Jump to content
Skorpion91

Skorpions kamp mot kiloene

Recommended Posts

Skorpion91

Jeg hopper i det og oppretter en dagbok om min kamp mot kiloene. Forhåpentligvis hjelper det meg til å holde fokus og klare å gjennomføre denne gangen. 

Jeg har siden jeg studerte i 2013 vert overvektig. I november 2015 bestemte jeg meg for første gang at nok er nok og prøvde å gå ned i vekt. Klarte faktisk å gå ned en del, men så kom oljekrisen og junkfood ble trøst for at jeg gikk hjemme alene arbeidsledig. Siden den gang har det vert flere kortere perioder med vekt nedgang, men har alltid gitt opp så fort vekta ikke viser det resultatet jeg ønsker eller livet generelt går mot meg. Fikk i desember 2018 en nydelig datter, men graviditet og barseltid var ikke positivt for vekten min. 

I påsken fikk jeg en skikkelig smell og tenkte at nok er virkelig nok. Nå skal jeg gå ned i vekt en gang for alle. Tirsdag 14.april startet jeg derfor med å bytte ut deler av kostholdet mitt med allevo produkter. Tanken er å gjøre dette i 1-2 uker for en kick start. Hvor mange måltid som blir erstattet avhenger litt av hvordan dagene mine ser ut og hvilke måltider jeg spiser sammen med andre. Jeg vet at dette ikke er en holdbar løsning, og at jeg må være forsiktig når jeg begynner å bytte ut shaker og supper med vanlig mat. Men jeg trenger en opptur og ett håp om at jeg kan klare det. Jeg antar også at mange kommer til å kommentere at sunn mat alltid er best eller noe slik, men når jeg ikke har kunnskapen til å kunne få i meg den næringen jeg trenger føler jeg dette er en tryggere måte å gjøre det på - for meg.  

Sliter for tiden med en skade og har siden januar hatt "forbud mot all aktivitet enn normalt". De få gangene jeg har prøvd meg på mer aktivitet sliter jeg med å gå på kvelden. Så skal prøve å holde meg til ikke noe unødvendig aktivitet i tiden fremover slik at jeg forhåpentligvis snart kan bli skadefri. Men dette fører jo selvfølgelig til at jeg ikke kan "hjelpe" vektnedgangen med trening i nærmeste fremtid. 

Start vekten 14.04 var 107,2 kg
15.04: 106,4 kg -800 gr  

Regner med nedgangen i dag var vann eller feil med vekten. Så blir spennende å se i morgen, jeg antar det blir en økning igjen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Skorpion91

Vipps så var det gått nesten en uke og jeg har ikke hatt mulighet til å oppdatere før nå. Vi valgte plutselig å dra bort til ett hus hvor vi nesten ikke har internettdekning (Enebolig i samme kommune, helt innafor ihht smittevern). 

Har dog fortsatt med prosjektet mitt, har byttet ut ca to måltider til dagen med allevo produkter samtidig som jeg har registrert kalorier på øyemål slik at jeg vet ca hvor mye jeg får i meg. Har dog ikke fått veid meg siden fredag så jeg er veldig spent på hva vekten sier i morgen. 

Ellers var vektutviklingen før vi dro slik: 
14.04: 107,2 kg
15.04: 106,4 -800gr 
16.04: 105,8 -600gr Totalt 1,4kg
17.04: 105,3 -500gr Totalt 1,9kg

Jeg regner med at vekten frem til fredag var mest vann, men er jo lov å håpe at det kanskje var litt fett også.

Blir spennende med veiing i morgen! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Whistler

Mitt tips er å veie seg på et fast tidspunkt og en fast dag i uka og ikke hver dag.  Jeg veier meg på mandager rett etter jeg står opp så alle helgas utskeielser er med i beregningnen.  Siden starten i september i fjor er det en halv kg i uka som er borte.  Lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skorpion91
1 minutt siden, Whistler skrev:

Mitt tips er å veie seg på et fast tidspunkt og en fast dag i uka og ikke hver dag.  Jeg veier meg på mandager rett etter jeg står opp så alle helgas utskeielser er med i beregningnen.  Siden starten i september i fjor er det en halv kg i uka som er borte.  Lykke til!

Takk for tipset.

Jeg veier meg hver dag når jeg står opp, det er deg som funker best for meg. Har tidligere prøvd å veie meg en gang i uken, men blir så demotivert hvis jeg ikke har fått resultatet jeg ønsker. Vekten varierer mye ila en uke og da synes jeg personlig at det er bedre å se endringene ila uken.

Så gøy du har klart å holde så godt nedgang over tid! Hvordan har du gjort det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Whistler

Jeg har byttet ut kaloririke ingredienser med kalorifattige.  Fra pasta til sjampinjong, chips til grønnsaker.  Halvparten så mye kjøtt, men med grønnsaker og sopp kan porsjonene fremdeles være like store.  Potetgull, peanøtter og sjokolade er fy.  Kanskje femti gram p-gull på lørdag.  Resten i posen knuses og tømmes i søpla. Kjør på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...