit. Har tatt tablettene i 2 mnd men fortsatt hjelper det ikke på fordøyelsen... ikke interessert i foodmap, har sunt kosthold sånn sett og avstår fra ren melk.. vil gjerne høre fra dere andre .. Anonymkode: a7eba...1c5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 Aldri vært noe jeg reagerte på før som jeg skal reagere på nå.. ts Anonymkode: a7eba...1c5
Bombibit Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: hva i alle dager skal jeg gjøre? Beveg deg, gå tur og hold tempo. Spis svisker, bringebær og fiberrik mat. Og drikk mye vann.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 Jerntabletter kan virke forstoppende... Anonymkode: e15e5...e9b
Gjest Blondie65 Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 Dette er nok jerntablettene ja. Kjenner igjen dette fra den gangen jeg gikk på dem. Snakk med legen og hør om du kan få et annet alternativ?
Tough cookie Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 Aminojern heter jerntabletter som ikke påvirker magen negativt.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 Prøv noen andre jerntabletter. For meg fungerer «aminojern» bedre og gir meg mindre forstoppelse. Anonymkode: ebf1a...2b8 2
Gjest Peanut Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 Jeg bruker bare Cevita Jern som man får kjøpt på Meny. De har og C-vitamin i seg. Slet med noe før men etter bruk av de så går jeg 1-4 ganger om dagen.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 Men jeg slett med forstoppelsen før jeg begynte å gå på jern, vit D og C .. ts Anonymkode: a7eba...1c5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Bruker ferromax jerntabletter... kan de føre til forstoppelse..? leste at ved økt opptak av vit c (har 1000mcg) kan gi diaree men tvert imot hos meg .. ts Anonymkode: a7eba...1c5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 Tar dessuten jerntablettene annenhver dag.. ts Anonymkode: a7eba...1c5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 Bytt tabletter til de som er nevnt over her. Vanlig å bli hard i magen, men noen blir helt ekstremt hard. Anonymkode: b7c0f...514 1
vikilLJA Skrevet 27. april 2020 #15 Skrevet 27. april 2020 En dame som plages med kronisk treg mage tipset meg om havregrøt. Hun ble ikke forstoppet hvis hun spiste det hver dag. Når hard avf. er helt i åpninga, så hjelper det ikke med svisker. Har hatt skikkelig forstoppelse noen ganger. Eneste som hjalp på å få det ut, var å trykke fingre rundt åpningen å pressa det ut. Sorry for ekle detaljer. Man skal ikke presse for lenge på do da det går utover bekkenbunnsmusklatur . Ta en pause, prøv på nytt igjen.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #16 Skrevet 27. april 2020 jente 27 ? drite 3 ganger daglig ? Anonymkode: 3a060...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #17 Skrevet 27. april 2020 Du må til legen igjen. Hvis du har et vanlig kosthold med nok fiber og vann, og er flink til å bevege deg, burde det holde. Det kan ligge noe mer alvorlig bak. Anonymkode: 01dd5...48b
skruf Skrevet 27. april 2020 #18 Skrevet 27. april 2020 Trener du eller beveger du deg nok? Aktivitet er viktig for regelmessig avføring. Drikker du nok vann? Nok inntak av væske er også viktig for normal avføring, særlig hvis du spiser endel fiber. Spiser du mye fiberrik mat uten å få i deg nok vann så vil fiber få motsatt effekt og vil bli som murstein i magen. Som flere skriver så kan jerntilskuddet være en årsak til treg mage, men siden du skriver at du var plaget med forstoppelse før du begynte med jerntabletter så kan det være lurt å se om det er andre årsaker til treg mage. Som f.eks fiberrikt kosthold og for lite væskeinntak samt for lite mosjon. Står du på noen andre faste medisiner enn jern som kan ha forstoppelse som bivirkning? Enkelte typer smertestillende gir f.eks treg mage. På helsekost, mulig apotek også, får du kjøpt et produkt som heter frukt&fiber. Dette er veldig effektivt; du tygger en tablett og drikker en halvliter vann før leggetid, neste morgen vil du mest sannsynlig gå på do. Frukt&fiber er trygt å bruke siden det ikke gir slapp tarmperistaltikk ved lengre tids bruk. Du kan også bruke dulphalac/lactulose daglig for å forebygge forstoppelse, dette er også ufarlig å bruke over et lengre tidsrom. Men akkurat nå bør du få bukt med den akutte forstoppelsen før du begynner med forebyggende tiltak. På apoteket får du kjøpt microlax, det er en liten tube som du fører inn i endetarmen og som virker umiddelbart. Sitter avføringen som en plugg lengre opp i tarmen i tillegg til endetarmen så bør du også ta avføringstabletter (dulcolax) i tillegg til miniklyx sånn at du får løst opp forstoppelsen fra begge veier. Når du har fått tømt tarmen så bør du begynne med forebyggende tiltak for å unngå ny forstoppelse siden det har vært vedvarende over et lengre tidsrom. Både dulcolax, microlax og dulphalac/lactulose er reseptfritt, men det kan kanskje være betryggende for deg om du kontakter lege vedrørende tiltak for å forebygge ny forstoppelse
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #19 Skrevet 27. april 2020 Hvis det sitter ytterst, kan det være verdt å prøve Microlax, det fungerer på meg når jeg har det samme problemet. Anonymkode: acc20...748
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #20 Skrevet 27. april 2020 Forstoppelse, mangel på d vitamin og jern er typiske lavt stoffskifte symptomer. Er du sliten? Har tørr hud eller mistet mer hår og øyebrynhår enn vanlig? Anonymkode: 6f27f...c2b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå