Gå til innhold

Har "alle" billån?

AnonymBruker

Lånte eller ikke penger til å kjøpe bilen  

181 stemmer

1. 1. Lånte eller ikke penger til å kjøpe bilen

• Har kjøpt min nåværende bil med billån eller liknende (leasing osv)
      65
    • Har kjøpt min nåværende bil med oppsparte midler
      116

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så var det noe jeg tenkte. Hvor vanlig er det med billån når man kjøper bil? Lager poll.

Gjerne utdyp hvis du mener at ingen av 2 svar alternativer passer. Men dette her må jo være ganske svart og hvit, enten sparte man opp, eller ikke..

Anonymkode: 9b5c3...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg har det aldri vært et logisk valg å ha billån. 

Jeg sparte først. Kjøpte så en veldig billig bil. Begynte å spare igjen, kjøpte ny og dyrere bil. Slik har jeg gjort det i 20 år. 

Alternativet er jo at man tar lån, kjøper bil. Tar nytt lån, kjøper ny bil. Og med det sponser banken med mange hundre tusen gjennom et liv. 

De pengene vil jeg heller ha selv, så da er jeg min egen bank. 

Anonymkode: 60e03...89a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg solgte min fossilbil jeg hadde kjøpt med overskudd fra boiligsalg til fordel for en elbil delvis finansiert med lån.

Mine totale utgifter har gått ned, verditapet er litt større på en dyrere bil men service og reparasjonskostnader har gått ned. Jeg betaler ca halvparten i måneden på billånet av hva jeg fylte bensin for med den gamle bilen.

Anonymkode: 0dd98...852

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sparte opp kjøpte en ganske grei bil til 45 000. Samboer er hobby-mekaniker, så han fikser alt som ikke er pålagt å fikses på verksted. Sparer nok mye på det, også fordi han har god greie på å vedlikeholde bilen på best mulig måte. 

Anonymkode: d8285...fae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klarte å spare opp nesten alt, måtte ta privatlån på 3000kr. Syns ikke det telles som billån. 

Anonymkode: 7b0df...7cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde billån, nedbetalte bilen etter noen år. Hadde den heldigvis i flere år uten lån. Nå er den knust, og er uten bil. Sparer opp til ny. Vil ikke, og får ikke ikke billån pga midlertidig inntekt. 

Anonymkode: 6fb54...fde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klarte å spare opp nesten alt, måtte ta privatlån på 3000kr. Syns ikke det telles som billån. 

Det ble litt feil. Selve bilen sparte jeg opp til, men ville ha nytt musikkanlegg installert. Så da teller det ikke. Radiolån er ikke billån 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har billån. Sparer mye på å ha det. Alternativet hadde vært å kjøpt en billig diesel- eller bensinbil, en del år gammel og med dårlig sikkerhet. Kjører heller ny elbil, enormt mye sikrere og jeg sparer MYE mer på drivstoff enn det rentene på lånet utgjør. I lånets løpetid må jeg ut med ca. 80k i renter og gebyrer, som blir til litt over 60k etter skattefradrag. Sparer omkring 15.000,- pr. år kun i drivstoff. Dvs. 150k på de 10 årene jeg planlegger å ha bilen (pleier å beholde bilene mine i 8-11 år). 

Anonymkode: ebdc4...be3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Måtte ta et lån da jeg er helt avhengig av bil her og min gamle tok kvelden før jeg fikk spart opp til en ny da min prioritering har vært å betale ned gammel kredittgjeld. 

Anonymkode: 9d4e9...cef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Jeg tok opp lån på halve bilen da jeg kjøpte den ny, var litt usikker på hvor jeg skulle bo i den perioden og var mellom to salg av boenheter, greit å ha mest mulig på bok akkurat da. 

Da alt var på stell, løste jeg inn billånet. Nå har jeg ervervet meg flere kjøretøy, de blir kjøpt med oppsparte midler.

Liker ikke annen gjeld enn det jeg har på huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kjøpt Toyota hybrid, drivstoff besparelse pr. Mnd ca. 2000.-

Anonymkode: ff18a...cc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi tok opp lån for å kjøpe bilen vi har nå, betalte den ned på ca 1,5 år. Kommer til å ta opp lån for å kjøpe neste bil også. Kjøper ikke dyre biler. Bilen vi har nå kostet 170 000, lånte 100 000 av disse. 

Anonymkode: d5329...076

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rik ektemann som kjøpte bil til meg, han kjøpte forresten den forrige og, og den før det! 😅 Så nei, ikke lån på bilen!

Anonymkode: 9ab1c...246

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er straks 30 år og tok mitt første billån for et år siden. Jeg og samboer har hatt ganske mange biler og motorsykler i løpet av årene sammen, men vi har alltid spart til kjøretøy vi har kjøpt. 
Men når jeg fikk en jobb med lang reisevei, og mange bompenger, fikk jeg behov for elbil, og valgte da for første gang å kjøpe helt ny bil - og da måtte jeg ha et billån på ca halve summen. Det ga mersmak faktisk, tror jeg kommer til å kjøpe helt (eller nesten helt) ny bil igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte bilen for 160000,- (fikk 20000 mindre siden det var innbytte av bil) og kjøpte den uten lån. Men jeg er alene uten barn og veldig store utgifter så jeg har gode spare muligheter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde betalt ned ekstra på huslånet i flere år, så da økte jeg det for å kjøpe elbil. 

Og betaler nå ned mer enn jeg må på huslånet igjen. 

Anonymkode: d2ee7...158

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kjøpte min første bil for 13.000 kr. Oppspart. Bil nr 2 130.000 kr. Lån. Bil nr 3 kjøpt for 120.000 kr. Privatlån. Nedbetalt.

Anonymkode: 281fe...ab8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Takk for mange svar og spesielt for forklaring rundt avgjørelsen. Dette gir meg litt tankemat.

Kan forklare hvorfor jeg lurer. Som en helt fersk kjørelapp-eier for 3 år siden, kjøpte jeg en billig bil, til 40 tusen. Turte ikke annet for var sikker jeg kom til å bulke den, men det gikk bedre enn jeg trodde.  Bilen er fortsatt like "bra" den, men begynner å kikke rundt på nyere bil, pga bensinutgifter (men vi bruker bare en tusenlapp i måned), reparasjonsutgifter, og egentlig, utseende på bilen. Ønsker kanskje hybrid, for mindre drivstoffutgifter, og vi må ha bensin, fordi - Oslo. Vi ønsker oss mer enn gjerne ny elbil men det blir først om 5-10 år, nå har vi giga boliglån. Så, valget nå ligger mellom brukt bil opptil 200 tusen med bare oppsparte midler, eller brukt bil opptil 400 tusen med delvis billån. Jeg er en kvinne midt i 30 årene med to barn. Fant ut at i min omgangskrets, er det veldig mange som leaser, med store månedsbetalinger. Trodde ikke det var så vanlig. Har egentlig ikke lyst å bruke 6-7 tusen i måned på det.

Anonymkode: 9b5c3...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri hatt billån, har bare kjøpt rimelige biler og har spart opp til dem.

Anonymkode: f9541...42b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...