Gå til innhold

Har "alle" billån?

Lånte eller ikke penger til å kjøpe bilen  

181 stemmer

1. 1. Lånte eller ikke penger til å kjøpe bilen

• Har kjøpt min nåværende bil med billån eller liknende (leasing osv)
      65
    • Har kjøpt min nåværende bil med oppsparte midler
      116

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt billån. Er oppdratt til at man ikke skal ta opp lån for å kjøpe «unødvendige» ting. Har hatt bil siden jeg var 18, alle bilene har blitt kjøpt for sparepenger + salg av gammel bil.

Anonymkode: dede3...f89

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du glemte å legge inn "begge deler" som svaralternativ. Nåværende bil er halvveis betalt av meg og halvveis av banken. Dvs. nå er det såpass lite igjen av lånedelen at jeg snart innfrir lånet tenker jeg. 

Kunne betalt hele med sparepenger men det ville redusert sparekontoen litt mer enn jeg hadde lyst til der og da. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kona er da en veldig liten bil, tror ikke det er mer plass i den enn i Leaf. E-Niro har lang leveringstid ja, det går antageligvis raskere å få en Tesla Model Y (som er en god del større enn E-Niro). 

Tesla Model 3 (og S/X) kan man få på dagen om man tar en av bilene som er på lager, evt. demobil. Oversikt her:

https://tesla-info.com/inventory.html

Tesla Model 3 har forøvrig ganske god plass i baksetet. Den er tross alt 31cm lengre enn e-Niro og 52cm lengre enn Kona. Bagasjerommet svelger også utrolig mye (diger brønn under + bagasjerom under panseret også) men man får ikke med seg store ting som f.eks en oppvaskmaskin da. 

Anonymkode: ebdc4...be3

Model Y kommer jo ikke før om tidligst ett år, og koster jo minst 500 000. Vil tro man får en e-niro før det. Etterspørselen går jo litt ned, og etter hvert som mach e, skoda enyaq, polestar osv nærmer seg, så blir det et mer overkommelig bruktmarked for de "nesten nye" bilene.

Men ja, jeg stussa også over at vedkommende skrev at model S var for liten, men at Kona og e-niro var alternativer. Tipper vedkommende mente model 3, men fortsatt, den er jo ikke kortere enn Kona og e-niro.

AnonymBruker
Skrevet

Tok opp lån til bil som kostet ca 200 000, men satte inn i huslånet og betalte ned på ca 2 år (Gjelder bare å huske å betale like mye på bilen som man hadde gjort om man ikke til det på huset, så blir det billigere.) Vi har foreløpig bare én inntekt pga jeg studerer, vi er i starten-midten av 20-årene.

Anonymkode: 1c73c...588

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lånte opp på bolig for å kjøpe bil. Boliglånet var fra før godt under 100 000

Anonymkode: 5ba9e...beb

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg har det aldri vært et logisk valg å ha billån. 

Jeg sparte først. Kjøpte så en veldig billig bil. Begynte å spare igjen, kjøpte ny og dyrere bil. Slik har jeg gjort det i 20 år. 

Alternativet er jo at man tar lån, kjøper bil. Tar nytt lån, kjøper ny bil. Og med det sponser banken med mange hundre tusen gjennom et liv. 

De pengene vil jeg heller ha selv, så da er jeg min egen bank. 

Anonymkode: 60e03...89a

Noen prioriterer å gjøre det farligste de gjør i hverdagen så trygt som mulig.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så kleine svar 🙈 Her har vi felles økonomi, jeg må ikke få min mann til å kjøpe bil til meg. 

Anonymkode: a6c79...a53

Hehe, nå var jo de «heldige» eller hva skal man si. Her er det jeg som er kona, som skal kjøpe neste familiens bil, og kjøpte forrige. Både fordi det er jeg som tjener mest, og er flinkere å spare, og det er jeg som «trenger» bil mest, virker det som. Mannen er ikke like interessert i å dra på Ikea f.eks.

Vi har ikke felles økonomi, vi gikk for løsningen der begge legger lønnsandel på en felleskonto. Jeg synes det funker bra. 

TS. 

Anonymkode: 9b5c3...14a

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg har det aldri vært et logisk valg å ha billån. 

Jeg sparte først. Kjøpte så en veldig billig bil. Begynte å spare igjen, kjøpte ny og dyrere bil. Slik har jeg gjort det i 20 år. 

Alternativet er jo at man tar lån, kjøper bil. Tar nytt lån, kjøper ny bil. Og med det sponser banken med mange hundre tusen gjennom et liv. 

De pengene vil jeg heller ha selv, så da er jeg min egen bank. 

Men det virker jo ikke som om du får de pengene selv, du bruker dem jo på å stadig vekk delfinansiere bilene dine? Det vil si at du går glipp av å kjøpe nyere biler med garanti/reklamasjonsrett i starten, og må bruke mye penger på å reparere dem? 

Det er så klart aller best økonomisk å få penger til bil av ektemann eller arv osv, men i valget mellom å "spare seg opp" og få en ny og sikker bil fra dag en, så betrakter jeg ikke kostnadene til banken som all verdens. I tillegg til at jeg er villig til å betale litt for komfort og driftsikkerhet. 

Til TS: Jeg så du nevnte leasing, og det er , kort etter å sette fyr på penger, noe av det dummeste du kan gjøre økonomisk. Du betaler et høyt innskudd som startleie, du betaler store kostnader pr måned og du vil måtte erstatte hver eneste skade/ripe på bilen etter et fastsatt skjema ved endt leie. I tillegg betaler du et relativt høyt beløp pr overkjørte KM. I tillegg sitter du ikke igjen med noe etter endt leie. 

De få unntakene som finnes for fordeler med leasing er bedrifter som må ha en konkret kostnad pr.måned og ikke noe bal med salg av bilen etterpå, og personer/par som ikke vil trekke kostnadene til bil inn i låneoversikten før søknad om boliglån.

Anonymkode: 90dc5...3ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte bil for et par år siden, og valgte å punge ut hele billånet nettopp. Tok lån på 2,25% rente, etter et par år var den steget til 6,2%. Svindleri hele opplegget! 

Fantastisk deilig å være billånfri! Og dette har fått opp øynene mine. For hvor fullstendig bortkastet er det ikke å betale 5-6.000 mnd i et BILLÅN, på en bil som står i garasjen hele året. Jeg trenger ikke en råflott og dyr bil for å kjøre kort fra A til B, som taper seg 100.000 i verdi i dét du tar på den nye nøkkelen din, og som synker 50.000-70.000,- i verdi i året. Fytti faen for et tapsprosjekt. 

Nei. I dag finner man flotte biler til 50.000 - 100.000 som ofte er i god stand og har lang varighet. Jeg betalte med billån ca. 87.000,- i året på lån og avdrag (som blir spist opp av verdifallet), samt service og div. småreperasjoner. På 5 år er det over 400.000,-. En bil til f.eks 75.000,- med 5 års levetid, samt la oss ta i og si hele 100.000 i reperasjoner på 5 år, koster bare 175.000,- på disse 5 årene. Altså sparer jeg 225.000 på 5 år, fordi jeg tar til takke med en bil som er noen år og har kjørt noen km, kontra en ny bil. 

Det er noe man merker godt på hverdagsøkonomien. 

Det verste jeg ser er folk som hiver billånet inn i boliglånet. For det første klarer du aldri å banke ned huslånet på denne måten, og for det andre er det en merkelig måte å finansiere en kortsiktig investering inn i en langtidsinvestering. Har du ikke råd til begge lånene, så har du ikke det. Man kan ikke kamuflere det med å bake dem sammen ved hver nybil. 

Anonymkode: a9b85...294

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri hatt. Har hatt 3 bilder, hvor alle har vært forhåndsvis nye. Selger etter 2-3 år for å ikke tape så mye på hver bil.

Anonymkode: 14797...431

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil heller gi noen kroner til banken i bytte mot en ny og relativt driftsikker bil. Å spare til et «vrak» til 50-60tusen er sjelden noe bedre butikk. Det koster å sette gamle biler på verksted. 

Anonymkode: 331f8...014

Dette er nesten 20 år siden, så du fikk litt mer enn et vrak for 50 000. Bilen var solid og driftsikker, det undersøkte vi godt. Vi hadde den i 8 år, med en større verkstedregning (9000 for topplokket). 

Men jeg forstår. Det er mange i denne tråden som har unnskyldninger inn i evigheten for hvorfor de kjøper bil langt over evne. Så værsågod. Skyld på verkstedregninger, dieselutgifter, driftsikkerhet, eller hva du føler for... Om det er det som rettferdiggjør ditt billån. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, poli10 skrev:

Noen prioriterer å gjøre det farligste de gjør i hverdagen så trygt som mulig.

Er det derfor hver tredje bil jeg ser på veien om dagen er en liten elbil? Som åpner seg som en blikkboks om den havner i en ulykke mot en SUV? 

Da foretrekker jeg min brukte RAV4.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjerne utdyp hvis du mener at ingen av 2 svar alternativer passer. Men dette her må jo være ganske svart og hvit, enten sparte man opp, eller ikke..

Anonymkode: 9b5c3...14a

Trenger ikke være svart hvitt. Her fikk jeg 60 000 i forskudd på arv. Resten hadde jeg spart opp selv. Så fikk kjøpt helt ny bil. Bilene jeg har hatt tidligere har vært billige bruktbiler jeg har spart opp til selv. Ville aldri i livet vurdert billån, da hadde jeg heller spurt om å låne penger av foreldrene mine. 

Anonymkode: 81303...378

Skrevet

Bil er et tapsprosjekt, den synker i verdi over tid. Å låne penger til bil er i de fleste tilfeller dårlig økonomi. Jeg har alltid kjøpt biler for penger jeg allerede har.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte bil for et par år siden, og valgte å punge ut hele billånet nettopp. Tok lån på 2,25% rente, etter et par år var den steget til 6,2%. Svindleri hele opplegget! 

Fantastisk deilig å være billånfri! Og dette har fått opp øynene mine. For hvor fullstendig bortkastet er det ikke å betale 5-6.000 mnd i et BILLÅN, på en bil som står i garasjen hele året. Jeg trenger ikke en råflott og dyr bil for å kjøre kort fra A til B, som taper seg 100.000 i verdi i dét du tar på den nye nøkkelen din, og som synker 50.000-70.000,- i verdi i året. Fytti faen for et tapsprosjekt. 

Nei. I dag finner man flotte biler til 50.000 - 100.000 som ofte er i god stand og har lang varighet. Jeg betalte med billån ca. 87.000,- i året på lån og avdrag (som blir spist opp av verdifallet), samt service og div. småreperasjoner. På 5 år er det over 400.000,-. En bil til f.eks 75.000,- med 5 års levetid, samt la oss ta i og si hele 100.000 i reperasjoner på 5 år, koster bare 175.000,- på disse 5 årene. Altså sparer jeg 225.000 på 5 år, fordi jeg tar til takke med en bil som er noen år og har kjørt noen km, kontra en ny bil. 

Det er noe man merker godt på hverdagsøkonomien. 

Det verste jeg ser er folk som hiver billånet inn i boliglånet. For det første klarer du aldri å banke ned huslånet på denne måten, og for det andre er det en merkelig måte å finansiere en kortsiktig investering inn i en langtidsinvestering. Har du ikke råd til begge lånene, så har du ikke det. Man kan ikke kamuflere det med å bake dem sammen ved hver nybil. 

Anonymkode: a9b85...294

Det er jo tvert imot ren idiot å ta et dyrere billån dersom man gar mulighet til å heller legge det inn i boliglånet som er billigere.

En annen ting er at man jo ikke er nødt til å kjøpe en ny bil selv om man kjøper en litt nyere bil man tar lån på. 

Anonymkode: 2eebc...15e

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Har kjøpt Toyota hybrid

Anonymkode: ff18a...cc4

Bet du på reklamen om at den var selvladende?

Anonymkode: ba4c2...f76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har billån. Sparer mye på å ha det. Alternativet hadde vært å kjøpt en billig diesel- eller bensinbil, en del år gammel og med dårlig sikkerhet. Kjører heller ny elbil, enormt mye sikrere og jeg sparer MYE mer på drivstoff enn det rentene på lånet utgjør. I lånets løpetid må jeg ut med ca. 80k i renter og gebyrer, som blir til litt over 60k etter skattefradrag. Sparer omkring 15.000,- pr. år kun i drivstoff. Dvs. 150k på de 10 årene jeg planlegger å ha bilen (pleier å beholde bilene mine i 8-11 år). 

Hvor mye kostet elbilen din? Vurderer elbil selv, men ser det varierer endel på pris. 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høye renter? Billån har man ofte fått via forhandler med en rente på 0,25-2%. 

Er det bedre å sitte med en gammel bil med høye driftstoffutgifter og reparasjonsutgifter mener du? Tidligere brukte vi 1000,- pr. måned bare i reparasjoner + 2000,- pr. måned i drivstoff. Da bruker jeg heller 4000,- på billån, null på reparasjoner og 500,- på drivstoff. 1500,- ekstra pr. måned for å kjøre en 15 år nyere bil synes jeg er en helt ok deal. 

Hvor finn jeg den bilforhandleren med rente på dette nivået? Er det effektiv eller nominell?

Anonymkode: ff1cf...b2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye kostet elbilen din? Vurderer elbil selv, men ser det varierer endel på pris. 

Vi har en Tesla Model 3 som kostet oss 425k ny inkl. vinterdekk. Prisen har dessverre økt 10-12% nå pga. den svake krona. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lånte 25% av kjøpesummen sistegangen jeg kjøpte bil. Resten var egenkapital i form av innbytte av den gamle bilen og oppsparte midler. De 70 000 jeg lånte betales relativt kjapt. 

Anonymkode: 4d05e...256

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...