Gå til innhold

Evolusjonen, hvorfor er mennesker så hårløse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.4.2020 den 19.18, Minya skrev:

Jeg mener å ha lest et sted at biologer har spurt spørsmålet litt motsatt; Hvorfor har mennesker så mye hår?
Hva er feks poenget med mye hår i skrittet eller under armene, eller øyebryn og skjegg når alt det andre håret har blitt borte.
Hvorfor vokser hodehåret så mye lenger enn alt annet hår på kroppen?

Jeg tror ikke det finnes noe godt svar på det, men jeg tenker at evolusjonsmessig har vi begynt å bruke klær og da forsvant kanskje behovet for mye hår, og mindre hår ble sett på som mer attraktivt av potensielle maker, så det ble naturlig at de med mindre pels fikk flere barn og så videre ad nauseum.

Jeg tror hårvekst under armer og på kjønnsorganer kan ha litt å si for spredning av feromoner.  Feromoner tiltrekker seg partnere av det andre kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.5.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev:

En teori for at vi ikke har pels er fordi vi jaktet på savannen med utmattelsesjakt, vi mennesker er de eneste som kan svette og dermed kan vi bla løpe veldig langt uten å bli overopphetet. 

 

 

Anonymkode: 3056e...1be

Vi mennesker er ikke den eneste arten som kan svette, vel? Jeg vet at hester kan bli våte av svette når de har galoppert mye eller blitt stresset og løpt rundt. Muligens andre arter også, men hester er det første jeg kommer på.

Anonymkode: aa5df...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2020 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis individet får parret seg, skrev jeg. Så det er ikke en delsannhet. 

Faktorerer som spiller inn der kan jo både være at man blir valgt som partner oftere, at man lever lengre eller blir bedre rustet uten pels og får parret seg mer. Er ikke så sikker på om alle samleier opp gjennom har vært frivillige fra begge parter heller. 
Populasjonen som startet i Afrika var vel relativt liten i forhold til dagens menneskebefolkning også. Mange faktorer som spiller inn. Vet ikke hvor kaldt det var på den tiden nedi der heller. 

Anonymkode: d4d90...e3c

Nei samleier var nok ikke ofte frivillige for tusener av år siden..det er nok sant.  Tror ikke kvinnene hadde så mye de skulle ha sagt i så måte for 20 000 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel som med hundeavl. Avl og funksjon har skapt ulike variasjoner. Kanskje det var skikkelig turn off å date en pelsrik narsissist, så de mer nakne variantene var å foretrekke.

 

Anonymkode: 2f924...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2020 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Mennesker ble til i Afrika, der det er varmt nok hele året til at ikke man trenger pels eller tøy for å holde varmen. Vi mistet pelsen lenge før vi begynte med tøy. En av de mest aksepterte hypotesene nå er at det lar oss unngå å bli for varme i aktivitet midt på dagen. Godt trente mennesker kan løpe lenger enn de fleste dyr. Det ga oss muligheten til å løpe i senk dyrene som ble jaktet på. De fleste dyr kan løpe fortere, men ikke lenge av gangen.

Anonymkode: 5b0d2...d16

Jeg kan love deg at det blir kaldt på natterstid i afrikanske land også!  Jeg har sovet mange netter i telt i flere land der, det var bare å få på seg ullstillongs og ullgenser før jeg krøp under dyna.

Anonymkode: 58ecf...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2020 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Vi bruker klær fordi vi ikke har pels. Pelsen mistet vi før vi begynte å bruke klær. Hypotesen om at det skyldes at vi en periode har vært mye i vann er mer eller mindre lagt bort. Nå er den mest populære at det skyldes at det blir lettere å kvitte seg med varme når man løper langt og driver jakt på dagtid i Afrika.

Anonymkode: 5b0d2...d16

OK. Hypotesen om vann var lagt bort, det hadde jeg ikke fått med meg. et moment jeg glemte når du nevner løper langt og driver jakt, er det faktum at vi faktisk svetter, mens det vanlige er å kvitte seg med varme ved pesing, blodstrøm i store ører osv. Upraktisk med svetting når man har pels... Ikke desto mindre, er det så at fordelene en pels ville gi - beskyttelse mot sollys og kulde, mekaniske skader osv. - nøytraliseres av bruken av klær. Så en viss vekselvirkning mellom tap av pels og bruk av klær kan man saktens forestille seg.

Ja, det stemmer. Dagjakt for å slite ut byttet er en menneskelig spesialitet. Xan- folk jakter fremdeles på dette viset: de forfølger byttet over store avstander tilbyttet slites ut og overopphetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...