Gå til innhold

Coronaen har vært her lenge?


Krantz95

Anbefalte innlegg

I noen deler av Italia var det før jul i fjor en markert økning av pasienter på sykehusene med lungebetennelse.

Nå viser det seg at to personer i USA døde av/med corona den 6. og 17. februar. Det antas nå at spredningen av smitten startet allerede i desember 2019 i USA.

Jeg hadde 38 i feber noen dager rundt 20. februar. Da mistet jeg nesten stemmen en hel dag. I etterkant hadde jeg en hoste jeg aldri før har hatt som ble sittende en god stund.

Kanskje jeg og veldig mange andre allerede har hatt corona? Og at slutten på pandemien vil komme mye raskere enn de fleste tror?

https://www.latimes.com/california/story/2020-04-21/autopsies-reveal-first-confirmed-u-s-coronavirus-deaths-occurred-in-bay-area-in-early-february

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-timing/italian-scientists-investigate-possible-earlier-emergence-of-coronavirus-idUSKBN21D2IG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er jo rart at det er først nå folk har begynt å dø da?

Anonymkode: 63ef3...f16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo rart at det er først nå folk har begynt å dø da?

Anonymkode: 63ef3...f16

Men det stemmer jo ikke - de ble bare ikke registrert på samme måte som etter at vi ble klar over pandemien.

Jeg tror også at viruset har sirkulert lenger enn vi tror - her i huset var alle syke i februar, men en type sykdom som ikke er vanlig for oss... Jeg tror ganske sikkert at dette var Covid-19.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også og ser frem til at antistofftesten foreligger for alle

Anonymkode: 6dbb8...ce9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Spania har de ettertestet prøver av de som døde av lungebetennelse, og den første som var Covid-19-positiv døde i midten av februar. Det er riktig at de fleste som har Covid-19 ikke blir testet i Norge, men samtidig er det også slik at bare 4-5% av de som har hatt symptomer og blitt testet har hatt Covid-19. Det betyr at de fleste som tror de har hatt Covid-19 tar feil, det var forkjølelse eller influensa.

Anonymkode: 39583...c2f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg stemmer! Hos oss (en husstand på 7 personer) ble to dårlige i januar. Gjett hvem som ble dårlige... De to eldste! 

Den ene av dem hostet og harket en liten evighet (7 uker), og den andre var også dårlig lenge, men i bedre form enn førstnevnte. 

Vi andre som er under 30 år hadde NULL symptomer. De som var syke er over 60 år og fikk ikke påvist bakteriell infeksjon. Den som var sykest hadde dobbelsidig lungebetennelse som måtte gå over av seg selv. 

Dersom det stemmer at viruset har sirkulert lengre enn først antatt har vi svaret på hva som traff husstanden vår i januar. 

Naturligvis tok vi uanvhening av Coronaviruset hensyn til omgivelsene og holdt oss borte fra den eldre garde.

Dette kan forklare hvorfor vi ikke fikk noen eksplosiv vekst. Isåfall er dødeligheten svært lav iforhold til estimatene vi ser internasjonalt.

Trolig på linje med en tøff sesonginfluensa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dere nysing er en av symptomene? I juleferien var jeg i hjemmelandet og ca. ved nyttår begynte jeg å nyse sånn veldig mye, vil si sånn ca. 30 ganger per time (kanskje mer også). Dette varte i flere dager. I starten holde jeg nysing inne og begynte å få vond i halsen lungene og ørene etterhvert. Jeg vet at man kan nyse dersom man også har allergi eller forkjølet, men jeg vet at jeg ikke har noe allergi. Dessuten har det aldri skjedd med meg, bare den gangen

Anonymkode: de04e...c9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere nysing er en av symptomene? I juleferien var jeg i hjemmelandet og ca. ved nyttår begynte jeg å nyse sånn veldig mye, vil si sånn ca. 30 ganger per time (kanskje mer også). Dette varte i flere dager. I starten holde jeg nysing inne og begynte å få vond i halsen lungene og ørene etterhvert. Jeg vet at man kan nyse dersom man også har allergi eller forkjølet, men jeg vet at jeg ikke har noe allergi. Dessuten har det aldri skjedd med meg, bare den gangen

Anonymkode: de04e...c9a

Er vel ifølge WHO og alle andre et av de minst fremtredende symptomene på covid-19 så tror nok du har hatt noe annet.

Anonymkode: 7fe5c...ae9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ifølge WHO og alle andre et av de minst fremtredende symptomene på covid-19 så tror nok du har hatt noe annet.

Anonymkode: 7fe5c...ae9

Ja, men hvis du søker Coronavirus symptom på google så kommer det opp en liste av symptomer og det står ifølge WHO at noen kan utvikle rennende nese og nesetetthet. Hadde begge deler i tillegg til diaré. Men diaré har jeg hele tiden så tror ikke det var en av dem. Vil heller ikke si hat jeg hadde høy feber eller sliten, men var ikke normal

Anonymkode: de04e...c9a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Spania har de ettertestet prøver av de som døde av lungebetennelse, og den første som var Covid-19-positiv døde i midten av februar. Det er riktig at de fleste som har Covid-19 ikke blir testet i Norge, men samtidig er det også slik at bare 4-5% av de som har hatt symptomer og blitt testet har hatt Covid-19. Det betyr at de fleste som tror de har hatt Covid-19 tar feil, det var forkjølelse eller influensa.

Anonymkode: 39583...c2f

4-5% av de som har blitt testet har fått påvist korona. Det testes også en del ellers friske folk i helsesektoren. Jeg har ikke klart å finne ut andelen helsearbeidere blant de som er testet, men hvis den er høy vil det være langt over 4-5% av de med symptomer som er smittet med korona.

Anonymkode: d73a3...dbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Teatrica skrev:

Men det stemmer jo ikke - de ble bare ikke registrert på samme måte som etter at vi ble klar over pandemien.

Jeg tror også at viruset har sirkulert lenger enn vi tror - her i huset var alle syke i februar, men en type sykdom som ikke er vanlig for oss... Jeg tror ganske sikkert at dette var Covid-19.

Men i og med at så mange dør så ville man vel sett en overdrevet mengde folk som da døde tidligere- evt unormalt mange med lungebetennelse osv?

Anonymkode: 63ef3...f16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det. Jeg ble syk rundt 02.03, med feber, hoste, brystsmerter, mistet smaks og luktesans, fikk diaré. Var syk på en helt annerledes måte enn jeg pleier, så mistenker at jeg hadde det. 

Anonymkode: 79a07...6db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i og med at så mange dør så ville man vel sett en overdrevet mengde folk som da døde tidligere- evt unormalt mange med lungebetennelse osv?

Anonymkode: 63ef3...f16

Mange andre virus kan gi liknende sykdom. I vinter har vi sett pasienter dø av for eksempel metapneumovirus, bocavirus og influensa A. Mange har også hatt forkjølelse pga andre coronavirus, dog ikke covid-19, disse blir sjelden veldig syke. Sars-CoV-2 kom trolig til Norge først i februar 2020.

Anonymkode: 13e5c...27b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

I Spania har de ettertestet prøver av de som døde av lungebetennelse, og den første som var Covid-19-positiv døde i midten av februar. Det er riktig at de fleste som har Covid-19 ikke blir testet i Norge, men samtidig er det også slik at bare 4-5% av de som har hatt symptomer og blitt testet har hatt Covid-19. Det betyr at de fleste som tror de har hatt Covid-19 tar feil, det var forkjølelse eller influensa.

Anonymkode: 39583...c2f

Testene har et vindu på noen dager for å kunne slå ut, testes det for tidlig eller sent i forløpet slår de ikke ut.

Jeg tror heller ikke det starta i februar i Norge, men i Nord-Italia starta det nok tidligere enn først antatt. Det var et oppsving av eldre med alvorlig lungebetennelse etter nyttår der, før man begynte å tenke på korona.

Antistofftester vil snart gi viktig informasjon om hvor utbredt korona har vært. Tror ikke det er så mange i Norge som har hatt det, men i store deler av Europa kan jo pandemien gå mot slutten før sommeren for alt vi vet

Anonymkode: f71b8...bdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror definitivt hele verdenssamfunnet har hatt smitten mye lengre enn antatt. Trolig er tallene på smittede og døde mye høyere enn det tallene viser. Kina unnlot å fortelle og prøvde i det lengste å holde styggedommen skjult. Noe resten av verden får betale for. 
Jeg skjønner ikke hvorfor man liksom skal satse mye høyere på testing, når en blodprøve som viser om man har antistoffer er 1000 ganger mer nyttig for verdenssamfunnet. FHI er helt klare på at de ønsker flokkimmunitet - så hvorfor ikke heller satse på tester som har noe for seg ifht flokkimmunitet? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror plutselig alle at de hadde korona før det ble påvist i Norge 🤦‍♀️. Årets influensa var spesielt hard, så det er sikkert det flere av dere har hatt. Ikke glem at to ungdommer faktisk døde av influensa i år. Korona kom etter folk hadde vært på vinterferie. Ingen var alvorlige syke på den måten vi ser nå før disse ski-turistene hadde vært avgårde. Nei, jeg tror ikke korona har vært her før den ble oppdaget, det er i så fall snakk om svært få tilfeller og/eller svært kort tid i forveien. 

Anonymkode: 30a42...950

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde en hoste med feber som satt i lungene februar 2019. Verken før eller siden hatt en slik hoste som satt så langt nede. Følte meg småsyk mange uker etter. Svigermor hadde også dette og hun fikk tap av smak og luktesans som hun måtte behandle med kortison. Hun var også lenge syk og hanglet.

Anonymkode: 4a247...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med familier og har tenkt at det har vært ekstremt mye skikkelig syke mennesker etter jul, og mye av fellesnevneren har vært lungene, så det er en teori jeg absolutt kan tro på! 

Anonymkode: c1d4d...e3c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hvorfor begynte ikke folk å dø, før i februar da?                 

Anonymkode: d989f...200

Folk døde da som nå, men av en ukjent sykdom. Nå tester man og vipps har man svarene.

Ellers kan det være litt tilfeldig...

Anonymkode: 7fe5c...ae9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man pleier jo ikke å obdusere gamle mennesker med mange underliggende sykdommer dersom de dør av noe influensaaktig. Det er ikke vanlig prosedyre ved sykehjem.

Anonymkode: 7fe5c...ae9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...