Gå til innhold

Hvordan si i fra på en fin måte


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt

Nå er jeg litt lei naboens unger som støtt og stadig bor hos oss.

Vi er i full jobb og ungene skole, sfo og barnehage. Med en gang vi kommer inn døren kommer naboungne som går hjemme og ringer på. I helgene er de på døren ofte før klokken 9. Synes det er slitsomt jeg.

For det første har jeg lyst at vi skal roe oss ned litt før middagen og spise den i fred og ro uten at det står unger ute og venter på de. I helgen som vi har tid til og være litt mer sammen har vi lyst til og spise en litt sen frokost og slappe litt av med ungne.

Hvis mine en sjelden gang vil ut tidlig sier jeg at de ikke på ringe på til noen da det er tidlig evt søndag. Det holder de, for jeg kan se de på lekeplassen som er rett ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest?????

Hva er problemet. Du kan jo si fra til foreldrene til de ungene det gjelder. Alle er forskjellig og har ulike behov, og har man unger som leker sammen bør man ha såpass vett å prate med foreldrene. Hvis du bor i min gate så får du pelle deg å si i fra! Jeg forundres stadig over hvor mye rart andre foreldre kan få seg til å gjøre. Noen sier knapt et kvekk, men så snakker de bak ryggen. Nei dette var dårlig! forstår alle argumentene dine men si i fra da vel. Jeg vil ikke ha mine unger rennende på din dør når du ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Vi har også hatt en venninne av jentene som nærmeste bodde her. Ringte før vi hadde stått opp o.s.v. Vi sa det bare som det var. At det er koselig med besøke, men at vi av og til har lyst til å bare være oss. Nå er hun flinkere til å ringe på normale tidspunkter og går når det ikke passer at hun er her lenger. Unger skjønner mer enn vi tror. Si i fra på en pen måte så går det sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også slik.

Noen ganger lar jeg vennene spise middag også,men da må de ringe hjem først og spørre om de får lov.

Får de ikke lov hjemmenifra,så må de sitte fint på stuen mens vi har vår familiemiddag.

Her løper unger inn og ut stort sett hele dagen.

Det er helt greit for meg.For jeg ser ungene mine stortrives med å ha det slik.

Men noen ganger vil min eldste være alene med meg og søsteren,og da sier jeg nei til besøk.

Helgene er hellige.Ingen dørringing før kl 10/11.

Den har jeg gitt grei bestemt beskjed på.Og det funker fint.

Slik har vi det ihvertfall.Helt greit synes jeg.

Men så klart innimellom kan det jo bli mye av det gode.Skal godt gjøres å alltid ha det overskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Opgitt
Hva er problemet. Du kan jo si fra til foreldrene til de ungene det gjelder. Alle er forskjellig og har ulike behov' date=' og har man unger som leker sammen bør man ha såpass vett å prate med foreldrene. Hvis du bor i min gate så får du pelle deg å si i fra! Jeg forundres stadig over hvor mye rart andre foreldre kan få seg til å gjøre. Noen sier knapt et kvekk, men så snakker de bak ryggen. Nei dette var dårlig! forstår alle argumentene dine men si i fra da vel. Jeg vil ikke ha mine unger rennende på din dør når du ikke liker det.[/quote']

Herlighet, kjenner du deg truffet?

Jeg spør jo hvordan kan jeg si i fra på en fin måte. Ikke har jeg baksnakket eller noe, begynner bare og bli rimelig lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok snakket med de ungene det gjelder.Forklare dem på en ordentlig og grei måte hvordan tingene skal være.

Unger tar nok slike beskjeder som oftest.Ihvertfall etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg syns du må ha lov til å si i fra når barna ringer på døra, at det ikke passer så godt at de kommer akkurat nå, og gi dem en begrunnelse for det - at dere skal spise, kose dere sammen bare familien e.l.

Jeg tror nok at de første gangene du sier nei blir de verste - for deg - ungene har nok forståelse for det, tror jeg.

Etterhvert vil de kanskje skjønne at dere vil være alene rundt middagstider, helgefrokoster o.l - og slutter å ringe på da.

Syns også at dere foreldrene i gata kan bli enige om en eller annen praksis når det gjelder OK tider å ringe på hos hverandre - sikkert flere som har det som deg, trådstarter! :wink:

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest?????

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være et problem og hvorfor du ikke selv vet hvordan du skal si ifra. Det synes jeg er litt minstekrav når man har ansvaret for barn, men det er mitt syn på saken. Synes også at det er et minstekrav siden du har andres barn inne hos deg. Det kan jo absolutt oppstå farlige situasjoner hvis man ikke sier ifra.... Nei lær deg å si i fra. Begynn i det små. Barn og voksne setter pris på det for da vet man hvor man har hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Det er lett å sette på seg "voksen-brillene" og se hele verden gjennom dem. Og vi voksne er redde for at folk skal bli såret og føle seg avvist.

Derfor sier vi ikke at "nå kan dere ikke komme inn for vi skal kose oss bare familien" når våre voksne venner kommer uanmeldt.

Men unger er ikke slik. Jeg husker godt fra da jeg var liten og ringte på hos venninner. Noen ganger fikk jeg komme inn, andre ganger passet det ikke. "Okey," tenkte jeg, og ferdig med det. Så gikk jeg eventuelt til neste venninne.

Så det er helt greit å si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oppgitt

Eni greit og si i fra til ungne, men de kommer tilbake etter en stund så da er det ikke like lett. Derfor jeg bør si i fra til foreldrene noe jeg synes er vanskelig, når ungne kan være vekke nesten hele dagen uten at foreldrene kommer og ser etter de henter de til mat eller ringer, da er det noe som sier meg at dette ikke trenger bli så lett.

Til Gjest????? du trenger ikke være redd jeg er faktisk veldig flink til og si det jeg mener er til tider over ærlig. Synes faktis du er en smule spydig med meg, jeg ber bare om et råd.

Om ungene er inne eller i hagen spiller ingen rolle de her forventer mat drikke og jeg har et viss ansvar for de. Sender jeg de hjem for å spise er de tilbake to minutt etter på med skiven i hånden.

Jeg liker å ha et viss oppsyn med barna når de er ute og er det lenge siden de var hjemmom stikker jeg ut og ser etter de evt tar de med hjem for å få noe mat i de.

Nei jeg er kanskje vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Porselen

Jeg kjenner til problemene, men ungene i nabolaget her har skjønt at det ikke er noen vits i å komme til oss før 11 i helgene for ungene er sjelden kommet seg i orden før den tid.

Jeg sier ifra hvis de kommer for tidlig, at her er det dessverre ingen vits i å komme før 11 for vi liker å ha litt god tid på morgenen. Min datter har en venninne som pleier å ringe og høre når hun kan komme, tidligere ringte hun støtt og stadig men nå har hun forstått at vi er litt trege i helgene.

Er det unger inne hos oss ved middagstid og det ikke er avtalt at de skal spise sammen med oss så må de enten vente på barnerommene eller gå ut mens vi spiser.

Prøv å gi et fast tidspunkt for nabolagets unger, for da vet de at det ikke har noen hensikt å komme før. Ungene forstår lettere et fast tidspunkt enn "ikke nå". Jeg sier også fra når jeg mener det er på tide at de går hjem til seg selv. Ungene aksepterer det og de kommer alltid tilbake, så jeg er nok ikke så ille streng allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg syns ikke du bør snakke med foreldrene, men til barna det gjelder. Mye verre for barna, om de får en slik melding gjennom sine foreldre. Da er det bedre du sier i fra til barna, for barn forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Jeg hadde aldri tatt slike ting opp med foreldrene. Egentlig så er det en bagatell etter mine begreper. Vær heller glad for at barna dine har masse venner, hvis det ikke passer for dere så sier du ifra til ungene det gjelder - det er vel ikke verre enn det ?

Er det bare jeg som synes du er streng som ikke vil ha unger som ringer på dørene før 10-11-tiden i helgene ?

Kunne aldri tenkt meg å nekte ungene mine å gå ut hvis de ville det selv. Og som regel synes ungene det er mye kjekkere å være ute med venner enn å sitte inn å "kose" med foreldrene - det er ikke slik at det er du som ønsker denne kosen mer enn barna dine - så er du redd for at barna foretrekker lek med venner ?

Når det gjelder middag så må du selvsagt kunne si at nå må dere gå for vi skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må nå si meg enig at jeg verken slipper min sønn ut, eller noen inn før i ti-elleve-tida.

Dette fordi vi koser oss ALLE i hverandres selskap uten hverdagstresset - god tid og en god frokost :-)

Jeg har gitt beskjed til barna at vi ikke er "klare" før 10-11. Barn tar en slik beskjed kjempe godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...