Silva Pluvialis Skrevet 23. april 2020 #1 Skrevet 23. april 2020 (endret) . Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #2 Skrevet 23. april 2020 For det første, det er ikke sikkert at telefonen din måler riktig puls. For det andre så kan det også være normalt å ha puls opp til omkring 100, uten at det er skadelig eller tyder på noe sykdom. Grunnen til at pulsen er 130 når du tar buss, kan være fordi du er nervøs? Kanskje du er litt nervøs for det sosiale, kanskje du er redd for å glemme å trykke på av-knappen, kanskje du prøver å ikke glemme noe, osv. Da øker pulsen litt. Trenger ikke alltid være bevisst. Jeg tror ikke jeg ville stolt på en telefon å måle puls, jeg hadde nok heller stolt på ei pulsklokke eller noe liknende. Da kan du måle litt oftere og mer nøyaktig. Hvis det da viser seg at hvilepulsen er veldig høy i de fleste situasjoner, går det an å prate med legen om det. Anonymkode: cacdb...e6f
Anzii Skrevet 23. april 2020 #3 Skrevet 23. april 2020 Har hvilepuls på 73. Har du da sjekket pulsen din kontinuerlig over tid? I perioder (feks eksamensperiode) hvor jeg stresser mer kan hvilepulsen øke med 10 slag i minuttet. Føler du deg avslappet når du har puls på 130 når du sitter på bussen? det er en del faktorer som spiller inn på puls, både fysisk og psykisk. Når jeg har angst skyter den i været, gjerne opp mot 120-125 selv om jeg ligger helt stille. At du har høy puls på bussen kan forårsakes av indre uro eller at du feks. har løpt/gått fort til bussen osv. hvilepulsen kan forresten også være mellom 40-100 også uten at det er noe unormalt, men jeg ville helt klart sjekket dette med en lege uansett for å være sikker.
Anzii Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For det første, det er ikke sikkert at telefonen din måler riktig puls. For det andre så kan det også være normalt å ha puls opp til omkring 100, uten at det er skadelig eller tyder på noe sykdom. Grunnen til at pulsen er 130 når du tar buss, kan være fordi du er nervøs? Kanskje du er litt nervøs for det sosiale, kanskje du er redd for å glemme å trykke på av-knappen, kanskje du prøver å ikke glemme noe, osv. Da øker pulsen litt. Trenger ikke alltid være bevisst. Jeg tror ikke jeg ville stolt på en telefon å måle puls, jeg hadde nok heller stolt på ei pulsklokke eller noe liknende. Da kan du måle litt oftere og mer nøyaktig. Hvis det da viser seg at hvilepulsen er veldig høy i de fleste situasjoner, går det an å prate med legen om det. Anonymkode: cacdb...e6f Enig i dette. For å få nøyaktig måling på hvilepuls bør det være noe som hele tiden måler, sånn at den får riktig måling
Bonito Skrevet 23. april 2020 #5 Skrevet 23. april 2020 Har du målt faktisk hvilepuls eller "hvilepuls"? Jeg har puls på 53 gjennomsnitt når jeg sover, rundt 80 når jeg sitter og får opp mot 100 en stund om jeg reiser meg fort opp.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #7 Skrevet 23. april 2020 Mm, i stressperioder har det vært 100 i hvile, hele dag, hver dag i ukesvis. I dag er det fint, omtrent 60. Pappa til kjæresten min er lege, og han forklarte meg at om den grunnleggende undersøkelsen er i orden, så finnes det tre ting som kan forårsake en slik hvilepuls. 1) Stress, eller kronisk stress, som de kaller det -- dette kan bekreftes ved at de måler hvilepulsen i søvnet, om den er normal i søvnet kan man si at det nesten sikkert bare er en form for kronisk stress. 2) Det har skjedd en feil med hjertets "sinoatriale node" og det fikses med en kirurgisk inngrep (ikke noe stort altså, bare et lite snitt) 3) Du kan ha fått i deg en bakterium, ta dette i betraktning spesielt om du har fått lungebetennelse eller annet lignende sykdom før hvilepulsen endret seg. Lykke til, og husk, jeg er ikke en lege! - sier bare det jeg har hørt. Anonymkode: eb8a8...f45
Silva Pluvialis Skrevet 23. april 2020 Forfatter #8 Skrevet 23. april 2020 (endret) . Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel
Anzii Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, Gorilla skrev: Nei, overhodet ikke. Er veldig stresset og redd. Da har du svaret ditt der. Det er en helt normal kroppslig reaksjon❤️ Pulsen øker i takt med rasjonell og irrasjonell frykt! 1
Silva Pluvialis Skrevet 24. april 2020 Forfatter #10 Skrevet 24. april 2020 (endret) . Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel
Silva Pluvialis Skrevet 24. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 24. april 2020 (endret) . Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel
Anzii Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, Gorilla skrev: Nei, det er sant at det ikke er sikkert at den måler riktig, men det virker sannsynlig ettersom jeg har et forhøyet stress med alarmberedskap. Det er påfallende at pulsen er lavere når jeg er hjemme enn når jeg er utendørs. Utendørs er jeg også mye redd. Særlig på bussen hvor pulsen skøyt i taket. Så jeg tviler ikke på at det kan stemme. Jeg har også ofte hatt forhøyet puls om lege/helsepersonell har målt. Det at du er sliten og føler du har lite energi kan også komme av angst/uro. Det er fryktelig slitsomt å være i beredskap til enhver tid. Jeg ble egentlig litt usikker på hva du lurer på nå, men JA du er helt normal som har forhøyet puls i situasjoner du føler deg engstelig i - og dette kan ikke kalles hvilepuls. Det interessante hadde jo vært å finne ut av din reelle hvilepuls, som når du sover eller er i helt trygge og avslappede omgivelser. Om du ønsker å studere det nøyere ville jeg kjøpt en pulsklokke. Da vil du få mer nøyaktige svar, og få statistikk på pulsen din gjennom hele dagen😊
Silva Pluvialis Skrevet 24. april 2020 Forfatter #13 Skrevet 24. april 2020 (endret) Ja, Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel
Gjest Familytree Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 Vi kan utlede mange ting bare fra hvilepuls. Det er mulig å si at du har en dårlig søvnrutine eller et veldig uregelmessig kosthold. God søvn og sunn mat bidrar til å regulere stress i kroppen din. Lykke til!😊
sommerfugl154 Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 Jeg har nesten litt lav hvilepuls. Har hatt pulsklokke på nettene og de fleste netter mellom 53 og 55 i puls, noen ganger helt nede i 46-47. Trener i praksis ikke, spiser ikke spesielt sunt (men ikke direkte usunt heller) er normalt slank. Så for min del tviler jeg på at det er fordi jeg er i god form. Tipper genetikk spiller inn. Jeg er overhodet ikke noen "atlet". Er kvinne på 26. Hvilepulsen måler man når man er på sitt mest avslappede. Det er derfor ikke hvilepuls man måler når man er på bussen, da er man jo "aktivert". Mål hvilepuls tidlig om morgenen eller etter at du har slapper godt av i sofaen en kveld (uten angst og stress)
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 Ligger rundt 50. Anonymkode: 80e11...0bf
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 3 minutter siden, Honey Dew skrev: 98 Dårlig form? Anonymkode: 80e11...0bf
Honey Dew Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dårlig form? Anonymkode: 80e11...0bf Nei. Går turer hver eneste dag. Trener aldri, da jeg ikke ser vitsen med det, eller gidder. Går heller turer i frisk luft.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå