Gå til innhold

Coronaen har vært her lenge?


Krantz95

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Ryuk skrev:

Jeg var også veldig syk i februar, men er ganske sikker på at det var influensa. Hadde svineinfluensa for noen år siden og sykdomsforløpet var veldig likt denne gangen.

Mon mor er overbevist om at jeg har hatt korona, selv om det ikke var påvist her enda da. Virker som mange glemmer at dette kom midt i influensasesongen og at man faktisk blir ganske syk av helt vanlig influensa også. 

Mange av de som er bekreftet smittet har til og med sagt at vanlig influensa har vært langt verre enn Covid-19. Synes mest av alt som om spennvidden i opplevd sykdom er det unike med Covid-19.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble veldig syk rundt juletider. 40 i feber, vond hals, hoste, rennende nese og forkjølelsesymptomer som varte uvanlig lenge. Tok rundt 3 uker før jeg ble helt frisk. Aldri vært syk så lenge. Tenkte på influensa, men da er det sjelden man får rennende nese og forkjølelsesymptomer.

Ringte legevakta da det hele til slutt kompliserte seg med streptokokk infeksjon i halsen, og da fortalte de at det var veldig mye langvarige halsbetennelser som gikk.

Har også tenkt etterpå at dette er noe vi kan ha hatt lengre enn antatt. Ingen kan jo vite sikkert at det ikke har vært her før, da vi tross alt ikke hadde begynt å teste enda. Det har jo vært inn og utreise til Kina siden det først ble oppdaget der i desember, og det har helt sikkert vært der lenger enn de vet også. Det er jo ikke slik at man oppdaget det med en gang.

Anonymkode: ac3e7...72c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2020 den 12.09, Teatrica skrev:

Men det stemmer jo ikke - de ble bare ikke registrert på samme måte som etter at vi ble klar over pandemien.

Jeg tror også at viruset har sirkulert lenger enn vi tror - her i huset var alle syke i februar, men en type sykdom som ikke er vanlig for oss... Jeg tror ganske sikkert at dette var Covid-19.

 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk døde da som nå, men av en ukjent sykdom. Nå tester man og vipps har man svarene.

Ellers kan det være litt tilfeldig...

Anonymkode: 7fe5c...ae9

Vi kan se på dødsregisterene for Europa og på den måten se når det begynte å bli mye dødsfall i forhold til normalen. Dette er faktisk måten de regner ut dødstallene for vanlig influensa siden man ikke registrerer det til vanlig.

Her finner man dødstallene i forhold til normalen for Europa:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Og hvis vi f.eks ser på Italia så ser vi dødstallene begynne å gå oppover rundt uke 8 eller 9 et sted. Og det stemmer godt med når registrerte Covid-19 dødsfall begynte å gå opp. Så hvis det var covid-19 dødsfall før dette så må det ha vært veldig få. Og ser vi på f.eks Spania så ser vi også at dødsfallene begynner å gå oppover rundt uke 10 som også stemmer godt med når de registrerte dødsfallene begynte å gå oppover.

Også må vi trekke kanskje 2-4 uker fra når dødsfallene begynte å gå oppover før vi regner med at smitten begynte å gå oppover. For man bruker litt tid på å dø fra man blir syk, pluss inkubasjonstiden.

 

For Norge ser vi forøvrig ikke at dødstall registrene er noe høyere enn normalt for denne årstiden. Men det betyr ikke at viruset er noe mindre dødelig her i landet, det kan være at vi bare har mindre smitte spredning. For ser vi til Sverige f.eks så ligger de en del over normalen, og deres kurve begynte å gå oppover i uke 11.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Jeg ble sjuk i januar, mista stemmen, lei hoste i ukevis, kjente ikke lukta når lille måtte skiftes bleie på, lasagne smakte ingenting. Ringte jobb og sa jeg måtte bruke egenmelding, husker sjefen ble stressa og sa "halvparten av dere er  jo sjuke  nå!". Dette var dagen etter jeg hadde hentet kinamat, men ikke vet jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi pålitelige antistoff prøver finnes ikke enda. 

Anonymkode: df8b7...3c5

Nei det vet jeg, det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor man ikke satser hardere på å utvikle denne type tester. Virker som flere andre land driver med denne type testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ForumBrukeren skrev:

 

Vi kan se på dødsregisterene for Europa og på den måten se når det begynte å bli mye dødsfall i forhold til normalen. Dette er faktisk måten de regner ut dødstallene for vanlig influensa siden man ikke registrerer det til vanlig.

Her finner man dødstallene i forhold til normalen for Europa:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Og hvis vi f.eks ser på Italia så ser vi dødstallene begynne å gå oppover rundt uke 8 eller 9 et sted. Og det stemmer godt med når registrerte Covid-19 dødsfall begynte å gå opp. Så hvis det var covid-19 dødsfall før dette så må det ha vært veldig få. Og ser vi på f.eks Spania så ser vi også at dødsfallene begynner å gå oppover rundt uke 10 som også stemmer godt med når de registrerte dødsfallene begynte å gå oppover.

Også må vi trekke kanskje 2-4 uker fra når dødsfallene begynte å gå oppover før vi regner med at smitten begynte å gå oppover. For man bruker litt tid på å dø fra man blir syk, pluss inkubasjonstiden.

 

For Norge ser vi forøvrig ikke at dødstall registrene er noe høyere enn normalt for denne årstiden. Men det betyr ikke at viruset er noe mindre dødelig her i landet, det kan være at vi bare har mindre smitte spredning. For ser vi til Sverige f.eks så ligger de en del over normalen, og deres kurve begynte å gå oppover i uke 11.

Det kan ha vært dødstall som følge av covid-19 før det, men når det enda ikke er så mange smittet så vil jo ikke økningen av dødsfall være synlig i like stor grad. Det store flertallet blir jo faktisk ikke innlagt eller dør heller, heller ikke i Italia. Og med færre smittet, så utgjør nok ikke dødstallene så mye at det kan ses på den måten.

Anonymkode: ac3e7...72c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, skruttveig said:

Jeg ble sjuk i januar, mista stemmen, lei hoste i ukevis, kjente ikke lukta når lille måtte skiftes bleie på, lasagne smakte ingenting. Ringte jobb og sa jeg måtte bruke egenmelding, husker sjefen ble stressa og sa "halvparten av dere er  jo sjuke  nå!". Dette var dagen etter jeg hadde hentet kinamat, men ikke vet jeg altså.

Så fort får du ikke sykdommen etter du har vært i kontakt med en kinesere.  Ærlig talt. 

Dere glemmer helt at vanlig sesong influensaen muterer hele tiden, som er grunnet vi ikke er helt immun.  Plutselig har hele Norge hatt en helt uvanlig, uforståelig sykdom i nov/dec/jan som alle vet er sikkert korona.  Egentlig har det gått en del kraftig influensa utbrudd samt hals og lungebetennelse. Frem til vi får en antistoff prøve som virker bra, kommer vi ikke til å vite om den sykdommen vi hadde i nov var faktisk korona.  

Anonymkode: df8b7...3c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vera said:

Nei det vet jeg, det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor man ikke satser hardere på å utvikle denne type tester. Virker som flere andre land driver med denne type testing.

Det går i ett i å jobbe med dette. Alle gode forskere i alle land prøver å utvikle en vaksine, en god test kit og antistoff prøver som fungerer.  Husk at dette er ny. For det meste har ingen tatt det med stor alvor før bare noen måneder siden.  

Anonymkode: df8b7...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at corona plutselig dukket opp i Norge i februar 2019??  Nå må dere ro dere ned en hakk. 

Anonymkode: df8b7...3c5

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

2019!  Hvis ikke dette var en typo så er 2019 et år siden.  Om corona var her feb 2020 har jeg absolutt ingen tvil på. 

Anonymkode: df8b7...3c5

Innlegget du siterte som beskrev koronalignende symptomer i februar 2019, mener vel heller å underbygge at man ikke nødvendigvis har korona selv om symptomene matcher, i og med at vedkommende hadde symptomene et helt år før det kunne kommet til Norge, åtte måneder før første registrerte tilfelle på verdensbasis. 

Altså, tung hoste, feber, leddsmerter og manglende smaks- og luktesans i Norge før medio februar 2020 var høyst sannsynlig ikke korona, selv om enkelttilfeller kan ha eksistert. 

Anonymkode: 42bc4...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2020 den 14.16, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med familier og har tenkt at det har vært ekstremt mye skikkelig syke mennesker etter jul, og mye av fellesnevneren har vært lungene, så det er en teori jeg absolutt kan tro på! 

Anonymkode: c1d4d...e3c

Samboer fikk brått "lungebetennelse" før jul. Kun tungpustet og feber, ikke noe hosting. Han var dårlig kjempe lenge og syns ikke noe antibiotika eller lignende tok det. Han ble hjemme i ca 1 måned, men har av og til fortsatt vært tungpustet og litt feber. 

Anonymkode: f19ef...e76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Vet ikke så langt tilbake men vi var veldig syke rett før skolene stengte. Særlig ungen her klaget over smerter i lungene/brystet over lengre tid. Jeg antar vi hadde viruset og at vi nå er bedre beskyttet enn vi var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Koronaviruset kan ha kommet til Frankrike før jul. To sykehus i Paris har oppdaget viruset på en lungebetennelse- og influensaprøve fra 27. desember.

Mistanken ved Avicenne- og Jean Verdier-sykehusene er at virusutbruddet i Frankrike kan spores til fiskeavdelingen på et supermarked i Paris, skriver dansk TV 2.

Den positive prøven stammer fra en mann som ikke hadde vært på reise, men hadde en kone som jobbet på et supermarked som ble besøkt av kinesiske turister. Dem var det mange av i Paris ved juletider.

27. desember hadde kinesiske myndigheter ennå ikke slått alarm om koronaviruset i Wuhan, det skjedde først 1. januar. Frankrike registrerte sitt første koronatilfelle 24. januar, og forskere ved Institut Pasteur i Paris mener de første tilfellene ikke kom fra Kina.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-05-04-franske-hospitaler-finder-coronavirus-i-proeve-fra-sidste-aar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant... kanskje det har vært her en stund. Det var en veldig hard "influensasesong" i USA også der skoler stengte over en lav sko, så kanskje det var corona og ikke influensa...

Vi får vel ikke skikkelige svar på ting før om en stund, men vi får håpe de har flere prøver de kan teste liggende rundt om...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2020 den 11.52, AnonymBruker skrev:

Men det er jo rart at det er først nå folk har begynt å dø da?

Anonymkode: 63ef3...f16

Sjekker man døde av influensa de siste årene og de mnd her med covid19 så er raten veldig mye lavere med covid19( ligger en link i tråden om smittestoppappen) Ergo har jo mest sannsynlig mange dødd av covid lenge før vi begynte på teste. Har som TS selv vært innom legen for å sjekke meg selv for lungebetennelse pga kraftig syk med feber oppimot 40 1 dag og deretter en hoste og tungpustethet som varte noen uker. Dette var 6 februar jeg gikk til legen, da hadde jeg alt hatt den høye feberen og følte kun tungpustethet og hoste. Ble ikke bra før mot slutten av februar. Dog var jeg på jobb hele tiden. Og mange på jobb har opplevd akkurat det samme som meg, både pasienter ( ikke av de eldre) og oss ansatte. 

Men når vi ikke får teste for antistoffer, så er det jo umulig å si. Og når man får fake positiv oftere enn positiv positiv, ja da er det jo merkelig hele greiene.

Anonymkode: 73ea1...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ekstra hard influensa i desember 2019. Akkurat slik som mange av dere påpeker med de symptomene dere nå i etterpåklokskap tror var korona. Verre en før og varte lenger med utmattelse, høy feber og hele pakka. Men jeg vet at det var INFLUENSA og ikke korona for jeg ble testet for influensa. 

Husk alle sammen: sesongens influensa var verre enn på lenge. Det et sikkert det dere har hatt. Vanlig influensa er også verst for de eldre. 

Anonymkode: 5e124...199

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk alle sammen: sesongens influensa var verre enn på lenge. Det et sikkert det dere har hatt. Vanlig influensa er også verst for de eldre. 

Anonymkode: 5e124...199

Viktig poeng, det der. Kjenner flere som har fortalt at de har hatt corona, selv om de ikke har vært testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye mykoplasma og metapneumovirus i vinter. Typisk at man blir skikkelig kortpust og tungpust, og hangler leeenge. Noen blir skikkelig syke. 

Men ikke overraskende at det har sirkulert lenger enn det man tror. Er tross alt Kina, de gikk vel ut med først når de innså at de måtte. Kineserne reiser de også, så smitten har nok spredt seg i det små. Men mange blir mildt syke, så ikke overraskende at de få som ble alvorlig syke i januar-februar først blir erkjent som covid-syke nå i etterkant. Er nok noen leger/røntgenleger som fikk en aha-opplevelse eller to og plutselig en plausibel forklaring på hvorfor person XYZ var så uforventet dårlig/hadde så stygge CT-bilder/lå så lenge på respirator. 

Anonymkode: e0892...943

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en ekstra hard influensa i desember 2019. Akkurat slik som mange av dere påpeker med de symptomene dere nå i etterpåklokskap tror var korona. Verre en før og varte lenger med utmattelse, høy feber og hele pakka. Men jeg vet at det var INFLUENSA og ikke korona for jeg ble testet for influensa. 

Husk alle sammen: sesongens influensa var verre enn på lenge. Det et sikkert det dere har hatt. Vanlig influensa er også verst for de eldre. 

Anonymkode: 5e124...199

Mange av oss som som tenker vi kan ha hatt covid-19 vet at vi ikke hadde influensa, fordi vi ble testet for influensa.  

Anonymkode: db420...525

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro nesten alle som hadde en litt uvant luftveissykdom i januar og februar mistenker at de har hatt korona. Og det er stor sannsynlighet for at det ikke var det. 

Dette vet jeg, og samtidig så lurer jeg på om jeg har hatt det selv 😅Jeg våknet plutselig med nesten 40 i feber og vondt i kroppen i slutten av februar. Så fikk jeg litt vondt i halsen, og så hadde jeg en plagsom tørrhoste i mange uker. Ikke noe snørr. Det kjentes som influensa, men jeg har tatt sesongens influensavaksine. Samboeren min ble også syk, men med lavere feber. Toåringen og babyen fikk det ikke. 

Anonymkode: a8768...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...