Gå til innhold

HASTER!!! Hvilken side skal jeg gå på?


Charmie

Anbefalte innlegg

HJELP!!!! Vi gifter oss lørdag, og jeg var helt sikker på at jeg skal gå på fars høyre side når vi kommer inn i kirka (mente bl.a. Kongen og Märtha gjorde det sånn), men så ser jeg på bilder fra min kommende svigerinnes bryllup, og hun gikk på farens venstre side fram til alteret.

Er det noen som vet???:sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hei :D

Jeg leste i et eller annet bryllupsblad at bruden etter tradisjonen skal gå inn i kirken på høyre side av den som fører bruden opp til alteret. Der jeg kommer fra er det vanlig at hans familie og venner sitter på høyre side i kirken, jeg tror det er derfra denne tradisjonen kommer. Men det er jo ikke noen krise om man velger å gjøre ting litt annerledes, heller da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle brylluper jeg har sett, så har bruden gått på høyre siden av den som følger henne inn, og på høyre siden til brudgommen ut. Tror det er mest vanlig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kvinnen skal alltid ha sin partner på sin venstre side, enten dette er bordpartner, polonese, far som følger opp kirkegulvet eller mann som følger ned kirkegulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som fulgte meg opp gulvet gikk på min høyre side. Dette fikk vi beskjed om at var vanlig. Ut gikk min mann på min venstre side. Grunnen til at det gjøres slik, er at den som følger en opp skal gå motsatt i forhold til etter at man er gift.

Jeg hadde altså moren min på min høyre side opp, og mannen min på min venstre side ned. Tror faktisk dette er mest vanlig, iallfall her i området. Dessuten kommer det jo litt an på hvordan man skal sitte da. Jeg satt på venstre side av alteret og min mann på høyre. Skulle jeg da gått til høyre oppover ville det blitt "kræsj" i det jeg skulle sette meg. Nå ble jeg ledet rett til stolen min på rett side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusenfryd vil forvirre litt igjen!

Jeg gikk på min fars venstre side opp.

Da jeg og min tilkommende gikk opp til alteret hadde var jeg på hans venstre side også. Da vi var viet og gikk og satt oss, satt jeg på hans høyre side (for da var vi gift) og jeg gikk på hans høyre side ut av kirken.

Det skjer noe med den siden nå man er gift altså.

Dette var det presten sa til oss, og dette gjorde vi som vi hadde fått beskjed om, for vi hadde overhode ingen grunn til å ha en selvstendig mening om dette. Vi øvde til og med på hvordan vi skulle gå ned fra alterringen og sette oss på samme side i kirken så vi skulle komme rette, at jeg skulle fra hans venstre da vi knelte, og til hans høyre da vi satt oss ned som ektepar første gang. Da vi gikk opp igjen og knelte andre gang var det ikke noe problem.

På bildene fra fotografen har vi ikke tatt hensyn til dette i det hele tatt, men *løper og ser* jo det er faktisk "rett" dvs. jeg er på hans høyre side på bildene - på det vi har som takkekort i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at vi gjorde det på samme måte som Tusenfryd, selvom mitt innlegg lenger opp ble uhyre rotete forklart. Men ting skjedde på samme måten og i samme rekkefølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da jeg leste innlegget ditt en gang til Augustbrud, så så jeg at du hadde skrevet det samme :ler:

Viktig å holde styr på at "min manns venstre side" og "min høyre side" faktisk er det samme :ler:

Som jeg sa, vi hadde ikke noen som helst grunn til å ha en selvstendig mening, vi gjorde bare sånn som vi fikk beskjed om. Like greit det, man skal da ha mening om absolutt alt annet så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da jeg leste innlegget ditt en gang til Augustbrud, så så jeg at du hadde skrevet det samme   :ler:  

Viktig å holde styr på at "min manns venstre side" og "min høyre side" faktisk er det samme  :ler:  

Som jeg sa, vi hadde ikke noen som helst grunn til å ha en selvstendig mening, vi gjorde bare sånn som vi fikk beskjed om. Like greit det, man skal da ha mening om absolutt alt annet så...

Nei, dette er ikke så lett. :ler: Men du fikk iallfall forklart det på en bedre måte enn meg!

Vet egentlig ikke så mye om ulike muligheter med hvor man skal gå og ikke gå, men det lureste er vel å spørre presten eller gjøre som man får beskjed om? Og ikke minst gjøre det på en mest mulig praktisk måte, slik at bruden og brudgommen slipper å krysse hverandre oppe ved alteret opp til flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nå er forvirringen total!... :wink:

Men, konklusjonen er vel egentlig at begge deler greit. Vi spurte presten, men hun visste ikke... så da gjør vi som vi vil! Far har alltid vært klar på at jeg skal gå på hans høyre side (dvs. ha han på MIN venstre side...), så da gjør vi det.

Tusen takk for alle råd!

Nå er det ett døgn og tjue minutter igjen... Gleder meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i morgen!! jeg er nygift selv, og husker godt hvilke tanker som nå svirrer inni deg!!

Ikke for å forvirre deg mer, men jeg hadde ¨pappa på min høyre side, men tenkte aldri over at det skulle være noe snnet, da det var dette presten viste oss under generalprøven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk! Begynner å bli ganske spent, men har klart å holde roen! Far og jeg har bestemt oss, begge deler er tydeligvis "lov", så da gjør vi som vi opprinnelig trodde vi skulle. Mye rat en skal tenke på... men nå er det snart ikke mer vi får gjort! Heldigvis skal det ganske store "katastrofen" til før noen merker det, har inntrykk av at i alle bryllup skjer det et eller annet som ikke er planlagt, så det gjelder å ta det meste med et smil! :lol:

Tenk på meg i morgen klokka 13 - da er nok følelsen i magen en annen (tipper sommerfuglene har tatt over da...).

Charmie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk! Begynner å bli ganske spent, men har klart å holde roen! Far og jeg har bestemt oss, begge deler er tydeligvis "lov", så da gjør vi som vi opprinnelig trodde vi skulle. Mye rart en skal tenke på... men nå er det snart ikke mer vi får gjort! Heldigvis skal det ganske store "katastrofen" til før noen merker det, har inntrykk av at i alle bryllup skjer det et eller annet som ikke er planlagt, så det gjelder å ta det meste med et smil! :lol:

Tenk på meg i morgen klokka 13 - da er nok følelsen i magen en annen (tipper sommerfuglene har tatt over da...).

Charmie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si lykke til. DU har en kjempe fin dag i vente. Nyt den og kos deg hvert minutt!

Jeg husker så godt hvordan jeg hadde det kvelden og natten før. Var våken ca 100 ganger. SJekket være, klokken og tenkte.

Det er en spennende tid.

Ps Jeg gikk på min brors høyre side... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det gjort!! Gikk på fars høyre side inn og min manns høyre side ut!

Dagen ble som en drøm, :D da vi kom ut av kirka skinte sola, så det ble hesteskyss til fotografering og derfra tilbake til hotellet. Festen ble kjempevellykket, hemtet 12 fremkalte filmer i dag - der var det bare masse blide folk og mye "pene tenner"... :sjarmor:

Litt rart at det hele var over så fort - nå er det "bare" masse gode minner å huske på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...