Gå til innhold

Fantomlukt i nesa. Lukter bare røyk. Korona?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste dagene har jeg kunn gått rundt og luktet en ekkel litt sur røyk lukt. Litt sånn som når naboen røyker på veranda lukt. 

Blir gal. Kjenner den over alt. Hjemme og ute og hele tiden. Hørt at det kan ha sammenheng med korona? Jeg vet ikke om jeg har hatt det.

Noen andre som har opplevd dette? Har du hatt korona? 

Anonymkode: 36714...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn har jeg det også iblant. Det er vanlig og ufarlig. Er sikker på det ikke har noe med korona å gjøre.  

Anonymkode: 338d3...e84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan komme av stress. Jeg får også sånn iblant.

Anonymkode: 715a6...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også sånn brent lukt i nesa nå og da. Vet ikke hva det kan komme av?

Anonymkode: 92182...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får også sånn brent lukt i nesa nå og da. Vet ikke hva det kan komme av?

Anonymkode: 92182...9d3

Har hatt dette over flere år, så det kommer ikke av corona. 

Anonymkode: 92182...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fjerne sigaretten fra munnen? Har hørt at det kan hjelpe.

Anonymkode: 5295a...611

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den lukta kjenner jeg hver gang tullingen av nabo tenner seg en pot (narkotisk stoff). Fordi jeg ikke røyker selv og har ekstremt god luktesans så kjenner jeg mye av de forskjellige luktene fra narkotiske stoffer og matos. Sur røyk lukt er ikke en type lukt du bare kjenner helt uten videre. Er garantert noen naboer som bruker eller oppbevarer dette.

 

Du kan tipse politiet anonymt på politiet.no. så sjekker de opp i det om det er av interesse.

 

Anonymkode: 1df5e...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har hatt dette selv av og på i kanskje ett år, og er nå henvist til MR av legen… dette stresser meg helt enormt, har noen fler her fått undersøkt dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rio89 skrev (1 time siden):

Har hatt dette selv av og på i kanskje ett år, og er nå henvist til MR av legen… dette stresser meg helt enormt, har noen fler her fått undersøkt dette? 

Tap av lukt og smak, eller endringer i smak og luktesans er normalt etter covid.
 

følge Folkehelseinstituttets informasjon om senskader viser en studie blant uvaksinerte deltagere i Den norske mor, far og barn-undersøkelsen at omtrent 1 av 6 fortsatt slet med endret smaks- og luktesans ett år etter infeksjonen

Jeg har selv opplevd dette og har fremdeles ettervirkninger av dette to år etter smitte. For meg er det mest reduserte sanser, men har også merket denne sigarett lukten, men hos meg var dette kun av og til og er borte nå. Det er ikke uvanlig at smak og lukt svekkes etter virusinfeksjoner, men mye tyder på at årsaken ved covid er noe annet enn ved andre virus.

 

Det betyr at coronaviruset kan ha nevroinvasivt potensial, altså at viruset angriper luktecellene direkte. Dette er ganske så spesielt for coronaviruset, sier ØNH-legen fra St. Olavs hospital


Det finnes hjelp å få og ekspertene anbefaler at en ikke venter for lenge, fordi det da kan være vanskeligere å få sansene tilbake. En kan også gjøre egentrening.


https://www.vg.no/forbruker/helse/i/5GvgQb/slik-kan-du-trene-opp-tapt-lukt-og-smak

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det slik i 1-2 år av og på jeg også. Har ikke hatt korona, bivirkning av vaksinene kanskje?

Tinnitus har også blitt verre etter dette, men kan jo være tilfeldig. 

Ble henvist til MR av legen uten at de fant noe. 

Endret av Aruiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt det sånn i snart 16 år. Kan oppstå etter virusinfeksjoner eller gjentatte bihulebetennelser i ung alder, eller om man har hatt en hodeskade osv. Det kan også være et tegn på noe annet underliggende, så det er greit å utelukke at det er noe alvorlig som forårsaker det. Fenomenet heter phantosmia.

Jeg har hatt MR og de fant ikke noe,teorien er at det er gjentatte luftveisvirusinfeksjoner som har forårsaket det. (frem til jeg var ca 19, hadde jeg en skikkelig luftveisinfeksjon en gang i halvåret)

Min phantosmia trigges spesielt av bål/stekeos. Da har jeg lukten i nesa i 4-5 dager, så går det over. Tenker ikke så mye på det lengre og pleier å ta noen skikkelige magadrag av kaffeposen når det inntreffer for å få en annen lukt i noen sekunder/få det til å gå over raskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

1:15 ut i denne videoen fra VGTV, har en norsk lege et meget konkret råd for hvordan vi skal få igjen lukt og smak etter en virusinfeksjon i øvre luftveier:

https://tv.vg.no/video/230983/slik-faar-du-smakssansen-tilbake-etter-corona

sink-vg.thumb.png.9cf3d8cd3dcceed5e0a7284a33e191a1.png

Etter å ha lest om tap av lukt og smak i snart tre år, er det rart at sinkmangel aldri nevnes som mulig årsak. Det ser jo ut til å være kjent blant leger som er spesialister på dette.

Problemet er selvsagt at det ikke er mulig å måle sinkmangel med en blodprøve for å se om sansecellene mangler sink. Kroppen har normalt 2,5 gram sink på lager rundt omkring i kroppsvevet og bare en liten del av beholdningen sirkulerer i blodet, der mineralnivået styres av hormoner.

Når legen anbefaler å ta tilskudd i ni månder, er det fordi det kommer til å ta tid å bygge opp igjen lageret med sink hvis du har mangel, som tap av lukt og smak er symptom på. Hvis du fyller på 50 milligram sink hver dag, vil det ta 50 dager før du har fått spist tilsvarende et fullt lager (2,5 gram). Det vil si, hvis kroppen hadde greid å absorbere alt du spiser fra fordøyelsen (noe den ikke får til). Derfor tar det tid å fylle lageret med sink og korrigere mangelen, men virkningen på sansecellene kommer gaske fort.

Er det virkelig ingen her som har forsøkt sinktilskudd mot tap av lukt og smak?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...