Gå til innhold

Trillepike på tolv


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Det kan du trygt si, Karmøy. Skal dagens passere ha 120-150 kroner timen om kvelde, da er det mange foreldre som må melde pass.

Dessuten er det ikke så mange vanlige jobber hvor man har en sånn lønn etter skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eldste på snart 10, sitter barnevakt for lillesøster på snart 2 fra tidlig kveld til sent på natt hvis vi trenger henne. Hun har alltid en venninne på overnatting - og da betaler vi dem en femtilapp hver... strålende fornøyd begge to. Vi er aldri så langt unna at vi ikke kan gå hjem hvis de ringer... Men har aldri skjedd... Hun er fantastisk og har vært hjemme alene siden hun var fem... og liker det!!

Unnskyld meg, men dette synes jeg høres direkte uansvarlig ut!

voksne assistenter har vel søkt seg til jobben, og det er nok ikke mange som har voksne assistenter som barnevakt på kveldstid. Som regel har barna det mye morsommere med en ung barnepasser enn en voksen dame, og når en 16-åring velger å bruke kvelden sin på å sitte barnevakt framfor å øve til prøve, gjøre lekser, dra på kino, være ute med venner eller dra på fest syns jeg fakisk at "arbeidsgiver" burde være litt generøs og smøre på et lite ekstra lag med lønnspålegg.

:legrine:

Endret av Zari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Min eldste på snart 10, sitter barnevakt for lillesøster på snart 2 fra tidlig kveld til sent på natt hvis vi trenger henne. Hun har alltid en venninne på overnatting - og da betaler vi dem en femtilapp hver... strålende fornøyd begge to. Vi er aldri så langt unna at vi ikke kan gå hjem hvis de ringer... Men har aldri skjedd... Hun er fantastisk og har vært hjemme alene siden hun var fem... og liker det!!

*

Unnskyld meg, men dette synes jeg høres direkte uansvarlig ut!

:legrine:

5-åring alene hjemme høres ikke ut som noe jeg ville funnet på selv, men det går fint an å oppdra sin 10-åring til å kunne ta ansvar for å få sin egen lillesøster som hun kjenner ut og inn til å spise kveldsmat, stelle og legge henne, med instruks om å ringe mamma hvis det skjer noe (pluss vanlige ting som å bære ut barnet hvis det brenner). 10-åringer er intelligente vesener.

Endret av =tentacle=
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tiltro!!!!! Tror dere virkelig jeg ville latt dem være alene hvis de ikke var ansvarlige nok? Hun er vannvittig flink, og hvis jeg spør henne og hun ikke har lyst akkurat den kvelden - ja men da er d jo greit. Presser henne ikke til noe, og som femåring var hun veldig veslevoksen. Var gjerne alene hjemme i en time mens vi var i butikken.. Og vi bor på landsbygda med 500 innbyggere, og tror det er litt annet en å bo i byen å være hjemme alene... Her lærer vi ungene våre til å bli selvstendige vesener... og det funker å stole på dem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minemor: Jeg synes ikke det høres uansvarlig ut. Det er da mange tiåringer som er svært selvstendige og ansvarsfulle, akkurat som det er noen som ikke er det. Og man vil vel kjenne sin egen datter så godt at man vet om hun er moden nok for oppgaven.

Å hyre en ukjent tiåring til oppgaven kan jeg være med på at virker uansvarlig, og definitivt ikke noe jeg selv hadde gjort.

Og angående lønn til barnevakt er det stor forskjell på hvor mye penger som vil være tilfredstillende for en tolvåring og for en syttenåring. Da jeg satt barnevakt som syttenåring var 50,- i timelønn et minimum, men også greit nok. Hadde jeg fått mindre, hadde jeg ikke orket.

Da jeg var tolv år skulle det en god del mindre til for å gjøre meg fornøyd.

Endret av Lillemor Gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes det bør være forskjell i pris om en spør noen om de vil trille en tur enn om noen barn kommer på døren for å spørre om de kan trille..

Dette praktiserer vi allerede.

Og vi kjører på denne løsningen:

70 kr timen for ett barn, 100 for to timer.

og 90 kr timen for to barn, 130 for to timer.

Nå var vi borte fra 17:30 - 21:30,

så da er det en jente som får 200 velfortjente kroner inn på sin konto i dag (om da ikke mor innstendig ber om noe annet). :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og er det bare meg som ikke betaler timepris på kveld/natt - men heller for en kveld :sjenert: Blir fryktelig mye penger for å passe en sovende unge synes nå jeg. En som i værste fall er oppe en time etter at vi har forlatt "åstedet"

Forstår mer om det er større unger at det er timespris men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

voksne assistenter har vel søkt seg til jobben, og det er nok ikke mange som har voksne assistenter som barnevakt på kveldstid. Som regel har barna det mye morsommere med en ung barnepasser enn en voksen dame, og når en 16-åring velger å bruke kvelden sin på å sitte barnevakt framfor å øve til prøve, gjøre lekser, dra på kino, være ute med venner eller dra på fest syns jeg fakisk at "arbeidsgiver" burde være litt generøs og smøre på et lite ekstra lag med lønnspålegg.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi bor på landsbygda med 500 innbyggere, og tror det er litt annet en å bo i byen å være hjemme alene... Her lærer vi ungene våre til å bli selvstendige vesener... og det funker å stole på dem!!!

Ja, for det lærer man nemlig ikke barn i andre deler av landet... *himle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Min eldste på snart 10, sitter barnevakt for lillesøster på snart 2 fra tidlig kveld til sent på natt hvis vi trenger henne. Hun har alltid en venninne på overnatting - og da betaler vi dem en femtilapp hver... strålende fornøyd begge to. Vi er aldri så langt unna at vi ikke kan gå hjem hvis de ringer... Men har aldri skjedd... Hun er fantastisk og har vært hjemme alene siden hun var fem... og liker det!!

Er helt enig med deg! Hadde det på samme måten selv. Klarte meg helt fint alene en god stund fra jeg var ganske liten, allerede da ville jeg heller være alene hjemme med dundrende musikk på xD Vi bodde på et litt større sted enn deg, men bodde i tomannsbolig hvor jeg kunne ringe på hos naboen om det var noe. Dagmammaen til lillesøster bodde 10 meter unna og en annen barnepike 30 meter avgårde og vi kjente godt de rett overfor oss.

Når jeg var 12-13 år gammel var jeg barnevakt om natta for tvillinger på 4 og unge på 1,5...

Skjønner at de som bor i byen kanskje kan reagere, men jeg hadde heller ikke latt en unge vært alene i en blokkleilighet hvor jeg ikke kjente naboene for å si det sånn =)

Sånn til spørsmålet: Syns en 50lapp er helt greit for en litt lengre trilletur, altså rundt en time ell to. Hvis ungen er snill og pliktoppfyllende går det jo heller an å gi litt ekstra iblant eller kjøpe en fin gave til henne =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være barnevakt eller "trillepike" er ikke ordinært arbeid, og en kan følgelig ikke sammenligne med ordinær timesbetaling.

En trillepike kan få en påskjønnelse for "jobben" hun gjør. Skal det være noe serlig mere enn et par tiere, må det være hvis man har spurt om tjenesten selv. Skjønne egentlig ikke hvorfor man skal ha trillepike.

Har tre barn, og ingen av de har brkt mere enn 15 minutter på å sovne i vogna. Som oftest har det gått på et par minutter. Når barnet sover, er det bare å la vogna stå ute til barnet vokner.

Barnevakt skal selvsagt ha betalt, men noe særlig mer enn kr 50,- pr time synes jeg ikke en skal måtte betale. Tror de fleste unge jenter synes det er helt greit å få kr 50,- pr. time. Ofte dreier det seg om å sitte hjemme hos noen andre og se på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...