Gå til innhold

Har "alle" billån?


AnonymBruker

Lånte eller ikke penger til å kjøpe bilen  

181 stemmer

  1. 1. Lånte eller ikke penger til å kjøpe bilen

    • Har kjøpt min nåværende bil med billån eller liknende (leasing osv)
      65
    • Har kjøpt min nåværende bil med oppsparte midler
      116


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har billån på våre biler, rett og slett fordi vi ikke hadde hatt mulighet til å spart opp på egen hånd da vi fikk barn veldig tidlig (før vi begynte å jobbe). Fungerer fint. Vi kjøpte brukte biler med billån (hhv 5 og 4 år gamle da vi kjøpte dem). 

Begge bilene er nedbetalte i løpet av 3 år, og regner med vi kan bruke dem i minst 5 år etter de er nedbetalte. MEN det løper altså på med reparasjonskostnader med gamle biler (mer enn 5 år eller 75000 km).

Så lenge du har råd til månedlige kostnader på lån, samt. bruk og reparasjoner er det ikke noe i vegen for å låne til bil. Har du en god forsikring (som ofte kreves ved lån), er du jo sikret om bilen blir uforutsett skadet også. 

Anonymkode: 23cd9...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker oss mer enn gjerne ny elbil men det blir først om 5-10 år, nå har vi giga boliglån. Så, valget nå ligger mellom brukt bil opptil 200 tusen med bare oppsparte midler, eller brukt bil opptil 400 tusen med delvis billån.

Anonymkode: 9b5c3...14a

For 400k får du nesten en ny elbil med god rekkevidde da. Vi ga 425k for en Tesla Model 3 i høst, inkl. vinterdekk. Dessverre koster samme bil nå 463k pga. kronekollapsen men jeg ser også at Tesla har demobiler med noen få tusen km. på telleren med anslagsvis 25-30.000,- i rabatt. 

For 200k får man 2 år gamle Nissan Leaf 40kWh:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172964196

Anonymkode: ebdc4...be3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Billån er et idiotisk lån - høye renter på et gode som kun faller i verdi.

Men folk flest er jo idioter, så det er bare rimelig at mange sitter på slike lån.

Anonymkode: b14ad...a78

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billån er et idiotisk lån - høye renter på et gode som kun faller i verdi.

Men folk flest er jo idioter, så det er bare rimelig at mange sitter på slike lån.

Anonymkode: b14ad...a78

Høye renter? Billån har man ofte fått via forhandler med en rente på 0,25-2%. 

Er det bedre å sitte med en gammel bil med høye driftstoffutgifter og reparasjonsutgifter mener du? Tidligere brukte vi 1000,- pr. måned bare i reparasjoner + 2000,- pr. måned i drivstoff. Da bruker jeg heller 4000,- på billån, null på reparasjoner og 500,- på drivstoff. 1500,- ekstra pr. måned for å kjøre en 15 år nyere bil synes jeg er en helt ok deal. 

Anonymkode: ebdc4...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøper alltid ordentlige biler med god sikkerhet pga barna og hunder. Vi har som regel litt penger selv, og tar lån på resten. Har også hatt fullfinansiert lån på bil til over 400.000,-. Det gikk helt fint, og betalte ned så fort som mulig. De fleste jeg kjenner, som kjøper familiebil, må ha lån. Mange MÅ ha bil, så da er det et valg man tar. For min del, hadde jeg aldri kjørt rundt i en bil med dårlig sikkerhet eller en gammel bil med MYE reparasjoner. Da hadde jeg heller tatt buss!

Anonymkode: cdf3c...053

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker said:

For 400k får du nesten en ny elbil med god rekkevidde da. Vi ga 425k for en Tesla Model 3 i høst, inkl. vinterdekk. Dessverre koster samme bil nå 463k pga. kronekollapsen men jeg ser også at Tesla har demobiler med noen få tusen km. på telleren med anslagsvis 25-30.000,- i rabatt. 

For 200k får man 2 år gamle Nissan Leaf 40kWh:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172964196

Anonymkode: ebdc4...be3

Ja, men det er vel også ventetid på å bestille ny elbil. Kunne tenke meg Kia e-nero eller kona, men om vi bestiller den nå, så får vi ikke bilen før om 3 år, tror jeg? Og kan like godt vente ennå lengre, for lengre rekkevidde. Tesla model S og spesielt nissan leaf er alt for små, vi har fortsatt to bakovervendte barneseter i bilen og samboer er lang i beina, og vi trenger alt bagasjeplass vi kan få. 

Synes innerst inne også at billån er dumt, å låne penger på noe som man egentlig ikke trenger (man klarer jo seg med billigere bil) og ikke har råd til (ja, for har man råd, så klarer man å spare opp) og som bare går ned i verdi, det virker bare feil for meg. Er ikke vokst opp i velstand, kan man si. Men det er vel vanlig? Ser at 1/3 del svarer at de lånte penger.

TS.

Anonymkode: 9b5c3...14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høye renter? Billån har man ofte fått via forhandler med en rente på 0,25-2%. 

Er det bedre å sitte med en gammel bil med høye driftstoffutgifter og reparasjonsutgifter mener du? Tidligere brukte vi 1000,- pr. måned bare i reparasjoner + 2000,- pr. måned i drivstoff. Da bruker jeg heller 4000,- på billån, null på reparasjoner og 500,- på drivstoff. 1500,- ekstra pr. måned for å kjøre en 15 år nyere bil synes jeg er en helt ok deal. 

Anonymkode: ebdc4...be3

Billån på over 1% er etter min mening høyt forrentet fordi vi ikke har særlig med prisstigning lenger. Det er klart at det fins gode lån, slik som i USA: 7 år med 0% rente. Det er bare en måte å skjule rabatter på, fordi man jo i praksis kan ende opp med å betale mindre, takket være inflasjon.

Vi kjøper bil til 50-70000 kr og har et årlig vedlikeholdsbudsjett på 15000 kr, altså over de 1000 kr/mnd som du nevner. Men...der unngår alle utgifter som også kommer med ny bil etter hvert, slik som dekk, og det er et budsjett som de siste åtte år, i snitt, ikke har blitt brukt opp. Jeg aner ikke hvem som betaler 2000 kr/mnd i drivstoff, det er jo 130 liter bensin eller nesten 2000 kilometer med en 15 år gammel bil som bruker ca 0,7 l/mil. Det er jo helt vilt og litt i overkant mye kjøring i alle fall for bynære folk.

Vi har regnet på dette, grundig, og en pålitelig gammel bil gir økonomisk mening. Så har vi en Leaf ved siden av. En full "tank" koster for tiden ca. 9 kr med alle avgifter, den har i praksis kun dekk og kobberpaste som vedlikeholdsutgifter, og kosta oss 60000 brukt for et par år siden.

Jeg ser rett og slett ikke behovet for billån. Men folk er utrolig vant med å leve over evne, og jeg er takknemlig for dere som holder bankene likvide.

Anonymkode: b14ad...a78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil bare tilføye at jeg ser at mange har den misoppfatningen at rimeligere bil betyr utrygg bil. 

Sist kjøpte jeg nytt. Volvo XC90, som visstnok var den tryggeste bilen på markedet. Før det kjørte jeg en Toyota RAV4 som jeg kjøpte brukt og rimelig. Overraskelsen var derfor stor da jeg googlet, og fant at den historiske RAV4 ble kåret som tryggere enn en ny XC90. 

Volkswagen er vel også kjent for å være blant de tryggeste, og disse er rimelige på bruktmarkedet. 

Anonymkode: 60e03...89a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke billån. Ville ikke fått det heller, da jeg ikke hadde fast jobb da jeg kjøpte bilen (billån i banken). Forbrukslån på bil var/er ikke aktuelt.

Anonymkode: 3c1ce...a24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er vel også ventetid på å bestille ny elbil. Kunne tenke meg Kia e-nero eller kona, men om vi bestiller den nå, så får vi ikke bilen før om 3 år, tror jeg? Og kan like godt vente ennå lengre, for lengre rekkevidde. Tesla model S og spesielt nissan leaf er alt for små, vi har fortsatt to bakovervendte barneseter i bilen og samboer er lang i beina, og vi trenger alt bagasjeplass vi kan få. 

Synes innerst inne også at billån er dumt, å låne penger på noe som man egentlig ikke trenger (man klarer jo seg med billigere bil) og ikke har råd til (ja, for har man råd, så klarer man å spare opp) og som bare går ned i verdi, det virker bare feil for meg. Er ikke vokst opp i velstand, kan man si. Men det er vel vanlig? Ser at 1/3 del svarer at de lånte penger.

TS.

Anonymkode: 9b5c3...14a

Kona er da en veldig liten bil, tror ikke det er mer plass i den enn i Leaf. E-Niro har lang leveringstid ja, det går antageligvis raskere å få en Tesla Model Y (som er en god del større enn E-Niro). 

Tesla Model 3 (og S/X) kan man få på dagen om man tar en av bilene som er på lager, evt. demobil. Oversikt her:

https://tesla-info.com/inventory.html

Tesla Model 3 har forøvrig ganske god plass i baksetet. Den er tross alt 31cm lengre enn e-Niro og 52cm lengre enn Kona. Bagasjerommet svelger også utrolig mye (diger brønn under + bagasjerom under panseret også) men man får ikke med seg store ting som f.eks en oppvaskmaskin da. 

Anonymkode: ebdc4...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billån på over 1% er etter min mening høyt forrentet fordi vi ikke har særlig med prisstigning lenger. Det er klart at det fins gode lån, slik som i USA: 7 år med 0% rente. Det er bare en måte å skjule rabatter på, fordi man jo i praksis kan ende opp med å betale mindre, takket være inflasjon.

Vi kjøper bil til 50-70000 kr og har et årlig vedlikeholdsbudsjett på 15000 kr, altså over de 1000 kr/mnd som du nevner. Men...der unngår alle utgifter som også kommer med ny bil etter hvert, slik som dekk, og det er et budsjett som de siste åtte år, i snitt, ikke har blitt brukt opp. Jeg aner ikke hvem som betaler 2000 kr/mnd i drivstoff, det er jo 130 liter bensin eller nesten 2000 kilometer med en 15 år gammel bil som bruker ca 0,7 l/mil. Det er jo helt vilt og litt i overkant mye kjøring i alle fall for bynære folk.

Vi har regnet på dette, grundig, og en pålitelig gammel bil gir økonomisk mening. Så har vi en Leaf ved siden av. En full "tank" koster for tiden ca. 9 kr med alle avgifter, den har i praksis kun dekk og kobberpaste som vedlikeholdsutgifter, og kosta oss 60000 brukt for et par år siden.

Jeg ser rett og slett ikke behovet for billån. Men folk er utrolig vant med å leve over evne, og jeg er takknemlig for dere som holder bankene likvide.

Anonymkode: b14ad...a78

Dekk må man koste på seg, uansett om bilen er gammel eller ny ;) Men ny bil kommer ihvertfall med nye dekk, så man trenger ikke å tenke på det de første årene.

Når man kjører 25-30.000km i året er det ikke noe problem å bruke over 2000,- pr. måned på drivstoff, selv om bilen bare bruker 0,65l/mil. 

Å ha to biler kan ofte være praktisk, men ikke alltid gjennomførbart i bynære strøk pga. parkeringsproblematikk. 

Anonymkode: ebdc4...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Billån er et idiotisk lån - høye renter på et gode som kun faller i verdi.

Men folk flest er jo idioter, så det er bare rimelig at mange sitter på slike lån.

Anonymkode: b14ad...a78

Du virker ikke så smart selv altså når du snakker sånn om andre, just sayin 🤷🏼‍♀️ Hvorfor noen må ta lån veit ikke du noe om, det er faktisk ikke alle som bor i umiddelbar nærhet til kollektivtrafikk som går hvert kvarter. 

Anonymkode: 9d4e9...cef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare tilføye at jeg ser at mange har den misoppfatningen at rimeligere bil betyr utrygg bil. 

Sist kjøpte jeg nytt. Volvo XC90, som visstnok var den tryggeste bilen på markedet. Før det kjørte jeg en Toyota RAV4 som jeg kjøpte brukt og rimelig. Overraskelsen var derfor stor da jeg googlet, og fant at den historiske RAV4 ble kåret som tryggere enn en ny XC90. 

Volkswagen er vel også kjent for å være blant de tryggeste, og disse er rimelige på bruktmarkedet. 

Anonymkode: 60e03...89a

En RAV4 har aldri vært tryggere enn en XC90, men den har alltid vært mer pålitelig. Viktig å bruke orda rett her.

Anonymkode: b14ad...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En RAV4 har aldri vært tryggere enn en XC90, men den har alltid vært mer pålitelig. Viktig å bruke orda rett her.

Anonymkode: b14ad...a78

Fant tilbake til artikkelen i Din Side jeg leste da jeg kjøpte bilen. Ikke at en artikkel er bevis på noe, men disse vurderingene kom fra forsikringsbransjen. 

Ned fra toppen går nemlig den store SUV-en Volvo XC90. Opp på tronen står plutselig Toyota Rav4. Den japanske SUV-en er ifølge Folksam 52 prosent tryggere enn gjennomsnittsbilen - det er tre prosentpoeng bedre enn XC90, som også må se seg forbigått av Mercedes E-Klasse (50 %).

Anonymkode: 60e03...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fant tilbake til artikkelen i Din Side jeg leste da jeg kjøpte bilen. Ikke at en artikkel er bevis på noe, men disse vurderingene kom fra forsikringsbransjen. 

Ned fra toppen går nemlig den store SUV-en Volvo XC90. Opp på tronen står plutselig Toyota Rav4. Den japanske SUV-en er ifølge Folksam 52 prosent tryggere enn gjennomsnittsbilen - det er tre prosentpoeng bedre enn XC90, som også må se seg forbigått av Mercedes E-Klasse (50 %).

Anonymkode: 60e03...89a

Folksam er en forsikring som samler inn data om reelle ulykker. De tester ikke biler under like, laboratorielle forhold. At folk som kjøper RAV4 kanskje aldri i livet har kjørt bånn gass, vs XC90 som på sett og vis er en rikmannsbil av sorten "her kommer jeg" (i tillegg til å være familiebil) vil være innblandet i andre typer ulykker, vil påvirke slik statistikk.

Se på de forskjellige NCAP instituttene, IIHS, ADAC, Dekra og andre - under like forhold er ingen SUV tryggere enn XC90. Det er få biler som dominerer en disiplin, men denne er vanskelig å påstå noe annet om.

Anonymkode: b14ad...a78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker ikke så smart selv altså når du snakker sånn om andre, just sayin 🤷🏼‍♀️ Hvorfor noen må ta lån veit ikke du noe om, det er faktisk ikke alle som bor i umiddelbar nærhet til kollektivtrafikk som går hvert kvarter. 

Anonymkode: 9d4e9...cef

Ingen ambisjoner om å fremstå som "smart", ingen kollektivtrafikk der jeg bor (bortsett fra ekspressbuss 4 ganger i døgnet). Folk i Norge har vendt seg til å bo flottere, kjøre flottere, leve flottere enn de har råd til. Må du ta opp lån for en forbruksgjenstand som bil, har du etter min mening gjort en feil. Andre vil mene noe annet, og det er helt greit, men jeg er likevel uenig.

Anonymkode: b14ad...a78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg fikk min bil i gave av pappa. Ikke lån på den. 

Anonymkode: 455b5...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg har det aldri vært et logisk valg å ha billån. 

Jeg sparte først. Kjøpte så en veldig billig bil. Begynte å spare igjen, kjøpte ny og dyrere bil. Slik har jeg gjort det i 20 år. 

Alternativet er jo at man tar lån, kjøper bil. Tar nytt lån, kjøper ny bil. Og med det sponser banken med mange hundre tusen gjennom et liv. 

De pengene vil jeg heller ha selv, så da er jeg min egen bank. 

Anonymkode: 60e03...89a

Vil heller gi noen kroner til banken i bytte mot en ny og relativt driftsikker bil. Å spare til et «vrak» til 50-60tusen er sjelden noe bedre butikk. Det koster å sette gamle biler på verksted. 

Anonymkode: 331f8...014

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rik ektemann som kjøpte bil til meg, han kjøpte forresten den forrige og, og den før det! 😅 Så nei, ikke lån på bilen!

Anonymkode: 9ab1c...246

 

8 timer siden, GjestSiden2006 skrev:

Fikk bilen fra mannen min .

Så kleine svar 🙈 Her har vi felles økonomi, jeg må ikke få min mann til å kjøpe bil til meg. 

Anonymkode: a6c79...a53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke direkte billån men øket boliglånet for å kjøpe bil

Anonymkode: 4aee6...d25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...