Gå til innhold

Hva var verst av drapet på Jesus og Cæsar?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Ikke bruk romaner for å lære historie. bruk historie bøker.

41 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Brutus var ikke broren til Cæsar. men det er rykter om at han kanskje var sønnen til Cæsar. Men dette er usannsynlig siden Cæsar var bare 15 år da Brutus ble født.

Nei, ser jo nå at Julius ble født 100 f.kr og Brutus 85. f.kr., så det kan jo ikke stemme. 

Jeg gikk ikke akkurat på biblioteket og tenkte "nå skal jeg lære meg historie" og fant frem de romanene 😅 Men trodde at de største trekkene ved livet hans som var presentert i boka var korrekte likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

On 6/29/2020 at 9:04 PM, Isambard said:

Drapet på Jesus var klart verst. Han foreslo bare at folk skulle bli mindre drittsekker. 

Cæsar fortjente å bli drept etter at han:

1. Begikk folkemord på keltere for egen vinning.

2. Startet borgerkrig i Roma, avskaffet republikken og utropte seg til keiser på livstid 

Samtidig om Jesus virkelig var Guds sønn så visste han jo akkurat hvor mange som ville bli drept i Jesu navn. Sånn sett er han jo medansvarlig for samtlige som er drept pga kristendommen. 

Anonymkode: 787b9...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes nye og kontroversielle teorier om at det var romerne selv som skapte Jesus som en åndelig leder framfor en mer umiddelbart truende millitær leder. Paulus var vel romer? Dessuten trengte Konstatin å samle Romeriket til en meme, og det ble Kristendommen. 

Om Jesus er Messias så var det etter profetiene i GT meningen at han skulle lide og dø for våre synder. 

 

Som noen nevner over her var Cæsar en svært farlig mann og han gjorde seg selv til keiser på livsstid. Er det virkelig en fruktbar diskusjon å drøfte hva eller hvem sin død som var verst? 

Hadde Jesus ansvar for alle som ble drept i Kristendommens navn? Flere ble jo drept under Mao, Stalin og Pol Pot så da kan vi jo klandre Marx også. 

Anonymkode: 8ac1b...fa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 24.4.2020 den 19.08):

Hva var verst av drapet på Jesus og Cæsar? To viktige menn som ble drept for rundt 2000 år siden. Han ene ga os jula og påsken, han andre ga oss juli.  Begge ble forrådt av sine nærmeste. 

Anonymkode: 787b9...ecd

Nåvel det var den katolske som ga oss julen ikke Jesus du skjønner at julens tradisjoner bortsett fra kirken og julekrybbe har hedensk bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor imponert jeg er av CVen til Cæsar så var han i bunn og grunn bare en maktsyk og narsissistisk massemorder. Hver eneste kelter han drepte var moralsk sett verre enn drapet på ham selv.

Anonymkode: 76577...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uansett hvor imponert jeg er av CVen til Cæsar så var han i bunn og grunn bare en maktsyk og narsissistisk massemorder. Hver eneste kelter han drepte var moralsk sett verre enn drapet på ham selv.

Anonymkode: 76577...30c

det var de jo alke de som hadde makta på den tiden. Det var sånn da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er verst drapet på en ekte person (Cæsar) eller en fiktiv person (Jesus).

Svaret er Cæsar.

Anonymkode: 1b6e7...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

det var de jo alke de som hadde makta på den tiden. Det var sånn da

Hehe jo det kan man si. Men skal man først ha det perspektivet så var nok snikmord av politiske motstandere enda mer vanlig enn folkemord. Så fortsatt ikke noe sympati for Cæsar for min del.

Anonymkode: 76577...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra spørsmål. 

For meg er svaret opplagt. Cæsar var den tidens Hitler. Han utførte folkemord på keltere, startet borgergrig og gjorde seg til diktator i Roma.

De som drepte ham var helter.

Jesus var en predikant som sto for en mer human religion enn de som var før ham. Han ble drept bare for å bruke det vi kaller ytringsfrihet i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 26.4.2020 den 23.12):

Uansett føltes det sikkert veldig sårende og som et stort svik for han. Man blir jo like glad i adoptivbarn

Enig, må oppleves som er enormt svik.

Anonymkode: 28e3f...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 timer siden):

det var de jo alke de som hadde makta på den tiden. Det var sånn da

Sant. Cæsar var ikke verre enn andre krigere på den tiden. Folk elsket krig på den tiden.

Anonymkode: 28e3f...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2020 den 15.56):

Samtidig om Jesus virkelig var Guds sønn så visste han jo akkurat hvor mange som ville bli drept i Jesu navn. Sånn sett er han jo medansvarlig for samtlige som er drept pga kristendommen. 

Anonymkode: 787b9...ecd

Jesus visste også at han ville bli forrådt av Judas. Jesus valgte å dø for våre synder. Respekt til Jesus, men han valgte sin egen død.

Anonymkode: 28e3f...dee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 14.1.2022 den 20.10):

Nåvel det var den katolske som ga oss julen ikke Jesus du skjønner at julens tradisjoner bortsett fra kirken og julekrybbe har hedensk bakgrunn?

Ingen Jesus, ingen jul!

Anonymkode: 28e3f...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (6 timer siden):

 

Jesus var en predikant som sto for en mer human religion enn de som var før ham. Han ble drept bare for å bruke det vi kaller ytringsfrihet i dag.

Er ikke dette antisemittisme?

Anonymkode: 28e3f...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er verst drapet på en ekte person (Cæsar) eller en fiktiv person (Jesus).

Svaret er Cæsar.

Anonymkode: 1b6e7...bcb

Jesus er ikke en fiktiv person, nei. Er en del historikere som mener at han faktisk levde. 

Anonymkode: 7c205...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jesus er ikke en fiktiv person, nei. Er en del historikere som mener at han faktisk levde. 

Anonymkode: 7c205...301

Vil bare legge til at når man snakker om Jesus i et historisk perspektiv snakker man om den historiske Jesus. 

Anonymkode: 7c205...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er ikke dette antisemittisme?

Anonymkode: 28e3f...dee

Har ikke peiling. Jeg bare skriver det jeg tenker.

Jesus var i mot steining av utro kvinner for eksempel, og det er jeg også.

Han hadde lave standarder, og så litt stort på at folk gjør dumme ting. Akkurat som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...