Gå til innhold

Skorpions kamp mot kiloene


Skorpion91

Anbefalte innlegg

Jeg hopper i det og oppretter en dagbok om min kamp mot kiloene. Forhåpentligvis hjelper det meg til å holde fokus og klare å gjennomføre denne gangen. 

Jeg har siden jeg studerte i 2013 vert overvektig. I november 2015 bestemte jeg meg for første gang at nok er nok og prøvde å gå ned i vekt. Klarte faktisk å gå ned en del, men så kom oljekrisen og junkfood ble trøst for at jeg gikk hjemme alene arbeidsledig. Siden den gang har det vert flere kortere perioder med vekt nedgang, men har alltid gitt opp så fort vekta ikke viser det resultatet jeg ønsker eller livet generelt går mot meg. Fikk i desember 2018 en nydelig datter, men graviditet og barseltid var ikke positivt for vekten min. 

I påsken fikk jeg en skikkelig smell og tenkte at nok er virkelig nok. Nå skal jeg gå ned i vekt en gang for alle. Tirsdag 14.april startet jeg derfor med å bytte ut deler av kostholdet mitt med allevo produkter. Tanken er å gjøre dette i 1-2 uker for en kick start. Hvor mange måltid som blir erstattet avhenger litt av hvordan dagene mine ser ut og hvilke måltider jeg spiser sammen med andre. Jeg vet at dette ikke er en holdbar løsning, og at jeg må være forsiktig når jeg begynner å bytte ut shaker og supper med vanlig mat. Men jeg trenger en opptur og ett håp om at jeg kan klare det. Jeg antar også at mange kommer til å kommentere at sunn mat alltid er best eller noe slik, men når jeg ikke har kunnskapen til å kunne få i meg den næringen jeg trenger føler jeg dette er en tryggere måte å gjøre det på - for meg.  

Sliter for tiden med en skade og har siden januar hatt "forbud mot all aktivitet enn normalt". De få gangene jeg har prøvd meg på mer aktivitet sliter jeg med å gå på kvelden. Så skal prøve å holde meg til ikke noe unødvendig aktivitet i tiden fremover slik at jeg forhåpentligvis snart kan bli skadefri. Men dette fører jo selvfølgelig til at jeg ikke kan "hjelpe" vektnedgangen med trening i nærmeste fremtid. 

Start vekten 14.04 var 107,2 kg
15.04: 106,4 kg -800 gr  

Regner med nedgangen i dag var vann eller feil med vekten. Så blir spennende å se i morgen, jeg antar det blir en økning igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vipps så var det gått nesten en uke og jeg har ikke hatt mulighet til å oppdatere før nå. Vi valgte plutselig å dra bort til ett hus hvor vi nesten ikke har internettdekning (Enebolig i samme kommune, helt innafor ihht smittevern). 

Har dog fortsatt med prosjektet mitt, har byttet ut ca to måltider til dagen med allevo produkter samtidig som jeg har registrert kalorier på øyemål slik at jeg vet ca hvor mye jeg får i meg. Har dog ikke fått veid meg siden fredag så jeg er veldig spent på hva vekten sier i morgen. 

Ellers var vektutviklingen før vi dro slik: 
14.04: 107,2 kg
15.04: 106,4 -800gr 
16.04: 105,8 -600gr Totalt 1,4kg
17.04: 105,3 -500gr Totalt 1,9kg

Jeg regner med at vekten frem til fredag var mest vann, men er jo lov å håpe at det kanskje var litt fett også.

Blir spennende med veiing i morgen! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å veie seg på et fast tidspunkt og en fast dag i uka og ikke hver dag.  Jeg veier meg på mandager rett etter jeg står opp så alle helgas utskeielser er med i beregningnen.  Siden starten i september i fjor er det en halv kg i uka som er borte.  Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Whistler skrev:

Mitt tips er å veie seg på et fast tidspunkt og en fast dag i uka og ikke hver dag.  Jeg veier meg på mandager rett etter jeg står opp så alle helgas utskeielser er med i beregningnen.  Siden starten i september i fjor er det en halv kg i uka som er borte.  Lykke til!

Takk for tipset.

Jeg veier meg hver dag når jeg står opp, det er deg som funker best for meg. Har tidligere prøvd å veie meg en gang i uken, men blir så demotivert hvis jeg ikke har fått resultatet jeg ønsker. Vekten varierer mye ila en uke og da synes jeg personlig at det er bedre å se endringene ila uken.

Så gøy du har klart å holde så godt nedgang over tid! Hvordan har du gjort det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet ut kaloririke ingredienser med kalorifattige.  Fra pasta til sjampinjong, chips til grønnsaker.  Halvparten så mye kjøtt, men med grønnsaker og sopp kan porsjonene fremdeles være like store.  Potetgull, peanøtter og sjokolade er fy.  Kanskje femti gram p-gull på lørdag.  Resten i posen knuses og tømmes i søpla. Kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Huff, varte ikke lenge denne dagboken før jeg falt helt av 😅 Klarte selvfølgelig å bli gravid midt i dette prosjektet mitt. Så da ble det bråstopp til jeg var ferdig med amming. 

Har innsett at problemet mitt hovedsaklig ligger i emosjonell spising. Mye trøste spising i en veldig ond sirkel der jeg bare spiser mer og mer fordi jo mer jeg spiser jo mer mislykket føler jeg meg. 

Jeg har hatt noen forsøk på endringer, men har ikke klart det. Så forrige uke "krøp jeg til korset" og var hos legen. Hun hadde heldigvis stor forståelse for problemet mitt og anbefalte meg å prøve mysimba. 

Jeg startet med mysimba onsdag 16/02 og foreløpig har det gått veldig fint. Har nesten ikke merket noe til bivirkninger annet enn litt hodepine. Har dog hatt noe virkning. Jeg har tidligere vert fysen på noe godt hele dagen, nå blir jeg ikke fysen, men sulten. Mye lettere å spise mat istedet for usunnheter når det er det kroppen ber om. I går da vi skulle spise middag var jeg kjempe sulten, men klarte bare å spise halve porsjonen i forhold til hva jeg normalt ville spist. Da klarte jeg faktisk ikke å spise mer. 

I morgen skal dosen økes fra 1 pille morgen til 1 morgen og en kveld, er veldig spent på om det blir mer bivirkninger og virkninger. 

Har ett håp om at jeg får oppdatert denne dagboken ukentlig nå, og at jeg faktisk klarer å gjennomføre dette og ikke falle av igjen... 

Har ett mål på sikt om å komme ned til mellom 70 og 75 kg. Den optimale vekten min i forhold til høyde er vel egentlig 67 kg, men tror kanskje det er litt urealistisk når jeg har vert overvektig hele mitt voksne liv. Mitt første delmål er over 105 kg, delmål 2 under 100 kg. Resten av delmålene setter jeg opp når jeg har kommet litt lengre. Håper jeg er under 105 før vi starter på april. 

 

Startvekt 15/02: 109 kg

22/02: 108,2 -0,8 kg 

Total nedgang: 0,8 kg

Vekt igjen til delmål 1: 3,3 kg

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokdamen skrev (11 timer siden):

Velkommen tilbake! Kjenner meg veldig igjen i mye av det du skriver. Heier på deg 👏

Takk 😀 Har brukt tiden etter jeg skrev innlegget i går på å lese hele dagboken din. Jeg ble så imponert og inspirert! Den fremgangen du har hatt er jo helt utrolig. Fikk også lyst til å begynne å jogge 😅 Sliter dessverre med at jeg får beinhinnebetennelse hver gang jeg prøver meg på jogging/løping. Så må nok bli en del lettere og bygge opp mye styrke før jeg prøver meg igjen. Vil så gjerne være en person som tar seg en joggetur etter barna er lagt. 

Jeg vil gjerne ha noen andre mål enn kun vekt i tiden fremover. Men usikker hvordan jeg i det hele tatt skal begynne. Jeg går tur med min søster en gang i uken, ellers er det dessverre lite aktivitet. Vi flyttet i starten av november og har enda ikke pakket ut av alle esker og fått den ordenen vi ønsker her. Vi brukte 10 mnd på å renovere huset før vi flyttet. Så da vi endelig kunne flytte inn gikk luften helt ut av oss og TVen frister mye mer etter ungene er lagt. 

Ellers veide jeg meg i dag da det er 1 uke siden jeg startet på mysimba. I dag viste vekten 107,4 en nedgang på 1,6 kg på en uke hvor jeg egentlig ikke har gjort noen bevisste endringer annet enn å ta pillene. I dag var første dag med en pille morgen og en kveld, så er veldig spent på hvordan den neste uken blir i forhold til bivirkninger o.l. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med Mysimba og veien nedover 👍 Jeg startet med Mysimba for et år siden, men kunne ikke bruke de på grunn av bivirkninger. Håper de hjelper deg 😊

Jeg startet opp med turer når jeg startet reisen min. I starten var de ikke så lange, men jeg gikk 5 dager i uka som et minimum. Etterhvert ble turene lengre og det ble trening ut av det. Akkurat nå har jeg ikke vært så flink til å følge opp på grunn av sykdom og andre ting, men snart er jeg tilbake i vanlig rutine. Planen min nå er å begynne å jogge når det blir vår. Kroppen er mye lettere, så det burde egentlig gå greit. Jeg har aktivitetsmål i tillegg til vekt. Skal ut på trening/tur minimum 3 ganger pr uke. Det er helt mulig å oppnå, og det er en bonus når jeg klarer mer. Og som sagt, de siste ukene har jeg ikke klart det, men det er også helt greit.

Ønsker deg lykke til, og håper du raskt når det målet du ønsker 😊👍🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Wit, enn så lenge har jeg kun litt hodepine av og til 😊 Har lest om mange som har hatt skikkelig fæle bivirkninger av mysimba, så er veldig glad for at jeg slipper så "billig" unna. 

Jeg må nok absolutt komme meg mer ut på tur og starte der når det gjelder trening. Hadde min siste dag i permisjon i går (😟), heldigvis var det sol, med en illusjon av vår. Gikk en lang tur som ble mye lengre enn jeg hadde tenkt da han i vognen sovnet på vei hjem. Han våkner med en gang jeg stopper vogna, så måtte gå minst en halv time til for at han skulle få en god hvil. Var utrolig deilig å gå en tur ute i solen, på tross av myyye kald vind. Nå gleder jeg meg skikkelig til det blir litt mer vår og det er lettere å gå tur etter kl 19. Er ikke så lett å få til så mye turer når enten jeg eller mannen må være hjemme og vi enda har alt for mye vi må få ordnet i huset. Er 4 mnd siden vi flytter inn og i dag fikk kjøkkenet vårt sokkellister, går ikke akkurat for fremover 🙈😅

Ellers er jeg helt fascinert av virkningene mysimba har hatt på meg. Jeg går ned mye uten at det koster meg noen ting. Jeg føler ikke jeg har endret noe egentlig. Har nesten ikke lyst på noe usunt lengre. Og hvis jeg setter meg ned med noe så er det bare godt en kort stund. Satte med ned med en is i går, spiste 4-5 skjeer før jeg var lei og la den tilbake i fryseboksen 😲 Tidligere ville jeg spist opp det som var igjen av den isen. Selv om jeg spiste både chips, is og smågodt i går var det i så pass små mengder at jeg likevel går ned hver dag. Til nå har jeg gått ned 2,5 kg på 1,5 uke. Forstår at meste parten er vann, men det er likevel gøy å få slike resultater når det føles som jeg ikke gjør noe. Jeg har også mye mer energi, antar at det kommer av at jeg spiser bedre, men gud så deilig det er å ikke være konstant sliten. 

jeg kommer definitivt til å gjøre mer bevisste endringer på sikt, målet mitt er at pillene skal hjelpe meg ut av gamle vaner og at jeg klarer å bygge nye sunne vaner. Jeg vil ha en ny sunn livsstil og har for første gang ett lite håp om at jeg kanskje kan klare det 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å skrive at jeg tok mål på fredag. Tenkte å ta mål den siste fredagen i måneden fremover. Kanskje det kan gi meg litt motivasjon når vekten stagnerer litt. 

Målene 25 februar var: 

Mage navle - 119 cm

Midje minst - 102 cm

Høyre arm - 35,5 cm

Venstre arm - 35 cm

Høyre lår - 76 cm

Venstre lår - 74 cm

(Finnes det forresten noen måte å ikke få så stort mellomrom mellom linjene når jeg skriver på mobil?) 

Ellers var jeg på en laaang tur med min søster i dag. Var skikkelig vårvær så det var utrolig deilig. Bare litt irritert over at jeg hadde slått av gps på klokken, så aner ikke hvor langt vi gikk 😅 Men det er nok ikke siste gang jeg går den runden, så får måle neste gang. Siden vi gikk midt på dagen måtte vi ha med minsten i vogn, så fikk litt ekstra trening der. Søsteren bar litt på minsten da han ble litt utålmodig. Det var utrolig hvor stor forskjell det var på vogn med og uten barn. Å trille vogn kan faktisk være skikkelig tungt. (Huff, nå hørtes jeg svak ut🙈)

Vi har planer om å starte ett kjempe rydde prosjekt i kjelleren nå, så blir mye skjult trening med å flytte på esker og alt som er der nede. Er litt redd for at vi kanskje må bære alt opp for så å bære ned igjen hvis vi skal ha ett håp om å få kontroll 😂 Det er god trening det 💪😂 

Vurdere også om jeg kanskje skal begynne å telle kalorier. Har gjort det tidligere, og blir fort veldig opphengt i det, men må kanskje gjøre det på sikt hvis vekten stagnerer 🤔 Eller i hvertfall få noen klarere retningslinjer for hvordan jeg skal og ikke skal spise. Må tygge litt videre på denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, første uken med 100% jobb etter permisjon. Har ikke jobbet 100% på 1,5 ca så kjenner at denne uken blir tung. Men jeg har siden jeg startet på mysimba fått mye mer energi, vet ikke om det er pillene i seg selv, eller endret spise mønster som gjør det. Men det er deilig at jeg ikke er helt ødelagt når jeg kommer hjem fra jobb og helst bare vil legge meg. Nå har jeg energi til å gjøre alle de småtingene som aldri ble gjort før. Små rydde litt mens en lager middag og slik. Og på søndag "hang jeg med" hele dagen selv om jeg gikk en veldig land tur på formiddagen. Kjenner jo at uansett hva som er grunnen til endringen så er det slik jeg vil ha det fremover. Etter flere år med neste null overskudd er det deilig og faktisk våkne uthvilt før vekkerklokken/barna. 

Med tanke på kosthold så gikk helgen litt til helvete. Jeg spiste boller, smågodt og chips i nesten samme mengder som tidligere. Virker litt som kanskje effekten på søtsuget har avtatt litt, eventuelt så var det bare placebo? Får se hvordan det endrer seg når jeg øker dosen igjen på onsdag. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en deilig følelse å begynne på jobb igjen med 🥳 Heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag og veiedag. Har vurder å endre veiedag til fredag, men synes enn så lenge at det er litt interessant og se uke for uke på Mysimba. 

Startvekt 15/02: 109 kg
22/02: 108,2  - 0,8 kg 
02/03: 106,4 -1,8kg

Total nedgang: 2,6 kg

Vekt igjen til delmål 1: 1,5 kg

Kan ikke si meg annet enn fornøyd med slike tall. Forstår jo selvfølgelig at det er snakk om mest vann i første omgang. Men fett prosenten går også ned i følge vekten min. Må ærlig innrømme at jeg veier meg hver dag, men legger kun inn her en gang i uken. Vekten i helgen var ikke i nærheten av hva den er i dag, men den var det samme hele helgen. Det som var litt gøyalt å se var at selv om vekten sto stille gikk fett prosenten ned.  Var ikke snakk om mye, (0,1%) men da er det ikke like ille at vekten står stille. 

I dag økte jeg til 2+1, og har ikke merket noe særlig med bivirkinger. Men jeg klarte ikke å spise det jeg normalt spiser til lunsj, jeg måtte stoppe etter halvparten av det jeg normalt spiser. Så blir spennende å se fremover hvordan dette blir fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig var det onsdag igjen. Den siste uken har vert ganske tøff psykisk, men til tross for dette har jeg enda ikke trøstespist. Er veldig fornøyd med at jeg ikke har rømt til godteri posen og at jeg har blitt tilbudt søtsaker ved flere anledninger, men har sakt nei takk 😊 I helgen hadde jeg og mannen en hotellovernatting i egen by, det var utrolig deilig. Vi har hatt noen tøffe måneder med minstemann og virkelig hatt stort behov for å kunne sove en hel natt uten å være på vakt. Vi hadde en skikkelig koselig middag på restaurant og fikk litt etterlengtet kjærestetid ❤️ Hadde en liten ufrivillig pause fra MySimba i ett døgn da jeg glemte å ta de med meg på hotell, men tror ikke det har hatt det store utslaget. Var kanskje litt mer sulten på søndag enn jeg har vert i det siste. 

Ellers sliter jeg veldig med å sette sammen gode måltider bortsett fra middag. Jeg spiser for eksempel egentlig aldri proteiner til frokost. Men vet ikke helt hvordan jeg skal få det inn i frokosten når jeg normalt spiser to skiver som skal ta minst mulig tid å lage. Noen som har noen tips? Skal jeg spise skinke, kylling pålegg eller lignende må jeg ha grønnsaker så det passer ikke helt inn i minst mulig tid.

Veiingen i dag gikk så som så, jeg er litt små skuffet over "bare" O,6 kg. Men tenkte ikke særlig mye på hva jeg spiste i helgen så fikk nok en liten smell der. Men totalt er jo 3,2 kg på 3 uker en ganske god nedgang, selv om dagens tall kunne vert bedre. 

Startvekt 15/02: 109 kg

22/02: 108,2 - 0,8 kg 

02/03: 106,4 -1,8kg

09/03: 105,8 -0,6kg 

 

Total nedgang: 3,2 kg

 

Vekt igjen til delmål 1: 0,9 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Liker du egg? I så fall er det kanskje den enkleste proteinkilden og kan lett kokes opp i forkant så du ikke står der til frokosten. Min frokost er som oftest yoghurt naturell med litt musli og noen blåbær om vi har. Eller havregrøt om ungene vil ha det, så jeg er ikke den store proteinspiseren til det måltidet, men jeg har laget meg noen litt faste pålegg som gir meg en god variasjon. Har jeg faste ting jeg spiser går det ganske fort å lage det til. Jeg har i stor grad droppet skiver og gått over på knekkebrød. Knekkebrød med egg, kaviar og agurk er en stor favoritt som metter. Er også glad i Kavli magerost med jalapaenos smak med litt skinke på og paprika + agurk. 

Skjønner at 0,6 er litt skuff, men for meg henger ofte en kveld på restaurant i en uke, og spesielt om det har vært vin til. Tenk på hvor godt helgen gjorde og at du fortsatt gikk ned, og 3,2 på 3 er kjempebra 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips @Bokdamen. Jeg spiser egg når jeg har tid til det. Men kan kanskje være bedre til å ha kokte egg i kjøleskapet. Jeg er mer kresen i matveien enn ett barn 😅 Så er ikke lett å finne noe godt å spise. Fikk servert tapas i dag, jeg har nesten ingenting på min tallerk, mens en gutt på 6 år hadde tallerken full 😅 Heldigvis er mitt søskenbarn like kresen som meg så vi bondet litt over hvor stusselige tallerkener vi hadde i forhold til alle andre 😅

Det er ganske interessant å se hvor stor endringen er etter at jeg økte dosen på onsdag. Jeg har nesten ikke vert sulten de siste dagene. Jeg pleier normalt å være kjempe sulten når jeg kommer hjem fra jobb. På torsdag hadde jeg ikke spist noe siden lunsj, men kunne fint ha ventet noen timer med å spise når middagen ble servert. Jeg har også slitt med å få i meg to skiver til frokost, noe jeg "alltid" har spist. Til tapasen i dag så spiste jeg 4 kjøttboller, 4 scampi og litt kylling og var mett. Litt etter tapasen var det kaker og jeg klarte ikke å spise opp kaken min 😲 Tidligere var jeg som regel sulten 10 min etter jeg hadde spist middag, og kake gikk alltid ned. Nå har jeg ikke spist siden kl 3ish og er ikke sulten. Mannen fant frem litt godteri og chips, men jeg spiser nesten ingenting. Tidligere hadde nok den godteri skålen vert tom nå, spesielt siden det er så lenge siden jeg har spist skikkelig mat. Jeg er helt fascinert av disse endringene og håper virkelig det fortsetter. Er så deilig å ikke være konstant sulten, har på mange måter vert som ett bunnløst hull 😅 

Ellers har korona kommet til oss også. Eldstemann og mannen testet positivt i går, men håper jeg og minstemann slipper unna. Enn så lenge er jeg negativ i allefall, minsten kommer vi ikke til å teste. 

God helg alle 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å lure meg unna koronaen, i dag var det min tur. Minstemann fikk også feber i går, så regner med at han også er smittet. Orker ikke å tvinge han til test da det ikke har noen betydning om han har korona eller noe annet. Foreløpig er formen relativt grei, har litt vondt i halsen og hodet er bare en bomullsdott. Får veldig fort høy puls og blir fort sliten.

Det verste er at jeg har null tålmodighet med barna. Eldstemann er i en skikkelig gøyal periode der hun SKRIKER hver gang vi gjør noe annet enn hva hun har tenkt. Har blitt alt for ofte i dag hvor jeg skriker tilbake fordi jeg ikke har noe tålmodighet og krefter igjen. Vi fikk heldigvis en fin stund før hun skulle legge seg, men jeg kjenner det skal bli godt å få henne i barnehagen i morgen 🙈.

Skulle ønske jeg kunne ta gode matvalg på slike dager, men kan ikke si noe annet enn at denne dagen har gått til helvete. Dagen startet halv 6 i dag, me begge barna. Mannen hadde vert oppe flere ganger i løpet av natten så han fikk sove litt lengre. Så da ble frokosten min bolle med vaniljekrem som vi laget i går. Har nok spist 3 eller 4 slike i dag, har mistet tellingen. Ble også en is mens vi så istid sammen med eldste når minsten hadde den ene hvilen sin. Har også blitt X antall turer til smågodt skålen ila dagen for litt ekstra motivasjon 🙈 Så fort barna var i seng var det rett ned i frysen å hente en boks med nonstop is. Var heldigvis ikke så mye igjen, jeg er sikker på jeg hadde spist hele boksen hvis den hadde vert full. Nå står chips, smash og smågodt skålen ved min side. Er flaut å skive dette, men slik er realiteten. Jeg har hatt 2 ekstremt tøffe uker pyskisk, og hadde tenkt at jeg fikk satt ett punktum for det på fredag. Men det å bli syk nå har tydeligvis knekt meg totalt etter to tunge uker. Håper jeg får en liten restart i morgen og at formen ikke er nedadgående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått korona denne helgen og kjenner meg så igjen i det du skriver. Ulempen min er at minsten skal være hjemme sammen med meg i morgen og jeg gruer meg skikkelig. Skulle ønske jeg hadde is, smågodt og smash, men har vært så ordentlig at vi ikke har sånt i hus. Nå angrer jeg skikkelig 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...