Gå til innhold

Har "alle" billån?

Lånte eller ikke penger til å kjøpe bilen  

181 stemmer

1. 1. Lånte eller ikke penger til å kjøpe bilen

• Har kjøpt min nåværende bil med billån eller liknende (leasing osv)
      65
    • Har kjøpt min nåværende bil med oppsparte midler
      116

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TS her, Takk for svar alle, uansett. :) Tror jeg må regne litt mer på det, blir ikke helt klokkere. Kan det stemme at med reparasjonskostnader og bensinforbruk, at det kan lønne seg å kjøpe litt dyrere bil med lån enn eldre, billigere bil uten. 

vi har forresten godt brukt saab stasjonsvogn nå. Helt fantastisk bil å kjøre og veldig gode setter. Jeg tror at dette er en veldig trygg bil å kjøre, de var ihvertfall kjent for det. Men reparasjoner kommer på 20 tusen i året, som sagt. På annen side, er lånekostnadene null. 

Anonymkode: 9b5c3...14a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her, Takk for svar alle, uansett. :) Tror jeg må regne litt mer på det, blir ikke helt klokkere. Kan det stemme at med reparasjonskostnader og bensinforbruk, at det kan lønne seg å kjøpe litt dyrere bil med lån enn eldre, billigere bil uten. 

vi har forresten godt brukt saab stasjonsvogn nå. Helt fantastisk bil å kjøre og veldig gode setter. Jeg tror at dette er en veldig trygg bil å kjøre, de var ihvertfall kjent for det. Men reparasjoner kommer på 20 tusen i året, som sagt. På annen side, er lånekostnadene null. 

Anonymkode: 9b5c3...14a

Det der jo den evige gåten, og det fins ingen bombastiske svar, egentlig. Nå er jo Saab et GM produkt, og da må du regne med store og hyppige utlegg. En like gammel Honda eller Toyota hadde det nok kostet halvparten så mye penger å holde på veien. Det lønner seg sjeldent med ordentlig store reparasjoner. Men, samtidig, vet man jo hva man har. Og om du tar lån og betaler 5-15000 kr i året i renter, pluss et verditap på 15-50000 kr i året, høres heller ikke en gang 20000 for reparasjoner så mye ut lenger.  :)

Anonymkode: b14ad...a78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte helt ny bil for første gang i mitt liv nå nettopp. Den er finansiert med 60% lån, resten sparepenger. Kjøpte en billig el-bil som jeg har tenkt å ha til den «dør». Jeg sparer 2500kr på drivstoff og bomutgifter, og denne summen dekker lånet hver mnd. Slipper også å tenke på kostnader til reparasjoner og dekk på noen år. Har planer om å nedbetale bilen fortere enn fem år, og setter inn ekstra skattepenger og feriepenger på en egen nedbetalingskonto. Så det eneste jeg betaler for bilen min hver mnd(fram til lånet er nedbetalt) er 2500kr på lån, og 380kr i forsikring. Lader gratis og det er ikke bomavgift for elbiler(enda).

Anonymkode: d7e7a...c6e

• Liker 2
Skrevet

Har alltid spart opp til bil før vi kjøper. Sparingen slutter ikke selv om vi bytter bil for å hindre at vi går i fella "nå trenger vi ikke spare"

AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrt å være fattig. Bare å få et lån bilkoster ca. 5000. Deretter er det gebyrer oppå gebyrer og gjerne ågerrenter (overprisede renter kommer ofte på slutten av billånet for å melke fattigfolk).

Anonymkode: 5864b...3df

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte den mest økonomiske bilen brukt. Den kan gå i 20 år uten noe annet enn slitasjedeler som må byttes etterhvert. Bil er et tapsprosjekt. Man tar uansett ikke lån på bil, det er dyrt å ha bil (bensin, forsikringer, bompenger). Har man ikke penger til bil, så har man neppe penger til å ha bil.

Anonymkode: 9d3aa...235

Skrevet (endret)

Har to biler. Kosta 420.000kr totalt. Ingen lån. Betalte med oppsparte midler 

Endret av itfruen
AnonymBruker
Skrevet

Har to biler som er litt under 1 år gamle, ble bestilt og betalt på stedet uten noen form for lån.

Anonymkode: 4551c...1d2

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne 30 år, har en Auris Hybrid stasjonsvogn, fem år gammel. Kjøpt med oppsparte midler.

Anonymkode: 9fa69...28c

AnonymBruker
Skrevet

Bilene mine har blitt dyrere etterhvert som jeg ble eldre. 

Har hatt lån på de fleste av dem. Den jeg har nå betalte jeg ut lånet på. Hadde fem års nedbetalingstid, men da renten steg betalte jeg den bare ut. Er vel 1-1.5 år siden. Det er en 2014 modell som går for en 180.000 nå, vil jeg tro. 

Anonymkode: 98138...7ab

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilene mine har blitt dyrere etterhvert som jeg ble eldre. 

Anonymkode: 98138...7ab

Det tror jeg er sant for de fleste...har kjørt bil i 20 år og kanskje jeg husker prisen på alle:

10000, 8000, 26000, 16000, 15000, 30000, 55000, 65000, 49000. Flere av de har vi hatt samtidig som familiebiler, den lengste tiden var 7 år på den til 55k, og 7 år og pågående på den til 30000. 49000 kr brukte jeg på en samlebil i forrige uke.

Skrevet (endret)

Hadde billån for første gang på min forrige bil, de bilene jeg har hatt før den var nokså billige biler hvor jeg brukte av sparepengene. De siste tre årene har jeg ikke hatt billån fordi det var nedbetalt. Nå har jeg byttet bil, og har tatt opp nytt lån. Bilen til samboeren kjøpte vi for oppsparte midler også.

Endret av Candiru
skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte bil til 500k. Lånte halvparten. Hadde hatt råd til å betale hele bilen uten å ta lån, men ville ikke bruke alle sparepengene på bil, og jeg fikk et bra tilbud på billån pga. det var en el-bil, så renten på lånet var nesten like lavt som boliglånet. Så da gjorde jeg det sånn og betaler heller litt hver måned. Kan godt være det logisk ville lønt seg å bare betale alt men det føltes tryggere for meg å ikke gjøre det selv om det kanskje ikke gir helt mening.. Nå kan jeg også bruke de siste 250k jeg har på fondsparing eller annet som kanskje gir større avkastning enn det renten på billånet er. 

Anonymkode: ec71f...6af

AnonymBruker
Skrevet

1.bil - kontant 

2. Bil - kontant

2.bilen røyk motoren på helt ut av det blå, samtidig som mannen ble arbeidsledig, vi hadde nettopp hatt bryllup og boligkjøp og vi hadde brukt opp det meste av midlene. 

Så da måtte jeg ty til lån, dessverre. Minimalt med kollektivtransport her vi bor, så ville brukt over en time hver vei med buss + 20 minutters gange for å komme til jobb (som er 2 mil unna). 

Anonymkode: 5161a...457

AnonymBruker
Skrevet

Bilen kostet vel 310 000 inklusiv dekk. Helt ny elbil. Det tok vi kontant, det var vår første bil, og vi har billig bolig. Veldig glad for å slippe dyre billån. 

Anonymkode: d0071...69b

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bilen kostet vel 310 000 inklusiv dekk. Helt ny elbil. Det tok vi kontant, det var vår første bil, og vi har billig bolig. Veldig glad for å slippe dyre billån. 

Anonymkode: d0071...69b

Billån kan man få billig, ofte nesten like billig som boliglån. Setter man de 310k i riktig aksjefond får man fort over 20% årlig avkastning om man har et 5-års perspektiv. Da blir det dyrt å ikke ha billån. 310k med 20% årlig avkastning blir til 771k på 5 år. Minus skatt da.

Anonymkode: ebdc4...be3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Billån kan man få billig, ofte nesten like billig som boliglån. Setter man de 310k i riktig aksjefond får man fort over 20% årlig avkastning om man har et 5-års perspektiv. Da blir det dyrt å ikke ha billån. 310k med 20% årlig avkastning blir til 771k på 5 år. Minus skatt da.

Guri, nå er du optimist. Vanligvis regner man med 4-5% avkastning i det lange løp. Og hadde du satt penger i aksjer nå i det siste, haded du jo tapt nesten 30% ved pandemien. Det kalles risiko og er også en del av likningen her. Ikke alle billån er så gunstige heller...

• Liker 1
Skrevet
På 17.4.2020 den 11.29, AnonymBruker skrev:

og vi må ha bensin, fordi - Oslo.

??? Denne skjønte jeg ikke. Oslo skulle vel betydd kjøp en gammel brukt elbil?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Guri, nå er du optimist. Vanligvis regner man med 4-5% avkastning i det lange løp. Og hadde du satt penger i aksjer nå i det siste, haded du jo tapt nesten 30% ved pandemien. Det kalles risiko og er også en del av likningen her. Ikke alle billån er så gunstige heller...

den skjønte jeg ikke.

Hadde du kjøpt aksjer før covid 19 slo til så hadde man kunnet tapt tjent penger som gress. Aksjer som midlertidig har gått ned er ikke tap før du selger. Aksjekjøpere vet derfor at man ikke skal selge i nedgående bølgedaler.

I tillegg har mange fått aksjeutbytte også:-)

Anonymkode: 5864b...3df

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, om man selger ved slike dipper så taper man fort penger. Men nettopp derfor må man ha et lengre tidsperspektiv. DNB Teknologi A som jeg nevnte er OPP over 5% siden nyttår. Sjekk gjerne langsiktig kursutvikling her, siden starten i 2011:

https://lt.morningstar.com/vnq5t3n66n/snapshot/snapshot.aspx?SecurityToken=F0GBR04NGU]2]1]FXALL$$ALL_3935&ClientFund=1&LanguageId=nb-NO&CurrencyId=NOK

Litt tregt i starten, men etter det i bunn og grunn en 7-dobling de siste 7 årene. 

Jeg påstår ikke det er for alle, men det er en god forklaring på at mange heller tar billån enn å betale kontant, selv om man har pengene tilgjengelig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...